Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ?

Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? #2613772 16/06/2020 05:20
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har noen nylig resit med sykkelkoffert (type Evoc) på dagtog? Skal reise med Dovrebanen som SJ har tatt over. Ser at de har ganske strenge regler for bagasje.

På en side står det "Sykkel i koffert krever heller ikke at du løser egen billett, så lenge kofferten ikke er større enn de vanlige bagasjereglene tillater.". Og så sier de vanlige bagasjereglene at "Du kan ta med inntil 30 kilo bagasje fordelt på maksimum 3 kolli. Hver kolli kan maksimalt være på 85 cm*55 cm*35 cm."

En Evoc sykkelbag er MYE større enn 85*55*35 frown

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2613788 16/06/2020 07:48
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde denne diskusjonen med NSB og Rørosbanen.
Kort fortalt ble det leiebil. Sykkel på tog er et konsept som ikke passer sammen med VY sitt konsept om å først og fremst bedrive lederutvikling.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2613819 16/06/2020 11:16
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Nå er ikke Vy det samme som SJ heller, da. Hele denne privatiseringsrunddansen er jo bare Ernas måte å vri Norge fra et fungerende demokrati med statlig kontroll over infrastruktur, til et kaos der folk kan tjene penger, noe som åpenbart må komme fra et sted, oss.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2613826 16/06/2020 11:44
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Nå har vel ikke (i sin tid) NSB heller vært spesielt glad i sykler. har ennå ikke prøvd VY. Hvordan SJ velger å løse sykkel her i landet vet jeg ikke, men i Sverige er det så vidt meg bekjent ikke tillatt med sykkel på tog.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2613895 16/06/2020 18:21
P
pnwess Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg reiste med sykkel på tog fra Trondheim til Lillehammer i fjor, og det var null stress. De hadde egne vogner hvor man kunne plassere sykkel og evt større kolli. En måtte bare legge inn at man skulle ha med sykkel når man bestilte billetten.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2614056 17/06/2020 14:50
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
På Rørosbanen har de hele 2 plasser for sykkel - uten reservasjonsmulighet og det er er opp til konduktøren å godta sykkelen. Genialt! Blir lett å planlegge en tur med de da.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2614124 18/06/2020 00:04
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Posten og NSB er hjørnestensbedriftene i firkantet og lite fleksibel oppførsel/håndtering av saker utenfor deres norm.
Nå får SJ sjansen til å vise seg frem, og se om de og tilhører samme kategori.
Å.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2614153 18/06/2020 08:03
ventle Offline
Besatt
Besatt
Jeg har allerede tatt kontakt med SJ for å spørre om de kommer til å følge en annen praksis enn NSB/Vy for reservasjon av sykkelplass på Rørosbanen. Svaret var nei, det kommer fortsatt ikke til å være mulig å reservere sykkelplass, og du må fortsatt satse på flaks for å slippe å sette igjen sykkelen på Hamar om du vil ta toget fra Oslo til Røros.

mvh Helge
Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2614155 18/06/2020 08:09
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så mange milliarder og uendelige offentlige timer med planlegging, anbud, konkurranseutsetting, kravspesifisering, oppfølging og kontroll til ingen nytte.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2614179 18/06/2020 09:51
perbl Offline
More than words
More than words
Erfaringsvis har jeg fått lov til å ta med meg sykkelkoffert på toget til Oppdal 100% av gangene. De fleste ganger gratis og, som regel har jeg bare fått sette den på godsvogna uten problem.

Per B.
Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2713422 11/07/2022 11:33
ventle Offline
Besatt
Besatt
SJ feirer i dag at de setter inn nye, større togtyper på Rørosbanen. Tror du det betyr at man endelig kan bestille billett til sykkelen på forhånd? Nope.

https://www.sj.no/nyheter/nye-tog

[Linket bilde]

Vedlegg
Screenshot 2022-07-11 at 13.00.22.png (437.61 KB, 1596 nedlastinger)

mvh Helge
Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2713522 13/07/2022 07:18
_Lisa_ Offline
Medlem
Medlem
Att Evocs bag är större än anbefalt bagagestorlek ska inte vara ett problem så länge man själv klarar att hantera den vid av och pålastning. Jag har rest med min utan problem t.o.r Oslo-Ringebu, det var lite trångt på ett av tågen, men konduktören var väldigt hjälpsam. Snart ska jag testa att få den med till Røros. ICON_SMILE

Är man en grupp som reser med flera cyklar är det tveksamt om tåg är bästa alternativet men 1-2går antagligen ganska smidigt.

@Ventle Jag har pratat med SJ Nords kundservice (senast idag) om cykel på Rørosbanen, de rekommenderade sykkelkoffert för större flexibilitet med var cykeln placeras, och att välja att resa måndag-onsdag hellre än på helgen om man kan, iallafall när det är semestertider. ”Med mindre det är sykkelritt brukar det gå bra att få med sykkelkoffert”.

De nya tågen har enligt de fakta jag hittar 3cykelplatser och 4hc-platser utöver vanlig bagageplats. Gissar att cykelplatserna är vid fällbara säten i en gång.

Det går om konduktören är samarbetsvillig att ställa minst tre cyklar på en sån plats. Det finns ofta säkerhetsbälte som kan hålla två cyklar, tar man med en egen rem eller lås kan man säkra iallafall tre (terräng-)cyklar där. Tre blockar inte gången på de flesta moderna tåg, vet inte om man kan klämma in fyra, har bara testat med tre, och de måste ställas omlott. (Varannan framåt varannan bakåt). Vid hc-platserna bör det vara bra plats för en eller två cykelkoffertar. Så det bör bli väldigt mycket enklare att få med cykel till Røros när de nya tågen är i drift.

Enligt den info jag hittar är de nya tågen 5vagnar långa, men vissa avgångar verkar bara ha 2vagnar när jag är inne och ser på vy. Det är evt de gamla tågen, där skulle jag boka plats vid kaffeautomaten. Där är det fällbara säten utanför wc, med plats för en cykelkoffert om det inte är många barnvagnar... När man vet vilket datum man ska resa kan man höra med kundservice vilket tåg som körs.

De jag pratade med på kundservice sa också att de har til gode att höra om någon som blev nektet ombordstigning på Rørosbanen pga sykkelkoffert. ICON_SMILE

Redigert av _Lisa_; 13/07/2022 08:49.
Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2713598 14/07/2022 07:45
E
EspenS Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sykkelplassene på rørosbanen er veldig trange (basert på min siste reise med rørosbanen, mulig togene er forskjellige). Det er slike opphengskroker som man henger framhjulet opp i. Og så er det også en sak med at krokene ikke fikser brede dekk. Jeg tok ut mye av lufta på 2.35 dekk og det var likevel fryktelig håpløst å få hjulet på kroken, konduktøren kom og 'hjalp til' med kraft med følge riper i felgen, og fryktelig vanskelig å få det av igjen, så vær forsiktig hvis terrengsykkelhjul. Aerofelger er vel heller ikke det store med slike kroker. Så min vurdering er at Rørosbanen - ja du får trolig med sykkelen, men det er lav kapasitet og dysfunksjonelt tilrettelagt når regionen samtidig forsøker få til sommerturisme med Sæterveien, stisykling på Alvdal-Tynset osv Definitivt forbedringspotensiale. De krokene bør iallefall byttes ASAP.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2713609 14/07/2022 08:54
perbl Offline
More than words
More than words
Nøkkelen for sykkel på tog er nok å pakke i koffert, og umiddelbart spørre "hvor er godsvogna" hvis man reiser med tog som har sånt.

Men så klart upraktisk hvis man feks er på sykkelferie og vil toge litt.

Per B.
Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: EspenS] #2713960 18/07/2022 06:25
_Lisa_ Offline
Medlem
Medlem
Ja på de gamla tågen på Rørosbanen är det väldigt lite bagageplats, det blir antagligen lite bättre när de nya tågen är i full drift. Så som sagt är det nog tryggare att resa med cykeln nedpackad än så länge. Både för cykelns skull och för att den blir enklare att placera.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2713970 18/07/2022 07:35
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykkel på Rørosbanen er masochisme.

Sist jeg prøvde dro jeg til Lillestrøm for å kjøpe billett. Umulig å bestille på nett selvsagt. Fikk uansett ikke kjøpt billett lenger enn til Hamar, men de mente det «skulle gå bra».

God plass til Hamar, så var det togbyttet. Motorvogna var fullstendig overfylt. Sitteplass var helt uaktuelt og ved inngangen lå det et berg av bagasje. Da var det bare å vente helt til slutt å hive sykkelen på toppen. Konduktøren bare ristet på hodet, men lot det passere.

Idet vi kom til Elverum fikk vi beskjed om å forlate toget. Alle måtte over på buss pga. signalfeil fram til Koppang hvor ei ny motorvogn ville vente på oss.

Selvsagt var vi nå godt forsinket oppover Østerdalen, men buss var jo topp! God plass til både meg og sykkelen. Tanken på å gå tilbake til det overfylte toget på Koppang bød meg sterkt imot, så jeg ga meg der og bad om å bli hentet der.

Siden den gang har norsk jernbanepolitikk blitt mange hakk verre og er bare en parodi av offentlig-privat samarbeid og new public management.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: runermm] #2714030 18/07/2022 18:26
E
EspenS Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: runermm
Sykkel på Rørosbanen er masochisme.
...
Idet vi kom til Elverum fikk vi beskjed om å forlate toget. Alle måtte over på buss pga. signalfeil fram til Koppang hvor ei ny motorvogn ville vente på oss ....

Når jeg tok rørosbanen var den veldig forsinka. Konduktøren fortalte 'at det var fordi bare en av motorene virket, det er ikke sikkert den vil virke hele veien da, vi får se men vi håper det beste' lol

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2714037 18/07/2022 19:36
_Lisa_ Offline
Medlem
Medlem
Blir spännande att se hur det här går! Det värsta som kan hända är att jag blir stående i Hamar med lång näsa. Men då Rørosbanen ju startar i Hamar (där jag kliver på efter tågbytet från Oslo) borde det inte hinna bli helt fullpackat innan jag ska lasta kofferten om jag är någorlunda snabb. Än så länge är inte min avgång fullbokad heller. Gruvar mig mest för avlastningen om kofferten blir begravd, och det höga smala insteget i tågen. Det blir tungt! Reser imorgon, lämnar rapport efteråt!

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2714040 18/07/2022 19:54
N
Ndreas Offline
Veteran
Veteran
N
Lykke til!

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: _Lisa_] #2714042 18/07/2022 20:19
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: _Lisa_
Blir spännande att se hur det här går! Det värsta som kan hända är att jag blir stående i Hamar med lång näsa. Men då Rørosbanen ju startar i Hamar (där jag kliver på efter tågbytet från Oslo) borde det inte hinna bli helt fullpackat innan jag ska lasta kofferten om jag är någorlunda snabb. Än så länge är inte min avgång fullbokad heller. Gruvar mig mest för avlastningen om kofferten blir begravd, och det höga smala insteget i tågen. Det blir tungt! Reser imorgon, lämnar rapport efteråt!

Jeg skal ikke drepe alle illusjoner, men motorvogna til Røros står klar på stasjonen i god tid FØR dit tog kommer til Hamar. Du blir altså ikke første passasjer ombord. Uansett, det er midt i uka, midt i juli.

Helt fullt blir det neppe, men etter hvert jeg forstår på værmeldingen kan det bli solslyng på jernbaneskinnene ICON_LAUGH

God tur! Mens du farer oppover Østerdalen kan du tenke på hvem du skal takke eller kritisere for turen:

- Samferdselsdepartementet
- Jernbanedirektoratet
- Statens Jernbanetilsyn
- BANE Nor
- Nordisk Togteknikk AS
- En Tur AS
- Norske Tog AS
- Select Service Partner Togservice AS
- Vy
- SJ

Du kan også fundere på hvor mange ansatte det er i BANE NOR og hvor mange km med jernbane det er i Norge.
Hva tror du det er mest av? Ansatte i BN eller antall km jernbane?

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2714051 18/07/2022 21:56
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mens jeg er i gang:

Jeg og fire kollegaer/venner sykla til Fredrikstad etter lunsj og skulle ta siste toget tilbake’til Oslo. Toget var helt tomt, men konduktøren mente uansett at det kun var plass til fire sykler, ikke fem. Etter mye akkedering fikk vi aller nådigst sitte på alle sammen. Men det var selvsagt bare starten på problemene.

Toget stoppa på en eller annen øde stasjon før Ski pga. signalfeil.

Derfra skulle vi få taxi til Oslo. Til slutt forstod konduktøren at det ikke fungerte med fem sykler.

Etter mye venting kom det til slutt en minibuss som slukte fem syklister med sykler.

Vel framme i Oslo var det bare å sykle hjem flere timer etter en normal ankomst. Selvsagt lenge etter at det hadde blitt mørkt og det var slett ingen tropenatt.

Nattsykling for minibuss for taxi for tog for sykkel, der altså.

Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2714062 19/07/2022 07:09
_Lisa_ Offline
Medlem
Medlem
Rullar mot Røros. Kofferten står vid WC/Rullestolplass. Det står också en fullpackad cykel där. Varken jag eller bikepackern behövde lösa cykelbiljett.

Jag har rest med Rørosbanen kanske 15-20ggr t.o.r och har bara positiva erfarenheter. Ja det är gamla tåg som skakar sig fram, men jag har aldrig mötts av sura miner från personalen, hjälpsamma och positiva även när det är stappfullt av bagage och jag kommer med koffert och stor skibag och annat jag släpar på.

Med nya tågtypen (som jag tror är samma som bla går Oslo Lillehammer) ser det ut som om man kan klämma in hela tre kofferter i bredd i två rader på den plats jag hade cykeln på nu. Om det är cykelplats i två vagnar är det alltså plats för upp till 12cykelkoffertar, om man bara ser till volymen i bredd och längd. ICON_SMILE Det är ju också nok plass vid dörrarna för sykkelkoffert. Det är såklart utopiskt att räkna med få med så många cyklar på en avgång. Men man behöver nog inte vara orolig för att inte få med sig en eller två cykelkoffertar iallafall när nya tågen rullar. Definitivt inte om man har möjlighet att kliva på innan det är helt fullt. Det blir helt klart ett lyft!

Apropå lyft glömde jag bunnrammen till kofferten hemma. Jag kom på det när jag var på väg till tåget. Tog ut den av olika anledningar och glömde lägga tillbaka. Jag fäster inte cykeln i den, men den gör ju bagen mer stabil. Den går fint att rulla ändå, iallafall med en lång cykel som tar upp hela bagens längd. Så nu vet vi det.

Totalvikt och storlek på mitt bagage är nog en bra bit över vad SJ Nord anbefaler, men det var inga problem eller frågor kring det.

Rekommenderar förresten att hoppa på vid Nationaltheatret om man kan när man ska resa med stort bagage från Oslo med tåg som passerar Oslo S efter National så slipper man trängas med de som ska på och av där.

Redigert av _Lisa_; 19/07/2022 07:11.
Re: Sykkelkoffert på tog, (Dovrebanen) ? [Re: erikskon] #2714076 19/07/2022 09:31
_Lisa_ Offline
Medlem
Medlem
I Tynset kom det på flera cyklar, som mest var det fyra grova terrängcyklar och en stor barnvagn som samsades med min koffert. Barnvagnen stod i en krok med kaffemaskin bredvid cyklarna. (Vet inte om det var fler cyklar i den andra vagnen) .

Jag pratade med bikepackern om cykel på tåg, denne hade rest mycket både inom och utomlands och var väldigt positiv till hur bra det fungerar här i Norge med cykel på tåg trots att det sällan går att boka plats i förhand, så det råder visst olika uppfattningar om hur illa det är egentligen med förutsättningarna att resa med cykel.

Passade också på att diskutera med konduktören när jag ändå var igång. Han sa att han absolut rekommenderar att man reser med sykkelkoffert eftersom kanske inte alla konduktörer är lika snälla som honom och tar in så många cyklar. Men ofta går det bra.

Redigert av _Lisa_; 19/07/2022 09:31.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå