Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter?

PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? #2506467 31/08/2018 08:16
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vi skal kjøpe oss en skjerm for å ha hjemme slik at vi kan jobbe mer effektivt hjemmefra. Med word og excel. Hvilke parameter skal jeg se etter (oppløsning, kontrast osv) skal jeg se etter for en god jobbskjerm?

Har du noen konkrete anbefalinger så kom gjerne med det! Billig er bra ICON_SMILE

Når har jeg det for meg at mange skjermer på privatmarkedet er rettet mot gaming og at de har kvaliteter man ikke har bruk for når man bare skal sitte og jobbe i word og excel (dette tror jeg altså). Så da bryr jeg meg ikke om å betale for mer enn det som betyr noe for min bruk.

Noen ting jeg ønsker meg:
- Størrelse: Mer enn 24 tommer.
- Gjerne USB utgang som er så kraftig at den kan forsyne maskinen med strøm via USB-C porten. Tror den da må kunne levere mer enn 45W.

-----------------------------------------------
Kjøper:
- Setepinne 27,2, Thomson, Syntace eller liknende kvalitet.
- RF SIXC høyre krankarm 170 mm
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506499 31/08/2018 10:06
andreer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Skal det være større enn 24 tommer, ville jeg ihvertfall gått for høyere oppløsning enn 1920x1080. Neste hakk opp er typisk 27" og 2560x1440, som holder for de fleste. Fargespekteret har lite å si når du skal jobbe i word og excel. USB-C er sjeldnere å finne enda, men jeg ser absolutt fordelen med å bare koble i én kabel for å få både strøm, usb-tilkobling og skjermbilde ... se f.eks
https://www.prisjakt.no/category.php?b=s333529738&o=produkt_pris_inkmoms
https://www.dustinhome.no/product/501103...tent=5637146248 er billigste alternativ som matcher kravene akkurat nå. Billigere enn jeg hadde trodd!

Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: andreer] #2506506 31/08/2018 10:13
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Like over 3000 for alt jeg vil ha ja. Kanskje ikke så ille det, men ser at om jeg dropper "kravet" om USB C og aksepterer 1920x1080 oppløsning så halverer jeg prisen (og vel så det).

Sjekket hva skjermen jeg jobber på nå står på og det er 1900x1200, det er vel samma som 1920x1080 det? Funker bra og det maskina sier er anbefalt på 24" skjermene her.

Kjøper:
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506508 31/08/2018 10:14
DesmoSkier Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville satt som absolutt krav at skjermen kan lade laptopen via USB-C. I tillegg må den fungere som USB-hub slik at tastatur og mus er koblet til skjermen og ikke må inn/ut av laptop.
Vi tester ut diverse skjermer på jobb akkurat nå. En kollega har en Phillips Brilliance 328P som funker fint.

Helge
Strava
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506511 31/08/2018 10:22
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: erikskon
Like over 3000 for alt jeg vil ha ja. Kanskje ikke så ille det, men ser at om jeg dropper "kravet" om USB C og aksepterer 1920x1080 oppløsning så halverer jeg prisen (og vel så det).

Sjekket hva skjermen jeg jobber på nå står på og det er 1900x1200, det er vel samma som 1920x1080 det? Funker bra og det maskina sier er anbefalt på 24" skjermene her.

Kona mi har 2x24" på hjemmekontoret. Det er overraskende stor forskjell på 1200 vs 1080 når du sitter med dokumentjobbing. Vertikal oppløsning er viktig. Jeg foretrekker også skjermer som er tilgivende mtp innsynsvinkel, typisk IPS-panel e.l. Dell-skjermer får ofte gode kritikker, og er ikke så ille priset. Dell Ultrasharp.

Ellers finner du en del tester her PRAD og her tftcentral

Gi noe som varer, gi fan
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506516 31/08/2018 10:31
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvis du ser et bra kjøp som ikke har USB-C kan du jo også gå for en sånn som mellomledd: https://www.komplett.no/product/1076293/...dockingstation#

Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: DesmoSkier] #2506523 31/08/2018 10:50
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Jeg ville satt som absolutt krav at skjermen kan lade laptopen via USB-C. I tillegg må den fungere som USB-hub slik at tastatur og mus er koblet til skjermen og ikke må inn/ut av laptop.
Vi tester ut diverse skjermer på jobb akkurat nå. En kollega har en Phillips Brilliance 328P som funker fint.

Ja, det kan være verdt litt penger å kun ha en liten kabel å sette i. Dersom sambo også får en PC med USB-C kobling så bør vi nok ta oss råd til det.

Kjøper:
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506633 31/08/2018 23:05
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Viss du bare skal ha ein skjerm, sjå på superwide-format på 30+tommer!

Fly like a buffalo, sting like a flea
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506648 01/09/2018 07:37
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Anbefaler å styre unna tn-panel. IPS eller VA er bedre til jobbing. Til xl og wrd er nok pva eller mva-panel det gjeveste da de gjerne har bedre kontrast enn ips og tn. 16:10 skjermer er det du bør se etter hvis du skal ha smal skjerm. For min egen del så tror jeg at en superbred skjerm blir min neste arbeidsskjerm. Er ikke noe glad i å jobbe på flere skjermer, samtidig så irriterer jeg meg over at jeg har for liten plass i bredden på en skjerm. Men det kommer jo an på hva man skal jobbe med.

Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506740 01/09/2018 22:14
Orange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
PC og skjerm bør ha separat strømlevering, så strøm ut fra en skjerm er tiltenkt mindre enheter. Benytt medfølgende strømledning til skjerm og tilsvarende til maskin, er min anbefaling. En PC har en egen dedikert strømforsyning(PSU), og den er langt høyere enn de 45W du antyder behovet til for å kunne forsyne alle komponentene godt nok, uansett hva maskinen er bygget for.

Til valg av skjerm og ditt bruk, ville jeg rett og slett bare gått for mest fysisk skjermareale for hva du er villig til å betale for. Ja, det finnes alltids bedre skjermer, men de koster der etter også, hvilket faller tilbake på hva du er villig til å betale for en slik gjenstand, i ditt eget liv.
Personlig vil jeg anbefale 16:9 eller 16:10 format, da disse super brede skjermene kun prøver å dekke et behov til å holde oversikt over enda mer på samme tid. Vi er kun mennesker, og kan faktisk kun fokusere på én ting om gangen. Svært mange ønsker dog at det skulle være annerledes.
16:9 eller der om plass gir en god oversikt, og ønsker en mer, er økning av fysisk størrelse veien å gå for å slippe å anstrenge seg for mye om små detaljer.

Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: Orange] #2506749 02/09/2018 01:49
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Orange
(snip)
Personlig vil jeg anbefale 16:9 eller 16:10 format, da disse super brede skjermene kun prøver å dekke et behov til å holde oversikt over enda mer på samme tid. Vi er kun mennesker, og kan faktisk kun fokusere på én ting om gangen. (snip)

Superwide tar bort noko av behovet for å skifte mellom (og finne riktige) vindauger/program konstant.

Brukar ein berre eit program eller to om gongen, er det nok ikkje så nøye med superwide, men for min del kunne eg godt hatt to superwide og likevel gått tom for plass...

Fly like a buffalo, sting like a flea
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506766 02/09/2018 07:16
Dan Offline
More than words
More than words
Selv har jeg rigget hjemmekontor både hjemme og på hytta. Siden jeg jobber via VPN med fjernterminal, dvs jeg jobber i praksis på den samme pc-en eller serveren uansett hvor jeg jobber, så var det en selvfølge å kjøpe skjermer med akkurat samme oppløsning og størrelse som på jobben, slik at man slipper å endre størrelse på vinduene. Alt ser likt ut på skjermen uansett hvor jeg jobber.

Det prinsippet gjelder selvfølgelig også hvis du har en bærbar som du tar med hjem fra jobben. Da er det også greit å ha dønn likt skjermoppsett begge stedene.

Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: Orange] #2506786 02/09/2018 09:40
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Orange
PC og skjerm bør ha separat strømlevering, så strøm ut fra en skjerm er tiltenkt mindre enheter. Benytt medfølgende strømledning til skjerm og tilsvarende til maskin, er min anbefaling. En PC har en egen dedikert strømforsyning(PSU), og den er langt høyere enn de 45W du antyder behovet til for å kunne forsyne alle komponentene godt nok, uansett hva maskinen er bygget for.

Dette kan du åpenbart mye mer om enn meg, men dokkingstasjon fra dell kobles jo kun til via usb-c. Skjønner at den da lader over en eller annen smart controller, og at maskinen kanskje ikke vil yte max med kun 45 w input, men jeg har trua på at det skal gi nok CPU til det jeg gjør på maskinen. Det var altså det jeg har tenkt, men skjønner at jeg må sjekke dette med it gjengen på jobb.

Jeg har også planlagt å skaffe meg en liten 80w usb-c lader for å ha med på reise, så slipper jeg å ha med egen lader til pc og bruker samme ledning/lader som til telefon.

Kjøper:
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506787 02/09/2018 09:43
H
Hotvedt Offline
Fersking
Fersking
H
Jeg kjøpte meg akkurat BenQ EX3510R

Superwide med VA-panel. Super skjerm, men den leverer ikke(!!) strøm over USB-C.

For min del går denne i retur(dårlig forarbeid av meg, dårlig informert av BenQ) til fordel for Samsung LC34H890

Edit: Samsungen leverer 65W ut på USB-C. Mao tilsvarende eller mer sammenlignet med hva moderne «Business maskiner» leveres med.

Redigert av Hotvedt; 02/09/2018 19:07.
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506816 02/09/2018 13:45
Orange Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ok, da var jeg litt kjapp på avtrekkern. En bærbar pc som en ønsker å benytte mye på en plass, trenger kun tilgang på kontinuerlig lading av batteriet. så da er det rett og slett å sjekke at skjermen du ønsker, minimum har nok usb 3.0 utganger til å dekke dine komplette behov, men også sjekke med Dell hva dockingstasjonen trenger(mye mulig det må gå separat). Så ville jeg også valgt samme fysiske skjermformat (16:9 f.eks om dét er tilfellet) fra den bærbare og over til en separat skjerm, så ønsket inntrykk fra den separate skjermen skal bli best mulig, altså mest riktig i oppløsning. For å ytterligere hjelpe på, bør oppløsningen på den separate skjermen ikke være lavere enn den bærbare i det minste.
For å få ikoner osv. til ønsket resultat, og alt mulig mest som man selv ønsker, kan man også endre størrelsen på dem i windows, separat.

Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506914 03/09/2018 09:03
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for mange gode tips folkens! Jeg ser at jeg bør strekke meg litt lenger enn det jeg hadde håpet på (tenkte på sub 2000 kr), men at for rett over 3000 kr og et godt tilbud så tror jeg at jeg får noe som duger. 16:10 format ser det ikke ut til at jeg finner med USB-C uten at det sprenger budsjettet.

Foreløpig så gir prisjakt.no at dette er den mest aktuelle. Jeg har ikke funnet ut nøyaktig hvor mye den laverer via USB-C porten, må jo sjekke det nøye først, men det står at den "håndterer strøm, data og DisplayPort-signal mellom enheter via en og samme kabel"

Ser dere noe åpenbart galt med den? Tenk på at jeg nok ikke vil bruke mye mer penger på skjerm - mange flotte skjermer foreslått her, men jeg er altså på budsjett ICON_SMILE

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4328654

Kjøper:
Re: PC skjerm hjemmekontor - hva skal jeg se etter? [Re: erikskon] #2506976 03/09/2018 13:47
Kakachka Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: erikskon

Foreløpig så gir prisjakt.no at dette er den mest aktuelle. Jeg har ikke funnet ut nøyaktig hvor mye den laverer via USB-C porten, må jo sjekke det nøye først, men det står at den "håndterer strøm, data og DisplayPort-signal mellom enheter via en og samme kabel"

Ser dere noe åpenbart galt med den? Tenk på at jeg nok ikke vil bruke mye mer penger på skjerm - mange flotte skjermer foreslått her, men jeg er altså på budsjett ICON_SMILE

Manualen til skjermen sier vel at den leverer 45W på USB Type C - men du burde strengt tatt testet det før du kjøpte den (lov å ta sjansen). Litt av ulempen med USB Type C er at det er mildt sagt ganske kaotisk og devverre ikke implementert likt hos alle produsenter. Bla. må laptop'en din forhandle fram ladekapasitet med skjermen. Noen laptop-produsenter har da 'alt eller ikkeno' som strategi som kan bety at du ikke får ladet noe som helst om skjermen kun kan levere 45W og laptopen absolutt krever mer.

Merk også at om en av dere har mac så kan det hende den ikke liker kontrolleren som styrer Type C porten i skjermen og dermed ikke lar deg bruke den i det hele tatt. Dette er styrt i sw og kan hackes om man vil.

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå