Av: svegar
Blandeveissykkel vs hardtail til Birken - 21/08/2019 19:23
Hei,
viser til fin artikkel med test av blandeveissykkel vs halvdemper til Birken her. Jeg noterer med glede at det bare tok 11 år før noen tok opp poenget etter at jeg startet forskningen på dette viktige temaet i 2008, her.
En naturlig avslutning av en forskningsrapport er "Forslag til videre arbeid", men det synes jeg mangler i Øyvinds ellers utmerkede artikkel, så jeg tenkte å hjelpe til litt. Jeg føler også at konklusjonen trekkes på et litt for smalt grunnlag, så jeg tenkte å hjelpe til litt der også.
Øyvinds test er mellom cx med stiv gaffel og halvdemper, og cx er best. Jeg noterer også at den hopper bukk over Terrengsykkels standardkonklusjon vedrørende gaffel, at Birken er best med dempegaffel. Konklusjonen er i hovedsak at det er bukkestyret som gir effekten, og at man teoretisk sett kan spare så mye som ni minutter på Birken om man kjører (alene) med bukkestyre.
Kommentarer:
- Stiv gaffel har noen ulemper. Disse blir enda større om man kombinerer stiv gaffel med smale/harde dekk fremfor større/mykere dekk. Hva om man kjørte blandeveissykkel med større dekk/lavere trykk, som burde trille bedre og gi bedre kontroll på grusen?
- Schwalbe G-One er antakelig markedets beste dekk med tanke på rullemotstand. I alle fall viser tester mot rulletrommel at de er nokså overlegne. Disse var på CXen i testen, men finnes også i 29x2.35, som kan settes opp slangeløst og kjøres med mye lavere trykk. (Vinneren av Nordsjørittet i fjor ryktes for øvrig å ha kjørt med G-One 27.5x3.0, et utmerket oppsett for grusritt).
- Bukkestyre er litt mer vinglete og ustødig nedover, selv med moderne og breiere blandeveisstyrer. Med ellers likt oppsett vil de fleste kjøre litt fortere med flatt styre i utforkjøringer på noen av partiene i løypa.
Tese: Om det var med en tredje sykkel i Øyvinds test, en lett hardtail med stiv gaffel og slangeløse G-One 29x2.35, så ville den vært den raskeste. Den ville også vært mindre utsatt for punktering, litt tryggere i raske utforkjøringer og dermed også litt sikrere, som er et poeng i seg selv.
Jeg noterer altså at konklusjonen fra 2008 fortsatt strengt tatt er den riktige :-)
forskningsfaglig hilsen
sv
viser til fin artikkel med test av blandeveissykkel vs halvdemper til Birken her. Jeg noterer med glede at det bare tok 11 år før noen tok opp poenget etter at jeg startet forskningen på dette viktige temaet i 2008, her.
En naturlig avslutning av en forskningsrapport er "Forslag til videre arbeid", men det synes jeg mangler i Øyvinds ellers utmerkede artikkel, så jeg tenkte å hjelpe til litt. Jeg føler også at konklusjonen trekkes på et litt for smalt grunnlag, så jeg tenkte å hjelpe til litt der også.
Øyvinds test er mellom cx med stiv gaffel og halvdemper, og cx er best. Jeg noterer også at den hopper bukk over Terrengsykkels standardkonklusjon vedrørende gaffel, at Birken er best med dempegaffel. Konklusjonen er i hovedsak at det er bukkestyret som gir effekten, og at man teoretisk sett kan spare så mye som ni minutter på Birken om man kjører (alene) med bukkestyre.
Kommentarer:
- Stiv gaffel har noen ulemper. Disse blir enda større om man kombinerer stiv gaffel med smale/harde dekk fremfor større/mykere dekk. Hva om man kjørte blandeveissykkel med større dekk/lavere trykk, som burde trille bedre og gi bedre kontroll på grusen?
- Schwalbe G-One er antakelig markedets beste dekk med tanke på rullemotstand. I alle fall viser tester mot rulletrommel at de er nokså overlegne. Disse var på CXen i testen, men finnes også i 29x2.35, som kan settes opp slangeløst og kjøres med mye lavere trykk. (Vinneren av Nordsjørittet i fjor ryktes for øvrig å ha kjørt med G-One 27.5x3.0, et utmerket oppsett for grusritt).
- Bukkestyre er litt mer vinglete og ustødig nedover, selv med moderne og breiere blandeveisstyrer. Med ellers likt oppsett vil de fleste kjøre litt fortere med flatt styre i utforkjøringer på noen av partiene i løypa.
Tese: Om det var med en tredje sykkel i Øyvinds test, en lett hardtail med stiv gaffel og slangeløse G-One 29x2.35, så ville den vært den raskeste. Den ville også vært mindre utsatt for punktering, litt tryggere i raske utforkjøringer og dermed også litt sikrere, som er et poeng i seg selv.
Jeg noterer altså at konklusjonen fra 2008 fortsatt strengt tatt er den riktige :-)
forskningsfaglig hilsen
sv