Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Deler Hopp til nye innlegg
Spraylakkere karbongaffel bigp85 53 sekunder siden
Hei,

Er det noe å ta hensyn til å spraylakkere en ganske ny karbongaffel på en grussykkel?

Vil selvsagt maskere og ta av det som kan tas av + rengjøring (er det trygt å rengjøre med isopropanol på den eksisterende lakken) ?

Vil spraylakk (akrylkakk) holde seg bra? Hvordab blir det med steinsprut etc ?
0 1 Les mer
Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås Hopp til nye innlegg
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? Appelsin 14 minutter siden
Sitat: Havre

Jeg sier ingen av de tingene. Jeg tror ikke du er for sløsing? Hvor har jeg sagt det?

Jeg sammenligner det ikke med dårlige prosjekter. Du forstår tydeligvis ikke poenget mitt. Jeg utfordrer kun folk til å tenke etter om de er konsistente i sine meninger. Det er lett å være for noe man selv vil dra nytte av, men er man for basert på en prinsipp eller på egen egoisme? Finner selvsagt de som synes de utekontorene er kule også. Tror du de som bestemte det gjorde det av ren dumskap? Jeg tror ikke det. Like lite som jeg tror du er "for sløsing".

Jeg synes faktisk utekontor-ideen var bedre enn denne sykkelideen. Den utekontor-ideen var så fullstendig koko at gudene vet om det plutselig var noe folk kunne like? Vanskelig å vite ettersom noe slikt knapt har vært prøvd tidligere.

Om du starter med å diskutere konkrete saker så blir alt så mye enklere. Diskuter gjerne prinsipper også, men det fungerer ikke samtidig med diskutering av sak på måten du gjør det. Det er min mening, og det virker å vere flere som er enig.
72 1,808 Les mer
Utflukt Hopp til nye innlegg
Re: Tirsdagsklubb™ for nybegynnere 09.06.20 Nitrius 19 minutter siden
Dette hørtes gøy ut, prøver å bli med selv, noe usikker på tiden for øyeblikket, men håper det klaffer ICON_SMILE
25 941 Les mer
Re: Politivold i USA - er "defund police" veien å gå? Appelsin 27 minutter siden
Sitat: Duck

Dette kommer garantert til å gå utover de svakeste i samfunnet, de som ikke har råd til egne våpen eller ikke har sikkerhetsvakter som tar støyten når politiet ikke kan hjelpe pga manglende ressurser.

Det kan godt vere at du har rett, men det er avhengig av hva politiet faktisk bruker resursene på. Gjør mindre penger at de kutter på de rette områdene vil ikke det nødvendigvis gå utover mulighetene til å beskytte folk som trenger beskyttelse.
10 351 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Dekkønske for 2019 Trond Helge 54 minutter siden
Sitat: Sepeda

- Skru ut den gamle ventilkjernen og skru inn en ny. Billig og enkelt. Noe man alltid bør ha liggende.

Jupp, hadde det ikke vært at ventilkjernen også er rimelig stuck..

For øvrig så var det ikke avtagbare ventilkjerner på ventilene som fulgte med fra Crankbrothers, som overrasket meg litt
281 37,554 Les mer
Re: Problemer med hjul beast666 1 hour siden
Tja ikke bare billig hjul som har det problemet, husker at Dura Ace 7700 og 7701 hjulene mine var ferdige etter ca 4500km da lagerbanene var utslitt og ikke kunne byttes. Etter det kun hjul med maskinlager her i gården.
Har dessuten hatt delaminering i bremsebanen på både Lightweight og Enve hjul, begge fikk jeg dog erstattet på garanti.
17 702 Les mer
Clipless pedaler, M520 vs 530 for nybegynner? Nitrius 1 hour siden
Gikk idag til innkjøp av sko og clipless pedaler, aldri før testet slikt på sykkel, så blir spennende.

Kjøpte meg et par Shimano M520 pedaler, men etter å ha søkt litt rundt kom jeg over Shimano M530, og her har man jo større platform å trykke mot, noe som også kan gjøre det enklere å sykle med sko uten cleats. Noen som har noen erfaringer å dele rundt dette? Etter å ha sett bilder av M530 så ser det ut som et par pedaler som er noe lettere å lære seg å bruke for en nybegynner som meg, men har som sagt null erfaring her, hehe.

Dette blir montert på en hybrid sykkel, som jeg i hovedsak bruker til pendling mellom hjem og jobb, men det blir også ymse helge turer fremover.
0 36 Les mer
Re: Girøre scott spark eagle Hoaas 2 hours siden
Det var for øvrig girøre for direct mount bakgir som stod på. Måtte bytte til et for non direct mount så ble det ordnings.
4 104 Les mer
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? Sepeda 2 hours siden
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, hrukin!

Tror det dreier seg om fremskreden avhengighet som stimulerer belønningssenteret i den primitive primathjernen min, og forårsaker intense abstinenser når jeg forsøker å holde meg borte herfra ICON_SMILE Og tro meg, jeg forsøker.

Men nytten er absolutt gjensidig. Da jeg begynte på forumet, visst jeg knapt noe. Lærte ved å lese og forsøke å svare, om jeg så bommet eller ei. Og lærer nesten hver dag noe nytt fra innleggene på forumet. Mye kunnskap og entusiasme her.
119 9,832 Les mer
Re: Hvordan få fatt i v-bremser? eskval82 2 hours siden
Sitat: DesmoSkier
Jeg ville spurt inne på denne fb-gruppa: https://www.facebook.com/groups/997305110313287

Takk for svar.. var inne på tanken, tenkte kanskje det var litt for moderne deler for den gjengen, men skader vel ikke å spørre ICON_SMILE
2 74 Les mer
Salg: Deler Hopp til nye innlegg
Re: Birk NOTS stishorts Juliano 3 hours siden
Hei! Hvilken størrelse?
2 228 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: Sko for både sykling og gåing? Kardam 3 hours siden
Shimano sin MT serie er allsidige sykkelsko. Bruker selv MT500, kona bruker SH-MT54. På våre turer Norge rundt er disse komfortable til lange dager. Ikke for stive til å gå med, men stive nok til tursykkel. Stivhetsgrad 4. God såle med gummi, så det er ikke fare for lårhalsen på turer på glatte gulv og fliser. Men innersålen er elendig, så en bedre såle er verdt pengene. Bare så det er sagt, dette er sko til tursykling og ikke til aktiv trening.
6 166 Les mer
Re: Thule sykkelstativ og høyprofilshjul Eivel 3 hours siden
Vil også tro at dette går. Stisykkel med 2.6 dekk går i hvertfall greit og det blir ganske solid omkrets på det.

Alternativet om det ikke skulle gå er å kjøpe stropper beregnet på fatbike: https://www.thansen.no/bil/utstyr/t...xgV4EAQYAiABEgKK5PD_BwE&gclsrc=aw.ds
4 275 Les mer
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: 29er med landeveis gir 🤔 Tuscani 3 hours siden
Det var ikke akkurat noe fornuftig det svaret ditt, men dette er sikkert ikke plassen og spørre om råd til oppgradering av sykkel?
2 70 Les mer
Ritt og arrangementer Hopp til nye innlegg
Re: Cykelvasan avlyst i år universalis 3 hours siden
Jeg visste det, men var litt uklar, prøvde å få fram et lite håp om at et lite ultraritt kunne gjennomføres
2 71 Les mer
Blandevei, grus, bikepacking og cross Hopp til nye innlegg
Re: Tips til ny grusracer ekstraslange 3 hours siden
Sitat: Henrik S.
Et helt annet tema: hvordan beregner dere distansen på en tur dere planlegger? Vil sykle fra jobb via Sørkedalen, Kikut, Brekke. Iflg Google maps tar det 3t på sykkel, men oppgir kun tid og ikke distanse. Tips til verktøy jeg kan bruke?

Har aldri opplevd at man ikke ser distanse og høydemeter på google maps, så det var rart. Funker både på android mobiler og Pcer. Angi adressen (da står det kun tid det tar å sykle dit), men trykk deretter på den blå "directions". Nederst vil det nå stå tid, distanse og høydemeter opp og ned. Dra denne fliken opp så får du en liten høydeprofil i tillegg.

For å planlegge mer seriøs sykling liker jeg å bruke Strava (betalversjonen) på PC. Man kan for eksempel lagre andre folks sykkelturer som ruter, og deretter følge de. Etter hvert bygger man seg opp en fantastisk database av fine ruter.
31 1,073 Les mer
Re: Passelig god og vanntett sykkelbukse? Sepeda 4 hours siden
Jeg er glad i Castelli Nanoflex til blandevær, og bruker den både til hverdagssykling og tursykling i kaldere vær, i inn- og utland. Finnes i forskjellige versjoner, både forskjellig lengde og tykkelse. Selv har jeg Nanoflex 2 lange bukser, men tenker å anskaffe korte.

Var ute og rullet i regnværet på Østlandet i dag, og kunne gjerne ha brukt den. Det er ikke en vanlig regnbukse, som lett blir klumpete og klam, men er tettsittende med vannavvisende materiale.

Dessverre synes den å være ute av produksjon, og Tutto Nano synes å være ny versjon (?). Godt mulig at den er enda bedre. De siste Nanoflex ble nærmest gitt bort da XXL sluttet å føre Castelli, så jeg har flere, men er egoistisk nok til å beholde dem selv. Kan fortsatt finnes rundt omkring, i flere versjoner.

Samme gjelder Tempesta 3/4 knikkers, som også fungerer fint. Har skrevet om den senest i dag i denne tråden.

Nanoflex brukes gjerne sammen med Perfetto eller Gabba, men jeg synes at buksene har en mer allround-profil enn de nevnte jakkene og trøyene. Oppleves ikke som klamme, synes jeg.
1 61 Les mer
Re: Barbere legger + selbruningkrem (knis) bjarnetv 4 hours siden
jeg sverger til HP saus
80 1,612 Les mer
Re: Verktøy til BB30 - hvilke? simson 4 hours siden
Takk for gode råd og tips. Verktøy bestilt, så får jeg se om jeg får fjerna den irriterende ulyden.
9 262 Les mer
Re: Kose-Grus-Ritt-i-Follo-i-September SprezzaG 4 hours siden
Flott forslag! Dette er jeg med på om det passer!
2 137 Les mer
Racere Hopp til nye innlegg
Holdsworth Brevet str L Trond Helge 4 hours siden
Har for mange sykler og innser at noe må ut.. Dessverre blir denne brukt alt for lite og fortjener noen som kan ta den ut på lange turer som gjør den fortjent til navnet.

[Linket bilde fra images.finncdn.no]

Finn-link: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=181232160

Full Shimano 105 5800 gruppe som fungerer upåklagelig, alt er gått over og smurt opp.
0 23 Les mer
Re: Fagfellevurdert art. trekkes-politisert forskning? Akaly 5 hours siden
Jeg synes mye av denne "kritikken" mot forskning blir ganske grunn av flere årsaker. De som kritiserer har ofte en manglende eller feilaktig forståelse av forskning, og er ikke kjent med hvordan forskning faktisk foregår, og dermed blir det mye surr og rør av typen Duck skriver over hvor man forsøker å trekke folks motiver i tvil heller enn å angripe saken. Som Appelsin skriver vil det det fint gå an å være skuespiller i voksenfilmer og drive med forskning, men det er slike ting surrehuene som skriver for Document.no liker å henge seg opp i fordi de tydeligvis ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Det er også et viktig poeng at det var vitenskapelige metoder som brakte for dagen de nevnte forskningsfeilene. Faktisk synes jeg mange av disse kritikerne burde forsøke seg på litt seriøs forskning selv, så kan de se hvordan prosessen foregår og samtidig gjøre noe de trolig aldri har gjort før: jobbe strukturert og logisk med et problem over tid.
10 492 Les mer
Re: Verktøykasse går i oppløsning DeepFu 5 hours siden
Magnet-teip kanskje? Så sitter piper og mindre verktøy fast i alle fall. Så lenge man ikke turner med verktøykassa ligger jo større verktøy relativt i ro.
3 153 Les mer
Re: Langtur/randonneur sykkel sun flyer 5 hours siden
Han må gjerne kødde med den ICON_SMILE Da blir det ekstra surt å bli frakjørt av den..

Skubisan: Jeg forstår at det er fint med en stilfull sykkel. Men trådstarter har allerede en BMC timemachine. Hvis han sitter bra på den er det bare å holde den i orden og forberede kroppen i stedet. Ellers får han faktisk ikke delta. I tillegg er det jo tre år til neste pbp, så mye kan jo skje. Men det er LEL neste år som man kan stille på hvis man er kvalifisert. Er totalt uenig i at det er viktig med stil der. Etter 1200 km ser man uansett ut som et helvete..

Trond Helge: Det er bare å stille. Foreløpig avgang er 19/6 kl 15 fra circle C Nesttun. Det kommer etpar kanoner østfra og deltar, så det blir ekstra gøy i år.
12 241 Les mer
Re: Kjedeolje - hvilken? spinat 5 hours siden
Er det noen som vet hva slags olje/voks proffer flest bruker? Hva går det mest av blant profflagene i TdF feks?
362 78,071 Les mer
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå