Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkeltransport på tesla model 3

Sykkeltransport på tesla model 3 #2655240 30/03/2021 08:09
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei,

Vurderer å bytte ut mitt gamle godt brukte Buzzrack hengerstativ når jeg bytter bil om noen uker. Men før jeg blåser masse penger på dette er jeg nysgjerrig på erfaringer fra dere.

Jeg vurderte å gå tilbake til takmontert, men med en elsykkel i hus og etter hvert mulig en til fruen og som skal fraktes hit og dit, så tror jeg det utgår. Blir heller ikke aktuelt å kjøre med stativ på taket hele tiden, og grunnstativet koster jo en formue, så får heller vurdere mot vinteren om jeg MÅ ha i bruk takboksen eller ei...

Men tilbake til tema, hva gjelder av stativ for hengerfeste montering om dagen? Noe jeg må ta hensyn til ift såpass lav bil e.l.? Vil gjerne ha mulighet til å frakte minimum 3, helst 4 sykler.

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655246 30/03/2021 08:18
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Thule Velospace XT?

3 sykler + adapter til sykkel nr 4.
Stroppene er lange men på sykler med stor akselavstand kan de likevel være snaue, det er ikke slakke enduro- og utforsykler som er malen når de skal lage sykkelstativ.
Med det sagt så har det gått fint med XL sykler på mitt stativ.

Roy

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Ripen] #2655247 30/03/2021 08:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Thule Velospace XT?

Stroppene er lange men på sykler med stor akselavstand kan de likevel være snaue, det er ikke slakke enduro- og utforsykler som er malen når de skal lage sykkelstativ.

Hva med bredden(boost) mellom syklene?
Ofte der det skorter nå om dagen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: RazeFaze] #2655251 30/03/2021 08:30
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Det er der Velospace er "kongen". Ingen gafler som gnisser inntil hverandre.

Med tyngre sykler er også dette stativet vesentlig bedre enn VeloCompact typene.
Har et Velospace med plass til to sykler. Dyre stativ, men du har de jo i 10 år+ da.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: hbakken] #2655254 30/03/2021 08:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: hbakken

Med tyngre sykler er også dette stativet vesentlig bedre enn VeloCompact typene.
Har et Velospace med plass til to sykler. Dyre stativ, men du har de jo i 10 år+ da.

Takk for svar.

Jeg har et "et par år gammelt" Thule, husker ikke modellen, med plass til 3... der går det ikke med 3 boost-sykler, dessverre. Skal måle senter-senter på det, ser de nyeste har 19cm avstand.

Men har ikke noe problem å vurdere et nytt med bedre plass, for de holder "for alltid" (eller til ny standard dukker opp kanskje) :-D
Men mitt funker fordi 2 av syklene som er med som oftest er barnesykler, enn så lenge... også har jeg to stativer på taket.

Ellers kan jo kule-stativ med 3-4 begrense seg når "alle" skal ha elsykler på, da med begrensning på hva som er lov av kuletrykk(ofte 70kg)... men jeg er ikke der, ennå...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: RazeFaze] #2655262 30/03/2021 08:48
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Min erfaring er da med XT2 utgaven og mye brukt med to el-sykler.
Mye mer stabilt enn VeloCompact med en emtb på...

Hvor stødig Velospace blir om man hadde satt på 3-4 emtb vet jeg ikke. De kommer det jo tyngde ganske langt ut fra kula på de to ytterste syklene. Og vektgrense som du sier. Men det er jo per nå det kraftigste Thule har å by på i hvert fall.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: RazeFaze] #2655270 30/03/2021 09:14
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
Thule Velospace XT?

Velo Space.. Det er vel et av de mest romslige stativene, derav navnet. ICON_SMILE

Ikke noe problem med 3 boost sykler på når jeg har vært på tur, men jo flere sykler jo mer planlegging og kanskje litt strategisk plassert beskyttelse her og der.
Gniss pga transport er ikke patina eller noe som gir kudos, det er antitøft.

Roy

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Ripen] #2655271 30/03/2021 09:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Thule Velospace XT?

Velo Space.. Det er vel et av de mest romslige stativene, derav navnet. ICON_SMILE

Ikke noe problem med 3 boost sykler på når jeg har vært på tur, men jo flere sykler jo mer planlegging og kanskje litt strategisk plassert beskyttelse her og der.
Gniss pga transport er ikke patina eller noe som gir kudos, det er antitøft.

Takk for svar. At det kan forekomme gniss, som man polstrer bort, det går fint.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655281 30/03/2021 10:50
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Og sånn utenom det så er sykler på krok alltid å foretrekke fremfor på taket på Model 3...både pga støy og pga rekkevidde...samt at de ligger relativt godt i dragsuget bak bilen i høyere hastigheter (har den bilen selv).

Jeg skifter forøvrig mellom forskjellige stativ etter hvor mange sykler jeg skal ha med meg og hvor langt jeg skal... Har og stor tro på Velospace XT. Var ikke klar over at det fantes Thule stativ med større avstand mellom syklene da jeg kjøpte Thule VeloCompact 927...men har stort sett bare på to sykler uansett....men de gangene jeg skal ha 4 på VeloCompact927 så blir det tøystykker osv mellom syklene...kunne trengt de to ekstra cm mellom, ja.

På korte turer med to sykler hiver jeg bare på et "Thule Hang On", som veier en del mindre, og slipper å sett i støpselet...bruker annenhver for å få plass...
https://www.xxl.no/thule-hangon-9724-bikerack-4-bikes-sykkelstativ/p/1183650_1_style

Redigert av Tormod..; 30/03/2021 10:51.
Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655287 30/03/2021 12:13
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Velospace xt3 har bare 19cm senter til senter mellom syklene. Det er ikke plass til 3 boost-sykler side om side sånn helt uten videre. Må skyve syklene litt fram/bak slik at akslingene ikke er ved siden av hverandre. For å få til dette måtte jeg kjøpe nye ekstra lange stropper beregnet til fatbikes slik at jeg kunne skyve langt nok. Det går med et nødskrik. Vurderte faktisk å heve kjøpet med begrunnelse at det ikke står til formålet. Helt latterlig at thule følger så dårlig med i timen når de skal være bransjeledende. Velospace xt2 har forøvrig 25cm mellom syklene og fungerer utmerket uten noe styr.

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Flo] #2655329 30/03/2021 19:56
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ah, akkurat er forskjell i avstanden på XT2 og XT3 altså. Jeg har bare brukt XT2 selv, der er det null behov for polstring og null problemer med to sykler med boost.

#NBNL -

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: hbakken] #2655333 30/03/2021 20:10
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Er det noen reell forskjell på Velospace og EasyFold? Det ser jo hendig ut å kunne klappe den sammen 99,98% av tiden.

https://www.thule.com/nb-no/bike-rack/towbar-bike-racks/thule-easyfold-xt-2-_-933100

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655334 30/03/2021 20:13
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Du får se på avstand mellom sykler da.
Avstand mellom sykler 22 cm

Velo XT2; 25
Velo XT3; 19(?)

Av ren synsing så tror jeg tyngre sykler blir mer stabilt på Velospace enn EasyFold pga mindre bevegelige deler og det er en fast flate syklene står på ved VeloSpace. Plassen i garasjen er helt klart en ulempe.

#NBNL -

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655357 30/03/2021 22:37
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Eg har easyfold XT 933. Har ikkje testa med fleire sykler enn 1 stk xl elsykkel.

Framstår dønn solid, med klypa kunne godt vore 3x størrelse. Er kun ein plass det er mogleg å feste min sykkel, og der er det trangt (seterør under demperfeste)

Kan bære og feste stativet til bilen med ei hand - det er ganske praktisk.

Redigert av Arnebv; 30/03/2021 22:39.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655381 31/03/2021 07:23
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var ikke klar over at det er forskjell på XT2 og XT3, men ser det nå.
Var heller ikke klar over at jeg har hatt problemer med å få 3 boost sykler på stativet, men det man ikke vet tar man ikke skade av.

Roy

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655384 31/03/2021 07:34
espenta Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har dette fra Jula (link).

Betalte 1800,- for noen år siden, men det har en del svakheter ift Thule, og jeg ville nok heller gått for Thule i dag. Jeg målte dette til 17cm mellom syklene, og det er reltivt mye knot å få med mer enn 3 sykler.

Jeg ser at både VeloCompact 3 og VeloSpace XT 3 er oppgitt til 19cm mellom syklene, og begge har vel også samme spesifikasjoner til akselavstand og dekkbredde.

Thule lager andre stativer for USA, f.eks dette (link) som kan ta opptil 4 sykler. Jeg spurte Thule om de kom til å lage noe lignende for Europa, men de mente at etterspørselen ikke var stor for denne typen ...

Noen postet her tidligere om et lignende stativ fra Kuat (Kuat). Problemet er vel at det ikke har lys og mulighet for skiltplate, og det er ganske tungt.

Fant nettopp dette: Link

Ifølge en annen nettside skal denne ha 20cm mellom syklene. Dette er visstnok nå erstattet av Eazzy 4: Link

[Edit]: Jeg ser nå at Atredo også har Eazzy 4: Link
Ser lovende ut synes jeg: Test

Redigert av espenta; 31/03/2021 07:52.
Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655393 31/03/2021 08:06
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her var det en som hadde satt seg inn i materien!! Takk for innspill!

Kuat har jeg kikket litt på, men poenget med skiltplanen har jeg ikke tenkt på. Å ha en løs skiltplate blir bare surr. At stativet er tyngre enn det må er jo heller ingen oppside, stjeler jo bare vekt fra totalen, er jo begrenset hvor mye vekt man kan ha rett på kula.

Buzzrack har jeg jo i dag, så mye og god erfaring med det, så helt klart er alternativ. Ser ut til at de har oppgradert de detaljene som er superirriterende på det gamle. Noen som vet om buzzrack blir tatt inn til Norge nå, eller om man må bestille fra utlandet?

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: hbakken] #2655395 31/03/2021 08:07
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hbakken

Velospace seiler opp på shortlist!

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Tormod..] #2655396 31/03/2021 08:11
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tormod..
Og sånn utenom det så er sykler på krok alltid å foretrekke fremfor på taket på Model 3...både pga støy og pga rekkevidde...samt at de ligger relativt godt i dragsuget bak bilen i høyere hastigheter (har den bilen selv).

Jeg skifter forøvrig mellom forskjellige stativ etter hvor mange sykler jeg skal ha med meg og hvor langt jeg skal... Har og stor tro på Velospace XT. Var ikke klar over at det fantes Thule stativ med større avstand mellom syklene da jeg kjøpte Thule VeloCompact 927...men har stort sett bare på to sykler uansett....men de gangene jeg skal ha 4 på VeloCompact927 så blir det tøystykker osv mellom syklene...kunne trengt de to ekstra cm mellom, ja.

På korte turer med to sykler hiver jeg bare på et "Thule Hang On", som veier en del mindre, og slipper å sett i støpselet...bruker annenhver for å få plass...
https://www.xxl.no/thule-hangon-9724-bikerack-4-bikes-sykkelstativ/p/1183650_1_style

Hangon er i flittig bruk til korte turer her og, men på lenger utflukter med flere sykler vil jeg ha noe mer stabilt. Lite aktuelt å henge 2x elsykkel+landevei på et hangon Hehe.....

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Raymond] #2655398 31/03/2021 08:19
espenta Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Raymond

Kuat har jeg kikket litt på, men poenget med skiltplanen har jeg ikke tenkt på. Å ha en løs skiltplate blir bare surr. At stativet er tyngre enn det må er jo heller ingen oppside, stjeler jo bare vekt fra totalen, er jo begrenset hvor mye vekt man kan ha rett på kula.

Buzzrack har jeg jo i dag, så mye og god erfaring med det, så helt klart er alternativ. Ser ut til at de har oppgradert de detaljene som er superirriterende på det gamle. Noen som vet om buzzrack blir tatt inn til Norge nå, eller om man må bestille fra utlandet?

Hvilket fra Buzzrack har du fra før?

Atredo, som jeg linket til over, er vel "norsk"? Det er vel egentlig dans, men er norske priser, og inkl mva? De har Eazzy 4 på lager.

[Edit]: Jeg bestilte meg nå et Eazzy 4 jeg. Ble imponert over testen i Bikemag. Det er visstnok 20cm mellom syklene, men 18cm mellom de to midterste.

Redigert av espenta; 31/03/2021 09:28.
Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: espenta] #2655429 31/03/2021 11:53
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: espenta
Sitat: Raymond

Hvilket fra Buzzrack har du fra før?

Atredo, som jeg linket til over, er vel "norsk"? Det er vel egentlig dans, men er norske priser, og inkl mva? De har Eazzy 4 på lager.

[Edit]: Jeg bestilte meg nå et Eazzy 4 jeg. Ble imponert over testen i Bikemag. Det er visstnok 20cm mellom syklene, men 18cm mellom de to midterste.

Har et 10 år+ gammelt stativ for 4 sykler. Funker fint, men for smalt mellom syklene for boost sykler uten veldig mye fikling og padding. Også litt kort for moderne slakke lange sykler,

Det eazzy 4 utgår nok for meg, ser ikke hekt for meg at de stroppene som skal gå rundt underrøret er særlig interessert i å gå rundt underrøret på en Heckler.. Hehe..

Re: Sykkeltransport på tesla model 3 [Re: Ripen] #2655461 31/03/2021 16:27
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Var ikke klar over at det er forskjell på XT2 og XT3, men ser det nå.
Var heller ikke klar over at jeg har hatt problemer med å få 3 boost sykler på stativet, men det man ikke vet tar man ikke skade av.

Ja, du har nok vært heldigere enn meg i allefall. Kan jo være at en hver unike kombinasjon av sykler med forskjellige rammer og geometrier enten funker eller ikke funker. Men uansett, 19cm sentermål blir fort litt snaut når en Lyrik med boost måler nesten 21cm utvendig ICON_SMILE men når det er sagt så funker stativet mitt fint nå med fatbike-stropper. Og øvrig kvalitet er svært betryggende og verdig en anbefaling, også fra meg ICON_SMILE

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå