terrengsykkelforumet.no

Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord.

Av: supernalle

Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 20/03/2022 21:35

Dette er første gang jeg har sett noe spesielt på 71 grader nord (jeg ser ikke realityshow overhode til vanlig).

Her dukker det opp en "konflikt" mellom Thomas Alsgaard og Elisa Røtterud. Det jeg ser er at denne Elisa Røtterud kommer til kort på alle områder, er ineffektiv og tar ofte håpløse valg. Hun bidrar i det heletatt svært lite. For meg virker som om hun skal kompensere og prøve å trykke Algaard ned, med rett ut å kjøre en mobbekampanje. Et annet bedre valg ville nok være få fullstendig innrette seg, og å gi alt. Det mildt sagt frekke som skjer videre er at hun gjør seg til offer, og løper rundt som en hodeløs høne, og søker sympati.... og får det. Jeg skjønner godt at Thomas Alsgaard kutter kommunikasjonen. Det kommer bare usaklig klaging, mobbing og sterke forvrenginger av virkeligheten. Hvorfor i all verden skal han høre på sånt møl? Det er påtakelig hvor stolt hun er av å være en manipulator. Det skulle vært interessant å høre hva hun selv synes om hersketeknikker.

Jeg har prøvd å finne arbeidene hennes, og jeg er ikke spesielt imponert. Jeg er heller ikke overrasket over at hun gjengir selvfølgeligheter og sprer på med sine egne følelser. At hun i det heletatt har jobb er for meg et under. Dette satt opp mot Thomas Alsgaard sine fem olympiske guld.

Er det noen som ser dette på en annen måte? Forklar gjerne.
Av: mroek

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 20/03/2022 23:44

Basert på det vi fikk se av den episoden der konflikten startet, så ser det for meg ut som en massiv overreaksjon fra Alsgaard, han klikker ganske greit i vinkel for noe som i utgangspunktet er en uskyldig kommentar.

Husk også at vi ikke ser mer enn en liten brøkdel av det som skjer, og at det vi ser er gjennom klippernes øyne. Dine konklusjoner om Røtteruds kvaliteter (manglende sådanne) får stå for din regning. Jeg tror dette like mye handler om at disse to kanskje ikke var så veldig kompatible i utgangspunktet, der Røtterud fremstår som veldig ekstrovert, mens Alsgaard både er ganske introvert, og etter eget utsagn sliter med sosial angst.

Å dømme en person slik nord og ned som du gjør basert på det du ser i en realityserie faller på sin egen urimelighet, og det er det jeg tenker å si om saken.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 00:11

Sitat: mroek
Basert på det vi fikk se av den episoden der konflikten startet, så ser det for meg ut som en massiv overreaksjon fra Alsgaard, han klikker ganske greit i vinkel for noe som i utgangspunktet er en uskyldig kommentar.

Husk også at vi ikke ser mer enn en liten brøkdel av det som skjer, og at det vi ser er gjennom klippernes øyne. Dine konklusjoner om Røtteruds kvaliteter (manglende sådanne) får stå for din regning. Jeg tror dette like mye handler om at disse to kanskje ikke var så veldig kompatible i utgangspunktet, der Røtterud fremstår som veldig ekstrovert, mens Alsgaard både er ganske introvert, og etter eget utsagn sliter med sosial angst.

Å dømme en person slik nord og ned som du gjør basert på det du ser i en realityserie faller på sin egen urimelighet, og det er det jeg tenker å si om saken.

Hvilken kommentar sikter du til? Hvis du mener at det er uskyldig å drite ham ut for å spørre om veien så ser jeg ikke på dette som uskyldig. Kvinner reagerer generelt sterkt på mange kommentarer som i utgangspunktet er ment som uskyldig, ikke mist ment som spøk. Ikke nødvendigvis direkte til deg, men gjerne prøver de å få alle til å vende seg mot deg. Det ser vi klare tendenser til også her. Hun er altså ekstremt hyklersk.

At han sier han sliter med sosial angst er kanskje noe hun skulle ta hensyn til, og kanskje ikke drite ham ut i offentlighet. Kan det være noe positivt som kommer ut av det? Kan det tolkes på noe annet en å prøve å trykke ham ned. Da er det ikke veldig uskyldig.

Jeg kjøper ikke helt at man "bare er ekstrovert". De fleste er ingen av delene helt og holdent. Alle en blanding, og en del av en gauss-kurve. For min del fremstår dette som en jente som har fått fri oppdragelse, og det slår sjeldent bra ut.
Av: baronKanon

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 06:57

Tror nok dette er en kombinasjon av mental og fysisk utmattelse og veldig ekstrovert vs introvert personlighet. Og så kom en kommentar på toppen. Man er jo ikke på sitt mest rasjonelle når man er sliten, så jeg setter det på sliten-kontoen. å løse i floken går nok heller på personlighet, og der er det ikke noe skyld eller noe, bare en floke.

Men hvor får du det til at hun mobber og trykker ned?
Og hvordan får du Alsgaard til å bli syndebukk?

Tror du leser mer ut av det enn det egentlig er, Supernalle. Men det betyr vel at produksjonen har fått det som de vil. Drama.
Av: Knirkekne

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 07:04

Det kan jo også ha noe med at de to deltakerne har HELT ulik bakgrunn for å komme på TV.
En som har gått fort på ski og blitt kjent for det, og ei som har deltatt på reality-tv der man må lyve og være litt brekkekkel med andre for å eventuelt vinne.
Av: GeirK

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 07:47

Sitat: supernalle

Hvilken kommentar sikter du til? Hvis du mener at det er uskyldig å drite ham ut for å spørre om veien så ser jeg ikke på dette som uskyldig.

Jeg forstod det ikke som at hun dreit ham ut. Jeg forstod det som at hun synes det var bra at han tok mot til seg og spurte noen fremmede om veien.

Men greit at han misforstod. Det skjer - og man kan overreagere når man er sliten.

Det som er håpløst er at han går all out drama queen i full to døgn og ikke greier å legge dette bak seg.
Av: erling

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 07:51

Sitat: GeirK

Hvilken kommentar sikter du til? Hvis du mener at det er uskyldig å drite ham ut for å spørre om veien så ser jeg ikke på dette som uskyldig.

Jeg forstod det ikke som at hun dreit ham ut. Jeg forstod det som at hun synes det var bra at han tok mot til seg og spurte noen fremmede om veien.

Men greit at han misforstod. Det skjer - og man kan overreagere når man er sliten.

Det som er håpløst er at han går all out drama queen i full to døgn og ikke greier å legge dette bak seg.

+ 1
Av: Raskall

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:04

Jeg reagerte også på den kraftige reaksjonen til Thomas Alsgaard. Jeg forstår den umiddelbare reaksjonen, men det overrasket meg at den skulle vare så lenge etter at han hadde fått tid til å summe seg. Det er veldig atypisk den oppfatningen jeg har av han via tv-ruta. Jeg konkluderte med at dette nok skyldes en kombinasjon av personlighetstyper på hver sin ende av skalaen og utmattethet.

Han forklarer jo senere i etappen at han ikke er god på interaksjon med andre mennesker og ikke vet hvordan han skal klare å rette opp i situasjonen. Det er nok tungt å holde et smilende skall oppe når man skal tilbringe 24/7 over flere uker sammen med noen man i utgangspunktet er veldig lite kompatibel med.
Av: Tange

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:16

Kvinner reagerer generelt sterkt på mange kommentarer som i utgangspunktet er ment som uskyldig,

Regnet med at noe sånt skulle komme. Tok ikke lang tid, gitt.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:17

Sitat: Tange
Kvinner reagerer generelt sterkt på mange kommentarer som i utgangspunktet er ment som uskyldig,

Og problemet med det er?
Av: Labbetuss

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:30

Dette er første gang jeg har sett noe spesielt på 71 grader nord (jeg ser ikke realityshow overhode til vanlig).
.

Og du gikk rett i fella som førstegangs-seer. Store deler av konseptet med reallity-tv er å scripte drama og konflikter.
Hvor kjedelig ville det ellers bli, med at mer eller mindre kjente folk gikk over "sjø og land" hand i hand.
Av: EmilZipp

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:33

Stakkars Thomas. I karrieren greide han bare å si hmmm og uhmmm og har sikkert slitt veldig med å være en innadvendt fyr i et miljø hvor det å håndtere media var viktig. Et under at han har klart å fremstå slik han har gjort på TV etter egen karriere, men han har jo fått masse trening. Gjetter på at han tenkte at 71 grader nord er et kult konsept hvor man får brukt fysiske og taktiske ferdigheter, opplevd flott natur og undervurderte den mentale utfordringen i en annen person på en helt annen planet på alle måter. Nesten ondskap å sette en triggerhappy skravlebøtte sammen med han i ukevis.

At han reagerte så sterkt kommer vel av personligheten hans og lang tid med frustrasjoner. Hun kunne også spilt kortene sine annerledes.

Jeg så alle episoder av de første sesongene men det blir mer og mer drama fra folk med bakgrunn fra «pule-tv» som gjør hva som helst for oppmerksomhet. Nå følger jeg med litt innimellom og synes virkelig synd på Thomas. Han sier jo rett ut at han klarer seg bedre med dyr enn mennesker…
Av: fredriks

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:40

Tror att mycket av Alsgaards långvariga reaktion kom på grund av att Elisa först blev sur och krävde en ursäkt av Alsgaard.

Sen var det två personer med olika personligheter som ikke kom överens.

Tror ikke Elisas kommentar var ont ment överhuvudtaget men har inga problem med att förstå att en introvert person blev irriterad av den. (Så osocial tror jag ikke Alsgaard er heller att det er konstigt att han spör efter veien...).

Liker 71 grader nord för det er många fina turer och ibland också en del intressanta folk med. Tycker dock de ska försöka komma tilbaka endel på konsepten.

Vanliga 71 grader nord har senaste åren haft nästan 50% d kändisar som aldrig har varit på tur, ikke kan noe alls och ikke gir noe av dem själva.

Teams versioner tycker jag blir alldeles för mycket samma konflikter och hvis två blir ovänner så blir det ikke så bra. Är en stor påfrestning att vara på tur ukes vis med folk du ikke känner och kanske ikke går ihop med.

Kändis versionerna tycker jag har varit bra senaste åren trots många influensers och endel som ikke har noen turerfaring. De flesta av dem gir mycket mer av sig själva än de i den vanliga versioner och det fungerar med folk som ikke kan noe alls. En del er också kända för att de faktiskt också är rätt intressanta.

Men har förstått efter 71 grader nord var oppe på forumet för noe år sen hur otroligt många tv program det finns som har med b, c, d, e,... kändisar så det kanske ikke trengs flera årliga utgaver av 71 grader nord kändis varianter.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:47

Han poengterte selv at det var mobbing, og brukte selv det ordet. Det tror jeg vi skal ha stor respekt for. Dette er ikke den eneste situasjonen, hun prøver stadig å trykke ham ned, og å vise disrespekt. Hun har skreket til ham flere ganger på en respektløs måte.

Mens han har fokus og prøver å gjøre det bra i konkurransen, så jobber hun i mot, og bryr seg om helt andre ting. I den situasjonen prøver Thomas Alsgaard å få informasjon for å gjøre det bra i konkurransen, mens hun overhode ikke har fokus på dette, og bidrar ingenting. Når hun fniser og ler og høyt hyler ut budskapet om Alsgaard, som har ingen hensikt i situasjonen, så er ikke dette en uskyldig kommentar. Alsgaard må ikke bare prestere selv, men må jobbe med en person som ikke har selvkontroll.

De to personlighetene jeg ser er at hun er en snylter, mens han er en presterer. Vanligvis klarer hun å lykkes med å få sosial kontroll på andre, mens mot en høytpresterende person som Alsgaard så faller hun så til de grader i gjennom.

Det er ikke i seg selv feil å berømme Alsgaard, men tiden og stedet er feil, Alsgaard gjennomskuer hensikten hennes med en gang. Hadde de hatt en felles debrefing, med meningsutveksling senere på kvelden, så er det noe helt annet enn hva hun klarer å prestere her.

Jeg er heller ikke overbevist om at Algaards egenvurdering av sosiale ferdigheter er riktig. Han gir folk tillit, og når de misbruker den så reagerer han. Det er dette han får kritikk for, men det er på ingen måte feil det han gjør. At han skal markere seg er ikke noe mer feil enn at hun skal markere seg. Forskjellen er at hun er lavtpresterende og hadde onde hensikter i form av å prøve å heve seg over ham, mens han forholder seg til valget hun har gjort. Det har ingen mening å gå i dialog med en tulling, for å si det rett ut. Hans reaksjon førte sannsynligvis til at de presterte best mulig ut fra den personen hun er. Hun burde bruke muligheten til å la seg lede, og å lære, noe annet er totalt feil i denne settingen.

Skal man unnskylde liten selvkontroll fordi man er sliten, det må fremdeles være personen som er utøvende part som sitter på ansvaret. Hva annet er akseptabelt når man er sliten? Seksuelt trakassering eller pedofili? Esktroverte personer viser lite empati og respekt for andre folks integritet, og er heller ikke noen unnskylding for dårlig oppførsel. Skolen har et ansvar for å få slike personer til å fungere sammen med andre personer. Nå er det krig i Ukraina, tenk det å med seg en slik forbannet tosk med seg i fronten.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:49

Sitat: fredriks
(Så osocial tror jag ikke Alsgaard er heller att det er konstigt att han spör efter veien...).

Nettopp, og det underbygger at hennes hensikt var ondsinnet.
Av: Garpen

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:51

Gammel og konfliktsky som jeg er velger jeg "Gutta på tur" med sjallotlauk ti av ti ganger framfor årets versjon av Team 71 grader nord. Jeg måtte allikevel spole meg gjennom episoden der de var på Canvas for å se på stiene og flåga i Nissedal.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:51

Sitat: Labbetuss
.

Og du gikk rett i fella som førstegangs-seer. Store deler av konseptet med reallity-tv er å scripte drama og konflikter.
Hvor kjedelig ville det ellers bli, med at mer eller mindre kjente folk gikk over "sjø og land" hand i hand.

Du kan ikke tolke det jeg skrev som førstgang-seer, men at jeg vanligvis ikke ser på dette. Jeg fikk blant annet med meg hele første sesong av Big brother, men skjønte jo da at det egentlig skulle hett "Why bother".

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:55

Han poengterte selv at det var mobbing, og brukte selv det ordet.

Det at noen kaller en handling for mobbing, gjør den ikke til mobbing. Det er innholdet i handlingen som avgjør det og ikke hvilket navn du setter på den.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:55

Sitat: Raskall
Det er nok tungt å holde et smilende skall oppe når man skal tilbringe 24/7 over flere uker sammen med noen man i utgangspunktet er veldig lite kompatibel med.

Tror du det finnes noen som er kompatibel med henne, og som samtidig gjør at de presterer høyt i konkurransen?
Av: Gråstein

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 08:59

Det er nok tungt å holde et smilende skall oppe når man skal tilbringe 24/7 over flere uker sammen med noen man i utgangspunktet er veldig lite kompatibel med.

Tror du det finnes noen som er kompatibel med henne, og som samtidig gjør at de presterer høyt i konkurransen?

Måler du mennesker etter hvor mange OL-gull de har?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 09:00

Og problemet med det er?

Fullstendig ikke-relevant generalisering.
Som lå så tydelig mellom setningen i første innlegg at jeg bare satt og ventet på en slik generalisering. Snakk om hersketeknikker og hodeløs høne.
Hva har det å ta 5 medaljer i OL å gjøre med å være god på følelser, håndtering av sosiale situasjoner og håndtering av konflikter?
Tror at det nok er mer sannsynlig at han var sterk egosentrisk (opp til egoistisk) i den perioden og at det ble stimulert/utviklet av støtteapparatet rundt ham.
(Merk. Jeg gir ikke en personlig verdivurdering om dette i seg selv er positivt eller negativt, men det har vært forsket litt på dette i Norge: https://www.researchgate.net/public...enerositet_-_kan_toppidretten_reformeres)

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 09:01

Han poengterte selv at det var mobbing, og brukte selv det ordet.

Det at noen kaller en handling for mobbing, gjør den ikke til mobbing. Det er innholdet i handlingen som avgjør det og ikke hvilket navn du setter på den.

Selv om norsk lov (i en skolesetting) ikke er enig så er jeg forsåvidt enig i det. Men det at hun ler og fniser og hyler ut budskapet, samtidig som at det ikke finnes noen annen funksjon, så kan man nok trygt fastslå at dette var trakassering, og at hun ønsket å trykke ham ned. At noen hevder at de mener at de ser dette skal virke oppbyggende, er nærmest komisk å lese. Ut fra det Alsgaard har vist før, så fremstår han som en hundre prosent ærlig person, og det finnes få grunner til å mistro hans vurdering her.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 09:10

Og problemet med det er?

Fullstendig ikke-relevant generalisering.
Som lå så tydelig mellom setningen i første innlegg at jeg bare satt og ventet på en slik generalisering. Snakk om hersketeknikker og hodeløs høne.
Hva har det å ta 5 medaljer i OL å gjøre med å være god på følelser, håndtering av sosiale situasjoner og håndtering av konflikter?
Tror at det nok er mer sannsynlig at han var sterk egosentrisk (opp til egoistisk) i den perioden og at det ble stimulert/utviklet av støtteapparatet rundt ham.
(Merk. Jeg gir ikke en personlig verdivurdering om dette i seg selv er positivt eller negativt, men det har vært forsket litt på dette i Norge: https://www.researchgate.net/public...enerositet_-_kan_toppidretten_reformeres)

Hvordan du leser ut av det jeg skriver at "Hva har det å ta 5 medaljer i OL å gjøre med å være god på følelser, håndtering av sosiale situasjoner og håndtering av konflikter?" får du stå for.

Han har vist at han vet hva som skal til for å prestere på ypperste nivå. At det krever en form for egoisme er det ingen tvil om, men det er ikke slik at man ikke kan fungere med andre mennesker for det. Tvert i mot, alle idrettsutøvere som presterer høyt fremholder samarbeid med andre som en avgjørende faktor. Det er bare at de slipper å samarbeide med tullinger, og velger disse kynisk (egoistisk) bort.

Klart det er relevant. Hun bør vise ydmykhet for hvem og hva hun er, og hvem og hva han er. Hyklirskhet har ingen plass.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 09:13

Sitat: Gråstein

Måler du mennesker etter hvor mange OL-gull de har?

Litt. Jeg regner med at folk som har en doktorgrad i matematikk er en del av hvordan du måler mennesker. I seg selv er det ikke så viktig for meg å stemple mennesker, men å forholde seg til handlinger de gjør, og oppførsel de viser. Det kan jo forandre seg, og da er det viktig å vise ny tillit.
Av: bjerkseth

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 10:14

"Tenk at du som er så tjukk kan løpe så fort"

Avsender føler den sender avgårde et kompliment og påpeker at den andre personen til tross for sine utfordringer er overraskende rask mens mottaker kun hører " du som er så tjukk" og føler dette som mobbing. Så bytter du setningen over til "tenk at du som er så sjenert turte å spørre noen om veien! Bra!" så har du bakgrunnen for konflikten. Avsender prøver å gi et kompliment samtidig som personen som (etter eget utsagn) sliter med sosial angst kun hører "du som er så sjenert" og føler dette som mobbing.

Absolutt barnslig å skulle være drama-queen i to døgn, men jeg har ingen problemer med å forstå at han oppfattet komplimentet som mobbing. Situasjonen kunne sikkert vært løst på torget i Rjukan hvis Elisa istedenfor å kreve en unnskyldning for at Thomas klikka hadde spurt om hva han oppfattet som mobbing.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 10:20

Sitat: bjerkseth

Absolutt barnslig å skulle være drama-queen i to døgn, men jeg har ingen problemer med å forstå at han oppfattet komplimentet som mobbing. Situasjonen kunne sikkert vært løst på torget i Rjukan hvis Elisa istedenfor å kreve en unnskyldning for at Thomas klikka hadde spurt om hva han oppfattet som mobbing.

DET er jeg veldig enig i.
Av: Brusdalen

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 10:38

Det hører med litt drama i disse seriene, og siden det er det som engasjerer og skaper diskusjon så er det det som blir fokuset.
Jeg har ikke sett 71 siden 1-2. sesongen, og benket meg med familien nå for å se denne i lag. Synes det er for mye fokus på krangling og at deltagerne er dårlig til å løse oppgaver, og at igjen produksjonen prioriterer tid på det istedenfor de fine naturopplevelsene.

Lars Monsen er et eksempel på at det går an å lage slik tv. «På villspor» som går nå gir jo flotte naturopplevelser kombinert med interessante mennesker og samtaler.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 10:42

Sitat: bjerkseth

"Tenk at du som er så tjukk kan løpe så fort"

Jeg stiller mer enn gjerne opp i Frognerparken sammen med deg når du roper dette til tilfeldige tjukkinger som kommer løpende forbi, bare jeg ikke også blir arrestert når politiet kommer.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 10:51

Hadde hun holdt kjeft etter første gang han sa i fra så hadde det kanskje vært annerledes, men hun maler på. Og som sagt, det hadde ingen som helst funksjon, og gjorde ingen nytte for å prestere. At hun ikke har fanget opp før i konkurransen at han vil prestere, er utrolig. Snakk om hvem som mangler sosiale antenner:

Jeg hadde spurt henne i ettertid om hvilken funksjon hun mener dette skulle ha for laget, og svaret hennes hadde vært avgjørende for hvordan jeg hadde reagert. Samtidig hadde jeg nok fanget opp personligheten hennes langt tidligere enn ham, og gitt henne den tilliten han gjorde. Veldig snilt av ham, men ikke så smart.

https://www.youtube.com/watch?v=h5T1eOvK6uI

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 10:57

Det må også sies at Thomas Alsgaard er vinner av sesong 10 av 71 grader nord, og Røtterud aldri har deltatt før. Men dere får støtte eplekjekkheten hennes, det gjør ikke jeg.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 11:38

Sitat: Brusdalen

Lars Monsen er et eksempel på at det går an å lage slik tv. «På villspor» som går nå gir jo flotte naturopplevelser kombinert med interessante mennesker og samtaler.

Den serien går jo i helt motsatt retning. At alt som stort sett gjøres av Monsens meddeltagere er "kjempebra". Scripting og klipping er også utpreget i serien. Siste episode med Sandra Lyng var et eksempel på det. Bakgrunnshistorien hennes var stort sett det en satt igjen med i den episoden. Igjen legges merke til at meddeltageres manglende friluftsegenskaper blir klippet bort.
Når du første er inne på Monsen, så vokser hans bragder i hans egne øyne, etter hvert som årene går. Under sendingene fra Finnmarksløpet i år ble han spurt om hvor lav den laveste temperaturen han hadde opplevd. Han svarte 80-90 effektive minusgrader!
Det er under -50 og med vind på over 25 m/s. Mye av det han sier tar jeg med en stor klype salt.
Av: mroek

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 12:17

Det må også sies at Thomas Alsgaard er vinner av sesong 10 av 71 grader nord, og Røtterud aldri har deltatt før. Men dere får støtte eplekjekkheten hennes, det gjør ikke jeg.
Man kan vel kanskje si at du går langt i å forsøke å trykke henne lengst mulig ned i søla, uten at jeg skjønner helt poenget med det. De kunne begge håndtert dette bedre, mens du tilsynelatende plasserer all skyld på henne. Det synes jeg er unfair.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 12:40

Men dere får støtte eplekjekkheten hennes

Straw man alert.
Av: HeavyDude

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 13:09

Min antakelse er at TA, som den introverte han er, har gått og samlet opp det han har opplevd som smått og stort av gruff fra henne, og så bikket det over. Dessuten har jeg ikke inntrykk av at han er noen glad, romslig, imøtekommende fyr. Hadde en gang en opplevelse med ham på en bensinstasjon, hvor poden ( dengang 8-9 år) , gjerne ville ha autografen hans, men fikk en sur skyllebøtte i stedet.
Av: Gråstein

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 15:08

Det må også sies at Thomas Alsgaard er vinner av sesong 10 av 71 grader nord, og Røtterud aldri har deltatt før.

Spør igjen, jeg: Måler du mennesker etter hvor mange ganger de har vunnet 71 grader nord?

Jeg skjønner ikke hvorfor verken OL-gull eller seiere i reality-serier skal være viktige momenter når det kommer til å prøve å forstå hvorfor det ble fullstendig krise i kommunikasjonen mellom disse to? (Om noe så er det vel ikke utenkelig at man vil finne ut at de som er så ekstreme i treningsfokuset at de vinner OL i langrenn har noe mindre sosiale antenner enn andre, men det er en ren spekulasjon.)

I klippet som er postet over her ser det jo ut som at Røtterud også ber om unnskyldning / forklarer hva hun mente. Jeg heller da til at det er mer "drittunge" å ikke akseptere det, enn å ha feilformulert komplementet i første omgang.

(Til "du løper fort til å være så tjukk", så er vi vel enige om at "bra innsats på løpingen!" er et gangbart kompliment, eller er det forbudt å gi komplimenter til folk før de er OL-vinnere? Med andre ord: Var det lov i det hele tatt for Røtterud å gi Alsgaard et kompliment for å ha pushet seg selv, eller var det også feil?)
Av: Dexter

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 16:42

Hele den situasjonen er vel summen av mye gnaging over rid. TA er 100% fokusert på å vinne alt alltid, mens Røtterud har litt bedre tid til å nyte utsikten. Man merket det på terapien de var igjennom at TA ikke tok tilbakemeldingen der så bra.

Selve situasjonen var jo bare piss. Noe som hadde roet seg med et enkelt unnskyld i etterkant. Svakt av TA å dra mobbekortet. Men blir for dumt å furte i som en drittunge i flere dager.
Av: JoachimV

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 16:43

Blir vel litt vanskelig når ingen kan lese kart.

Blir vel litt vanskelig når den eneste som kan lese kart er programlederen.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 17:38

Sitat: Dexter
Hele den situasjonen er vel summen av mye gnaging over rid. TA er 100% fokusert på å vinne alt alltid, mens Røtterud har litt bedre tid til å nyte utsikten. Man merket det på terapien de var igjennom at TA ikke tok tilbakemeldingen der så bra.

Selve situasjonen var jo bare piss. Noe som hadde roet seg med et enkelt unnskyld i etterkant. Svakt av TA å dra mobbekortet. Men blir for dumt å furte i som en drittunge i flere dager.

Skal Alsgaard unnskylde at han blir trakassert? Det er ingen tvil om at hun drev med manipulering i dagevis (også omtalt som mobbing), i tillegg til å prøve å vende folk mot ham. Ekstremt skittent spill. Hvorfor folk her ikke klarer å se det er fryktelig merkelig. Vil du også at voldtektsoffre skal si unnskyld til overgriper. Det hadde sikkert løst et eller annet det også (uten at jeg vet hva).
Jeg kan ikke se at han furter, men at han ignorer henne. Dette er to forskjellige ting. Han gir tilsvar på oppgulpet hennes, det er det eneste. Det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.
At hun ikke har ambisjoner i konkurransen kunne hun nok med fordel informert om. Samtidig er det helt klart at en slik holdning til livet er helt uforståelig for Alsgaard. Hvorfor stiller man da opp i en konkurranse?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 18:29

Skal Alsgaard unnskylde at han blir trakassert? Det er ingen tvil om at hun drev med manipulering i dagevis (også omtalt som mobbing), i tillegg til å prøve å vende folk mot ham. Ekstremt skittent spill. Hvorfor folk her ikke klarer å se det er fryktelig merkelig. Vil du også at voldtektsoffre skal si unnskyld til overgriper. Det hadde sikkert løst et eller annet det også (uten at jeg vet hva).
Jeg kan ikke se at han furter, men at han ignorer henne. Dette er to forskjellige ting. Han gir tilsvar på oppgulpet hennes, det er det eneste. Det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.
At hun ikke har ambisjoner i konkurransen kunne hun nok med fordel informert om. Samtidig er det helt klart at en slik holdning til livet er helt uforståelig for Alsgaard. Hvorfor stiller man da opp i en konkurranse?

Trakassert? Da har du nok sett en annen serie enn meg. I vilke situasjoner mener du TA blir trakassert eller mobbet?

Ellers så er eksemplet ditt med voldtekt så dumt at det er komisk. Det forutsetter at spørsmålet om skyld allerede er besvart. Hvis din siste kjæreste nå etter x antall år anmelder deg for voldtekt, betyr det at du har voldtatt henne?
Av: Ndreas

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 19:26

ICON_LAUGH

Dette er en reality-serie som klippes for drama, og du ser ut til å være midt i målgruppen. Tror ikke produsentene kunne håpet på noe mer enn dette her.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 20:04

Sitat: Ndreas

ICON_LAUGH

Dette er en reality-serie som klippes for drama, og du ser ut til å være midt i målgruppen. Tror ikke produsentene kunne håpet på noe mer enn dette her.

Jeg er forsåvidt enig i dette.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 20:06

Trakassert? Da har du nok sett en annen serie enn meg. I vilke situasjoner mener du TA blir trakassert eller mobbet?

Ellers så er eksemplet ditt med voldtekt så dumt at det er komisk. Det forutsetter at spørsmålet om skyld allerede er besvart. Hvis din siste kjæreste nå etter x antall år anmelder deg for voldtekt, betyr det at du har voldtatt henne?

Du mener at det at hun fortsetter etter at han ber henne slutte ikke er trakassering? Ja, ja. Han er jo helt tydelig på sin oppfatning.
Personlig hadde jeg trukket meg innen timer sammen med henne, fordi jeg hadde ansett henne som ubrukelig.
Av: runermm

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 21:07

TS overrasker stadig, altså.

En lang tråd hvor det brukes betydelige krefter på å diskutere den «digitale skaperen» Elisa Røtteruds motiver og handlinger (?!!)
Av: terjelo

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 21:37

ER sine meritter i fjellet og antall døgn i telt de siste ti årene blåser nok TA av banen, uansett hva han har i O2-opptak og «vinnerskalle» (sukk). Fra Norrøna sin profil på ER:

Career highlights/accomplishments (bullet points).

Imja Tse, Nepal, (6189 MASL) 2012
Ama Dablam, Nepal (6848 MASL) 2013
Mont Blanc, France (4809 MASL), 2014
Ama Dablam, Nepal (6848 MASL), 2015
Norway’s Seven Summits in 7 days, 2016, 2017
Manaslu, Nepal (8163 MASL), 2017
Himlung Himal, Nepal (7126 MASL) 2019

Dama er tøff, har sin egen stil og bryter med normen satt av Monsen, Næss og Aasheim. Jeg digger det. TA bryr jeg meg null om. TV-klipping får frem det verste i dem begge, som man må forvente. Who cares?
Av: erikskon

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 21/03/2022 22:18

Er vi virkelig kommet dit at dere seriøst diskuterer reality TV? Nå begynner jeg å bli redd for fremtiden til dette forumet.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 06:27

Eller man kan se positivt på det: TS er i ferd med å bli det nye Reddit hvor den enorme brukermassen diskuterer hva som helst ICON_WINK

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 07:37

Nå måtte jeg se hva dette var for noe tull og fullstendig enig med deg Supernalle. Hodeløst angrep av tøtterud, får helt vondt av å se hvor blond det går an å være med å lage en skikkelig fest ut av at en voksen person klarer å spørre om veien. Godt velorganisert angrep som hun tydeligvis har venta på muligheten til å få pirke litt der det gir mest effekt. Dette er verre enn mobbing og det er stygt.

Sitat: terjelo
ER sine meritter i fjellet og antall døgn i telt de siste ti årene blåser nok TA av banen, uansett hva han har i O2-opptak og «vinnerskalle» (sukk). Fra Norrøna sin profil på ER:

Dama er tøff, har sin egen stil og bryter med normen satt av Monsen, Næss og Aasheim. Jeg digger det. TA bryr jeg meg null om. TV-klipping får frem det verste i dem begge, som man må forvente. Who cares?

Guida instaturer i Nepal med bærehjelp. Imponerende. Det hadde jeg og hoppa på for den betalingen hu får.
Av: Anders A-R

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 07:38

Reddit er jo nymotens, TS er myyye eldre ICON_SMILE
Av: mob

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:06

Sitat: Anders A-R

TS er VGs nye Nettby ICON_WINK

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:19

Sitat: JoachimV
Godt velorganisert angrep som hun tydeligvis har venta på muligheten til å få pirke litt der det gir mest effekt.

Det er min erfaring at mange overvurderer sine ferdigheter som tankeleser. Jeg har ingen grunn til å tro at du er et unntak.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:31

Godt velorganisert angrep som hun tydeligvis har venta på muligheten til å få pirke litt der det gir mest effekt.

Det er min erfaring at mange overvurderer sine ferdigheter som tankeleser. Jeg har ingen grunn til å tro at du er et unntak.

Du har valgt å tolke det på en spesifikk måte du også.

Samtidig har hun en gjennomgående manipulerende oppførsel gjennom hele serien.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:31

Akkurat som du selv leser tankene hennes om hva hun synes. Ingen unntak der eller gitt.

Av: appelsin2

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:36

"Mobbing" i reality er som å bli slått i trynet i en boksekamp, det er noe man aksepterte når man ble med i leken.

De som er mot boksing kan se på sykling (mesterenes mester)

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:36

Hun slet med å dytte en sykkel opp en bakke, og skreik og bærte seg fordi Alsgaard lå noen meter foran (gikk opp på den lille bakketoppen). Null kred fra min side.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:38

Sitat: appelsin2
"Mobbing" i reality er som å bli slått i trynet i en boksekamp, det er noe man aksepterte når man ble med i leken.

De som er mot boksing kan se på sykling (mesterenes mester)

Når de er et fast team har det ingen fornuft i seg. Det er konterintuitivt. Hun svekker med vilje lagets konkurranseevne.
Av: erijon

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:45

At du er den eneste her inne som mener at TA blir trakassert og at han ikke furter synes jeg er merkelig.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 08:59

Sitat: mob

ICON_LAUGH ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:03

Nei. Jeg referer kun til hva jeg observerer. Jeg publiserer ikke detaljerte beskriveler av hva jeg gjetter på foregår inni hodene til folk

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:03

Akkurat som du selv leser tankene hennes om hva hun synes. Ingen unntak der eller gitt.

Nei. Det er hva jeg observerte - ikke hva jeg gjetter på.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:13

Nei. Jeg referer kun til hva jeg observerer. Jeg publiserer ikke detaljerte beskriveler av hva jeg gjetter på foregår inni hodene til folk

Lol

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:15

Sitat: erijon

At du er den eneste her inne som mener at TA blir trakassert og at han ikke furter synes jeg er merkelig.

Da leser du ikke nøye nok. Det er også overveldende mange som lar seg tvinne rundt lillefingeren av et eller flere kvinnfolk, så det er ikke særlig overraskende at det ikke er mange. Men en til er det i hvertfall.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:24

Lol

Der var du kanskje tom for argumenter siden du gikk rett i barnslig/usaklig-modus?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:28

Lol

Der var du kanskje tom for argumenter siden du gikk rett i barnslig/usaklig-modus?

Det er virkelig LOL når du lager en greie ut av noe annet enn at vi alle kun kan observere å gjøre oss opp våre egne formeninger om hva vi ser. Det er det denne tråden handler om. Hvordan folk tolker dette.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:31

Det er virkelig LOL når du lager en greie ut av noe annet enn at vi alle kun kan observere å gjøre oss opp våre egne formeninger om hva vi ser. Det er det denne tråden handler om. Hvordan folk tolker dette.

Å påstå helt bastant at en person har gått og ventet på en anledning er ikke, en mening, men en faktapåstand.

Hvis du hadde startet setningen med "På meg virker det som ...", hadde utsagnet ditt vært gyldig.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:37

Å påstå helt bastant at en person har gått og ventet på en anledning er ikke, en mening, men en faktapåstand.

Hvis du hadde startet setningen med "På meg virker det som ...", hadde utsagnet ditt vært gyldig.

Da er det jo bra at forumet har deg som kan påpeke gyldigheten av innleggene. ICON_SMILE

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:39

Sitat: runermm

Neeeeeei!!

(Så lenge vi ikke konvergerer mot Spraydate eller Blink så kan jeg leve med det....)

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 09:39

Da er det jo bra at forumet har deg som kan påpeke gyldigheten av innleggene. ICON_SMILE

Noen må ta den jobben.
Av: Hoaas

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:09

Neeeeeei!!

(Så lenge vi ikke konvergerer mot Spraydate eller Blink så kan jeg leve med det....)

Savner gode gamle IRC, det var tider..

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:22

IRC er jo gjenoppstått som Slack.

Savner Talk og Gopher!

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:23

En lang tråd hvor det brukes betydelige krefter på å diskutere den «digitale skaperen» Elisa Røtteruds motiver og handlinger (?!!)

Da har du nok misforstått. Det er det prinsipielle i denne saken som er viktig. Serien og deltakerne i seg selv er ikke interessante.

Det som egentlig diskuteres her er:
Hvordan skal situasjonen tolkes.... hun trakasserer ham eller han som reagerer feil på åpenbare meningsløse kommentarer?
Skal kvinner få sympati/rett i en konflikt kun fordi de er kvinner?
Skal det aksepteres den fresingen/kjeftingen hun uprovosert driver med, og som danner grunnlaget for alt dette. Hadde slik oppførsel blitt like akseptert hvis en mann gjorde det samme, hvis for eksempel Alsgaard hadde skreket "Elise, din jævla ego!"
Evt. hva er hensikten med en slik destruktiv oppførsel hun viser, som åpenbart svekker konkurranseevnen til teamet?

Svarene her tyder på at de fleste er villig til å senke ambisjonsnivet og dille/gi etter for dette destruktive, heller enn å opprettholde ambisjonsnivået og heller deale med konflikten. Dessverre ser vi for mye av dette i næringslivet, der klegger som ikke driver med verdiskapning får styre arbeidsmiljøet, og vi får en "Kumbaya, my lord"-stemning der det ikke skjer fremskritt (f.eks. gjennom disruptiv innovasjon)

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:43

You lost me, men du / dere får bare holde på.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:50

Da har du nok misforstått. Det er det prinsipielle i denne saken som er viktig. Serien og deltakerne i seg selv er ikke interessante.

Det som egentlig diskuteres her er:

En viktigt del av diskussionen tycker jag också handlar om stråmen och falska dikotomier.

Hvordan skal situasjonen tolkes.... hun trakasserer ham eller han som reagerer feil på åpenbare meningsløse kommentarer?

finns faktiskt andra møjligheter ...

Så nu handlar det om kvinner och ikke bara vem som gjorde vad?

Skal det aksepteres den fresingen/kjeftingen hun uprovosert driver med, og som danner grunnlaget for alt dette. Hadde slik oppførsel blitt like akseptert hvis en mann gjorde det samme, hvis for eksempel Alsgaard hadde skreket "Elise, din jævla ego!"

Kvinner vs men igen och påstander om fresing/kjefting.

Evt. hva er hensikten med en slik destruktiv oppførsel hun viser, som åpenbart svekker konkurranseevnen til teamet?

Nu har jag inte sett senaste avsnittet men de ledde innan det avsnittet och de har faktiskt gjort det bra.

Svarene her tyder på at de fleste er villig til å senke ambisjonsnivet dille/gi etter for denne destruktive, heller enn å opprettholde ambisjonsnivået og heller deale med konflikten.

Eller så har ikke alla tolkat denna kønskampen på samma sätt som du har.

Dessverre ser vi for mye av dette i næringslivet, der klegger som ikke driver med verdiskapning får styre arbeidsmiljøet, og vi får en "Kumbaya, my lord"-stemning der det ikke skjer fremskritt (f.eks. gjennom disruptiv innovasjon)]

Har ikke hon elise faktiskt skapat en del?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:55

En viktigt del av diskussionen tycker jag också handlar om stråmen och falska dikotomier.

Den påstanden får du står for.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:56

Hun slet med å dytte en sykkel opp en bakke, og skreik og bærte seg fordi Alsgaard lå noen meter foran (gikk opp på den lille bakketoppen). Null kred fra min side.

Desverre kan ikke alla vara lika starka och flinka som du och Alsgaard.

Som jag tolkade det som visades på tv var att hon hade problem med en tyng el-sykkel i en riktigt brant bakke och Alsgaard försvann rätt många meter foran. Når ikke alla er på samma nivå fysiskt kan det faktiskt vara en bra ide att hjälpa varandra i en lagskonkurranse och jag såg inget problem med hennes kommentar.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 10:58

Ja, klart jag gör det.

Jag bevisade det till och med i mitt svar til dig.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 11:02

Tycker faktiskt att situationen och deras reaktioner både då och senare är interessant psykologi.

Tråden är dock bara att le åt men er lite underhållande.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 11:27

Nå måtte jeg se hva dette var for noe tull og fullstendig enig med deg Supernalle. Hodeløst angrep av tøtterud, får helt vondt av å se hvor blond det går an å være med å lage en skikkelig fest ut av at en voksen person klarer å spørre om veien. Godt velorganisert angrep som hun tydeligvis har venta på muligheten til å få pirke litt der det gir mest effekt. Dette er verre enn mobbing og det er stygt.

Har du sett resten av serien och bara missat denna episoden eller drar du slutsatsen av att ha sett ett klipp?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 11:32

Lurte på hur bra hon var på ski. Birken på rundt 4 timmar vilket er merket med rundt 1 timmes marginal för hennes klasse. Ingen Alsgaard (eller ens Jouhag) men tror det er helt ok och antagligen bättre än väldigt många på forumet.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 11:39

Du har helt objektivt sett fremsatt både stråmannsargumenter og falske dikotomier, så hva noen mener om den saken er helt irrelevant.
Av: Mmar

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 12:12

(f.eks. gjennom disruptiv innovasjon)

Beklager, men jeg har dettet av for lenge siden. Så du mener kvinner er til hinder for disruptiv innovasjon, og denne TV-konflikten er bevis på dette?

Kan fremstå som du leser enhver situasjon inn i din mildt sagt snevre samfunnsoppfatning.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 12:29

Jeg skulle prøvd å ignorert han, men han sier det bare funker på kvinner frown

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 13:04

Det handlet om kvinner fra starten.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 14:32

Men i en dårligere utgave!

(Jeg liker at vi saboterer denne ellers fornøyelig tråden med en parallell diskusjon om at alt var bedre før, det er jo 100% som i gamle dager. GGG unite! ICON_SMILE )
Av: perbl

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 14:47

(Jeg liker at vi saboterer denne ellers fornøyelig tråden med en parallell diskusjon om at alt var bedre før, det er jo 100% som i gamle dager. GGG unite! ICON_SMILE )

Noen av oss henger nå fortsatt på begge systemene.

Ellers er det noe surrealistisk i å eskalere fra at man misliker et menneskes framtoning i et realityshow til å dra vei med generaliseringer om både kvinner og hindringer for disruptiv innovasjon i næringslivet…
Av: Supermann

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 15:25

Er det ikke på tide å pense denne diskusjonen i retning Rohloff?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 15:47

Sitat: Mmar
(f.eks. gjennom disruptiv innovasjon)

Beklager, men jeg har dettet av for lenge siden. Så du mener kvinner er til hinder for disruptiv innovasjon, og denne TV-konflikten er bevis på dette?

Kan fremstå som du leser enhver situasjon inn i din mildt sagt snevre samfunnsoppfatning.

Denne gangen var det en kvinne som var problemet. Generelt får kvinner mer tillit og empati.
I bedrifter står nok mange menn for den samme kulturen, så nei det er ingen kvinnegreie.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 17:23

Sitat: Supermann
Er det ikke på tide å pense denne diskusjonen i retning Rohloff?

Er det noen som ennå bruker Rohloff til annet enn tursykling?
Tror ikke det er mange herinne som driver med tursykling.
Eller har det kanskje blitt en greie med bikepacking?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/03/2022 18:13

Sitat: perbl

Noen av oss henger nå fortsatt på begge systemene.

Ellers er det noe surrealistisk i å eskalere fra at man misliker et menneskes framtoning i et realityshow til å dra vei med generaliseringer om både kvinner og hindringer for disruptiv innovasjon i næringslivet…

Besynderlig at Slack-gjengen har klart å lage en så svak implementering av et gammelt system.

Husker at de kuleste på 90-tallet hadde egen A4-skjerm for IRC, det var tider!

Ellers er det jo en klar linje fra Røtterud til Schumpeter - kun på TS!
Av: Raskall

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 23/03/2022 07:52

Når vi snakker om gamle dager, da hitlet man en tråd. Puter man den nå til dags, eller er det fremdeles Hitling?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 23/03/2022 08:01

Putler?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 23/03/2022 08:30

Surrealistisk, men likevel forventet. Supernalle har etter min oppfatning etablert ganske klart hva kjepphestene hans er, og det er nå en gang slik at når man er tilstrekkelig opphengt i noen temaer, ser man mønstre relatert til disse i de fleste kontekster.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 23/03/2022 13:17

Ingen skal beskylde deg for å ha ri kjepphester i hvert fall.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 23/03/2022 13:29

Ingen skal beskylde deg for å ha ri kjepphester i hvert fall.

Var denne kommentaren du har adressert til supernalle egentlig til meg?
Av: Anomyn

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 07:11

ser man mønstre relatert til disse i de fleste kontekster.

Kan du gi minst tre etterrettbare eksempler på det?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 07:36

Sitat: Anomyn

Kvinner reagerer generelt sterkt på mange kommentarer som i utgangspunktet er ment som uskyldig, ikke mist ment som spøk. Ikke nødvendigvis direkte til deg, men gjerne prøver de å få alle til å vende seg mot deg.

Det er også overveldende mange som lar seg tvinne rundt lillefingeren av et eller flere kvinnfolk, så det er ikke særlig overraskende at det ikke er mange

det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 08:15

"Etterrettbar" er ikke et ord.

Prøv igjen.
Av: Tex

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 10:20

Prøv igjen.

Nå er du vanskelig.
Etterrett er et ord.
https://naob.no/ordbok/etterrett

"Etterettbar" betyr noe som er egnet som etterrett.
For eksempel karamellpudding.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 10:23

Sitat: Tex
Prøv igjen.

Nå er du vanskelig.
Etterrett er et ord.
https://naob.no/ordbok/etterrett

"Etterettbar" betyr noe som er egnet som etterrett.
For eksempel karamellpudding.

Takk!
Av: Anomyn

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 12:59

det er svært effektivt å ignorere for å få en forandring hos kvinner. Her er det en klar kjønnsforskjell.

[/quote]
Vil gjerne se bevis for denne nedlatnde påstand ift kvinner.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 13:59

Da må du nesten først vise meg hvor jeg har skrevet dette slik at jeg kan se konteksten og forstå hva det var jeg formidlet.
Av: Hoaas

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 14:02

Det var supernalle som skrev det, ikke GeirK

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 14:04

Det ante meg at det var sitatfusk, ja - men jeg hadde ikke tid til å finne bevis. Takk!

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 24/03/2022 15:10

Sitat: GeirKsupernalle

Fikset det for Anomyn

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 03/04/2022 13:09

Det handlet om kvinner fra starten.

Stråmannsargument.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 03/04/2022 13:28

Det er helt åpenbart at det er personens mening. Å kverulere over det er tåpelig.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 03/04/2022 13:43

Vil gjerne se bevis for denne nedlatnde påstand ift kvinner.[/quote]

Jeg kan ikke se at det er nedlatende. Bevis kan du skaffe selv ved å benytte deg av det. Det handler om å ta bunnen ut av et psykologisk spill, og det er den beste måten å handle på overfor slikt. Heldigvis slipper man å gjøre dette i det daglige da de fleste oppfører seg, og det er mest aktuelt i forhold til kvinner man "roter med".

De psykiske forskjellene mellom kvinner og menn er relativt små, men de er der. Problemet er ikke kvinner, men hvor forskjellig samfunnet reagerer på de samme handlingen (samfunnet består også av menn og deres reaksjoner, som er en del av min kritikk). Skal vi ha virkelig likestilling i samfunnet så må de samme handlingene få de samme reaksjonene, uansett kjønn. Her handlet det om hvilken side man tok, selv om det er relativt åpenbart hvem som plagde hvem. De flestes holding er at Alsgaard skulle "walk it off" og at han "overreagerer". Hvis kjønnsrollene hadde vært snudd så er jeg ikke like sikker på at de samme hadde valgt den holdingen. Som kvinne har hun også mer å spille på, som overdramatisering med gråting og tårer (noe hun også benytter seg av som en reaksjon på hans ignorering), og å si at "han forstår ikke hvordan å si slikt sårer". Hvem hadde da sagt at "du tar feil", "det var egentlig positivt ment", "du overreagerer" og "walk it off"?
Av: Tex

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 04/04/2022 08:31

Jeg har sett de fleste episodene i denne serien.
Klart lagene er satt sammen for å lage litt drama. Alle skjønner det.

Men den jeg synes mest synd på, er Victoria. Hun er en tøff deltager som kunne kommet langt.
Så blir hun satt på lag med en fyr som har vannskrekk, og i går ville han ikke mer.

Hvorfor er Safari i det hele tatt med på dette, når man på forhånd vet (burde vite?) han har problemer med vann, og flere av øvelsene foregår i vann?
Det er feige lag og skikkelig dårlig gjort mot Victoria, som aldri hadde en reell sjanse til å vinne.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 04/04/2022 08:41

Det er helt åpenbart at det er personens mening.

Det at du synes noe er åpenbart, har ingen betydning for om det er sant eller ikke.

Mener du virkelig at når en person synes noe er åpenbart, så beviser det at det personen synes, er sant?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 07:11

Sitat: Tex
Jeg har sett de fleste episodene i denne serien.
Klart lagene er satt sammen for å lage litt drama. Alle skjønner det.

Men den jeg synes mest synd på, er Victoria. Hun er en tøff deltager som kunne kommet langt.
Så blir hun satt på lag med en fyr som har vannskrekk, og i går ville han ikke mer.

Hvorfor er Safari i det hele tatt med på dette, når man på forhånd vet (burde vite?) han har problemer med vann, og flere av øvelsene foregår i vann?
Det er feige lag og skikkelig dårlig gjort mot Victoria, som aldri hadde en reell sjanse til å vinne.

Det jeg ikke skjønner, er hvis du skal være med på 71 og du ikke kan noe om kart og kompass. Hadde det ikke vært naturlig å lære seg dette i forkant?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 07:16

Det jeg ikke skjønner, er hvis du skal være med på 71 og du ikke kan noe om kart og kompass. Hadde det ikke vært naturlig å lære seg dette i forkant?

Baserat på en massa sesonger av 71 grader nord så er svaret uppenbart nei. Har tänkt på det samma.

Eller så er det så att väldigt många ikke förstår kart och kompass och att det er vansklig att lära sig. Har rätt ofta blivit förvånad över vad folk spør efter eller har problem att finna når jag läser en lokal facebook gruppe.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 07:23

Baserat på en massa sesonger av 71 grader nord så er svaret uppenbart nei. Har tänkt på det samma.

Eller så er det så att väldigt många ikke förstår kart och kompass och att det er vansklig att lära sig. Har rätt ofta blivit förvånad över vad folk spør efter eller har problem att finna når jag läser en lokal facebook gruppe.

Jeg mener at en voksen person med normale kognitve evner klarer å lære seg kart og kompass hvis han eller hun virkelig vil. Men mange vil ikke gå ut av komfortsonen og lære seg nye ting. De vil heller lene seg på andre.

Ja - jeg oppfattet også allmennheten som krelativt kunnskapsløs og tafatt.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 07:29

Jeg mener at en voksen person med normale kognitve evner klarer å lære seg kart og kompass hvis han eller hun virkelig vil. Men mange vil ikke gå ut av komfortsonen og lære seg nye ting. De vil heller lene seg på andre.

Möjligt att det er så. Tror många relativt enkelt kan lära sig mer men möjligt att det faktiskt er vanskligare för en del än vad man kan tro. Många som börjar med orientering som voksna blir for eksempel ikke speciellt flinke trots att de kan vara i väldigt bra löp form.

edit: Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 07:37

Möjligt att det er så. Tror många relativt enkelt kan lära sig mer men möjligt att det faktiskt er vanskligare för en del än vad man kan tro. Många som börjar med orientering som voksna blir for eksempel ikke speciellt flinke trots att de kan vara i väldigt bra löp form.

edit: Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig.

Men kart kan de lære seg. Fire år og tre måneder:
https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/619240351452004

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 07:44

Var väl varken en vansklig kart eller vansklig orientering det där ... och inte helt relevant för det jag skrev tycker jag.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 08:02

Jeg tror det er et opptakskrav til 71Nord å ikke hverken kunne eller ha noe som helst minimum av interesse for kart/kompass/GPS.

Kart er som med matte, de blir indoktrinert hjemmefra med at det er en umulig uoverkommelig overhvelmende oppgave for et stakkars menneske å klare noe sånt alene.

De beste episodene er der Tom konkurrerer alene mot røkla. Mens røkla står igjen i grøfta å diskuterer opp/ned på kartet er Tom forlengst på vei med stø kurs mot seier.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 08:03

Var väl varken en vansklig kart eller vansklig orientering det där ... och inte helt relevant för det jag skrev tycker jag.

Nei. Det var ikke veldig vanskelig for en voksen person - men her var kartleseren fire år.

Men jeg har sett voksne som ikke en gang klarer å lese kart uten kompass. Selv veikart sliter de med.
Av: gargan

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 09:00

De beste episodene er der Tom konkurrerer alene mot røkla. Mens røkla står igjen i grøfta å diskuterer opp/ned på kartet er Tom forlengst på vei med stø kurs mot seier.

Da kan du ikke ha sett episoden der han i tospann med Abid Raja konkurrerer mot de andre deltakerne. Der kommer det klart fram at han er rimelig elendig på kart og kompass

https://www.facebook.com/watch/?v=630278087991370

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 09:06

Nei. Det var ikke veldig vanskelig for en voksen person - men her var kartleseren fire år.

Men jeg har sett voksne som ikke en gang klarer å lese kart uten kompass. Selv veikart sliter de med.

Tycker det verkar som du diskuterar med dig sjelv. Er i alla fall ikke mye som handlar om det jag skrev.

En gång till:

Jag tror att många kunde lära sig mer hvis de försökte men jag lurer också på hvis det kanske kan vara vanskligare för en del, kanske många, att lära sig kart och kompass bra än vad vi som kan kanske tror.

Min erfaring fra orientering er att voksna som börjar med orientering väldigt ofta ikke gör det speciellt bra trots att de kan ha bra löpform.

Når man ser på barn (8-12 år +-) så är det uppenbart att de har problem med löyper som en normalt kart kunnig voksen skulle klara enkelt. Har också läst noenstans att hjärnan inte er fullt utvecklad för kart kunskap innan kanske 15-16 år vilket nog överenstämmer med det jag ser.

Så jag vet ikke men jag tror att det att lära sig kart och det att effektivt orientera sig efter en kart kan vara vanskligare än vad många som kan tror.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 09:10

Sitat: gargan

Da kan du ikke ha sett episoden der han i tospann med Abid Raja konkurrerer mot de andre deltakerne. Der kommer det klart fram at han er rimelig elendig på kart og kompass

https://www.facebook.com/watch/?v=630278087991370

ja, Tom er dålig på kart och kompass vilket han alltid sier själv också. Att han brukar vinna tror jag mest beror på att han er i ok form och att det er enklare att färdas raskt alene än i en gruppe som oftast ikke fungerar helt bra ihop.

Bruker också oftast vara några som er bra på kart och kompass bland deltagarna och det er först på slutet där man tydligt ser att många av de som er kvar ikke er det.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 09:48

Har man ikke retningssans så har man ikke retningssans.
Da kan/må man (de fleste) lære å finne retningen, men det skjer ikke uten en ekstern pådrivende faktor.

Åpenbart er 71 ikke å anse som pådrivende faktor.
Med den forsiktige antakelsen at deltakerne har et håp om å vinne (hva er det de kan vinne nå?), viser det seg at gulroten ikke er stor nok allikevel.
At allmenheten da uten gulrot heller surrer rundt (hele livet) enn å tilegne seg ny kunnskap overrasker i så måte ikke.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 10:01

Kart er som med matte, de blir indoktrinert hjemmefra med at det er en umulig uoverkommelig overhvelmende oppgave for et stakkars menneske å klare noe sånt alene.

Kanskje du må gå deg vill og føle litt på angsten for å tilbringe en natt ute før du virkelig lærer deg kart og kompass (eventuelt holder deg innendørs)?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 10:20

Neida, da ringer du 113.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 11:02

Tycker det verkar som du diskuterar med dig sjelv.

Jeg diskuterer ikke en gang med deg. Jeg kommer innspill relatert til det du skriver. Men jeg diskuterer ikke.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 11:03

Sitat: Garpen

Kanskje du må gå deg vill og føle litt på angsten for å tilbringe en natt ute før du virkelig lærer deg kart og kompass (eventuelt holder deg innendørs)?

Med mobiltelefon er det liten grunn til å gå seg særlig vill - med mindre man har dekning.
Av: larsdx

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 11:10

Jeg har gjort alle mulige dumme ting man kan gjøre i naturen omtrent, bortsett fra å dø. Fortsatt ikke lært å bruke kompass. Har god retningssans da. Og husker noen ganger å ha med ekstra batteri til GPSen.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 11:22

Jeg diskuterer ikke en gang med deg. Jeg kommer innspill relatert til det du skriver. Men jeg diskuterer ikke.

Suck

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 11:24

Med mobiltelefon er det liten grunn til å gå seg særlig vill - med mindre man har dekning.

Bruker aldri mobilen til navigasjon, hvorfor funker det dårligere med dekning?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 12:03

Det manglet et "ikke" der.

Jeg bruker nesten utelukkende mobilen til navigasjon.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 12:04

Suck

Har du problemer med konseptet "utfyllende kommentarer"?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 12:23

Suck

Har du problemer med konseptet "utfyllende kommentarer"?

Har faktiskt mest problem med din kverulerande retorikk.

Så detta var alltså en utfyllande kommentar på det att jag skrev att barn hade problem med att läsa kart och orientera efter den?

"Men kart kan de lære seg. Fire år og tre måneder:
https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/619240351452004"

Tycker väl faktiskt att allt det du skrivit i tråden idag är "motsatt" det jag försöker få fram. Förstår ikke hvorfor du siterer mig når det verkar som du motsier mig utan att för den skull alltså diskutera.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 12:35

Det funker altså overraskende dårlig selv i bynære strøk i Østmarka.

Her fra Telenor sine sider for mobildekning. Du kan sikkert få 113 appen til å virke i en del av de hvite områdene, men om du skal belage deg på navigasjon med mobil (uten å laste ned kart først) sliter du.

[Linket bilde]

Attached File
dekning.PNG  (650 nedlastinger)
Av: yalla

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 12:50

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..

Kart og kompass er alltid med. Men fordelene med elektronisk navigasjonshjelp i dårlig vær er såpass store at mobilen og dedikert gps benyttes desidert mest... Når du ikke ser skotuppene dine pga tåke eller whiteout på vinteren er det fryktelig lettvint å se eksakt hvor du er og hvor du går..

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 13:12

OK. Trodde at det kanskje var en eller annen merkelig funksjon som gjorde at den fungerer bedre uten dekning.
Litt mer logisk nå.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 13:13

Sitat: yalla

Med offline-kart, eksempelvis Norgeskart Friluftsliv, så fungerer det strålende uten dekning også..

Men viser den også posisjonen din i kartet?

Eller er det bare kart på mobil?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 13:15

Kart og kompass er alltid med. Men fordelene med elektronisk navigasjonshjelp i dårlig vær er såpass store at mobilen og dedikert gps benyttes desidert mest... Når du ikke ser skotuppene dine pga tåke eller whiteout på vinteren er det fryktelig lettvint å se eksakt hvor du er og hvor du går..

Telefonen med offline kart där punkten som visar var du er har självklart sina fördelar men jag tycker också att skjermen er alldeles för liten för att få noenslags översikt når man trenger det. Kom fram till i somras når jag försökte navigera efter telefonen några gånger att jag tyckte det var väldigt vansklig.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 13:15

gps:en fungerar utan dekning så med offline kart borde det fungera.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 13:23

Den viser eksakt posisjon i kartet ja. Aktiverer du sporlogg, så ser du strek for hvor du går også, kan være gunstig i drittvær, om du foreksempel må snu i vanskelig terreng, så vet du at der du kom fra kommer du mest sannsynlig trygt tilbake også .. Du kan også tegne opp ruten(e) i forkant (på stor skjerm på pc) og følge den trygt frem dit du skal.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 13:38

Telefonen med offline kart där punkten som visar var du er har självklart sina fördelar men jag tycker också att skjermen er alldeles för liten för att få noenslags översikt når man trenger det. Kom fram till i somras når jag försökte navigera efter telefonen några gånger att jag tyckte det var väldigt vansklig.

Det er nok en treningssak på linje med papirkart og kompass. For min del fungerer det veldig bra, jeg har oftest studert papirkartet på forhånd så jeg har "oversikt" over området i hode, når man da ser på elektronikken hvor man er, så vet man hvor man skal ICON_SMILE

Aktiverer man kartlag for utløpssoner og bratthet ser man også umiddelbart om man står på et sted man helst ikke burde stå..
Av: Iselilja

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 13:53

Ikke ofte jeg irriterer meg over deltakere, men selv jeg syns ER er alt for mye. Jeg blir irritert av å se power walken hennes, så føler med TA. Syns han er raus.

Victoria stakkars. Hun har jo aldri hatt en sjans, og at hun må trekke seg fordi Safari ikke klarer å fullføre er tragisk. Burde ha fått lov til å forsøke alene. Hadde hun vært på lag med hvilken som helst annen deltaker av de 4 som er igjen hadde hun kommet langt.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 05/04/2022 16:49

gps:en fungerar utan dekning så med offline kart borde det fungera.

Ja, jeg skjønner at GPS (GNSS) bruker satelitkonstelasjoner og ikke mobilnettet.
Det er ikke det samme som at mobilen viser posisjonen aktivt i kartet i alle apper.
Derav at jeg spør.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 07:22

Det funker altså overraskende dårlig selv i bynære strøk i Østmarka.

Her fra Telenor sine sider for mobildekning. Du kan sikkert få 113 appen til å virke i en del av de hvite områdene, men om du skal belage deg på navigasjon med mobil (uten å laste ned kart først) sliter du.

[Linket bilde]

Det samme i Bymarka i Trondheim, men jeg skal jeg et sted jeg ikke har vært før og det er muligheter for dårlig dekning, laster jeg jo ned offline kart før jeg begir meg ut i terrenget

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 07:27

Så detta var alltså en utfyllande kommentar på det att jag skrev att barn hade problem med att läsa kart och orientera efter den?

Nei, Nå må du jaggu meg gi deg. Det var ikke det du skrev. Du skrev at barn hadde problemer med å lære seg kart OG kompass.

"Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig."

Min kommentar var at bare kart, derimot - uten kompass, klarer de å lære seg. Så det var en utfyllende kommentar.

Det er ikke rart du surrer deg inn i en oppfatning om at jeg kverluerer når du ikke en gang har oversikt over hva du selv skriver.

Skjerpings!

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 07:29

Da jeg gikk Trekanten i Trondheimen som randotur med eldstemann, hadde det blitt MYE vanskeligere å navigere uten offline bratthetskart som viser akkurat hvor du er og hvor bratt terrenget er rundt deg.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 07:30

Ja. Det er jo hele poenget.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 08:07

Ja. Det er jo hele poenget.

Om man bare har ett digitalisert kart på mobilen er det ikke sagt at at du vil se din posisjon i kartet om kart og GPS bruker forskjellig referansesystem eller det digitale kartet ikke støtter posisjonering i det hele tatt.
Jeg bruker aldri mobil til navigasjon (bortsett fra ett eller annen testoppsett), så derav at jeg spør.
Verre er det ikke.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 08:20

Da jeg gikk Trekanten i Trondheimen som randotur med eldstemann, hadde det blitt MYE vanskeligere å navigere uten offline bratthetskart som viser akkurat hvor du er og hvor bratt terrenget er rundt deg.

Det er gull verdt!

Har sittet å ventet på sikt fra 18:00 til 07:00 neste dag, i terreng jeg egentlig var lommekjent (da lar man selvsagt "sikkerhetsutstyr" som telefon og gps ligge igjen, var jo bare en ettermiddagssvipp)..

Når du da har loka rundt i noen timer etter å ha blitt overrasket av smokk-tett-tåke med det som føles som to meter sikt, og ikke kjenner igjen et eneste landemerke.. Da må man til slutt bare sette seg ned å vente.. Det er kaldt når du kun har med deg det du står å går i.. Dagen etter, når være lettet var vi 20 minutter fra jaktbua, men også bare noen hundre meter unna område hvor man absolutt ikke bør oppholde seg uten å se noe..

Etter det har jeg som regel med meg elektronikk! Klokkeskjermen på Fenix- klokka er også stor nok til å redde dagen, fungerer greit å gå trackback med den også om sikten forsvinner og drittværet kommer fort.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 08:27

Tror jeg bruker den erfaringen til å kjøpe meg en nød-bivvybag som jeg har sett på i noen mnder...

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 08:58

Om man bare har ett digitalisert kart på mobilen er det ikke sagt at at du vil se din posisjon i kartet om kart og GPS bruker forskjellig referansesystem eller det digitale kartet ikke støtter posisjonering i det hele tatt.
Jeg bruker aldri mobil til navigasjon (bortsett fra ett eller annen testoppsett), så derav at jeg spør.
Verre er det ikke.

Jeg bruker bratthetskartet i Regobs-appen og har aldri hatt problemer med feilvisning

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 09:11

Nei, Nå må du jaggu meg gi deg. Det var ikke det du skrev. Du skrev at barn hadde problemer med å lære seg kart OG kompass.

"Hvis man ser på barn som orienterar så ser man också att det att lära sig kart och kompass bra tar tid och er noe som (antagligen) ikke mindre barn ens kan lära sig."

Min kommentar var at bare kart, derimot - uten kompass, klarer de å lære seg. Så det var en utfyllende kommentar.

Det er ikke rart du surrer deg inn i en oppfatning om at jeg kverluerer når du ikke en gang har oversikt over hva du selv skriver.

Skjerpings!

Konstruktiv kritikk: Kan du ikke prøve å unngå å ta semifjasete diskusjoner som øvingsoppgaver i predikatlogikk eller lignende?

Det at du tar ca alt rimelig bokstavelig, fører til rimelig mye støy som er alt annet enn interessant og gjør diskusjoner unødig lange. Jeg er enig med deg i svært mye av det du skriver mange steder, men det blir til tider mye støy og. Selvsagt er det mye som er vanskelig å tolke kun utfra hva folk skriver, men ofte er det mulig å være litt raus i tolkningene og, og en grei øvelse kan være å tolke ting i beste mening inntil man er helt sikker på at folk faktisk mener noe man kan være sterkt uenig i.

Dessuten, blant friluftsfolk er "kart og kompass" ca like innarbeidet som begrep som "pil og bue". Mange kan gjøre mye med et kart alene, men når folk skriver "kart og kompass" tolker jeg det hvertfall som bruken av kombinasjonen som i mine øyne er noe helt annet enn å kunne tolke det du ser på et kart, særlig når det er folk som tydeligvis driver med orientering som skriver det.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 09:19

Før det blir en sannhet på forumet at det er så vanskelig som de tafatte deltagerne på 71° nord skal ha det til:

Å gå etter kompasset

1. Finn ut hvor du er på kartet (A) og hvor du skal (B).
2. Plasser kompasset oppå kartet. Legg kanten på kompasset, med marsjretningspilen fra det stedet du er, til det punktet du skal. Vær nøye. Marsjretningspila må peke den veien du skal. (Ikke bry deg om kompassnåla).
3. Drei kompasshuset slik at nordpilen og hjelpelinjene i bunnen av kompasshuset er parallelle med nord–sør linjene på kartet.
4. Ta kompasset vekk fra kartet. Hold det vannrett i hånden. Snu deg og kompasset slik at kompassnåla ligger inne i kompasshusets nordpil. Pass på at den røde delen av kompassnåla peker mot N-merket inne i kompasshuset. Marsjretningspila peker nå i den retningen du skal gå.

https://www.dnt.no/nyhetsarkiv/436-slik-bruker-du-kart-og-kompass/

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 09:25

Jeg har en GNSS-mottaker som med tilgang til korreksjonsdata har en nøyaktighet ned mot et par, tre centimeter.
Men jeg har målt spikes på flere titalls meter for det.

Noen som bruker mapant på mobil med posisjon?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 09:35

Dessuten, blant friluftsfolk er "kart og kompass" ca like innarbeidet som begrep som "pil og bue". Mange kan gjøre mye med et kart alene, men når folk skriver "kart og kompass" tolker jeg det hvertfall som bruken av kombinasjonen som i mine øyne er noe helt annet enn å kunne tolke det du ser på et kart, særlig når det er folk som tydeligvis driver med orientering som skriver det.

Men MIN forståelse av "kart og kompass" er at man også bruker et kompass.. Ingen av de jeg er på tur med bruker heller dette uttrykket så derfor er min forståelse avvikende fra din, og det er ikke noe jeg synes jeg kan lastes for. Verken jeg eller noen jeg kjenner kaller feks det å navigere etter et veikart som "bruk av kart og kompass" - ei heller dersom man har med et papirkart ut i naturen uten at man har med kompass.

Analogien "pil og bue" er dårlig siden ingen av disse har noen nyttig funksjon alene.

Derfor var min kommentar oppriktig ment som en supplerende kommentar. Som jeg ble kritisert for. Og nå kritiserer du meg for at jeg har en annen oppfatning av et uttrykk enn det du har. Det synes jeg ikke er berettiget.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 09:46

Før det blir en sannhet på forumet at det er så vanskelig som de tafatte deltagerne på 71° nord skal ha det til:

Å gå etter kompasset

2. Plasser kompasset oppå kartet. Legg kanten på kompasset, med marsjretningspilen fra det stedet du er, til det punktet du skal. Vær nøye. Marsjretningspila må peke den veien du skal. (Ikke bry deg om kompassnåla).
3. Drei kompasshuset slik at nordpilen og hjelpelinjene i bunnen av kompasshuset er parallelle med nord–sør linjene på kartet.
4. Ta kompasset vekk fra kartet. Hold det vannrett i hånden. Snu deg og kompasset slik at kompassnåla ligger inne i kompasshusets nordpil. Pass på at den røde delen av kompassnåla peker mot N-merket inne i kompasshuset. Marsjretningspila peker nå i den retningen du skal gå.

Jeg har sett folk lære dette både i grunnskolen og i militæret - og kan ikke huske at det falt noen særlig vanskelig.

Hvis man ikke klarer å lære seg en såpass enkel prosedyre, lurer jeg på hvordan man kommer seg gjennom en vanlig dag.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 09:48

Å gå etter kompasset

Det "folk flest" sliter med er vel punkt 1. A. Finne ut hvor du er på kartet. Som regel ikke no problem i greit vær, kan være meget utfordrene om man ikke ser noen ting. Der kommer elektronikken inn som en fantastisk hjelper.
Av: erling

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 10:01

Jeg ser det gjentatte ganger at mange feiler på det helt vesentlige ved bruk av kart og kompass. Nemlig å vite hvor du er. Og dette må du plassere på kartet. Videre må du vite hvor du skal. Uten slik kunnskap er kart og kompass lite verdt for å navigere.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 10:27

Sitat: erling
Jeg ser det gjentatte ganger at mange feiler på det helt vesentlige ved bruk av kart og kompass. Nemlig å vite hvor du er. Og dette må du plassere på kartet. Videre må du vite hvor du skal. Uten slik kunnskap er kart og kompass lite verdt for å navigere.

Ja, og dette vesentlige er mest det utfordrende. Å oversette størrelser i virkeligheten til størrelser på kartet.
Man finner seg et lite vann man tror er på kartet bare for å senere innse at vannet ikke er på kartet i det hele tatt.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 11:07

Når elektronikken svikter er det for sent å slulle begynne å lære seg kart og kompass når sikten er borte.
Det er jo her erfaring har alt å si og at man bør sørge for å besitte et minste minimum av kunnskap før man begir seg ut på tur.
Videre så er det jo desverre sånn at hele trikset er å vite hvor man er. Ikke å skulle finne ut hvor man er når "shit hits the fan", vesentlig forskjell.
Artikkelen jeg har linket til forklarer dette svært godt og mye bedre enn meg over et lite antall setninger som selv barn klarer å lese.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 11:21

Men MIN forståelse av "kart og kompass" er at man også bruker et kompass.. Ingen av de jeg er på tur med bruker heller dette uttrykket så derfor er min forståelse avvikende fra din, og det er ikke noe jeg synes jeg kan lastes for. Verken jeg eller noen jeg kjenner kaller feks det å navigere etter et veikart som "bruk av kart og kompass" - ei heller dersom man har med et papirkart ut i naturen uten at man har med kompass.

Analogien "pil og bue" er dårlig siden ingen av disse har noen nyttig funksjon alene.

Derfor var min kommentar oppriktig ment som en supplerende kommentar. Som jeg ble kritisert for. Og nå kritiserer du meg for at jeg har en annen oppfatning av et uttrykk enn det du har. Det synes jeg ikke er berettiget.

Poenget mitt var at i dette tilfellet var det nevnt i konteksten orientering i naturen. Ikke kjøring på veier der du typisk har et annet rom for å orientere deg med kun kart alene.

I min krets, og i mye litteratur jeg leser blir nå hvertfall kart og kompass svært ofte nevnt i samme vending ca på samme vis som pil og bue, og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 11:23

Når elektronikken svikter er det for sent å slulle begynne å lære seg kart og kompass når sikten er borte.
Det er jo her erfaring har alt å si og at man bør sørge for å besitte et minste minimum av kunnskap før man begir seg ut på tur.
Videre så er det jo desverre sånn at hele trikset er å vite hvor man er. Ikke å skulle finne ut hvor man er når "shit hits the fan", vesentlig forskjell.
Artikkelen jeg har linket til forklarer dette svært godt og mye bedre enn meg over et lite antall setninger som selv barn klarer å lese.

Om elektronikken feiler og "shit hits the fan", samtidig, i komplekst terreng så skal man ha mye erfaring og kunnskap for å komme seg trygt hjem, så analog navigering bør absolutt ligge i kompetansebanken!

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 11:27

og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

Bue kan man jo lage ild med, og pil kan man sikkert bruke til noe lurt også ICON_SMILE

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 11:33

.

I min krets, og i mye litteratur jeg leser blir nå hvertfall kart og kompass svært ofte nevnt i samme vending ca på samme vis som pil og bue, og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

DET skjønte jeg.

Så var bare problemet at vi har ulik forståelse av begrepet "kart og kompass". Det bør det være høyde for.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 12:14

Sitat: Ndreas
og jeg mente ikke å gi uttrykk for at jeg mener et kart alene har samme begrensa nytteverdi som en pil eller en bue alene ICON_TONGUE

Bue kan man jo lage ild med, og pil kan man sikkert bruke til noe lurt også ICON_SMILE

Ja, finne opp darts.........
Av: EmilZipp

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 06/04/2022 12:18

Jeg liker Thomas men ser også at kombinasjonen verdens mest masete menneske og hans personlighet dessverre er perfekt for å lage reality TV. Heldigvis ser det ut til at det roer seg ned og at det er lett å se hvilket ansvar han tar, hvilke ferdigheter han har, i tillegg til det åpenbare at han er i ekstremt god form sammenlignet med de fleste.

Heia Thomas ! ! !

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 07/04/2022 08:36

Skjerpings!

Gir opp. Ett misstag att komma tilbaka till tråden. Du vinner, du har alltid rätt, du er världens mest rationella person.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 07/04/2022 08:48

Poenget mitt var at i dette tilfellet var det nevnt i konteksten orientering i naturen. Ikke kjøring på veier der du typisk har et annet rom for å orientere deg med kun kart alene.

För att presisera, jag kunde ha droppat att bruke kompass i det jag skrev.

Barn som börjar med orientering har problem med att första karten och genomföra enkel orienteringer efter stier.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 07/04/2022 08:54

Å gå etter kompasset

Det "folk flest" sliter med er vel punkt 1. A. Finne ut hvor du er på kartet. Som regel ikke no problem i greit vær, kan være meget utfordrene om man ikke ser noen ting. Der kommer elektronikken inn som en fantastisk hjelper.

Problemen blir också når det ikke bara er att gå rätt fram efter kompassen och man ska blanda orienteringer efter terrängen och kompassen.

edit: Tycker ikke många deltagare i 71 grader nord er speciellt flinke på kart (med eller utan kompass) men så väldigt enkelt att hitta fram i naturen trenger det ikke vara. På finnmarks vidde der de ofta er er mycket diffust och allt ser likadant ut. I skogen kan terrängen vara komplex, stier er ikke med på karten, stier på karten er finns ikke i verkligheten osv. Hvis man kommer lite fel kan det vara väldigt vansklig att läsa sig in igen och det vanliga er att man först försöker få verkligheten att passa till kartan än tvärtom når man kommer fel.

Att orientera bra trenger också övelse för de fleste.

En del fjellområden med mycket små skallig kuppering kan vara väldigt vansklig att orientera sig i. Allt ser likedant ut, dåligt sikt på grund av höjder och vansklig att gå rakt efter kompass på grund av terrängen.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 07/04/2022 15:21

I programserien er det vel enkelte som har hatt problemer med UTM kartreferanser og plotting. Måtte selv friske opp gammel lærdom som ikke ofte blir brukt og fant frem boka til Lars Monsen, 'Med kart og kompass i villmarka', men den nevner ikke UTM.
Fant derimot en kort oppskrift på det her: https://issuu.com/molvikgrafisk/docs/rb-10161_kart-kompass-gps_-_kursmanual_7.12.20/s/11602896

Uttak av 6-sifret kartreferanse fra kart (f.eks. 927 208)
Uttak av 6-sifret kartreferanse fra UTM (14 siffer) - (fra GPS, som f.eks: 32V 0592730 6820832 blir 927 208)

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 08/04/2022 11:21

Tipper at da Monsen skrev boka var UTM ennå ikke særlig i bruk til GPS (GNSS), der var det tradisjonelt nok lengde- og breddegrad.
Noe de fleste av oss har vokst opp og er fortrolig med, siden det fungerer globalt..

UTM ble for alvor innført først i 2009 i form av dagens EUREF89-UTM. Før det var det særnorske NGO som gjaldt.
Det fine med UTM her er at koordinatene følger meterskala slik at det er lett å lese avstander i terrenget direkte fra kartet.

Bruker Monsen UTM, når han er på villspor nå, eller staker han bare ut retning og beregner avstand ut i fra målestokk?
Antar at i hvert fall de første tallene er fjernet for å forhindre at han kan bruke koordinatene til å finne ut hvor han er.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 08/04/2022 13:27

Bruker Monsen UTM, når han er på villspor nå, eller staker han bare ut retning og beregner avstand ut i fra målestokk?
Antar at i hvert fall de første tallene er fjernet for å forhindre at han kan bruke koordinatene til å finne ut hvor han er.

Han bruker tommel- og pekefinger som sekstant og beregner avstand i antall Chuck Norris' skritt.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 08/04/2022 17:05

Han bruker tommel- og pekefinger som sekstant og beregner avstand i antall Chuck Norris' skritt.

Haha, han trenger nok ikke å gjøre så mye ut av det for å vite hvor han skal. Må sjekke ut selv hva han gjør.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 16/04/2022 14:51

Sitat: Iselilja
Ikke ofte jeg irriterer meg over deltakere, men selv jeg syns ER er alt for mye. Jeg blir irritert av å se power walken hennes, så føler med TA. Syns han er raus.

Victoria stakkars. Hun har jo aldri hatt en sjans, og at hun må trekke seg fordi Safari ikke klarer å fullføre er tragisk. Burde ha fått lov til å forsøke alene. Hadde hun vært på lag med hvilken som helst annen deltaker av de 4 som er igjen hadde hun kommet langt.

Jeg syntes lenge hun var overdramatisk, men etterhvert som jeg så flere episoder så er det ingen grenser for hvor håpløs Safari er. Han har en slående naivitet. Victoria er flik.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 16/04/2022 14:55

Det at du synes noe er åpenbart, har ingen betydning for om det er sant eller ikke.

Mener du virkelig at når en person synes noe er åpenbart, så beviser det at det personen synes, er sant?

Poenget er at du er kverulant. Dette er den riktige bruken av ordet (og ikke slik mange andre bruker det, nemlig når noen har en annen mening enn dem selv).

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 16/04/2022 17:06

Jeg syntes lenge hun var overdramatisk, men etterhvert som jeg så flere episoder så er det ingen grenser for hvor håpløs Safari er. Han har en slående naivitet. Victoria er flik.

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta med seg en som har vannskrekk når de skal ha masse elementer på vann. Virker helt meningsløst å ta med en som aldri kom til å fullføre. Ekstra dårlig gjort når han ikke bare ryker selv, men drar med seg partneren.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 18/04/2022 21:16

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta med seg en som har vannskrekk når de skal ha masse elementer på vann. Virker helt meningsløst å ta med en som aldri kom til å fullføre. Ekstra dårlig gjort når han ikke bare ryker selv, men drar med seg partneren.

Ja, det er å drive med folk. Ansvarsløst.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 19/04/2022 09:05

Poenget er at du er kverulant. Dette er den riktige bruken av ordet (og ikke slik mange andre bruker det, nemlig når noen har en annen mening enn dem selv).

Voksne menn som ikke har baller til å svare på spørsmålene de blir stilt i en diskusjon og heller prøver å avspore med utenomsnakk, er det tristeste jeg ser.

a) Ja
b) Nei
Av: MannenFallerIkke

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 20/04/2022 10:59

Å gå etter kompasset

...bare en liten obs obs....
For de som går med fanzy klær med magnet på ermet: IKKE!

Kjenner noen som gikk etter kompass...været ble dårlig....de endte ikke der de skulle.....etter lang tid oppdaget de påvirkningen fra magneten....og klarte til slutt å karre seg til hytten......da de kom frem fant de ikke nøkkelen og utvekslet "har ikke du fått tak i nøkkelen".....

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 07/05/2022 15:52

Fra Romerike blad:
"Det er spesielt én hendelse som har fått mye omtale i media de trekker frem, nemlig der Alsgaard og Røtterud går helt i tottene på hverandre relativt tidlig i programmet. Da roste Røtterud Alsgaard for at han spurte noen fremmede om hjelp, ettersom han ellers hadde vært relativt introvert av seg på turen.

– Da jeg fikk nok var når det var åttende eller niende gangen i løpet av et par timer med: «Hvem putta en femmer på han der i dag a, å herregud så flink du er» og alt sånn der, ........"

Dette bygger opp under at denne dama er ei skikkelig drittkjerring. At han sliter med å forholde seg til tullinger, er ikke noe han bør ta inn på seg, og det finnes lite grunn til å reflektere noe over.

Han sier forøvrig også

"Han orker imidlertid ikke lenge å bry seg om hvordan andre oppfatter ham."

noe som er bra.

Uansett om hun skjønner eller ikke skjønner at hun trakasserer og krenker ham, så lander hun ikke på beina.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 08/05/2022 08:36

Opprinnelig var det Helena Olafsen som skulle vært partner til Alsgaard. Så da går nok fleres hypotese om at programmet ønsket med mulig drama mellom parene ut av vinduet.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 09/05/2022 14:27

Opprinnelig var det Helena Olafsen som skulle vært partner til Alsgaard. Så da går nok fleres hypotese om at programmet ønsket med mulig drama mellom parene ut av vinduet.

Njaa, de ønsker flest mulig seere og mest mulig oppmerksomhet. Det kan du enten få ved å ha med en en kjent og kjær programleder som Helena eller skape drama. Feks ved å sette sammen en med verdens største vinnerinstinkt med en som har 0 vinnerinstinkt, og høyde-/vannskrekk.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 09/05/2022 16:38

50-åringen er også ærlig om at han har følt på utfordringer hele livet som introvert og sliter blant annet med sosial angst. Selv om han forteller at han ikke har noe behov for å forsvare seg selv, vil han beklage.
- Det er bare å legge seg langflat og beklage. Uansett så skal man ikke oppføre seg sånn mot hverandre, man skal prøve å vise respekt og takle ting på en ordentlig måte, innrømmer han i podkasten.
https://www.dagbladet.no/kjendis/beklager-oppforselen/76041361
End of story.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 19/05/2022 19:30

50-åringen er også ærlig om at han har følt på utfordringer hele livet som introvert og sliter blant annet med sosial angst. Selv om han forteller at han ikke har noe behov for å forsvare seg selv, vil han beklage.
- Det er bare å legge seg langflat og beklage. Uansett så skal man ikke oppføre seg sånn mot hverandre, man skal prøve å vise respekt og takle ting på en ordentlig måte, innrømmer han i podkasten.
https://www.dagbladet.no/kjendis/beklager-oppforselen/76041361
End of story.

Så man mener at mobbe-offeret skal be om unnskylding. Er det noe som skal innføres i skolen også?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 20/05/2022 06:56

Så man mener at mobbe-offeret skal be om unnskylding. Er det noe som skal innføres i skolen også?

[Linket bilde fra assets.ltkcontent.com]

Han siterte bare Alsgaards egne utallelser, goddammit!

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 08:12

[Linket bilde fra assets.ltkcontent.com]

Han siterte bare Alsgaards egne utallelser, goddammit!

For uten at han påstår at det er "End of story". Det er merkelig at du kommer med et slikt utbrudd, da jeg for en gangs skyld bruker GeirK-metoden, ved å "bare stille spørsmål".

Jeg har få problemer med at folk har en annen oppfatning, av denne mobbingen, og hvordan man skal forholde seg til Elises narsissisme. Mitt poeng med en slik tråd er ikke å overbevise andre, men å få andres oppfatning og synspunkter, av typen "har jeg misset noe her". Jeg har fått en bekreftelse på at jeg ikke har det. På den andre side er jeg skremt over en del folks holdninger til mobbing, og fullstendig mangel på logisk sans, men det får være deres problem.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 08:50

Mobbing er erting/plaging som blir et skikkelig problem for offeret. Å bestemme at noe er mobbing på vegne av noen andre er ikke mulig. Det blir likevel gjort og er stråmannen. Kunne man objektivt definere mobbing ville det være uendelig mye enklere å bekjempe det.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 09:55

Mobbing er erting/plaging som blir et skikkelig problem for offeret. Å bestemme at noe er mobbing på vegne av noen andre er ikke mulig. Det blir likevel gjort og er stråmannen. Kunne man objektivt definere mobbing ville det være uendelig mye enklere å bekjempe det.

Han uttalte selv at det var mobbing. Du tar forøvrig feil, mobbing kan vurderes ut fra objektive normer. Rettsvesenet har blant annet til oppgave å avgjøre dette i aktuelle saker.
Av: Juffe

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 10:32

Mobbing defineres som "gjentatte negative handlinger der maktforskjellen er stor"

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 10:33

Han uttalte selv at det var mobbing. Du tar forøvrig feil, mobbing kan vurderes ut fra objektive normer. Rettsvesenet har blant annet til oppgave å avgjøre dette i aktuelle saker.

Ser han sa det var mobbing, tror likevel ikke han mente det i betydningen skadelig mobbing som må tenke på med skolespørsmålet.

Hva er de objektive normene/lovene som definerer mobbing der offeret selv ikke oppfatter det som mobbing?

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 10:38

Sitat: Juffe

Mobbing defineres som "gjentatte negative handlinger der maktforskjellen er stor"

"quotation needed"

Negativ handling er subjektivt. Gjentatte er også ullent.

Etter den definisjonen så er uansett ikke Alsgaard mobbet da det ikke er stor maktforskjell.
Av: Juffe

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 19:14

"quotation needed"

Negativ handling er subjektivt. Gjentatte er også ullent.

Etter den definisjonen så er uansett ikke Alsgaard mobbet da det ikke er stor maktforskjell.

Side 5: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/mobbing/mobbing_i_frtismiljoene.pdf

Sitat:
• En negativ handling er når noen med hensikt påfører, eller prøver å påføre, en annen person skade eller ubehag. Det kan utføres med fysisk kontakt, ved ord eller på andre og mer indirekte måter.
• Gjentatte ganger og over en viss tid understrekes for å holde utenfor tilfeldige, ikke alvorlige, negative handlinger.
• En viss ubalanse i makt- eller styrke- forhold betyr at den som utsettes for de negative handlingene, ofte er mer eller mindre hjepeløs
overfor den eller de som mobber.

Re: Thomas Alsgaard som syndebukk i 71 grader nord. - 22/05/2022 19:26

Side 5: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/mobbing/mobbing_i_frtismiljoene.pdf

Sitat:
• En negativ handling er når noen med hensikt påfører, eller prøver å påføre, en annen person skade eller ubehag. Det kan utføres med fysisk kontakt, ved ord eller på andre og mer indirekte måter.
• Gjentatte ganger og over en viss tid understrekes for å holde utenfor tilfeldige, ikke alvorlige, negative handlinger.
• En viss ubalanse i makt- eller styrke- forhold betyr at den som utsettes for de negative handlingene, ofte er mer eller mindre hjepeløs
overfor den eller de som mobber.

Takk for grei definisjon.
© 2022 Terrengsykkelforumet