Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skype/Facetime for gamle oldemor

Skype/Facetime for gamle oldemor #2597312 25/03/2020 08:51
BjornS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Oldemor vil ikke ha internett, knapt nok en mobil med store taster. Hun har fast telefon, den brukes mye i disse dager.
Men i disse tider må vi sørge for at hun ser barn, barnebarn, oldebarn litt oftere enn en gang per halvår...

Hvordan sette opp enklest mulig en løsning hvor hun kan ringe opp / svare samtaler med lyd og bilde? a la facetime?
Hva er laverste terskel for å muliggjøre dette? Opprette en dedikert mailadresse og egen Apple.ID (gitt at vi bruker iPad)

Bjørn

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597317 25/03/2020 09:11
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Whatsapp? Men ikke sikkert det fungerer på ipad.
I "gamle dager" kunne man jo videoringe med mobilen også...men vet ikke om det funker lengre.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597320 25/03/2020 09:21
Bøygen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Foreslår en android tablet og whereby.com (det finnes sikkert andre tjenester som er tilsvarende, men whereby funker veldig bra og er gratis. Og norsk)

Android tablet fordi du kan fjerne alle andre apper enn akkurat snarveien til ditt rom på whereby fra "hjem skjermen". Det tror jeg ikke man kan på ipad.
Hvis du på forhånd har satt opp den ene lenken fra hjem skjermen og gått gjennom at det funker blir det ett klikk på en knapp for å vekke tableten og ett klikk på den eneste som er å klikke på på skjermen.

Jeg kan ikke komme på noen enklere måte for oldemor i alle fall.

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597321 25/03/2020 09:26
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Gå for Whatsapp, det funker med både Android og IOS. Sikkert greit for oldemor å forholde seg til kun én app. Hvis hun ikke vil ha internett, må dere sørge for en skikkelig datapakke.

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: Bøygen] #2597322 25/03/2020 09:32
BjornS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Bøygen
Foreslår en android tablet og whereby.com (det finnes sikkert andre tjenester som er tilsvarende, men whereby funker veldig bra og er gratis. Og norsk)

Android tablet fordi du kan fjerne alle andre apper enn akkurat snarveien til ditt rom på whereby fra "hjem skjermen". Det tror jeg ikke man kan på ipad.
Hvis du på forhånd har satt opp den ene lenken fra hjem skjermen og gått gjennom at det funker blir det ett klikk på en knapp for å vekke tableten og ett klikk på den eneste som er å klikke på på skjermen.

Jeg kan ikke komme på noen enklere måte for oldemor i alle fall.

Hun har ikke smart-mobil. Kun en doro med store taster. Og en fasttelefon.

Det eneste hun har er et "ubrukt" trådløst nett fordi borettslaget har opprettet en for hver get-boks. Jeg tenker at jeg på et eller annet vis skal få brukt dette trådløse nettet, uten å måtte gjøre noe mer om og men rundt det.

Høres ut som et forslag å gå videre med, jeg ser at whereby er gratis for en bruker. For en som henne, som aldri har hatt email, må jeg da opprette en gmail-konto f.eks. Og deretter registrere henne på whereby med denne emailkontoen.

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597326 25/03/2020 09:37
olechr Online
More than words
More than words
Kommer jo litt an på hva hun skal bruke å se dette på? iPad, smarttelefon, pc osv.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597327 25/03/2020 09:48
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det går ikke uten mobil/nettbrett/pc og en ganske rask datalinje. VOIp/SIP/videotelefoni over fastlinje er ikke lavterskel på noe vis, tror jeg.. så hun må ha smarttelefon/nettbrett med facetime/facebook messenger eller skype, viber, etc.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597330 25/03/2020 09:55
Bøygen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: BjornS

Hun har ikke smart-mobil. Kun en doro med store taster. Og en fasttelefon.

Det eneste hun har er et "ubrukt" trådløst nett fordi borettslaget har opprettet en for hver get-boks. Jeg tenker at jeg på et eller annet vis skal få brukt dette trådløse nettet, uten å måtte gjøre noe mer om og men rundt det.

Høres ut som et forslag å gå videre med, jeg ser at whereby er gratis for en bruker. For en som henne, som aldri har hatt email, må jeg da opprette en gmail-konto f.eks. Og deretter registrere henne på whereby med denne emailkontoen.

Du må vel uansett gi henne noe hardware, og det bør jo kunne kobles til trådløsnettet enten det er en ipad eller en android tablet.
Hvis du skal kjøpe noe ville jeg gått for android pga potensiell enkelhet som beskrevet over samt at de kan fås billig.

På whereby kan man delta som gjest, så det holder at du har en konto og så kan hun gå inn i ditt rom. Det blir da feks whereby.com/bjorns hvis det er ledig og det er det du ønsker.
Litt usikker på om man må gjennom noen steg med å skrive navn og slikt hver gang hvis man ikke er innlogget, så det kan være det er enklere for henne hvis hun har en konto du har logget henne inn med på forhånd. Dette kan dere jo teste ut i kjernefamilien først, jeg husker ikke detaljene her ICON_SMILE

Var det svar på det du lurte på?

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: Bøygen] #2597340 25/03/2020 10:36
BjornS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Mange gode svar her, takker så mye for det!

Det er jo etterhvert en hel underskog av barnebarn rundt om som jeg håper bruker dette. Er det da sånn at alle må ha samme app? Alle må bruke whatsapp, eller google hangouts, eller whereby? Jeg kan sannsynligvis ikke diktere alle til å laste ned akkurat slik jeg vil.

Trinn to: skulle gjerne distribuert bilder vi har, til hennes skjerm. Hjemmefra. Men nå begynner forslagene mine å minne om et forslag til en grunderide...

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597343 25/03/2020 10:48
A
AndreasLie Offline
Entusiast
Entusiast
A
hva med en Nest home hub? Den kan kjøre videosamtaler og du kan opprette en google drive som alle kan laste inn bilder til. Da vil de vises på skjermen. Her trenger hun ikke starte noen apper ellernoe, bare si "ok google, ring XXX". Kan brukes til masse annet som feks huske på medisiner, nyheter osv osv. Koster også 1/3 av en ipad

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597346 25/03/2020 11:08
Bøygen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I de fleste tilfeller må alle være på samme platform ja.
En fordel med whereby.com og google meet (tror jeg det heter) er at alt skjer i browser.
Vet ikke med google, men på whereby kan du ha opp til fire samtidige brukere på gratisversjonen. 12 på betaversjonen som koster ca en 100-lapp i måneden.
Til de som ikke trenger samme tilpasning som oldemor kan du bare distribuere en lenke og så går de rett inn. Helt plattformuavhengig.

(føler jeg begynner å høres ut som en selger her, men jeg er ikke det altså. Bare en fornøyd bruker ICON_SMILE )

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597348 25/03/2020 11:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Se på Signal.
App på IOS og Android, samt på PC.

Ingen egen konto, bare nødvendig med mobilabb.

Ingen reklamer, kryptert....enkelt og greit sikkert så politi og forsvar og skatt bruker det.
Også chatteprogram.

Vi bruker det for barna, med klassevenninner slik at de er OS-uavhengige, og ikke kan spoofes/nettmobbes med falsk navn.

Gruppechat, usikker på gruppe-video-samtaler.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597349 25/03/2020 11:13
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Vi ga mormor på 90 en rimelig ipad (hun hadde kun en Doro-telefon og fasttelefon fra før).

Vi ryddet da bort alle apper - la de i en mappe.
Og installerte Whatsapp - og deretter WordFeud, som hun fikk ekstremt stor glede av.

Deretter brukte barn og barnebarn da WhatsApp til å sende henne meldinger, bilder og videosnutter.

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597358 25/03/2020 12:20
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Google hangouts?
Da trenger vel oldemor bare å lære at hun skal trykke på den grønne svar knappen når det ringer?
Også kan hun eventuelt lære seg å ringe i tillegg.

Re: Skype/Facetime for gamle oldemor [Re: BjornS] #2597368 25/03/2020 12:49
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: BjornS
Oldemor vil ikke ha internett, knapt nok en mobil med store taster. Hun har fast telefon, den brukes mye i disse dager.
Men i disse tider må vi sørge for at hun ser barn, barnebarn, oldebarn litt oftere enn en gang per halvår...

Hvordan sette opp enklest mulig en løsning hvor hun kan ringe opp / svare samtaler med lyd og bilde? a la facetime?
Hva er laverste terskel for å muliggjøre dette? Opprette en dedikert mailadresse og egen Apple.ID (gitt at vi bruker iPad)

Bjørn

Litt dyr, men denne ser ut til å være skapt for dette formålet: https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/hustelefon/NOISOKOMP/komp-kommunikasjonsverktoy

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå