Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen).

Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). #2558596 05/06/2019 17:50
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Klimakrise? Gjenstår å se, frem mot slutten av dette århundret, om det blir så ille som dommedagsprofetene hevder.

Er mer opptatt for øyeblikket av plastforsøplingen, særlig dennes innvirkningen på livsformer i, eller som er avhengig av, hav.
Forslår at vi tar oss av den prekære (mikro)-plastforsøplingen først, så får vi eventuelt ta klimaproblematikken deretter.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Anomyn] #2558597 05/06/2019 17:54
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Vi vet fryktelig mye mer om klima enn vi vet om konsekvensene av mikroplast.

Van der Poel: "Waarschijnlijk toch te weinig gegeten en gedronken"
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: skubisan] #2558600 05/06/2019 18:10
jorn Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Anomyn
Klimakrise? Gjenstår å se, frem mot slutten av dette århundret, om det blir så ille som dommedagsprofetene hevder.

Er mer opptatt for øyeblikket av plastforsøplingen, særlig dennes innvirkningen på livsformer i, eller som er avhengig av, hav.
Forslår at vi tar oss av den prekære (mikro)-plastforsøplingen først, så får vi eventuelt ta klimaproblematikken deretter.

Sitat: skubisan
Vi vet fryktelig mye mer om klima enn vi vet om konsekvensene av mikroplast.

jeg tenker at vi vet mer enn nok om begge deler til at det er helt nødvendig å handle, og om man gjør det litt smart er det nok mulig å løse begge deler samtidig

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: jorn] #2558608 05/06/2019 18:50
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Begge er kriser vi står oppi til halsen. Men når det gjelder plast så er det plasten som ikke er mikro som er problemet vi ser. Tiden vil vise hvor store konsekvenser mikroplasten har. Sulter plankton og krepsdyr som spiser mikroplast ihjel på samme måte som fisk, pattedyr og fugler som spiser makroplast for eksempel. Og hvor stort blir problemet med opphopning av miljøgifter.

Klimakrisen ser vi over alt, hele tiden men det virker ikke som folk ønsker å se.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Anomyn] #2558634 05/06/2019 20:49
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Miljøgifter er kjipt ass... PCB er et kjempeproblem. Opphopningen av denne miljøgiften oppover i næringskjeden er såpass alvorlig at f.eks spekkhoggere utenfor Storbritannia ikke lenger klarer å reprodusere seg. Folkehelseinstituttet advarer mot å spise en rekke matvarer. Fjordene våre er full av dritten, og arktiske områder er sårbare pga hav- og luftstrømmer.

Aleksander
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: skubisan] #2558666 06/06/2019 05:48
Jacobsen Offline
Avhengig
Avhengig
Klimakrisen ser vi over alt, hele tiden men det virker ikke som folk ønsker å se.
Plastposen rundt halsen på havdyr er vanskelig å forklare med noe annet enn mennesker, mens de forandringene man ser på klima kan man jo lett avskrive som "naturlige svingninger" og så er hele diskusjonen fastlåst. "I reject your reality and substitute my own" ble egentlig sagt av en fin fyr men det er dessverre et konsept som har blitt litt for utbredt.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Anomyn] #2558704 06/06/2019 08:01
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev

Slutten av dette århundre?? Jag kan trøste deg med at du ikke trenger å vente så lenge. Det er egentlig bare å utvide horisonten utover Norges grenser allerede nå.
Og så kan du lese litt om raseringen av økosystemer, tap av biodiversitet, luftforurensning og mangel på rent vann (for å nevne noen), så kan det hende du får en ny "favoritt".
Globalisering? Hva er galt med globalisering? Det er et resultat av teknologisk utvikling (transport, media, internett) og et ønske ekspansjon av markeder for handel (drevet frem av rike land. Eller kapitalisme om du vil). Det har mange positive konsekvenser, og noen negative. Men umulig å reversere. Å være mot globalisering betyr oftest ikke annet enn at man er nasjonalist. Eller rasist. Ofte begge deler. Men det høres ikke så tiltalende ut.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: HM1100] #2558717 06/06/2019 08:44
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HM1100
Og så kan du lese litt om raseringen av økosystemer, tap av biodiversitet, luftforurensning og mangel på rent vann (for å nevne noen), så kan det hende du får en ny "favoritt".

Hvilke av disse har ikke regulatoriske og/eller teknologiske løsninger? Dette er jo i de fleste tilfeller nasjonale anliggende som hver nasjon bør settes i stand til å ordne opp i selv.

Så har vi issues med forurensing som er av mer global karakter. Om det skal løses ved å underordne hele verden under et globalt styre, så sier jeg nei takk. Om det skal underordnes frie markedskrefter så sier jeg nei takk.

Å være mot globalisering betyr oftest ikke annet enn at man er nasjonalist. Eller rasist. Ofte begge deler. Men det høres ikke så tiltalende ut.

Oi. Sterke ord som det hadde vært interessant om du begrunnet.

Jeg vil heller si det sånn at løsningen med nasjonalstater har vært en måte å unngå for mye konflikter på tvers av kulturer, og en måte hvor individet vil ha muligheter til å delta i beslutninger som omhandler de i en kultur som de har mulighet til å forstå.

Det er jo allerede tydelig hvordan konflikter i stadig større grad er basert på kulturelle forskjeller enn de er på tilgang til ressurser, som var vanligere før. Når har man funnet andre måter å få tilgang til ressurser, f.eks gjennom global økonomi og svake stater som blir utnyttet av sterke.
Det samme ser vi på klimafronten, hvor noen land driver og legger begrensninger på seg selv og sin egen konkurransedyktigighet, mens andre land bare jatter med på toppmøter, men gjør akkurat det de har lyst til når de kommer hjem.

Hvordan har du tenkt å tvinge Kina til å gjøre som du vil?

Statistically speaking, racing is mostly for losers.
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Anomyn] #2558736 06/06/2019 09:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvordan ser analysen din ut som konkluderer med "mot slutten av dette århundret"?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: HM1100] #2558750 06/06/2019 10:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Globalisering? Hva er galt med globalisering? Det er et resultat av teknologisk utvikling (transport, media, internett) og et ønske ekspansjon av markeder for handel (drevet frem av rike land. Eller kapitalisme om du vil). Det har mange positive konsekvenser, og noen negative. Men umulig å reversere. Å være mot globalisering betyr oftest ikke annet enn at man er nasjonalist. Eller rasist. Ofte begge deler. Men det høres ikke så tiltalende ut.

Favorittordet til trådstarter, greier alltid å slenge det, selv om det ikke hører hjemme i tråden. Usaklig.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558754 06/06/2019 10:25
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pedalglipp

Å være mot globalisering betyr oftest ikke annet enn at man er nasjonalist. Eller rasist. Ofte begge deler. Men det høres ikke så tiltalende ut.

Oi. Sterke ord som det hadde vært interessant om du begrunnet.

Dette er jo meninger med en viss korrelasjon på samme måte som at de fleste som kjemper for et fritt Palestina i Norge også er for eiendomsskatt, noe som ikke burde korrelere uten at man ser hen til politisk og historisk kontekst. Det kan kokes ned til "somewheres" og "anywheres" om du vil og nye politiske skillelinjer.

Anywheres vs Somewheres (BBC)

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Garpen] #2558758 06/06/2019 10:39
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Garpen
Dette er jo meninger med en viss korrelasjon på samme måte som at de fleste som kjemper for et fritt Palestina i Norge også er for eiendomsskatt, noe som ikke burde korrelere uten at man ser hen til politisk og historisk kontekst.

Jojo, men det der går jo på dustete identitetspolitikk, og det spillet har jeg på ingen måte tenkt være med på. Ei heller bli identifisert og kategorisert under.

Jeg ser ikke helt nytten av å dele opp politiske skillelinjer på samme måte som man delte inn landegrensene i Afrika. Hva er liksom greia med å bare sette en strek og si at her er alt sånn og det andre er der borte og det er bare dritt.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558763 06/06/2019 11:05
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Dette er jo meninger med en viss korrelasjon på samme måte som at de fleste som kjemper for et fritt Palestina i Norge også er for eiendomsskatt, noe som ikke burde korrelere uten at man ser hen til politisk og historisk kontekst.

Jojo, men det der går jo på dustete identitetspolitikk, og det spillet har jeg på ingen måte tenkt være med på. Ei heller bli identifisert og kategorisert under.

Jeg ser ikke helt nytten av å dele opp politiske skillelinjer på samme måte som man delte inn landegrensene i Afrika. Hva er liksom greia med å bare sette en strek og si at her er alt sånn og det andre er der borte og det er bare dritt.

Det er bare observasjoner og statistikk, vanskelig å ikke "være med på det". Det blir omtrent som å ikke ville telles av geitekillingen. Jeg har heller ikke kategorisert deg (i denne tråden, enda). Det er vanskelig å orientere seg i et politisk landskap uten å forholde seg til disse meningssettene og de gir for de aller fleste mening og kanskje tilhørighet, men det trenger visst ikke du? (du er tydeligvis en "somewhere"? (så er vi ferdig med kategoriseringen)).

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Garpen] #2558805 06/06/2019 13:58
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Nye kriser i emning:
https://www.nrk.no/hordaland/politikaran...land-1.14577801
"Folkeforureining"? En eller annen oppfinnsom journalist har laget et nytt ord for det (ny)norske vokobularet. Bruk av ordet "forurensning" om folk virker drøyt for meg.

Men, dette gjalt cruisebåter eid av internasjonale selskaper, i hovedsak, ser det ut til.
Hva har cruisetrafikk-globaliseringen med plast-krise å gjøre? Jo, det er (var) ikke helt uvanlig at mengder av avfallsekker fra cruisebåter ble kastet ut fra skipene på åpent hav. Fordi det var enkleste og billigste måte å bli kvitt søppelet på. Søppel som for en del var plast, og som kunne bli brutt ned til mikroplast over tid. Og det er (var) mye avfall, cruisebåter kan jo ha flere tusen passasjerer.
Cruisetrafikken kan også sees som en konsekvens av globaliseringen.

Redigert av Anomyn; 06/06/2019 14:03.
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Garpen] #2558863 06/06/2019 19:47
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Det er bare observasjoner og statistikk, vanskelig å ikke "være med på det".

Jojo, men da har man allerede invitert observasjoner og statistikk på andre områder, som ikke ender opp i annet en at folk blir plassert i grupper og får utdelt talspersoner for sine tildelte gruppe.

Jeg har ikke sett så nok på somewheres-anywheres-teorien til å si noe spesielt fornufig, men den prøver seg jo på en karakterisering av årsakene til de stadig skarpere politiske skillelinjene.

Der har jeg mer tiltro til den akademiske jobben til Jonathan Haidt (kjapp innføring her https://www.ted.com/talks/jonathan_haidt_on_the_moral_mind?language=en) , som peker på at venstreside-folk i gjennomsnitt har et mindre finmasket verdiapparat og verdiforståelse enn konservative. Og bla. med den følgen at konservative i mye større grad klarer sette seg inn i libs/venstresidens tankesett enn omvendt.

Det er vel litt det jeg har prøvd å teste ut litt her på forumet også, hvor åpenbart mer venstreorienterte ikke klarer eller vil skjønne problemstillinger, mens det går adskillig mer forståelse andre veien.
(Det, pluss det at ordentlige sosialister helt har mistet humoristisk sans da :-). Det er liksom bare grining, "si ynnskyll" og tripping på tærne for at noen muligens kan bli støtt)

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558890 06/06/2019 22:02
Garpen Offline
Besatt
Besatt
Jojo, men da har man allerede invitert observasjoner og statistikk på andre områder ...

... Det er liksom bare grining, "si ynnskyll" og tripping på tærne for at noen muligens kan bli støtt)

Det er jo ikke så rart at det blir grining og "ynnskyll" om man ikke tar til seg faktiske observasjoner og statistikk. Hva skal man liksom argumentere med da? Magefølelesen, kaste brannfakler for moro skyld og spre litt edder og galle fordi det irriterer godhetstyrannene?

Jeg synes observasjoner og statistikk burde inviteres inn oftere. Det gir holdepunkter for en god og saklig disjusjon. Og det er faktisk interessant å prøve å forstå hvorfor meninger ofte kommer i par eller flokk.

(Skal ta en titt på ted-talken du postet også, men det blir i morgen.)

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Anomyn] #2558922 07/06/2019 06:38
E
EL Syklo Offline
Entusiast
Entusiast
E
Samset og likesinnede repeterer oftere og oftere «dere må skille mellom vær og klima» ettersom været ikke stemmer med klimaprognosene.

Men det er mye viktigere og skille mellom klima og miljø, for her er det mye samrøre!

Miljø: handler om utslipp av gifter, plast, forringelse av økosystemer, forurensning i jord luft og vann, og alt det derre.
Klima: handler om klimaendringer, naturlig og eventuelt menneskeskapt.

Miljøsaken er viktigst!!!!
Klima, tja, vi ser jo daglig ut av vinduet, været der ute er fortsatt helt normalt, og den lille klimaendringen (om målbar) er helt naturlig.

Skal man lage en viktig krise, så kjør Miljø opp, og legg ned Klimakrisen.

Redigert av EL Syklo; 07/06/2019 06:40.
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558926 07/06/2019 06:53
pontiff Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Der har jeg mer tiltro til den akademiske jobben til Jonathan Haidt (kjapp innføring her https://www.ted.com/talks/jonathan_haidt_on_the_moral_mind?language=en) , som peker på at venstreside-folk i gjennomsnitt har et mindre finmasket verdiapparat og verdiforståelse enn konservative. Og bla. med den følgen at konservative i mye større grad klarer sette seg inn i libs/venstresidens tankesett enn omvendt.

Spennende, denne typen må jeg lese mer av. Jeg vet ikke om jeg ville ha konkludert like bestant og standpunktfarget som deg (men hvis du har en referanse til utsagnene/konklusjonene dine ovenfor, setter pris på det), jeg merker meg blant annet at på Wiki sies det:

Quote:
According to Haidt, Liberals tend to endorse primarily the care and equality [moral] foundations, whereas conservatives tend to endorse all six foundations more equally

[...]

Haidt is involved with several efforts to help bridge the political divide and reduce political polarization in the United States.

Som sagt, skulle gjerne sett en referanse til at Haidt konkluderer slik du gjør.

Redigert av pontiff; 07/06/2019 07:15.
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558928 07/06/2019 06:57
pontiff Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
venstreorienterte ikke klarer eller vil skjønne problemstillinger, mens det går adskillig mer forståelse andre veien.

Jeg vil tippe at hvis du spør en "konservativ" vil hen konkludere slik, og hvis du spør en "venstreorientert" vil hen konkludere motsatt.

Min erfaring er i hvert fall at folk jeg er gryende uenig i har liten vilje til å sette seg inn i eller forstå mine standpunkter (høna eller egget - jeg mener nå jeg prøver å være forståelsesfull i starten). Da blir det fort at jeg inntar samme tone. Dumt med polarisering, men det blir for lettvint å skylde bare på "venstreorienterte".

Men som sagt, skulle gjerne lest mer av Haidt, og spesielt "moral foundations"-teorien hans høres spennende.

Redigert av pontiff; 07/06/2019 07:12.
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: EL Syklo] #2558933 07/06/2019 07:08
Jacobsen Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EL Syklo
Klima, tja, vi ser jo daglig ut av vinduet, været der ute er fortsatt helt normalt, og den lille klimaendringen (om målbar) er helt naturlig.
Ja for om du ikke ser forandring utenfor vinduet ditt så kan det vel umulig være reelt? Jeg håper du er ironisk for det der er like ille som når Jim Inhofe tok med en snøball inn i senatet for å motbevise global oppvarming. Og ja, det er viktig å skille mellom vær og klima, for det du ser utenfor vinduet ditt er været.

Endringen er for øvrig definitivt målbar. NASA er for eksempel veldig flinke til å måle. Om du virkelig mener at det er helt naturlig og ikke påvirkes av mennesker så leser jeg med glede kildene dine.

Ellers er jeg helt enig i at miljøsaken er veldig viktig og det er i hvert fall kjekt at akkurat den saken ikke møter like mye motstand som klimasaken.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558943 07/06/2019 07:24
Garpen Offline
Besatt
Besatt
[quote=Garpen]Der har jeg mer tiltro til den akademiske jobben til Jonathan Haidt (kjapp innføring her https://www.ted.com/talks/jonathan_haidt_on_the_moral_mind?language=en) , som peker på at venstreside-folk i gjennomsnitt har et mindre finmasket verdiapparat og verdiforståelse enn konservative. Og bla. med den følgen at konservative i mye større grad klarer sette seg inn i libs/venstresidens tankesett enn omvendt.

Jeg skal definitivt se mer på Haidt, han har noen intuitivt gode problemstillinger, men jeg sliter litt med båssettingen hans (akkurat som du sliter med båssettingen til den tradisjonelle venstresiden).

En del av forutsetningene i foredraget hans er direkte motstridende, jeg håper at han kan forklare litt mer om hvorfor libs som i utgangspunktet er mer "open-minded" enn konservative ender opp med å bli mer intolerante (i hans øyne).

Jeg skal lese meg litt opp i helgen og kanskje se spesielt på aksen graden av frihet og kollektivisme, som han helt sikkert skriver noe om, noe som helt sikkert er relevant for et par andre diskusjoner som har kjørt seg fast på forumet ... ICON_WINK

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: EL Syklo] #2558951 07/06/2019 07:42
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Samset og likesinnede repeterer oftere og oftere «dere må skille mellom vær og klima» ettersom været ikke stemmer med klimaprognosene.

Men det er mye viktigere og skille mellom klima og miljø, for her er det mye samrøre!

Miljø: handler om utslipp av gifter, plast, forringelse av økosystemer, forurensning i jord luft og vann, og alt det derre.
Klima: handler om klimaendringer, naturlig og eventuelt menneskeskapt.

Miljøsaken er viktigst!!!!

Skal man lage en viktig krise, så kjør Miljø opp, og legg ned Klimakrisen.

Det henger sammen. Stikkord er menneskelig aktivitet (vekst, overforbruk). Du kan feks Google "One Health".

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pontiff] #2558978 07/06/2019 10:00
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff

Som sagt, skulle gjerne sett en referanse til at Haidt konkluderer slik du gjør.

Det blir litt som en gammel mann som ikke hører lyse toner og ikke skjønner hva folk irriterer seg over når brannalarmen står på.

9:27 i videoen, hvor du ser hvordan konservative har bedre følsomhet /forståelse for spekteret av moralske verdier enn liberale (amerikanske liberals, ca sånn til venstre for sentrum av Høyre i Borge).

Det er en lang review av den ene boka hans i NTY (https://www.nytimes.com/2012/03/25/books/review/the-righteous-mind-by-jonathan-haidt.html), som kan være kjekk å lese for å se om man er interessert i emnet.

"Liberals don’t understand conservative values. And they can’t recognize this failing, because they’re so convinced of their rationality, open-mindedness and enlightenment."

"You’re smart. You’re liberal. You’re well informed. You think conservatives are narrow-minded. You can’t understand why working-class Americans vote Republican. You figure they’re being duped. You’re wrong"

Jeg sier ikke på noe vis at jeg forstår all bakgrunnen for forskningen hans, men han er tross alt en av verdens mest siterte forskere (+60.000 siteringer og h-index på 83). (https://scholar.google.com/citations?user=VafYYacAAAAJ&hl=en)

For en legmann føles hvert fall forklaringsmodellen mer anvendbar og riktig enn at konservative er dumme og slemme og liberale er snille og smarte, som jeg jo fikk inntrykk av av å vokse opp med kun NRK.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Garpen] #2558979 07/06/2019 10:02
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt

En del av forutsetningene i foredraget hans er direkte motstridende, jeg håper at han kan forklare litt mer om hvorfor libs som i utgangspunktet er mer "open-minded" enn konservative ender opp med å bli mer intolerante (i hans øyne).

Forutsetningen er ikke motstridene hvis man tar i betraktning at liberale har mindre følgsomhet for moralspekteret. De er jo seff open-minded i det spekteret de har følsomhet.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558981 07/06/2019 10:04
skubisan Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor er det mere moralsk å være trangsynt?

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Garpen] #2558983 07/06/2019 10:06
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
...som helt sikkert er relevant for et par andre diskusjoner som har kjørt seg fast på forumet ... ICON_WINK

Haha, no shit :-)

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: skubisan] #2558987 07/06/2019 10:13
pedalglipp Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor er det mere moralsk å være trangsynt?

Om du faktisk hadde sett klippet, hadde du ikke stilt det spørsmålet.

"This is Haidt’s startling message to the left: When it comes to morality, conservatives are more broad-minded than liberals. They serve a more varied diet."

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: EL Syklo] #2558988 07/06/2019 10:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Forstår du ikke forskjell på vær og klima eller bare later du som du ikke forstår det?

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558989 07/06/2019 10:22
pontiff Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk, knall lesing for en som virkelig er interessert. Vi får bare se gjennom fingrene at du måtte starte innleggende litt nedlatende, selv om jeg oppriktig spurte fordi jeg lurte og ville til kilden - som jeg antok du hadde oversikt over.

Et par punkter til diskusjon:

Å være moralsk mer snever, som er Haidts faktiske konklusjon når det gjelder "liberals" betyr jo ikke nødvendigvis at den snevre moralen er feil. At man kan skryte av å være mer openminded fordi man liker dyresex eller nekrofili gjør en jo ikke nødvendigvis til en bedre person, for eksempel.

Selvfølgelig påpeker Haidt at kritikken går begge veier:

Quote:
He urges conservatives to entertain liberal ideas in the same way. The purpose of such compromises isn’t just to win elections. It’s to make society and government fit human nature.

Hvis "konservative" er så mye flinkere enn "liberale" i å forstå motparten har de jammen noen ganger like vanskelig for å vise det. Tipper det nettopp har med dette å "vinne diskusjonen" eller valget å gjøre.

Så kan vi jo avslutte med å påpeke at

Quote:
Haidt is looking for more than victory. He’s looking for wisdom.

til ettertanke.

Redigert av pontiff; 07/06/2019 10:30.
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: pedalglipp] #2558996 07/06/2019 10:34
Garpen Offline
Besatt
Besatt

Forutsetningen er ikke motstridene hvis man tar i betraktning at liberale har mindre følgsomhet for moralspekteret. De er jo seff open-minded i det spekteret de har følsomhet.

I mitt sinn (som er en tree-hugging liberal i henhold til en foreleser i Financial Markets) ser jeg jo at det kan lages flere akser der man kan forvente at liberalere scorer høyere enn konservative.

Haidt trekker fram "Purity" og "Chastity" som moralske verdier der konservative scorer høyere enn libs. Liberales (og egne) konnotasjoner til verdiene er for eksempel undertrykkelse og skam, da er det ikke så rart at man scorer dårlig på disse aksene. Om man lager nye akser rundt ord som "Kollektiv" og "Spirituell" kan det godt være at libs scorer bedre enn konservative på disse aksene. Det handler i stor grad om hvem som definerer det første settet med verdier som skal vurderes.

Men Haidt er fortsatt en spennende forsker å se på, at han bruker politisk diskurs som et bilde på en sunn samfunnsmodell der han selv ønsker å være sentrisk plasserer han i midt hode godt på Libs-siden i tankesett, men det er sikkert fordi jeg er trangsynt ...

OT: Kanskje han er the three eyed raven? ICON_LAUGH

Side 1 av 2 1 2

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå