Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor kan man parkere og overnatte i campingvogn?

Hvor kan man parkere og overnatte i campingvogn? #2496476 09/07/2018 12:25
N
nordfonn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Har en liten drøm om å eie en campingvogn og dra på familieturer rundt om i Norges natur. Men, hvordan er egentlig regelverket rundt hvor det er lov å parkere vognen og eventuelt overnatte forutenom på campingplasser?

Antar det er mye som pr. definisjon er innenfor lovverket, men ikke alltid allment akseptert / fornuftig å gjøre.

Kan man f.eks. parkere bil og vogn langs en offentlig vei på fjellet og overnatte uten å risikere misnøye / bøter? Link til eksempel i kart

Fra Google virker det som at man kan stå 1 natt på typiske rasteplasser etc., men det er fy fy å rigge stoler/bord, slå opp fortelt og "etablere camp". Er dette forankret i noe regelverk? (er vel uansett sunn fornuft å ikke ta mer plass enn nødvendig slik at det er plass til yrkessjåfører, andre biler, etc.)

Kan man parkere vogn, for så å koble den fra bil og forlate den noen timer?

Re: Hvor kan man parkere og overnatte i campingvogn? [Re: nordfonn] #2496631 10/07/2018 12:22
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg kjenner ikke til hvor man finner reglene for rasteplass. Men hvis det ikke finnes regler så skal det normalt skiltes hvis det ikke er lov å campe. Ofte står det på slike plasser at dette ikke er en campingplass.
Navnet rasteplass tilsier vel et sted å ta en pause. Hensynet bak rasteplasser er vel for sjåfører underlagt kjøre og hviletidsbestemmelser skal kunne overholde disse.
For meg tilsier det korte eller lengre stopp hvor man ikke planlegger å gjøre annet enn å ta en pause. For eksempel, spise mat, lufte seg eller sove. Å bruke disse stedene som parkeringsplass for campingvogn for så å selv kjøre bilen andre steder anser jeg ikke som å være pause, og derfor kanskje ikke innenfor den tenkte bruken.

Når det gjelder å parkere i ut eller innmark utenfor vei er vel det regulert av friluftsloven. Du kan parkere utenfor vei så lenge det ikke er til fortrengsel eller skade. For telting gjelder vel en todagersregel. For campingvogn og bobil er jeg mer usikker hva som gjelder for utmark. Utgangspunktet er at ferdsel i utmark med motorkjøretøy er forbudt. Veier og plasser opparbeidet for bilbruk utenfor offentlig vei vil regnes som innmark. For rasting på innmark gjelder alltid samtykke fra eier.
Dette var egentlig ikke et svar på det du spør om. Jeg vet ikke svaret. Men tenker du kan ikke få bedre rettigheter enn med telt, og hensynet bak teltreglene tilsier en strengere forståelse av hvor du kan campe i campingvogn eller bobil. Det enkle svaret er at du nok kan raste/pause innenfor rimelighetens grenser på rasteplass til du er skikket til å fortsette ferden. Og for camping må det innhentes samtykke, eller campes på et egnet sted.

Re: Hvor kan man parkere og overnatte i campingvogn? [Re: nordfonn] #2496703 10/07/2018 18:00
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Å campe på fjelloverganger/høyfjellet og i godt grisgrendte strøk vil jeg tro er uproblematisk. Iallfall er det veldig vanlig.

Aleksander

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå