Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Skivebremser er gigantiske kniver?

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: RoyE] #2079214 14/04/2016 06:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ventosos egen forklaring virker ganske realistisk; at man kommer i kontakt med en skive når man kjører inn i en mølje er ikke så usannsynlig:
Sitat: Velonews

I’ve got to break [brake] but I can’t avoid crashing against the rider in front of me, who was also trying not to hit the ones ahead. I didn’t actually fall down: it was only my leg touching the back of his bike.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Øyvind V] #2079224 14/04/2016 06:52
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Så om Ventoso hadde hatt skivebremser så hadde han kanskje klart å bremse istedenfor å måke inn i rytterne foran ... ICON_WINK

Sitat: EgilS

Et enkelt deksel kan løse problematikk med både kutt og brannsår.

+1

Redigert av Brusdalen; 14/04/2016 06:56.
Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Jegra] #2079243 14/04/2016 07:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om bakhjulet løsner kan det vel treffe de bak på en hvilken som helst måte. Samme gjelder jo om en foran velter og sykkelen kastes rundt alle veier. Det betyr jo ikke at han som fikk skaden velter selv om han blir truffet av sykkelen til han som velter foran.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Øyvind V] #2079245 14/04/2016 07:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Ventosos egen forklaring virker ganske realistisk; at man kommer i kontakt med en skive når man kjører inn i en mølje er ikke så usannsynlig:
Sitat: Velonews

I’ve got to break [brake] but I can’t avoid crashing against the rider in front of me, who was also trying not to hit the ones ahead. I didn’t actually fall down: it was only my leg touching the back of his bike.

Er ikke verre enn at man står litt skråstilt overfor hverandre for at han bak skal få kutt i venstrefoten fra skiva.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Hoaas] #2079274 14/04/2016 07:52
Reven Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hoaas
Er ikke verre enn at man står litt skråstilt overfor hverandre for at han bak skal få kutt i venstrefoten fra skiva.

Hæ? Hvordan får man det såret (med rund form) på venstre ben av av en bremseskive på sykkelen foran uten å velte/krasje (voldsomt)?

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Jegra] #2079286 14/04/2016 08:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis en foran Ventoso gikk over styret, så ender ofte sykkelen opp på forhjulet for så å vende 180 grader med bakhjulet i været. Da kan den komme i kontakt med Ventosos venstre bein. Det skal litt til, men det er ikke utenkelig at det skal ha skjedd.

Det som er litt rart er at Roubaix ble brukt for å rulle ut skivebremser. Rittet er jo nesten helt flatt. Ja, det er mange harde nedbremsinger, og det kan være glatt, noe det var i år, men jeg tror skivebremser på racer først og fremst kommer til sin rett på fjelletapper i regnvær. På slike etapper er det også veldig sjelden store massevelt. I Roubaix er store massevelt regelen.
Fordelen med skiver i Roubaix er selvfølgelig at du nærmest får ubegrenset med dekk-klaring. Selv om det virket som om Hayman klarte seg fint uten det.

Øyvind Aas
Utstyrsredaktør Fri Flyt AS
terrengsykkel.no
landevei.no
utemagasinet.no
friflyt.no
Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Jegra] #2079292 14/04/2016 08:19
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
En av fordelene med skivebrems i Roubaix må vel også være at skivebremser krever mindre kraft på hendelen. Jeg tenkte i alle fall når jeg syklet brostein i Flandern at her hadde det vært digg med skivebremser når jeg måtte bremse samtidig som jeg måtte holde meg fast.

Ville ikke mye av problemet med skivebremser som "kniver" vært borte om man runda kanten på skiva og lagde de tette mot innfestinga?

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Reven] #2079304 14/04/2016 08:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Reven

Hæ? Hvordan får man det såret (med rund form) på venstre ben av av en bremseskive på sykkelen foran uten å velte/krasje (voldsomt)?

Den runde formen kan jo komme av at han har truffet skiva rett på, skriva går inn under huden og skjærer oppover. Vanskelig å forklare uten mye gestikulering ICON_WINK Men se for deg at han bak sykler inn i en sykkel som står på tverra foran, skiva sitter på venstre side, han bak styrer mot høyre for å gå klar men venstre fot treffer bakhjulet/skiva til han som står på tverra foran. Skiva går inn i leggen og presses videre oppover så hud/kjøtt blir skåret som en skive oppover. Såret trenger ikke ha sånn form som det har fordi skiva har kuttet han i en halvsirkel på den skarpe kanten.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Hoaas] #2079316 14/04/2016 08:57
Reven Offline
Entusiast
Entusiast
Den runde formen kan jo komme av at han har truffet skiva rett på, skriva går inn under huden og skjærer oppover. Vanskelig å forklare uten mye gestikulering ICON_WINK Men se for deg at han bak sykler inn i en sykkel som står på tverra foran, skiva sitter på venstre side, han bak styrer mot høyre for å gå klar men venstre fot treffer bakhjulet/skiva til han som står på tverra foran. Skiva går inn i leggen og presses videre oppover så hud/kjøtt blir skåret som en skive oppover. Såret trenger ikke ha sånn form som det har fordi skiva har kuttet han i en halvsirkel på den skarpe kanten.

Man kan vel tenke seg samme hendelsesforløp, men med kranktannhjul i stedet for bremseskive. Har ikke hørt om eller sett så mange bilder av det.

Jeg har ikke veldig sterke meninger om skivebremser i landeveisritt, men jeg har litt problemer med å forstå det som har skjedd.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Jegra] #2079325 14/04/2016 09:17
Panda Online
Ivrig
Ivrig
Med alle de motorcykler i løypen er det da utrolig at ingen har tatt et bilde / filmet hendelsen.

Hele greia er det man kaller et freak accident på engelsk.

Men nå er det skjedd og R&D avdelingen hos produsentene har en jobb å gjøre nå.
Blir det skivebremser med beskyttelseskjerm? Da blir vekten enda tungere.
Jeg tipper dette er døden for skivebremser i landeveisritt.

I bunn og grunn er det bare industrien som ville ha dette og ikke brukerne.
Industrien tenker KUN på profitt og intet er bedre enn å finne på noe som alle skal ha, men som de ikke trenger.

Redigert av Panda; 14/04/2016 09:42.
Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Reven] #2079336 14/04/2016 09:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Reven

Man kan vel tenke seg samme hendelsesforløp, men med kranktannhjul i stedet for bremseskive. Har ikke hørt om eller sett så mange bilder av det.

Jeg har ikke veldig sterke meninger om skivebremser i landeveisritt, men jeg har litt problemer med å forstå det som har skjedd.

Tja, kranktannhjula er ikke like skarpe, og sitter heller ikke like utsatt til midt på sykkelen helt inntil ramma med krankarmer og pedaler, men joda..mulig det også. Det skal selvsagt mye til for at ting skal gå så ille som det har gjort i denne hendelsen. I en velt med mange sykler, fart og skarpe skiver i begge ender av sykkelen er potensialet for store skader der.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Hoaas] #2079351 14/04/2016 09:44
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tenker at et kranktannhjul enklere vil stoppe mot skinnebenet, siden tennenes overflate er langt mindre og skarpere, som en slosshanske med tagger.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Valentino] #2079367 14/04/2016 09:59
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Tenker at et kranktannhjul enklere vil stoppe mot skinnebenet, siden tennenes overflate er langt mindre og skarpere, som en slosshanske med tagger.

Tipper de fleste smellene foregår med kjedet på storskiva, og da er vel drevet temmelig harmløst?

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Oystein L] #2079379 14/04/2016 10:07
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, men man ser av og til at smellene er så vanvittige at kjedet kastes av, og er man fantasifull nok er det ikke vanskelig å se for seg et kne som banker inn i et kranktannhjul bakfra.

Mange måter å skade seg på, dessverre. Å pakke inn/runde av bremseskiver er en måte å sikre både fremskrittet og sikkerheten.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Jegra] #2079384 14/04/2016 10:13
pharynx Offline
Besatt
Besatt
En liten karbondings, eller plastbit, i bakkant av bremseskiva kan umulig gi noen formidabel vektøkning? 30g?

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: ganskefort] #2079389 14/04/2016 10:16
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: ganskefort
Avleggs teknologi? Nåvel. Felgbremser fungerer fortsatt. Og vil gjøre det i framtida. Skivebremser er en utvikling, ja, som vel har like mye å gjøre med fabrikantenes ønske om å selge nye produkter.

Og, ja, det er godt mulig de fungerer bedre i gitte situasjoner og derfor gir mening. Men, det kan jo også føre til mer risikofylt sykling nedover? Mulig jeg tar feil i det siste.

Jeg har canti-bremser på CX'en (ja, det er helt sjukt - til og med verdensmesteren i CX i år har canti!) og det har alltid fungert greit, også på vinteren.

Det funker i terrenget og, men det er alikevel ikke fremtiden... Selv ikke for landevei.

Ordet "avleggs" er selvsagt satt på spissen, men jeg ser til stadighet argumementer i mot som mangler rot i virkeligheten . Kun synsing.
Uhell kan selvsagt skje, men i dette tilfelle er det til og med satt tvil på hvorvidt skivebremsen egentlig er synderen. Gitt at det var skivebremsen som forårsaket skaden, hvilket er meget trolig, så kan en jo også argumentere for at det ble færre skader totalt sett fordi ryttere bruker skiver og unngår massevelt - Også her trengs fakta, men da må testing, som nå, til for å bevise eller motbevise.

Nå blir jeg vel sablet ned, men det er veldig fasinerende (og til tider irriterende/frustrerende) å obeserver menneskers trang til å motstå endringer og fremskritt.

Minner om at skivebremser i landeveien er en av få fremskritt (om 5 år så er jeg trygg på at vi ser tilbake og sier nettopp det), som er drevet av et behov i markedet og ikke pampene i UCI.

T.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: pharynx] #2079394 14/04/2016 10:18
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror vi må opp i en bøyle rundt hele før alle blir fornøyd, og jeg er også enig med Tommy D. Det blir nok skivebremser i landeveisritt igjen sånn etterhvert.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: EgilS] #2079400 14/04/2016 10:22
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Tommy D.
Sagt det før, men denne "anti-skive" holdningen er like bakstreversk som den var på terrengsykler for ca. 20 år siden...

Hva er bakstreversk med å prioritere sikkerhet når man introduserer noe som er en potensiell risikofaktor?
....

Absolutt Ingen ting. Det blir derimot bakstreversk å bruke argumenter uten faktisk rot i virekligheten. For meg er ikke ett tilfelle grunnlag for å bevise en fare. Det blir for ensidig.

For øvrig er konstruktivt forslag med deksel!

T.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Tommy D.] #2079404 14/04/2016 10:25
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
Avleggs teknologi? Nåvel. Felgbremser fungerer fortsatt. Og vil gjøre det i framtida. Skivebremser er en utvikling, ja, som vel har like mye å gjøre med fabrikantenes ønske om å selge nye produkter.

Og, ja, det er godt mulig de fungerer bedre i gitte situasjoner og derfor gir mening. Men, det kan jo også føre til mer risikofylt sykling nedover? Mulig jeg tar feil i det siste.

Jeg har canti-bremser på CX'en (ja, det er helt sjukt - til og med verdensmesteren i CX i år har canti!) og det har alltid fungert greit, også på vinteren.

Det funker i terrenget og, men det er alikevel ikke fremtiden... Selv ikke for landevei.

Ordet "avleggs" er selvsagt satt på spissen, men jeg ser til stadighet argumementer i mot som mangler rot i virkeligheten . Kun synsing.
Uhell kan selvsagt skje, men i dette tilfelle er det til og med satt tvil på hvorvidt skivebremsen egentlig er synderen. Gitt at det var skivebremsen som forårsaket skaden, hvilket er meget trolig, så kan en jo også argumentere for at det ble færre skader totalt sett fordi ryttere bruker skiver og unngår massevelt - Også her trengs fakta, men da må testing, som nå, til for å bevise eller motbevise.

Nå blir jeg vel sablet ned, men det er veldig fasinerende (og til tider irriterende/frustrerende) å obeserver menneskers trang til å motstå endringer og fremskritt.

Minner om at skivebremser i landeveien er en av få fremskritt (om 5 år så er jeg trygg på at vi ser tilbake og sier nettopp det), som er drevet av et behov i markedet og ikke pampene i UCI.

T.

Tror nok ikke man unngår massevelter med skiver, husk at bremseevne styres av friksjon mot underlaget ikke friksjonen i bremsesystemet. Jeg klarer fint låse hjulet mitt selv i regnvær med felgbrems.
Problemet er at 25mm gummi ikke har allverdens friksjon mot asfalten, jeg vil jo ha lav rullemotstand ICON_GRIN

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Erllar] #2079422 14/04/2016 10:38
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Erllar

T.

Tror nok ikke man unngår massevelter med skiver, husk at bremseevne styres av friksjon mot underlaget ikke friksjonen i bremsesystemet. Jeg klarer fint låse hjulet mitt selv i regnvær med felgbrems.
Problemet er at 25mm gummi ikke har allverdens friksjon mot asfalten, jeg vil jo ha lav rullemotstand ICON_GRIN

Kjernen her er "tror", og jeg "tror" like mye andre veien, men igjen som et eksempel. Poenget mitt er at dette må uansett testes over tid dersom en skal komme forbi hypotesestadiet.
Låser lett hjulet med felgbremser på terrenget, og igjen et argument som gikk igjen på terrengsykling for ca. 20 år siden.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Tommy D.] #2079425 14/04/2016 10:40
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sagt det før, men denne "anti-skive" holdningen er like bakstreversk som den var på terrengsykler for ca. 20 år siden...

Hva er bakstreversk med å prioritere sikkerhet når man introduserer noe som er en potensiell risikofaktor?
....

Absolutt Ingen ting. Det blir derimot bakstreversk å bruke argumenter uten faktisk rot i virekligheten. For meg er ikke ett tilfelle grunnlag for å bevise en fare. Det blir for ensidig.

T.

UCI (som for øvrig består av svært mye annet enn "pamper") er kanskje konservative, men personlig ser jeg fornuften i å ikke akseptere alle nyvinninger uten forutgående testing og konsekvensutredning.
At UCI holder tilbake på ekstremvariantgalopp som bare de rikeste lagene kan være med på (jfr. rammene på slutten av 90-tallet) finner jeg også rimelig.

Her har de iverksatt kontrollert uttesting med tanke på frislipp i 2017, og at de etter en slik sak stopper opp litt og foretar en utredning synes jeg er helt OK.
HMS, verneutstyr, begrensninger, etc. blir ofte sett på som unødvendig plunder og heft helt til det skjer en ulykke, gjerne en i kategorien "ulykke som umulig kan intreffe". Hvis en slik pause i prosessen og ekstra gjennomgang gjør at produsentene kommer med enda tryggere løsninger er vel dette positivt for alle?

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Oystein L] #2079431 14/04/2016 10:44
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Oystein L] #2079457 14/04/2016 11:14
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Oystein L
Hvis en slik pause i prosessen og ekstra gjennomgang gjør at produsentene kommer med enda tryggere løsninger er vel dette positivt for alle?

Ja. Det ville være uforsvarlig å kjøre en "det går nok bra"-holdning dersom det faktisk finnes en risiko for enda flere og styggere skader. Det er for mange skader i sporten som det er.

Men, og nå spør jeg av uvitenhet, er det mange alvorlige ulykker i sykkelsporten som skyldes at rytterne ikke klarer å modulere bremsingen godt nok?

Redigert av lektorHaugen; 14/04/2016 11:15.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Oystein L] #2079461 14/04/2016 11:18
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Oystein L

....

T.

UCI (som for øvrig består av svært mye annet enn "pamper") er kanskje konservative, men personlig ser jeg fornuften i å ikke akseptere alle nyvinninger uten forutgående testing og konsekvensutredning.
At UCI holder tilbake på ekstremvariantgalopp som bare de rikeste lagene kan være med på (jfr. rammene på slutten av 90-tallet) finner jeg også rimelig.

Her har de iverksatt kontrollert uttesting med tanke på frislipp i 2017, og at de etter en slik sak stopper opp litt og foretar en utredning synes jeg er helt OK.
HMS, verneutstyr, begrensninger, etc. blir ofte sett på som unødvendig plunder og heft helt til det skjer en ulykke, gjerne en i kategorien "ulykke som umulig kan intreffe". Hvis en slik pause i prosessen og ekstra gjennomgang gjør at produsentene kommer med enda tryggere løsninger er vel dette positivt for alle?

- Ett tilfelle beviser ingen fare. Men, når nettopp denne potensielle fare i lang tid har vært forutsett - mange har vært redd for at dette faktisk skal bli et problem, da burde det ikke vært nødvendig å utsette rytterne for så mye som ett tilfelle før det ble stoppet.
- Et godt konstruert deksel vil sikkert eliminere problemet - og da får vi gi leverandørene tid til å utvikle det før rytterne blir prøvekaniner.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Tommy D.] #2079463 14/04/2016 11:18
E
Erllar Offline
Fersking
Fersking
E
I så måte må man heller gå inn å vurdere hver eneste velt og se hva den skyldes, her er det ikke jeg som kommer med påstanden "skivebrems vil gi en nedgang i massevelt" ergo bærer jeg heller ingen bevisbyrde.
Jeg stiller meg dog tvilende til at økt bremsemodulasjon, ikke forkortet bremselengde, på noen som helst måte vil påvirke mengden velt/massevelt. Det å sammenligne terreng og landevei blir litt infantilt da måten den sykles på er så ekstremt forskjellig.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Jegra] #2079465 14/04/2016 11:19
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vår goerbi har intervjuet UCI-utstyrskommisjonssjefen:
http://www.landevei.no/Nyheter/SKIVEBREMSPAUSE

En liten ting bare: Vi har sett Roompot-ryttere på felgbremssykler i ritt i år, så det finnes nok noen i stallen, om enn kanskje fjorårsrammer.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Jegra] #2079479 14/04/2016 11:33
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hva skal man egentlig med skivebremser på landeveis sykkel? Er det noen som har opplevd at man ikke greie å låse hjula og skli så langt man vil med vanlig felgbrems og tynne racerhjul? Hvis det er vått så blir det bedre bremseeffekt? Jaha, men fremdeles så går det jo greit å låse hjula?

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: jan erik] #2079487 14/04/2016 11:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nok en gang: De modulerer bedre (ikke så fort gjort å låse dem, altså) og gir kortere bremsestrekning på alle fører.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Valentino] #2079490 14/04/2016 11:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Og man sliter mindre felgringer... God nok grunn for meg det, egentlig.

Re: Skivebremser er gigantiske kniver? [Re: Tommy D.] #2079548 14/04/2016 13:02
EgilS Offline
More than words
More than words

....

T.

Med tanke på at det kun i en kort periode med få brukere har vært brukt, så er det vel på sin plass å avvente med noen som helst konklusjon. Og da er det vel greit å være føre var. Det er jo ikke slik at en suspensjon eller forbud stopper utøvelse av sporten på noen som helst måte.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå