terrengsykkelforumet.no

"Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ

Av: baronKanon

"Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 08:36

Her har du historien om familien Sykkel som kjøpte seg ny bil, og skulle bruke hengerfeste for sykler. Bilen er dog ikke registrert for henger, så vi kjøpte med ettermontert hengerfeste for sykkelstativ. Dette var jo "billig", og vi fikk det med. Etter å ha montert hengerfestet (avtagbart Brink), så skulle vi montere sykkelstativet (Thule VeloCompact 927) på hengerfestet. Dette gikk jo - ikke helt. Fikk den først ikke over kula. - Litt smøring, tenkte Pappa Sykkel. Dro frem en boks WD40, og sprayet på. Fikk lirket på plass, og så kom neste bøyg: klemme fast stativet. - Litt mer smøring, tenkte Pappa Sykkel. Det gikk ikke. - Ok, vi prøver med makt, tenkte Pappa Sykkel. Det funka ikke. - Er den helt nedpå, spurte Mamma Sykkel. Det var den.

Heldigvis hadde Familien Sykkel også kjøpt ett takstativ for å montere, så da måtte det ekspressmonteres, så vi i hvert fall fikk med barnas sykler. Det gikk, og det ble en hyggelig tur til Heggedal og Trans'matorn.

Så var det hjem til nerdemaskinen og nerde. Fant ut at vi har et Brink sykkelstativ for biler som ikke kan trekke last. Dette har såkalt RMC Pin-kule, som har to pinner på siden av kula. De har også et kompatibilitetsdokument. Det var kjekt å vite om (på forhånd). Dette dokumentet viser at VeloCompact 927 ikke passer. Velocompact for 2 sykler passer dog, men det er jo ikke nok for Familien Sykkel.

Så fikk Pappa Sykkel streng beskjed fra Mamma Sykkel om at nå må Finn.no tråles for nytt stativ. Det gikk jo heller dårlig, da de stativene som passer ikke selges av noen. Og så har vi også nye sykler, slik at mange stativer egentlig ikke er lange nok for min 1298mm akselavstand.

Fant et par stativer jeg kunne tenkt meg, men de er jo fryktelig dyre:
Yakima/Whispbar JustClick 3 og FoldClick 3. De går egentlig bare opp til 1250mm akselavstand, men det skal vi klare å få til. Noen som har erfaring med noen av disse? Evt som vet om forskjellen?

Hint: det kommer nok et Thule Velocompact 927 med 7-pins kontakt til salgs snart...
Av: Ignifer

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 09:17

Altås en hengerkule som ikke skal brukes til henger??
Makan!

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 09:26

Er for sykkelstativ, og det er meningen.
Av: Arnebv

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 09:27

Kva med Thule EasyFold XT F 3?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 09:29

Står den på lista? Nope
Av: perbl

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 11:52

TIL at det er enda en standard i tillegg til denne Fix4Bike jeg oppdaga her om dagen.
Av: Kjetil307

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 12:27

Kjøpe kule for fossil bil.
Av: Supermann

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 12:55

Kan det være en idé å på med en fil?
Av: Kjetil307

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 14:17

[quote=Supermann]Kan det være en idé å på med en fil?[/. Noen El biler har ikke lov å trekke henger å uten tapper kan du få et problem med Garanti.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 14:44

Modding av krok er ikke alternativ
Av: eldo472

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 14:46

Hadde prøvd slipe maskin. Kroken er jo avtagbar så ingen trenger å bekymre seg for manglende pinner.
ps. Så ingen modding etter jeg postet.
Av: Paulus

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 14:58

Skulle tro det var mulig å modifisere festet på stativet.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 15:00

Sitat: Paulus
Skulle tro det var mulig å modifisere festet på stativet.

Har vurdert det. Det krever kreativ dremling i trange rom, men jeg tror jeg heller kjøper noe som faktisk passer, så man ikke føkker med noe funksjon. KOnsekvenser for at noe slikt er jo ikke noe særlig, og kan medføre fare for andre trafikanter, så da ønsker jeg å ha så lite modding som mulig.
Av: Panda

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 16:12

Om kula har nøyaktig samme dimensjon som på vanlig hengerfeste da hadde jeg bare fjernet de to pins’ene (sage bort eller noe). Det kan jo aldri bli trafikkfarlig gitt det er samme dimensjon som vanlig kule da.
Av: eldo472

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 17:06

Skjønner baronkanon.

Det er mange måter å tabbe seg ut med slike løsninger.

Skulle stativet løsne og det skulle oppstå skade på noen, ville et moddet stativ ikke være gunstig selv om modding ikke hadde noe med saken å gjøre.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 18:12

Ja det er jo forsåvidt et godt poeng. Har prøvd å googla det festet. Ser ut som øverste del av kula er fjernet og erstattet med en flat tapp. Skjønner ikke hvorfor ikke stativet skulle passe, men skjønner at det ikke vil være mulig å trekke henger. På mitt sykkelstativ kan jeg justere ganske så mye når det gjelder tilkoblingen til kula. Men det er ingen justering på thule-stativet ditt?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 18:34

Er dette noe som er gjeldende på sånne ettermonterte lettvekts-kroker for å unngå at folk skal smekke på en henger?

Hvis ikke, er det ikke et alternativ å bytte ut selve kula? Virker nå som du er ganske begrensa i utvalget?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 18:36

Det finnes jo kompatible stativer. Det var det jeg spurte om i første omgang. Hsr noen erfaringer med Yakima JustClick eller FoldClick?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 18:40

Sitat: perbl
Er dette noe som er gjeldende på sånne ettermonterte lettvekts-kroker for å unngå at folk skal smekke på en henger?

Hvis ikke, er det ikke et alternativ å bytte ut selve kula? Virker nå som du er ganske begrensa i utvalget?

Bingo. Er ikke sertifisert for henger, er ikke registrert for henger. Skal ikke gå an å feste henger på. Vi ba om feste for kun sykkelstativ, men visste jo ikke st disse ikke nødvendigvis var kompatible med sykkelstativ.

Velocompact 927 har en festemekanisme som lukker "tett" rundt en kulerund kule, og disse pinnene hindrer denne mekanismen å lukke seg.
Av: hbakken

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 19:07

Har selv Brink hengerfeste på min El-bil som ikke kan trekke henger.
Usikker på om det er slike tapper men det kan jeg se etter.

Bruker Thule Velospace uten problemer.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 18/04/2021 19:11

Sitat: hbakken

Velospace står ikke i lista...
Av: RazeFaze

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 06:48

Sitat: baronKanon
Sitat: hbakken

Velospace står ikke i lista...

Fil kula, ikke kjør med henger.
Er ikke forbud å ha kule på, kun forbudt å ha henger på.
Av: Rednaskela

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 07:35

Kia e-Niro? Hvor fikk du montert Brink-kula? Har mast på BOS i nesten et halvt år og de klarer ikke hoste opp en.

Følger tråden med stor interesse - skulle også gjerne hatt 3 sykler bakpå!
Av: JonAre

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 07:43

Rart opplegg. ID3, som ikke kan trekke henger, kommer med vanlig krok. Til gjengjeld er den montert bak skiltet, som er unormalt høyt. Det hadde nok sett rart ut om man begynte å montete på henger.
Av: Ndreas

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 07:43

Jeg har en ioniq 2017 og fikk beskjed om 12k for montering av (sykkel)tilhengerfeste frown

Med stativ til 5-6k begynner det å bli litt vel stivt, men

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 07:50

Sitat: Rednaskela
Kia e-Niro? Hvor fikk du montert Brink-kula? Har mast på BOS i nesten et halvt år og de klarer ikke hoste opp en.

Følger tråden med stor interesse - skulle også gjerne hatt 3 sykler bakpå!

Fikk BNH til å bestille, men de sleit med levering via BOS, så fikk den etter 2 ekstra uker. Men fikk bil i.l.a. 4 uker fra bestilling og påske innimellom, så er greit fornøyd. Kjøpte via BNH ("brukt"import).

Ellers har også Hågen (haagen.no(?)) en del ettermonterbare brink-kroker tilgjengelig. Vet ikke om de har montering også.

Og ja: e-Niro

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 09:02

Sitat: JonAre
Rart opplegg. ID3, som ikke kan trekke henger, kommer med vanlig krok. Til gjengjeld er den montert bak skiltet, som er unormalt høyt. Det hadde nok sett rart ut om man begynte å montete på henger.

Inntrykket mitt fra folk som har fått montert sånne pinglekroker til sykkelstativ er at de har fått rund kule som kan ta de fleste sykkelstativ, og at det er opp til bileier å være fornuftig og ansvarlig.

Mulig dette med sånne pinner for å unngå sniktrekking av tilhenger er noe nytt som har blitt gjeldende?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 09:13

Sitat: perbl
Mulig dette med sånne pinner for å unngå sniktrekking av tilhenger er noe nytt som har blitt gjeldende?

Er vel for å unngå farlige situasjoner. Ikke alle er som oss og tenker at "dette er faktisk ikke laget for henger, og tåler det mest sannsynlig ikke", men som tenker: "hvis det passer, passer det. Kjør på!" Er jo nok av folk som bare tenker på seg selv, og alt som ikke passer dem, tolker man slik at man får gjort som det passer dem likevel. (i tillegg til en fin gjeng med gode, gammeldagse brødhuer!)
Av: bøttesmetten

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 10:11

Er det bare disse "klumpene" på siden av kula som er i veien?
[Linket bilde]

Attached File
brink-rmca-1605783570.jpg  (497 nedlastinger)

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 10:16

Sitat: bøttesmetten
[Linket bilde]

Jepp
Av: bøttesmetten

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 10:21

Jepp

Djeez. For et tungvint liv du må leve. Er ikke du ingeniør?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 10:39

Jepp

Djeez. For et tungvint liv du må leve. Er ikke du ingeniør?

Er såpass erfaren ingeniør at jeg vet hvor man kan være smart og hvor man kan være "smart".

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 10:59

Hva med Thule Euroway for 3 sykler? Litt enklere enn Velocompat kanskje, og leveres med 7-pin.

Står på lista til Brink, i alle fall.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/t...ule-euroway-g2-3b-7pin-lt/n366/pn911178/

Er ikke Brink forøvrig det samme som Thule? Ganske stusselig at de ikke produserer flere kompatible stativer.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 11:24

Hva med Thule Euroway for 3 sykler? Litt enklere enn Velocompat kanskje, og leveres med 7-pin.

Står på lista til Brink, i alle fall.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/t...ule-euroway-g2-3b-7pin-lt/n366/pn911178/

Er ikke Brink forøvrig det samme som Thule? Ganske stusselig at de ikke produserer flere kompatible stativer.

Brink er muligens eid av Thule, men med slike oppkjøp, så regner jeg med at det alltid er litt glidende overgang til alt er på samme nivå. Vårt Velocompact er fra 2016, og da fantes jo ikke RMC Pin, f.eks. ICON_SMILE Euroway har jeg også sett på, ja. tron hadde litt skriverier om dette for en del år siden.
Av: Arnebv

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 13:56

Står den på lista? Nope

Aha. Det finnes fleire FORSKJELLIGE standarder for sykkellastekuler (teit..), og du har feil type.. :-D
Av: tron

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 14:33

Du kan teste Euroway hos meg om du vil.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 17:30

Sitat: tron

Takker. Den står jo på lista, og er tilgjengelig for kjøp enn så lenge, så den er jo grei. Tenkte å fyre av en mail til Thule og høre om de har noen tips om hva som passer av de nyeste, da ikke alle er lagt inn i lista til Brink
Av: hbakken

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 19/04/2021 19:13

Ikke mulighet til å få byttet det ubrukelig hengerfeste da?
Sjekket mitt Brink, levert av BOS til en Kia elbil, det hadde ikke disse taggene.
Jeg vil jo si det er ubrukelig når kun et fåtall sykkel fester fungerer.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 07:59

Brink er vel thule?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 09:16

Brink er vel thule?

Jo, men som i store selskaper flest: tror du avdelinger/Produktgrupper koordinerer mellom hverandre?!?! ICON_WINK

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 10:53

Ja det tror jeg, men da for å tvinge deg til å kjøpe nye ting. Ikke for at du skal kunne bruke noe du allerede har.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 11:00

Ja det tror jeg, men da for å tvinge deg til å kjøpe nye ting. Ikke for at du skal kunne bruke noe du allerede har.

Det som er litt "humor" er jo at de nye EasyFold XTx ikke står på lista, noe de burde hvis de skulle hatt deg til å kjøpe noe nytt. Og hønngamle Euroway er på lista.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 11:30

Det som er litt "humor" er jo at de nye EasyFold XTx ikke står på lista, noe de burde hvis de skulle hatt deg til å kjøpe noe nytt. Og hønngamle Euroway er på lista.

Er ikke det den varianten som er laget for den nye standarden med pinner litt lengre ned på stativet (Fix4Bike)?

EDIT: Nei, det var XT-F (mulig det var x som i et tall du refererte til, og ikke en modell som heter XTx? ICON_SMILE )
Av: larsb

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 12:24

Dette høres like enkelt ut som å koble sammen bremser og gir fra Shimano. Hvor mange standarder trenger man egentlig?

LarsB

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 12:43

XT-F er laget for Fix4Bike, som er noe annet igjen. At Thule ikke lager stativer for RMC, som leveres av - Thulemerket Brink...
Av: tron

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 14:28

Sitat: tron

Takker. Den står jo på lista, og er tilgjengelig for kjøp enn så lenge, så den er jo grei. Tenkte å fyre av en mail til Thule og høre om de har noen tips om hva som passer av de nyeste, da ikke alle er lagt inn i lista til Brink

Euroway passer på bilen, men passer syklene på Euroway? DET er spørsmålet ICON_WINK
Tre sykler med boost er bare å glemme, om du ikke vil ha gnissemerker på gafler og bakramme. Kommer til å kjøpe et takstativ til sykkel nummer tre i sommer. Euroway er altfor smalt, dessverre.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 20/04/2021 18:35

Det går faktisk 3-4 terrengsykler på taket på e-Niro som har makslast 100 kg – og det går faktisk ikke så aller verst utover forbruket i moderate riksvei-hastigheter. E6 til Drammen eller Hafjell derimot, blir en annen sak. For ikke å snakke om motorvei i Sverige og Danmark.

Vår utfordring er at vi ofte har behov for takboks, og da blir det plutselig bare plass til én sykkel på taket. I tillegg har jeg prestert mesterstykket å kjøre inn i parkeringshus med sykkel (en billig BMX, heldigvis) på taket, aldri mer.

Får montert hengerfeste på mandag. Rimelig irriterende at det skal være så vanskelig å finne et godt stativ for 3 sykler.

Yakima Fold Click fikk ræv-karakter i NAF-test fordi det løsnet ved kollisjon i 30 km/t.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 27/04/2021 07:39

Hva ble enden på visa, Baron? Har du noen gode tips?

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 27/04/2021 07:46

Kjøpte et Easyfold 932 og to takstativer. 932 er for to sykler og, er IKKE det samme som XT2, som er nyere.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 27/04/2021 09:20

Så gammelt sykkelstativ passer kula, men ikke nyere? :'( Skulle gjerne hatt et med plass til 3 eller helst fire (to barnesykler)

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 27/04/2021 12:24

Sitat: Ndreas
Så gammelt sykkelstativ passer kula, men ikke nyere? :'( Skulle gjerne hatt et med plass til 3 eller helst fire (to barnesykler)

Det er noen som passer, bl.a. Yakima FoldClick og JustClick.
Er jo bare å lese gjennom denne for å finne noe som passer

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 27/04/2021 12:45

Har sendt mail til Brink for å høre om Easyfold XT 934 passer (3 sykler).

I følge produktbeskrivelsen hos disse sjappene, gjør den det: https://www.kamphuisdakkoffers.nl/en/product/thule-easyfold-xt-3b-934-fietsendrager/
https://www.heuts.nl/thule-easyfold-xt-3b-934-fietsendrager
Men vet ikke om det er verdt å sette sin lit til denne informasjonen.

Re: "Ny" bil, ettermontert hengerfeste og sykkelstativ - 21/05/2021 09:44

Har sendt mail til Brink for å høre om Easyfold XT 934 passer (3 sykler).

I følge produktbeskrivelsen hos disse sjappene, gjør den det: https://www.kamphuisdakkoffers.nl/en/product/thule-easyfold-xt-3b-934-fietsendrager/
https://www.heuts.nl/thule-easyfold-xt-3b-934-fietsendrager
Men vet ikke om det er verdt å sette sin lit til denne informasjonen.

En måned er vel passende responstid, fikk du svar fra Brink rednask?
© 2021 Terrengsykkelforumet