Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Deler Hopp til nye innlegg
Re: Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc mob 1 minutt siden
Easy, tiger. Det er nok av vitnesbyrd om slett kundeservice der i gården. Jeg ville sjekket andres erfaringer her og på FB litt nøyere, og tenkt meg grundig om før jeg jeg gikk til bestilling. Forøvrig har jeg hatt tre FS-ere med 120-140 mm vandring (Ibis, SC, Intense) som har vært brukt primært i Østmarka. Topp kombo.
8 100 Les mer
Salg: Deler Hopp til nye innlegg
Re: SLX m7000 bremser, front+bak selges bjarneper 7 minutter siden
Solgt!
2 182 Les mer
Blandevei, grus, bikepacking og cross Hopp til nye innlegg
Re: Tips til ny grusracer Elmersen 13 minutter siden
Bremsene er sikkert helt supre, så ikke bekymre deg for det. Jeg tenkte mest på at jeg savner litt mer klaring mellom skiver og klosser, som hos Shimano. Mye mer vrient å unngå subbing på Sram-sykkelen min enn den med Tiagra. Pluss at apex-hendlene er slarkete og billige i følelsen, men dette er sikkert bedre på Rival og høyere serier.
26 835 Les mer
Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås Hopp til nye innlegg
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? magnusc 1 hour siden
Sitat: Brabus
Sitat: sykkeloyvind
Jfr denne: https://www.fvn.no/mening/i/7WaKB/samfunnet-sparer-26-kroner-per-km-naar-vi-sykler

Hvis disse som får hjelp til å pumpe opp dekkene da sykler 20 km de ellers ikke ville ha syklet har kommunen tjent inn de 500 skattekronene de brukte på å betale den ufaglærte mekanikeren for jobben.

Tror du at de som ikke evner å pumpe luft i hjulene vil vil sykle 20km tr jobb daglig, er du helt seriøs nå ?

Man trenger da ikke sykle 20km tur retur jobb daglig for at sykkel skal ha noe for seg i byen …

At det er mange som ikke evner å bytte slange på en sykkel, men som fint klarer å sykle et par kilometer til å fra jobb i sommersesongen er det vel liten tvil om. Jeg var selv der på et tidspunkt etter å ha kjøpt sykkel på sykkelauksjon. På Oslo Sportslager var det flere ukers ventetid, og det er det i disse dager også.
59 1,472 Les mer
Sti Hopp til nye innlegg
Re: Ny "Route"-funksjon i Strava langen 1 hour siden
Sitat: DesmoSkier
Ja, se tråden "Vil du være med å lage turkart" eller hva den nå het.

Fantastisk. Du er en knupp ICON_SMILE
20 1,393 Les mer
Re: Tips til ny grusracer Henrik S. 1 hour siden
Sitat: Rocambole
Hvor mange tenner foran?!

40

Sitat: EmilZipp
GRATTIS _ GRATTIS _GRATTIS ! ! !

Takk!

Sitat: Elmersen
Gratulerer med fin sykkel! Har selv Sram Apex på en av grussyklene mine (altså et hakk ned fra det du har) og er egentlig veldig fornøyd med giringen der. Skikkelig schmack-schmokk. Litt "industrielt", ja, men det funker som fjell og girer nesten aldri feil med den (blir mye oftere liggende mellom gir med Shimano). Bremsene derimot. der foretrekker jeg Shimano by far.

Takk! Tenkte ikke noe over bremsene faktisk. Men kun syklet snaue 10 km.

Sitat: Sepeda
Gratulerer med jomfrutur ICON_SMILE

Sitat: Henrik S.
Tar gjerne i mot tips til dekk som er litt grovere, vet BMC sier maks 34, men har hørt 35 med pigg har gått.

Originale WTB Exposure 34 mm er et anerkjent blandeveisdekk, men slett ikke noe grovt grusdekk, nei.

Det er glidende overganger og en betydelig grad av overlapp mellom kross- og grusdekk, og i bredden 33-35 mm vil du finne særlig krossdekk for alt fra hardpakket underlag til gjørme. Kan være ypperlige alternativer om du vil ha mer grep. Se i så fall gjerne etter dekk som er slangeløse og helst har høy TPI (tetthet i veven) for ettergivenhet (jada, oversettelse av fyndordet suppleness ICON_SMILE ).

Jeg som bor innenfor Markagrensen, er selv på 28-30 mm dekk med reell bredde 30-32 mm, på de aller fleste grusturene, som er tilnærmet daglig, selv om jeg har grovere alternativer. Krever mer aktivt sporvalg og gjør røffe strekk og nedkjøringer gøyalt hårete og utfordrende der man bare kunne ha dundret rett på med grovere dekk. Men ettersom du allerede er oppsatt med en Teammachine, skjønner jeg godt at du vil differensiere og gjøre Roadmachine X litt grovere ICON_SMILE

Takk! Hvilke sjapper kjøper man dekk og felg? Kanskje best å dra i fysisk butikk fremfor nettbutikk ettersom oppgitt dim kan variere fra hvordan de faktisk måler fysisk når man har satt det på sykkelen?
26 835 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Dekkønske for 2019 Trond Helge 1 hour siden
Jupp, men det var de som var tilgjengelige, generelt er jeg relativt heldig (tror jeg har ca 0.5 punkteringer i året i snitt) så vi får se. Er nå montert og godgjør seg (ble for øvrig 27.7mm på Crankbrothers Zinc 3 hjul).

Så vi får se om jeg har forsaket punkteringsbeskyttelse for hastighet ICON_SMILE
273 37,190 Les mer
Re: Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc Jeggs 1 hour siden
Har bare testet ripley av de du nevner, men det var kanskje den artigste sykkelen jeg har prøvd i Østmarka!
8 100 Les mer
Re: Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc ekstraslange 1 hour siden
Dette høres ut som et sted for meg!

Mens jeg var ute og prøvde Occam'en, hjalp de en dame med barnets sykkel, selv om det var et par andre kunder der også. Hun betalte ingenting så vidt jeg kunne se, og hadde neppe kjøpt sykkelen der. Da var jeg solgt ICON_BLUSH
8 100 Les mer
Re: Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc Sepeda 1 hour siden
ICON_SMILE

Har fått bygget begge mine sykler der og ruller på deres hjul. Godt fornøyd, også med hjelp og service til enhver tid jeg måtte trenge det. Var senest innom for et par dager siden med en liten nøtt, som Emil løste umiddelbart.

Men Unaas har tidvis hatt problemer med bl.a. leveranser av enkelte håndbyggede hjul, og i noen tilfeller forsinket oppgjør ved kanselleringer av ordre. Det har avfødt forståelig misnøye blant dem som opplevde det. Mitt inntrykk er at Unaas tar det alvorlig og arbeider med å forbedre rutinene. De fleste forhandlere har gjerne sin andel av både fornøyde og misfornøyde kunder.

Dette er en liten bedrift med entusiaster som selger sykler av høy kvalitet og tilbyr håndbyggede hjul. Vi får se om de velger en annen forretningsmodell for hjulene, for det er krevende å bygge nok til å dekke etterspørselen. Om man er ute etter kjappest mulig netthandel, er gjerne de store nettaktørene og kjedene greiere å forholde seg til. Om man ønsker personlig service og har en smule tålmodighet, er Unaas etter min erfaring et godt sted å handle.
8 100 Les mer
Sitat: Sepeda
Kan gjerne dele erfaringer med ekstraslange, om han er interessert.

Ja takk, gjerne ICON_SMILE
På forum eller melding, alt etter hva du er komfortabel med?
8 100 Les mer
Sitat: Stupfull
en 140sykkel med lettrullende dekk er heller ingen dum løsning, så tar du litt ekstra til de dagene du havner på grovsti.

Slettes ikke dumt.
Pleier folk å ha to hjulsett da, eller jekke over de andre dekkene etter som? Må bli mye styr med ett hjulsett hvis man kjører slangeløst (noe jeg for øvrig ikke har prøvd, men har en ørliten ambisjon om).
8 100 Les mer
Re: Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc Sepeda 2 hours siden
Jeg har derimot flere års personlig erfaring med Unaas med både sykler, hjul og service ICON_SMILE

Kan gjerne dele erfaringer med ekstraslange, om han er interessert.

Det ruller ut Orbeaer i et voldsomt tempo, om det skulle ha noe å si.

Men jeg er absolutt ingen ekspert på stisykler. Det nærmeste jeg har kommet, var en Spark RC ICON_SMILE
8 100 Les mer
Re: Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc Stupfull 2 hours siden
Jeg har ingen personlig erfaring med Unaas.
Men har lest om mye rart her på forumet og på sykkelprat @facebook. Så sjekk ihvertfall litt mer opp rundt den sjappa.

Når det kommer til Østmarka og sykler i 120 mm segmentet er jeg også blank, men moderne sykler har blitt veldig utvasket i skillet, så en 140sykkel med lettrullende dekk er heller ingen dum løsning, så tar du litt ekstra til de dagene du havner på grovsti.
8 100 Les mer
Ritt og arrangementer Hopp til nye innlegg
Re: Ritt etter 15. juni Panda 2 hours siden
Vår Cup nå 101percent cup i Ski startet jo også opp i går med loft på femti deltagere.
57 3,481 Les mer
Re: Korona - historien gjentar seg (?) Havre 2 hours siden
Blir spennende å se hva som skjer de neste to ukene. Jeg er optimist og tror ikke dagens demonstrasjoner vil påvirke tall i nevneverdig grad, men er selvsagt ikke sikker. Får man ingen effekt de neste ukene vil det være en ganske sterk bekreftelse på at det ikke kommer noen ny bølge basert på utendørs aktivitet om ikke annet.
442 12,046 Les mer
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? Havre 2 hours siden
Nå har vel sykkeloyvind klarlagt at han ikke mente det slik det innlegget fremsto. Synes vi da kan la den ligge.
59 1,472 Les mer
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? Brabus 2 hours siden
Jfr denne: https://www.fvn.no/mening/i/7WaKB/samfunnet-sparer-26-kroner-per-km-naar-vi-sykler

Hvis disse som får hjelp til å pumpe opp dekkene da sykler 20 km de ellers ikke ville ha syklet har kommunen tjent inn de 500 skattekronene de brukte på å betale den ufaglærte mekanikeren for jobben.

Tror du at de som ikke evner å pumpe luft i hjulene vil vil sykle 20km tr jobb daglig, er du helt seriøs nå ?
59 1,472 Les mer
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? Brabus 2 hours siden
Sitat: Brabus

Det er nok mange som trenger hjelp til pumpe luft i hjulene og smøre kjedet, spørsmålet mitt er hvorfor det skal betales over skatteseddelen og ikke direkte av forbruker.
Hvis det er en fem minutters jobb så koster det heller ikke 500,-kr hos XXL

Fordi det er en målsetting å få flere til å sykle. En målsetting det er bred politisk enighet til og med. Da kan et slikt tiltak lønne seg ganske raskt både samfunnsøkonomisk og faktisk økonomisk for kommunen på sikt.
Du skjønner at samferdsel og trafikk og sykling henger sammen med ganske mye annet, ikke sant? Færre bilulykker, mindre forurensing, mindre forsinkelser til jobb, bedre helse, færre sykedøgn, bedre trivsel generelt osv osv.
Et byråds jobb er å gjøre byen bedre å bo og jobbe i for så mange som mulig. Hvis flere syklister kan være med å bidra til det, så er nok ikke dette den store investeringen i totalen.
Hva mener du gir mest valuta for pengene for Oslo-folks trivsel og livskvalitet?

Hallo Mr Ovenifraogned;
dette spandable tilbudet om å fylle luft i dekkene er vel så mye for å skape blest om seg selv som noe annet.

XXL har gratis service på nyere sykler kjøpt hos dem og krever 299,- for nye kunder som har handlet sykkel ett annet sted
De som finnner ett slikt prisnivå uoverkommelig er sannsyneligvis godt tatt vare på av NAV allerede
59 1,472 Les mer
Valg av sykkel: Ripley, Occam, Whyte 120 etc ekstraslange 2 hours siden
Jeg har ikke eid stisykkel siden 2011, så er litt akterutseilt på hva som gjelder, hva jeg bør se etter, etc. Ønsker derfor gjerne hjelp til å velge en allsidig stisykkel!

Har lest tester her på Terrengsykkel, og litt på Pinkbike, Bikeradar, og på Youtube. Er selvfølgelig i tvil hva jeg bør velge...

Bruksområde: primært stier i Østmarka i Oslo. Annen bruk blir en ren bonus. 

Kort sykkelbakgrunn: Syklet masse som barn. Syklet sti på en hardtail (Commencal Supernormal) fra 2007 til 2011. Deretter ble det en del år uten sykling. Fikk så lånt en Trek Superfly hardtail i 2018. Syns det var fantastisk med 29" hjul. Jeg er ikke spesielt dyktig eller gutsy, men nok til at det er gøy å sykle i hvert fall ICON_LAUGH Ut fra Strava-segmenter ser jeg at jeg var relativt sett raskere nedover enn oppover, selv med hardtailen Superfly.

Sykler jeg har prøvd før: Deltok på sykkeldemo i 2018, og fikk da prøvd Trek Fuel Ex og Remedy. Likte begge. Fikk også prøvd Rocky Mountain Instinct (29", 130mm), som jeg likte veldig godt. Syns også Altitude var bra (27,5", 160mm). Likte ikke Instinct BC (29", 160mm), denne var altfor tung og dorsk, tydelig beregnet på røffere stier enn jeg var på.

Diverse momenter:
- Kjøper helst ny sykkel. Syns det er mye dårlige priser på bruktmarkedet. 
- Hadde vært topp å ha en dyktig forhandler i Oslo-området å forholde seg til, som kan bistå med service på sykkel.
- Ønsker en livlig, letthåndterlig, leken sykkel. 
- Er litt redd for å kjøpe for stor ramme. Jeg faller ofte mellom medium og large i anbefalte størrelser. Ut fra sykkeldemoene var inntrykket at det ble litt mye sykkel mellom beina med large-ramme. "Alle" sykkelpushere sier dog at jeg skal ha large.

Høyde: 176-177 cm
Vekt: ca 66 kg
Innerben: 82,5 cm

Budsjett:
Alternativ 1: Kjøpe billigst mulig sykkel fordi jeg er usikker på hva jeg skal ha, og har vært borte fra stisyklingen så lenge. For eksempel 20-25 tusen.
Alternativ 2: Hvis jeg blir trygg på hvilken sykkel som blir riktig for meg, kan jeg gjerne bruke mer. Får litt høydeskrekk av tanken på å kjøpe sykkel til over 50 tusen. Syns liksom ikke jeg er hardcore nok til å kunne gjøre det. Kanskje om noen år ICON_WINK

Ut fra tester jeg leser nå har jeg fått lyst på Ibis Ripley, Whyte S-120 og Orbea Occam. Kanskje også Santa Cruz Tallboy og Specialized Stumpjumper ST. Fra sykkeldemoene for to år siden er Fuel Ex og Instinct aktuelle.

Var innom Unaas i dag, og prøvde en Occam i large som var satt opp med fetere dekk enn det den leveres med (det var vel Minion DHF mener jeg). Det føltes ok, men kanskje en anelse stor og tung. Føler jeg det blir for mye sykkel fordi det er lenge siden jeg har syklet sti, har aldri eid fulldemper før, det var størrelse large, den hadde fete dekk, og at jeg hoppet rett fra tur på landeveissykkelen min til Occam'en?

Jeg har ikke vært hos Unaas før, men fikk godt inntrykk, så kunne gjerne handlet der.
Ellers har Flytsti i Vestfold veldig mange fine sykler, blant annet omtrent alle jeg i utgangspunktet har lyst på.

Så, ærede forum, hva gjør man i en sådan situasjon? Setter pris på alle innspill!
8 100 Les mer
Re: Vis oss din grussykkel trond67 2 hours siden
Her er min scott addict 30 gravel 2020. Aldeles nydelig sykkel som nok retter seg litt mer mot racing og fart en opp pakking og tur

[Linket bilde]
10 362 Les mer
Re: Dekkønske for 2019 Sepeda 2 hours siden
Veldig spenstig å velge TT-versjonen, da. Sikker på at det er disse du vil ha?

Du finner test av bl.a. punkteringssikkerhet (meget lav) på Bicycle Rolling Resistance.
273 37,190 Les mer
Re: Dekkønske for 2019 Trond Helge 2 hours siden
Hentet akkurat disse på posten, tenker det er på tide med tubeless på landeveien her også

[Linket bilde]

Hvordan de blir på felger med 21mm indre bredde kan bli interessant (dette er 28mm)
273 37,190 Les mer
Re: Verktøy til BB30 - hvilke? koppen 3 hours siden
Ja, det kommer komplett så lenge du husker å kjøpe riktig versjon, dvs BB30/PF30-versjonen.

I tillegg til verktøyene som ktodnem nevner trenger du da egentig bare en 8mm (?) umbraco og fett for å sette dette sammen igjen.

Verdt å lese seg opp på SRAMs supportsider. Husk evt. å fjerne skiven som ligger sammen med preload-adjusteren. Den skal nemlig ikke med i et BB30A-oppsett. Det hele skal, etter hva jeg husker, skrus sammen med ca 46nm, men hardt vil jeg tro holder lenge.

Går du for SRAM kan det være greit å merke seg at SRAM oppgir krankdrevene sine til kun å være kompatible med yaw-skiftere fra SRAM. Det er ikke min erfaring. Jeg bruker eldre versjoner av Di2 DuraAce, men det girer vel så bra som SISL2-spideren.
8 184 Les mer
Re: Dekkønske for 2019 cash63 3 hours siden
Sitat: bjarnetv
ja, kanskje det - hvor breie er de?

25mm
273 37,190 Les mer
Side 1 av 53 1 2 3 52 53
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå