Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Fortnite

Re: Fortnite [Re: gare] #2501506 09/08/2018 14:50
Panda Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gare
Sitat: Brusdalen
Sitat: baronKanon
Sitat: Panda
Jeg syns det er verre at unger på 9-10 år skal ha mobil tlf og være online hele tiden. Nettet er MYE farligere enn voldelige dataspill.
Mine sønner får ikke mobil før de er 12 år.
Enig. Sønnen min (5) fortalte at en som gikk i barnehagen før og skal begynne på skolen nå har fått telefon. Han hadde også fått en plastmappe for "skolebarntelefon" han mente han skulle få når han begynte på skolen. Jeg er i hvert fall kjip nok til å nekte telefon LENGE.

Siden det er slutt på den gode gamle fasttelefonen, hvordan løser dere det når ungene er hjemme og har behov for å kontakte foreldre, venner, etc.? Tenker da fra 7-8-årsalderen når det er normalt å gå hjem fra skole/SFO alene.

Hadde en egen mobil for dette formålet som lå på kjøkkenbordet da ungene var mindre.

Dette var smart! Den ide skal jeg kopiere.

Re: Fortnite [Re: Panda] #2501519 09/08/2018 15:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og hvis de drar på fotballbanen eller til en kamerat?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem for foreldre at de får tak i barnet og barnet får tak i dem. Minstemann har hatt telefon siden han var 7.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501521 09/08/2018 15:51
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: pontiff
Sitat: Marøder
Man må jo spørre seg om hva det som er så problematisk med at de spiller Fortnite.

Jeg har prøvd å forklare hva jeg synes er problematisk, og gjort ganske klart at jeg ikke er redd for at mitt barn blir voldelig, samtidig som jeg anerkjenner at noen få kan bli det. Jeg har heller aldri sagt at jeg mener voldsspill bør forbys, men jeg ønsker å problematisere at det virker helt normalt at barn under det anbefalte aldersgrensa spiller det.

Mener du at jeg egentlig sier noe annet?

Hvor har jeg sagt noe om hva du sier? Jeg diskuterer Fortnite basert på mine erfaringer.

Re: Fortnite [Re: Tange] #2501522 09/08/2018 16:05
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Tange

Er det virkelig noen som tror at barna blir voldsmenn- og kvinner av å spille Fortnite og at poden dukker opp på skolen med rifle for å ta de andre elevene?

Noen som gir inntrykk av å tru dette her inne, i følge deg?

Man må jo spørre seg om hva det som er så problematisk med at de spiller Fortnite. Hva tror du? At det spilles for mye eller at man er redd for at barna skal påvirkes av spillet som de oppfatter som voldelig?

Man må jo spørre seg om hva det som er så problematisk med at de spiller Fortnite. Hva tror du? At det spilles for mye eller at man er redd for at barna skal påvirkes av spillet som de oppfatter som voldelig.

Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501526 09/08/2018 16:37
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Øyvind V
Så da er det liksom greit? Hva om alle i vennegjengen begynner å spille GTA? Må tillate det også da, for å unngå utfrysing. Hvis alle tenker sånn så blir det fritt fram. Hvis man ikke synes spillet er egnet for (sitt) barn, må man tørre å si nei og stå for det. Gjerne overfor andre foreldre også. På diverse nettvett-møter på skolen virker det som at mange foreldre agerer som om de sitter i en lukket boble og tar alt det barna sier for god fisk og tillater både det ene og det andre. Jeg ble helt sjokkert over hva enkelte foreldre lar ungene sine holde på med på nett, og mye av årsaken til at mange har sluppet opp er fordi de tror alle andre gjør det samme.

Støttes fullstendig. Mitt inntrykk er at mange foreldre overhodet ikke har peiling på hva barna gjør, og heller ikke bryr seg. Gjerne fordi det da er stille, foreldrene kan jobbe, trene eller swipe og slipper å ha dårlig samvittighet.

Ja, og hva er nytt med dette? Det kalles tillit til barna og at man har tro på at man har lært de gode verdier som ligger i bunn. Slik har det bestandig vært. Det ble folk av oss også selv om vi gjorde mye djevelskap og lekte flere såkalte voldelige leker hvor vi ble glade for at vi drepte motstanderen mens foreldrene våre gjorde andre ting. Vi så på wrestling på TV hvor vi faktisk trodde kampene var ekte, lekte cowboy og indianer, paintball, krigsspill med små soldatfigurer, så Rambo i skjul og spilte masse såkalte voldsspill på diverse konsoller.

Det betyr dog ikke at man tar noen stikkprøver nå og da, spesielt i forhold til sosiale nettverk hvor mange underlige folk kan ferdes.

Re: Fortnite [Re: GeirK] #2501530 09/08/2018 17:18
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Og hvis de drar på fotballbanen eller til en kamerat?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem for foreldre at de får tak i barnet og barnet får tak i dem. Minstemann har hatt telefon siden han var 7.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det må være slik at ungene skal være så innmari tilgjengelige hele tiden. Når man er 7 er man sannsynligvis innenfor armlengdes avstand uansett.

Lappesystem fungerer fint. Vi har en iPad som poden kan ringe med hvis det er noe viktig. Drar han til en kompis, på foppall- eller sykkelbanen skriver han lapp om at han drar dit og hvem han drar sammen med.

Jeg synes nesten synd på ungene som mister den friheten det er å kunne dra ut med beskjed om å være hjemme klokka åtte, uten å være så innmari tilgjengelig hele tiden.

Redigert av Øyvind V; 09/08/2018 17:19.
Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501532 09/08/2018 17:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg synes nesten synd på ungene som mister den friheten det er å kunne dra ut med beskjed om å være hjemme klokka åtte, uten å være så innmari tilgjengelig hele tiden.

Jeg forstår ikke på hvilken måte det er et tap av frihet å ha en telefon i lomma. Det må du nesten forklare.

"The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge"
- Daniel Boorstin
Re: Fortnite [Re: GeirK] #2501563 09/08/2018 20:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Jeg forstår ikke på hvilken måte det er et tap av frihet å ha en telefon i lomma. Det må du nesten forklare.

Du trenger ikke være enig, men for meg fremstår det som tap av frihet at man kan nås til enhver tid. Kanskje dumt å bruke begrepet "frihet", men jeg kommer ikke på noe bedre.

Som nevnt over har flere av kompisene til min sønn fått mobil i ferien. De sykler rundt med ryggsekk for å ha mobilen i (bukselommene er for små), og den sekken blir av og til stående igjen et sted. Så kommer de løpende støtt og stadig for å sjekke mobilen for å se om foreldrene har ringt eller sendt melding. Så om det ikke er tap av frihet, så gjør mobilen "noe" med dem som jeg ikke synes er ubetinget positivt.

Redigert av Øyvind V; 09/08/2018 20:27.
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501584 09/08/2018 21:23
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Arnebv
Men ungar er forskjellige, - det er slett ikkje sikkert at min 8-åring får spele Fortnite når han blir ti år, og min tolvåring fekk ikkje lov til den type spel då han var ti.

Er det fordi du var strengere med din 12-åring (noe jeg selv opplever jeg er med eldstemann kontra yngstejenta), eller gjorde du individuelle vurderinger (Fortnite eller lignende "uskyldige" voldsspill av en slik popularitet fantes vel ikke da 12-åingen din var 9-10 år)?

Var nok ikkje strengare med han, nei. Men det er jo riktig at Fortnite ikkje fantes då. Imidlertid spelte han diverse mods til minecraft som innebar første/tredje-persons "dreping", med endå meir urealistisk grafikk og fysikk og lite sosial direkte interaksjon under spelinga.

Fortnite har ein del innebygde funksjonar når det gjeld prating in-game og "trading "som bidrar til at både potensiale for engasjement og frustrasjon er høgare ifht feks minecraft/mods og ein del andre spel. Dette er for meg også med i vurderinga mtp modenheit på brukaren, kanskje i større grad enn kun skytedelen av spelet i seg sjølv.

Eg har sjølv spelt ein del tusen timar på diverse skytespel (CS (HL1), CoD 1+4) på semi-seriøst nivå, og speler no tidvis PUBG. Eg kunne aldri tenke meg å bruke tid på Fortnite, då realismen er revva og uinteressant for meg: Hopping titals meter opp i lufta; bygge vegger etc på 2 sekund; byte mellom ørten våpen på null komma svisj; kulebaner som går rett fram og har treffpunkt midt i siktet uavhengig av avstand? Nei, takk. For meg vert det veldig.. barnespel...

Men eg ser mine to eldste har mykje glede av det og vert flinkare og flinkare. Dei har oppretta, held kontakt med, og samarbeider, med andre ungar dei elles hadde hatt mindre eller ingen kontakt med.

Eg glede meg til eldstemann får ut fingern og jobber/tener/sparer penger og kjøper seg ein skikkeleg PC, så kan vi spele PUBG saman (han får ikkje låne min PC ICON_WINK )

Fly like a buffalo, sting like a flea
Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501589 09/08/2018 21:48
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket

Jeg synes veldig synd på ungene i dag, som i altfor mange tilfeller verken får oppleve friheten i slikt, eventyret å gå til skolen og hjem hver dag med andre, for ikke å snakke om at de fleste tilbringer nesten hele barndommen og ungdomstiden innendørs og i svært lite omfang eksponert for utilpasset natur og dennes elementer.. Jeg tenker ikke bare på den invalidiserende effekten skjermlivet får på synssansen, men tror alle sansene blir sterkt skadelidende for en majoritet av vår befolkning,.. og da er det sikkert beleilig at spillbransjen har redet grunnen for et virtuelt liv hos disse ulykksalige generasjonene! :/
Infotainment og underholdning i stedet for forstand og holdning. Det kommer kanskje stadig til å kunne sies å være høyt kunnskapsnivå og strategiske evner hos mange, men sosiale og mellommenneskelige egenskaper er alltid det viktigste for å vedlikeholde og bygge et godt samfunn og liv, og det er mye som tyder på at slikt allerede er blitt en mangelvare. Skylden for dette kan vi sikkert diskutere hvor vi skal plassere, men altfor mange i dette samfunnet tror at de har overført til barna sine både god ballast og riktige verdier, eller i alle fall at de har formidlet tilstrekkelig for at barna kan ta riktige valg og bli gode borgere.
Jeg tror ikke det er så enkelt, for stadig flere blir livet vanskeligere i takt med disse forandringene som bidrar til altfor mye ensomhet og opplevelsen av uklare rammer og foreldre som ikke ser dem, jeg håper i alle fall at det blir mange flere "kjipe foreldre". Det burde bli en bevegelse.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Fortnite [Re: baronKanon] #2501620 10/08/2018 07:15
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: baronKanon
[Jeg ser heller at noen får utløp for frustrasjon i et virtuelt miljø enn at de lar det gå utover andre mennesker.

Burde ikke barn læres å håndtere følelser og frustrasjon uten å gå inn i et virtuelt voldelig miljø. F.eks. gjennom å prate om det?

Anonym5
Re: Fortnite [Re: Marøder] #2501623 10/08/2018 07:18
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Ja, og hva er nytt med dette? Det kalles tillit til barna og at man har tro på at man har lært de gode verdier som ligger i bunn.

Hvis å parkere ungene foran en skjerm og la dem holde på med hva de vil så jeg kan drive med selvrealisering kalles "tillitt til barna" har du og jeg en ganske forskjellig oppfatning av ordet tillitt.

Anonym5
Re: Fortnite [Re: Arnebv] #2501629 10/08/2018 07:24
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A

Eg har sjølv spelt ein del tusen timar på diverse skytespel (CS (HL1), CoD 1+4) på semi-seriøst nivå, og speler no tidvis PUBG.

Det du sier bygger opp under en mistanke jeg har: foreldre (oftest fedre) som selv er interessert i spilling tillater mer når det gjelder barna.

Jeg er selv overhodet ikke interessert i spilling, orker ikke å sette meg inn i det, gidder ikke kranglinga og den evinnelige masinga. Jeg klarer rett og slett ikke å dele gleden som sønnen får. Da er det lettest å prøve å tvinge ham over på noe jeg selv også får glede av, eventuelt noe jeg mener er mer meningsfylt og bedre for utviklinga hans enn spilling.

Anonym5
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501649 10/08/2018 07:59
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ja, og hva er nytt med dette? Det kalles tillit til barna og at man har tro på at man har lært de gode verdier som ligger i bunn.

Hvis å parkere ungene foran en skjerm og la dem holde på med hva de vil så jeg kan drive med selvrealisering kalles "tillitt til barna" har du og jeg en ganske forskjellig oppfatning av ordet tillitt.

Poenget mitt var at barn og foreldre ofte gjør forskjellige ting og at dette er veldig vanlig og normalt hvis man kan kalle det for det. Fra min barndom kan jeg ikke huske at jeg gjorde så mye med mine foreldre ut over felles middag, sommerferie, søndagstur og kjøring til en og annen fotballkamp samt litt leksehjelp. Og jeg ville ikke hatt det annerledes. Det ble mye spilling på diverse plattformer med venner.

Hvis du er usikker, så får du sette seg ned med barna og spille. Det å nekte barn denne gleden vil sette de tilbake både sosialt og teknologisk. Men viktig at de har noe fysisk aktivitet og at antall timer spilling begrenses.

Re: Fortnite [Re: Marøder] #2501654 10/08/2018 08:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Man må jo spørre seg om hva det som er så problematisk med at de spiller Fortnite. Hva tror du? At det spilles for mye eller at man er redd for at barna skal påvirkes av spillet som de oppfatter som voldelig.

Du sliter tydeligvis å svare.

Er det virkelig noen som trur at kjerringer bruker mer penger enn mannfolk?

Re: Fortnite [Re: Tange] #2501657 10/08/2018 08:15
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Du sliter tydeligvis å svare.

Er det virkelig noen som trur at kjerringer bruker mer penger enn mannfolk?

Tips til deg vil være å lese hele tråden. God bedring.

Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501659 10/08/2018 08:17
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Edit. Mente "god lesning".

Re: Fortnite [Re: GeirK] #2501665 10/08/2018 08:25
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A

Jeg vet ikke om det kan kalles tap av frihet, men det vi opplevde en liten stund, og jeg så at skjedde blant en del klassekamerater som fikk telefon tidlig, var at de til stadighet skulle ringe og spørre om ting. De tok ingen selvstendige avgjørelser og gjorde ingen feil de kunne lære av.

Jeg tror det er sunt at barn av og til ikke har muligheten til å ringe foreldrene eller bli oppringt, men må lære seg å klare ting på egenhånd uten hele tiden å be om hjelp

Anonym5
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501667 10/08/2018 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg vet ikke om det kan kalles tap av frihet, men det vi opplevde en liten stund, og jeg så at skjedde blant en del klassekamerater som fikk telefon tidlig, var at de til stadighet skulle ringe og spørre om ting. De tok ingen selvstendige avgjørelser og gjorde ingen feil de kunne lære av.

Det er jo da i tilfelle responsen til foreldrene som er feil, og ikke det faktum at de har adgang til å kommunisere med foreldrene.

- Daniel Boorstin
Re: Fortnite [Re: Øyvind V] #2501668 10/08/2018 08:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så kommer de løpende støtt og stadig for å sjekke mobilen for å se om foreldrene har ringt eller sendt melding. Så om det ikke er tap av frihet, så gjør mobilen "noe" med dem som jeg ikke synes er ubetinget positivt.

Da skjønner jeg. Sånn er det ikke her. Jeg må rett som det er kaste telefonen til besøkende 8/9-åringer ned på trampolinen i hagen fordi noen foreldre skal ha tak i ungene sine.

- Daniel Boorstin
Re: Fortnite [Re: Marøder] #2501676 10/08/2018 08:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Edit. Mente "god lesning".

Har lest gjennom hele tråden og ser ingen som påstår / sier noe om at unger som spiller skytte/voldspill blir skoleskyttere eller voldspersoner

"Your move, chief"

( https://www.youtube.com/watch?v=iO50yMNvJyo )

Re: Fortnite [Re: GeirK] #2501678 10/08/2018 08:45
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A

Det er jo da i tilfelle responsen til foreldrene som er feil, og ikke det faktum at de har adgang til å kommunisere med foreldrene.

Det stemmer, men jeg mener det er unødvendig å legge opp til det. Vi klarer oss fint uten at 10-åringen må gå rundt med mobil hele tiden. Andre velger det sikkert annerledes. Ikke noe problem for meg.

Unger med mobil ser jeg forøvrig mest med nesa ned i skjermen. Sånn sett kan det være greit å begrense bruken, evt. ikke ha masse spill installert.

Anonym5
Re: Fortnite [Re: GeirK] #2501679 10/08/2018 08:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Så kommer de løpende støtt og stadig for å sjekke mobilen for å se om foreldrene har ringt eller sendt melding. Så om det ikke er tap av frihet, så gjør mobilen "noe" med dem som jeg ikke synes er ubetinget positivt.

Da skjønner jeg. Sånn er det ikke her. Jeg må rett som det er kaste telefonen til besøkende 8/9-åringer ned på trampolinen i hagen fordi noen foreldre skal ha tak i ungene sine.

Og du ser ikke på dette som 'tap av frihet' (okay da, det var opprinnelig ikke snak om din frihet)?

Men, gjør du dette virkelig, går etter andres unger for å servere mobilen når det ringer?

Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501682 10/08/2018 08:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det stemmer, men jeg mener det er unødvendig å legge opp til det. Vi klarer oss fint uten at 10-åringen må gå rundt med mobil hele tiden. Andre velger det sikkert annerledes. Ikke noe problem for meg.

Unger med mobil ser jeg forøvrig mest med nesa ned i skjermen. Sånn sett kan det være greit å begrense bruken, evt. ikke ha masse spill installert.

Om poenget er at foreldrene kan få tak i ungene når og hvor som helst så bør det holde med en 'murstein'.

Re: Fortnite [Re: Arnebv] #2501687 10/08/2018 08:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Eg har sjølv spelt ein del tusen timar på diverse skytespel (CS (HL1), CoD 1+4) på semi-seriøst nivå, og speler no tidvis PUBG. Eg kunne aldri tenke meg å bruke tid på Fortnite, då realismen er revva og uinteressant for meg: Hopping titals meter opp i lufta; bygge vegger etc på 2 sekund; byte mellom ørten våpen på null komma svisj; kulebaner som går rett fram og har treffpunkt midt i siktet uavhengig av avstand? Nei, takk. For meg vert det veldig.. barnespel...

Samme her, det er nok enklere å rettferdiggjøre spilling for oss som har vokst opp og spilt mye selv.

Eg glede meg til eldstemann får ut fingern og jobber/tener/sparer penger og kjøper seg ein skikkeleg PC, så kan vi spele PUBG saman (han får ikkje låne min PC ICON_WINK )

Jeg også!
Har brukt en del tid siste dager på å se hva slags løsning jeg kan bruke for å få kjørt gamle Worms spill via Steam Link på tv i stua ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501692 10/08/2018 09:03
F
fredriks Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tydligt att det med mobilbruk är väldigt förskjelig. Dottern på 9 har haft tefelon ett år och den är rätt sällan med ut och vi har väl kommuniserat några gånger på den på ett år.

Telefonen används mest till spill, ta bilder och lite då och då ta kontakt med venner.

Re: Fortnite [Re: Tange] #2501708 10/08/2018 10:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men, gjør du dette virkelig, går etter andres unger for å servere mobilen når det ringer?

Ja - hvis noen er på besøk hos oss og leker ute i hagen, telefonen deres ligger på kjøkkenbenken og jeg ser at en av foreldrene ringer, da gir jeg telefonen til eieren. Hvorfor er dette rart? Hva er en naturlig reaksjon for deg?

- Daniel Boorstin
Re: Fortnite [Re: Tange] #2501711 10/08/2018 10:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og du ser ikke på dette som 'tap av frihet' (okay da, det var opprinnelig ikke snak om din frihet)?

Nei. Jeg ser ikke det som tap av frihet. Alternativet er at de ringer meg og ber om å få snakke med avkommet. Da koker det eventuelt ned til at frihetstapet defineres av hvem som eier telefonen de snakker i, og da begynner det å bli søkt, synes jeg.

- Daniel Boorstin
Re: Fortnite [Re: anonym5] #2501715 10/08/2018 10:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
La mobilen ligge, vet jo ikke hvem som ringer uansett.
Sier fra at noen har ringt når ungen kommer inn eller jeg går ut for å gjøre noe annet allikevel

Re: Fortnite [Re: GeirK] #2501721 10/08/2018 10:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nei. Jeg ser ikke det som tap av frihet. Alternativet er at de ringer meg og ber om å få snakke med avkommet. Da koker det eventuelt ned til at frihetstapet defineres av hvem som eier telefonen de snakker i, og da begynner det å bli søkt, synes jeg.

Ser poenget ditt men terskelen til å gå gjennom deg (din mobil) er nok vesentlig høyere og dermed fungerer dette som et filter.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå