Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Corona viruset og The Stand

Re: Corona viruset og The Stand [Re: fredriks] #2594899 12/03/2020 17:53
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kostnad av nødvendige tiltak stiger eksponensielt akkurat som smittede

Re: Corona viruset og The Stand [Re: snozer] #2594900 12/03/2020 17:59
A
Appelsin Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: snozer
Sitat: GeirK
Hva er et godt eksempel på et "ekte demokrati"?

Usikker på om jeg tør komme med noe eksempel ICON_SMILE

Men den vanligste deffinisjonen er at loven skal være lik for alle. Mediene skal informere folk på en objektiv og nøytral måte. Det vil si at de ikke skal fortelle folk hva de skal mene, men informere slik at de kan gjøre seg opp meninger selv. Og sist, men ikke minst, politikerne skal ikke bestemme over eller påvirke folk. De skal tvert i mot representere velgerne.

Nesten alle diktaturer prøver å kopiere denne settingen. Dvs at ingen skal forstå at mediene har en politisk agenda, at politikerne ønsker å bestemme over folk og at folk skal tro at det å stemme er synonymt med demokrati. Selv om stemmene ikke påvirker politikken som blir ført.

Tror veldig mange land idag befinner seg midt i mellom diktatur og demokrati.

Hvem er media?
Folk må vel ha lov til å opptre på en subjetiv selvfremmende måte? Når blir de til "media" og ikke får lov lenger? Hvem skal hindre dem i å fremme det de vil? Hvem skal bestemme hva som ikke er nøytralt?

Hvem er politikerene?
Hvordan skal vi vurdere om politikere representerer velgerne? Hva skal vi gjøre om de bestemmer eller påvirker folk?

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2594989 13/03/2020 10:30
B
Byker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sjelden så galt at det ikke er godt for noe; Corona kan også assosieres med denne lyse øltypen:
https://meny.no/varer/drikke/ol/ol/corona-extra-75032814

Har hjemmekontor i dag, og har tenkt å legge innpå en Corona i solveggen litt senere på dagen, i le for den litt sure vinden fra nord.

Og til dem som frykter de kan bli rammet, eller de som er overbevist i sin tro på at de blir rammet av corona-virus, eller de som faktisk blir rammet av viruset, kan jeg bare ønske: God Corona. ICON_COOL

Redigert av Byker; 13/03/2020 10:34.
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Trygve_] #2595081 13/03/2020 14:39
B
Byker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Nå må vi få beina ned på bakken: Det vi bivåner er en fallitt-regjerings aktivitet for å gi inntrykk av at de bryr seg om landets befolkning. Forsøker å ta ansvar, som de egentlig aldri har tatt.

For å sette det hele i riktig perspektiv: Påsken tilbringer jeg og min familie vekselvis i en hyttegrend i Trysil, eller ditto på Bjorli, - har husrom begge steder, hvor vi tilbringer Påsken avhenger av snøforholdene.
Bjorli står sterkt der. I år blir det nok Bjorli.

Tradisjonen tilsier at jeg ikke sjelden inviterer gode hyttenaboer på en real grillaften, eller to, i Påsken. Med godt drikke, og ikke minst Corona-øl. Mye Corona-øl.

Se for seg følgende scenario: Det inviteres herved til "after-ski" grillaften hos oss, men følgende meddelande: Det er nok Corona til alle! Alle er velkommen.
Den satt vel i finsnippen til Bent Høye, tenker jeg.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595110 13/03/2020 16:14
larsb Offline
More than words
More than words
Byker, nå var du skikkelig oppesen altså.

LarsB

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Byker] #2595115 13/03/2020 16:42
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Byker
Nå må vi få beina ned på bakken: Det vi bivåner er en fallitt-regjerings aktivitet for å gi inntrykk av at de bryr seg om landets befolkning. Forsøker å ta ansvar, som de egentlig aldri har tatt.

For å sette det hele i riktig perspektiv: Påsken tilbringer jeg og min familie vekselvis i en hyttegrend i Trysil, eller ditto på Bjorli, - har husrom begge steder, hvor vi tilbringer Påsken avhenger av snøforholdene.

Tradisjonen tilsier at jeg ikke sjelden inviterer gode hyttenaboer på en real grillaften, eller to, i Påsken. Med godt drikke, og ikke minst Corona-øl. Mye Corona-øl.

Se for seg følgende scenario: Det inviteres herved til "after-ski" grillaften hos oss, men følgende meddelande: Det er nok Corona til alle! Alle er velkommen.

Ser du svarer meg, men fortsatt usikker på hvor i posten din du definerer den bakken jeg skal få beina mine ned på?
Det blir i hvert fall ikke Bjorli ser jeg. ICON_SMILE

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Byker] #2595117 13/03/2020 16:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ok. Da er jeg med. Fly inn noen italienske horer også.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595118 13/03/2020 16:52
B
Byker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Er de corona-smittede de nye spedalske?
Bør de ha et merke på jakkeslaget (ala binders under WW2 i Norge) eller et slags kastemerke i form av en advarsel på hodeplagget?
Den av helseaktoriteter anbefalte 1-meters-grensen mener jeg er noe i underkant, da viruset i nyse-dråper nok kan holde seg luftbåret så lenge at det kan rekke godt utover 1-meters-grensen.
På T-banen i dag var det grisgrendt, kun et par-tre personer i hele vogna. Den ene nøs og snufset stadig.... Men vi tar det med ro, og skyller ned med en kald Corona-øl.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595155 13/03/2020 21:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Lurer på hur det här kommer sluta. En sak som är interessant nu är att Norge nu gör väldigt mycket medans man i Sverige, trots liknande spridning, nestan inte gör något alls. Så detta blir ett slags forsknings experiment.

I Sverige har man en statsepitemolog som syns mycket i media och som hittills har haft fel i (nestan?) allt. Det skulle inte komma till Sverige, toppen fra resande fra italien skulle ske för över en uke sen, ändrat till tisdag, ingen pandemi osv. Nu sier han att det de gör i Danmark är helt meningslöst och han är också imot både att stänga skolor och ha folk jobbar hjemifra. Det ända han har rätt i är att tiltak kostar pengar.

Tydligen tycker han att svineinfluensan var mycket farligare än corona viruset och var inblandad i beslutet om att vaccinera alla svenskar. Nu blev ju inte svineinfluensan så farligt som trott. Tillvissdel pga av tiltak men sverige gjorde nog för mycket vilket desverre resulterade i att flera hundra fick ME. Undrar om han bevisst eller obevisst tycker att han gjorde för mycket då som gör att han nu inte vill göra för mycket?

Har inget förtroende för honom.

Så undrar vad som sker. Nu tror jag det är Sverige som gör minst av länderna med rätt många smittade. Speciellt många intensivvårdssängar verkar det inte finnas i Sverige heller så beredskapen är inte så bra. Är rädd för att Sverige kommer handla för sent vilket kommer medföra många smittade och nödvändighet med stora tiltak senare men det är ju också möjligt att det som Norge gör kommer kosta för mycket pengar med tanke på effekten det medför.

Förstår dock inte hur man kan göra så lite når det är uppenbart att viruset är ett stort problem i andra länder.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595156 13/03/2020 21:06
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595160 13/03/2020 21:40
runermm Offline
Besatt
Besatt
Svensken legger virkelig hodet på blokka. I Danmark/Norge er det krigstilstand, svenskene ruller på som før. Interessant at man kjører sosiale eksperiment med millioner av innbyggere som testkaniner.

https://www.information.dk/indland/...agerer-to-lande-saa-forskelligt?lst_frnt

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595168 13/03/2020 22:36
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Tar Kina regningen for al postyret?

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595170 13/03/2020 23:08
J
jman76 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Er svært bekymret for Sverige, tror ikke de kommer godt ut av dette eksperimentet, selv om det nok er regionale forskjeller. Er nok kun snakk om dager før grensa mot Sverige stenges helt. Svenskene sier vel egentlig rett ut at de ikke har råd til tilsvarende tiltak som Danmark og Norge.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: fredriks] #2595174 14/03/2020 07:26
B
Byker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: fredriks

att svineinfluensan var mycket farligare än corona viruset

Og det viste seg jo at svineinfluensaen ikke var så farlig som svine-influensa-skremmerne fremførte det som.
Nå er vi i samme situasjon, det er min oppfatning. En overdrevet hype om noe i retning menneskehetens undergang.
Vi bør heller ta det hele med stoisk ro.

Corona-virus-frykten, og direktiver og pålegg fra myndighetene har en nesten samfunnslammende effekt. Men er det nødvendig med så drastiske tiltak? Neppe.
Så på Dagsrevyen i går folk som strømmet til hyttegrendene, handlet realt inn i butikkene, og nøt sin "corona-vinterferie" .

Nede på individ-nivå har corona-tiltakene mye positivt med seg: Ingen trengsel lenger på kollektivtransport, og redusert flystøy (bor i flystøy-utsatt område nord for Oslo).
- - -
Husker Jarl Goli synge sin låt "Ta en potet" ( https://www.youtube.com/watch?v=KQLVJWym4mc ), bytt ut "potet" med "Corona", og du er fremme.
Beste middelet mot corona-virus-frykt? Ta en Corona-øl og skyll frykten vekk.

- - -
Legger frem en forretnings-ide: Produser en Corona-T skjorte, med bilde av en Corona-øl. (Strider kanskje mot alko-reklame-lovgivning, men her kan man tjene en god slant før det stoppes.)

Har nå lagt inn link til Corona-øl i min signatur.
Nyt din Corona med god samvittighet.

Og til alle dere der ute: God corona.

Redigert av Byker; 14/03/2020 09:44.
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595185 14/03/2020 09:37
olechr Online
More than words
More than words
Du får høre med de som ligger på sykehus i Italia også om det er overdrevet. Det samme kommer til å skje her hvis ikke viruset bremser.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Corona viruset og The Stand [Re: olechr] #2595188 14/03/2020 09:49
B
Byker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: olechr
Du får høre med de som ligger på sykehus i Italia også om det er overdrevet. Det samme kommer til å skje her hvis ikke viruset bremser.

Den nesten årlige influensaen medfører endel dødsfall. I ettertid vil det vise seg om denne nye varianten av influensaen er verre enn de tidligere.

Sitat: Hekta-MTB

I 2018 døde ca 1400 mennesker i norge av influensa

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595194 14/03/2020 10:32
olechr Online
More than words
More than words
Nå er store deler av befolkningen har vaksine eller er delvis immune fra før ved sesonginfluensa. Corona derimot er helt nytt og man vet ikke helt hvordan dette vil utvikle seg.

Nå vet vi fra Italia at sykehusene bryter ikke sammen ved sesonginfluensa. Hvis ikke folk tar det mer på alvor så vil det bli et stort problem her også. Dvs det er et stort problem økonomisk allerede da folk blir permittert eller mister levebrødet sitt over natten. Da er det ganske så flåsete eller uintelligent å ikke ta det på alvor.

Du kan jo blant annet lese denne saken her: https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-vaer-saa-snill-forbered-dere

Redigert av olechr; 14/03/2020 10:34.

Selger for Original Teamwear, Swix og Kalas teamwear.

Sykler Scott sykler og blogger for Milslukern.
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595198 14/03/2020 10:48
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har noen sett noen tall på kapasitet for behandling: antall plasser i basis-situasjon og hvor mye kapasiteten økes med i disse dager, hvor lang tid det tar å øke kapasiteten - få tak i utstyr, utvide med mer plass osv?

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595212 14/03/2020 12:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ligger sikkert et eller annet sted ute men ca. 400 intensivplasser til vanlig som er utvidet med 1000 plasser de siste ukene.
Ligger sikkert ute et sted også, her snakkes det om avansert nok pustehjelp (mekanisk). Jeg har ingen aning om det teoretisk er mulig å rigge til et opplegg med ventilasjonsbagger (manuell pustehjelp). I så fall kan det tenkes at beskjeden jeg fikk fra min arbeidsgiver om at jeg kan bli kalt inn til helt andre arbeidsoppgaver enn kontrakten tilsier bli realitet.

Med tanke på at denne epidemien sannsynligvis varer en del måneder til og vi ikke kan lukke samfunnet frem til sommeren kan jeg tenke at en viktig grunn for dagens lock down er å flate ut utviklingen for å unngå fare for å overbelaste kapasiteten. I tillegg vil to uker gi bedre muligheter til å spore seg frem til ukjente smittekilder samt å drepe virus før det kan spres videre. Selv om det teknisk sett blir vanskelig å drepe et virus.
Og er vi skikkeliog heldige kan vi begrense videre lock down til et par hytteområder.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Byker] #2595216 14/03/2020 13:29
O
olelovold Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O

Du er åpenbart ikke bekymra for coronaviruset, men når helsetjenesten har kapasitet igjen, bør du muligens få sjekka hodet.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Byker] #2595222 14/03/2020 13:54
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Den nesten årlige influensaen medfører endel dødsfall. I ettertid vil det vise seg om denne nye varianten av influensaen er verre enn de tidligere.

Sitat: Hekta-MTB

I 2018 døde ca 1400 mennesker i norge av influensa

Du trenger ikke vente til i ettertid. Det skjer rundt oss NÅ. Det står en ”fin” reportasje på trykk i VG i dag, flott lektyre å begynne med om du virkelig ikke har fått med deg alvoret her ennå.

https://www.vg.no/nyheter/i/EWnEal/italiensk-lege-til-norge-vaer-saa-snill-forbered-dere

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595225 14/03/2020 14:13
B
Byker Offline
Entusiast
Entusiast
B
Reportasje i VG, sier du? Når ble VG en pålitelig referanse for informasjon? Det er ukjent for meg.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Byker] #2595229 14/03/2020 14:32
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Du tror ikke på det som skjer i Italia? Da avslutter jeg her.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595243 14/03/2020 15:18
stalsan Online
Entusiast
Entusiast
Byker er vel ute å troller i hver eneste tråd i disse dager, så noe form for realitetsforståelse der i toppen er det vanskelig å spore...

Ståle
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595247 14/03/2020 15:27
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Gråstein] #2595250 14/03/2020 15:43
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Gråstein

Haha, dagens! :-)

Re: Corona viruset og The Stand [Re: runermm] #2595314 14/03/2020 20:58
F
Flamini Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
F
Sitat: runermm
Svensken legger virkelig hodet på blokka. I Danmark/Norge er det krigstilstand, svenskene ruller på som før. Interessant at man kjører sosiale eksperiment med millioner av innbyggere som testkaniner.

https://www.information.dk/indland/...agerer-to-lande-saa-forskelligt?lst_frnt

Løfven & Co har hatt hodet på huggestabben lenge med sitt sosiale ekspriment. før eller senere triller det ned i den politiske kurven

Jeg blir mer og mer usikker på om Corona viruset er en skikkelig oppblåst greie,
eller om det er noe -virkelig- stygt vi aner konturene av, enten nå, eller neste gang det kommer ett virus fra skina

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595321 14/03/2020 21:43
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde viruset vært litt verre på et par små punkter, så hadde det vært "end of humanity". Fx litt høyere dødelighet (sars var på 10% og rabies ~100%), lengre inkubasjonstid slik at man smitter fler før man blir syk/ viser symptomer, og at viruset overlever litt bedre på egenhånd. Fx på betalingsautomaten i butikken, dørhåndtak osv.

Re: Corona viruset og The Stand [Re: Byker] #2595322 14/03/2020 21:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og det viste seg jo at svineinfluensaen ikke var så farlig som svine-influensa-skremmerne fremførte det som.
Nå er vi i samme situasjon, det er min oppfatning. En overdrevet hype om noe i retning menneskehetens undergang.
Vi bør heller ta det hele med stoisk ro.

Nå overser jeg trollingen din og kommer med en faktaopplysning.

Det man må ta inn over seg er at vi vaksinerte 2 millioner nordmenn mot svineinfluensa og viruset hadde enkelte likheter med tidligere influensavirus, så befolkningen hadde en viss immunitet.

Dette er noe nytt. Immunsystemet har verken antigener eller T-celler som kjenner igjen Covid-19. Så fort EN av disse nellikspikerappelsinene i nanoformat har kommet seg inn i ett av de tre høla du har midt i ansiktet, BLIR du syk.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Corona viruset og The Stand [Re: Flamini] #2595326 14/03/2020 21:47
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Dette er noe nytt. Immunsystemet har verken antigener eller T-celler som kjenner igjen Covid-19. Så fort EN av disse nellikspikerappelsinene i nanoformat har kommet seg inn i ett av de tre høla du har midt i ansiktet, BLIR du syk.

Sant det. Her hvordan det påvirket Mexico at vi europeerer bragte med noe de der borte ikke hadde hørt om.

[Linket bilde fra upload.wikimedia.org]

Redigert av mtbmaniac; 14/03/2020 21:58.
Side 6 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå