Aktive tråder | Aktive innlegg | Aktive usvarte innlegg I dag | Siden i går | Denne uken
Ymse Hopp til nye innlegg
Re: 29er med landeveis gir 🤔 aanund 38 sekunder siden
Har du 9 eller 10-delt?
Shimano har trekking serie. 3x10 XT har 48/36/26 krank eller 9-delt Alivio med samme størrelse på krank.
Evnt satt på en 2-delt landevei krank om ikke krank huset på sykkelen er for bredt for landeveiskrank.
Men 3z10 trekking krank med 48 foran burde gi det brukbar fartøkning. (bare sjekk at du kan flytte fremgir høyere opp på seterøret for større krankkjedehjul.)
Å.
3 76 Les mer
Blandevei, grus, bikepacking og cross Hopp til nye innlegg
Re: Langtur/randonneur sykkel hvordetgaar 4 minutter siden
Hvis du vil ha stålgaffel med mulighet for å feste bagasje så kan du også sjekke ut Temple Cycles Adventure Disc. Det er et fint alternativ til Genesis CdF. NB: Adventure Disc kommer i ny versjon i løpet av en måneds tid. Den nye versjonen får mer moderne standarder. For eksempel kvitter den seg med QR til fordel for thru-axle. De endrer også på drivverket, tror det blir GRX. De selger også rammesett så man kan bygge selv.
13 246 Les mer
Racer Hopp til nye innlegg
Re: Tyrifjorden Challenge rute på Strava? familyguy I går 23:48
Fikk ikke synca ruta til computeren, så jeg prøvde å kjøre på ren husk og ta en titt på kartet på mobilen i ny og ne. Presterte selvfølgelig å kjøre feil én gang - inn på en blindvei - så segmentet sprakk naturligvis, hehe..
Nuvel.. Det var uansett en flott runde i strålende vær med lite trafikk! Mye mer kupert enn jeg hadde trodd. Anbefales.
11 577 Les mer
Kjøp: Deler Hopp til nye innlegg
Re: 29" gaffel qr. Alt av interesse(nesten) Kona mi I går 23:11
Kjøpt..
1 50 Les mer
Deler Hopp til nye innlegg
Spraylakkere karbongaffel bigp85 I går 22:50
Hei,

Er det noe å ta hensyn til å spraylakkere en ganske ny karbongaffel på en grussykkel?

Vil selvsagt maskere og ta av det som kan tas av + rengjøring (er det trygt å rengjøre med isopropanol på den eksisterende lakken) ?

Vil spraylakk (akrylkakk) holde seg bra? Hvordab blir det med steinsprut etc ?
0 15 Les mer
Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås Hopp til nye innlegg
Re: Byrådet i Oslo spandere sykkelreparasjoner? Appelsin I går 22:36
Sitat: Havre

Jeg sier ingen av de tingene. Jeg tror ikke du er for sløsing? Hvor har jeg sagt det?

Jeg sammenligner det ikke med dårlige prosjekter. Du forstår tydeligvis ikke poenget mitt. Jeg utfordrer kun folk til å tenke etter om de er konsistente i sine meninger. Det er lett å være for noe man selv vil dra nytte av, men er man for basert på en prinsipp eller på egen egoisme? Finner selvsagt de som synes de utekontorene er kule også. Tror du de som bestemte det gjorde det av ren dumskap? Jeg tror ikke det. Like lite som jeg tror du er "for sløsing".

Jeg synes faktisk utekontor-ideen var bedre enn denne sykkelideen. Den utekontor-ideen var så fullstendig koko at gudene vet om det plutselig var noe folk kunne like? Vanskelig å vite ettersom noe slikt knapt har vært prøvd tidligere.

Om du starter med å diskutere konkrete saker så blir alt så mye enklere. Diskuter gjerne prinsipper også, men det fungerer ikke samtidig med diskutering av sak på måten du gjør det. Det er min mening, og det virker å vere flere som er enig.
72 1,822 Les mer
Utflukt Hopp til nye innlegg
Re: Tirsdagsklubb™ for nybegynnere 09.06.20 Nitrius I går 22:31
Dette hørtes gøy ut, prøver å bli med selv, noe usikker på tiden for øyeblikket, men håper det klaffer ICON_SMILE
25 964 Les mer
Re: Politivold i USA - er "defund police" veien å gå? Appelsin I går 22:24
Sitat: Duck

Dette kommer garantert til å gå utover de svakeste i samfunnet, de som ikke har råd til egne våpen eller ikke har sikkerhetsvakter som tar støyten når politiet ikke kan hjelpe pga manglende ressurser.

Det kan godt vere at du har rett, men det er avhengig av hva politiet faktisk bruker resursene på. Gjør mindre penger at de kutter på de rette områdene vil ikke det nødvendigvis gå utover mulighetene til å beskytte folk som trenger beskyttelse.
10 366 Les mer
Re: Dekkønske for 2019 Trond Helge I går 21:56
Sitat: Sepeda

- Skru ut den gamle ventilkjernen og skru inn en ny. Billig og enkelt. Noe man alltid bør ha liggende.

Jupp, hadde det ikke vært at ventilkjernen også er rimelig stuck..

For øvrig så var det ikke avtagbare ventilkjerner på ventilene som fulgte med fra Crankbrothers, som overrasket meg litt
281 37,568 Les mer
Re: Problemer med hjul beast666 I går 21:19
Tja ikke bare billig hjul som har det problemet, husker at Dura Ace 7700 og 7701 hjulene mine var ferdige etter ca 4500km da lagerbanene var utslitt og ikke kunne byttes. Etter det kun hjul med maskinlager her i gården.
Har dessuten hatt delaminering i bremsebanen på både Lightweight og Enve hjul, begge fikk jeg dog erstattet på garanti.
17 711 Les mer
Clipless pedaler, M520 vs 530 for nybegynner? Nitrius I går 20:56
Gikk idag til innkjøp av sko og clipless pedaler, aldri før testet slikt på sykkel, så blir spennende.

Kjøpte meg et par Shimano M520 pedaler, men etter å ha søkt litt rundt kom jeg over Shimano M530, og her har man jo større platform å trykke mot, noe som også kan gjøre det enklere å sykle med sko uten cleats. Noen som har noen erfaringer å dele rundt dette? Etter å ha sett bilder av M530 så ser det ut som et par pedaler som er noe lettere å lære seg å bruke for en nybegynner som meg, men har som sagt null erfaring her, hehe.

Dette blir montert på en hybrid sykkel, som jeg i hovedsak bruker til pendling mellom hjem og jobb, men det blir også ymse helge turer fremover.
0 44 Les mer
Re: Girøre scott spark eagle Hoaas I går 20:19
Det var for øvrig girøre for direct mount bakgir som stod på. Måtte bytte til et for non direct mount så ble det ordnings.
4 113 Les mer
Re: Politivold i USA - er "defund police" veien å gå? Duck I går 20:00
Skrekk og gru! Abeidet med å ta ned eller "dismantle the police" ser ut til å være godt i gang allerede;

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...til-politiet-her-er-demonstrantenes-krav

Dette kommer garantert til å gå utover de svakeste i samfunnet, de som ikke har råd til egne våpen eller ikke har sikkerhetsvakter som tar støyten når politiet ikke kan hjelpe oga manglende ressurser. Tipper våpenindustrien jubler hele veien til banken. De samme politikerne som står bak dette er vel også de som roper høyest på guncontrol. For et uføre...
10 366 Les mer
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? Sepeda I går 19:59
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, hrukin!

Tror det dreier seg om fremskreden avhengighet som stimulerer belønningssenteret i den primitive primathjernen min, og forårsaker intense abstinenser når jeg forsøker å holde meg borte herfra ICON_SMILE Og tro meg, jeg forsøker.

Men nytten er absolutt gjensidig. Da jeg begynte på forumet, visst jeg knapt noe. Lærte ved å lese og forsøke å svare, om jeg så bommet eller ei. Og lærer nesten hver dag noe nytt fra innleggene på forumet. Mye kunnskap og entusiasme her.
119 9,837 Les mer
Re: Hvordan få fatt i v-bremser? eskval82 I går 19:56
Sitat: DesmoSkier
Jeg ville spurt inne på denne fb-gruppa: https://www.facebook.com/groups/997305110313287

Takk for svar.. var inne på tanken, tenkte kanskje det var litt for moderne deler for den gjengen, men skader vel ikke å spørre ICON_SMILE
2 84 Les mer
Re: Castelli Tempesta - verdt investeringen? hrukin I går 19:50
Sepeda, vil bare takke deg for den innsatsen du legger inn her inne på forumet enten det er beskrivelse av utstyr du selv har testet eller hjelp til andre som søker informasjon. Jeg regner med at det ikke er noe stort offer for deg siden du selv brenner for det du skriver om.
119 9,837 Les mer
Salg: Deler Hopp til nye innlegg
Re: Birk NOTS stishorts Juliano I går 19:38
Hei! Hvilken størrelse?
2 234 Les mer
Re: Problemer med hjul Alpers I går 19:27
Av hjulsett jeg har sett der lagerne ryker tidlig, husker jeg særlig Shimano RS500. Dette var i felgbremsalderen mens jeg ennå jobbet i butikk. Vi fikk sikkert inn et titalls hjulsett i året med utslitte lagere. Videre var nav i typiske husmerkehjul en gjenganger, og så godt som alle Novatech-nav som var satt på sykler som skulle være lette og billige kom innom med utslitte lager og boss, gjerne etter kort tid. Jeg snakker da typiske vårkjøp som hadde gått fløyten i løpet av sommeren.

Ellers var divers kinahjul en gjenganger, de kom gjerne inn med utslitte lagere og delaminerte felgringer etter alpeferie. Karma, tenkte jeg da. Den belgiske hjulprodusenten Sonic hadde også ubeskrivelig ræva kvalitet på lagrene sine. Stan's har også hatt utallige nav med svært dårlig lagerkvalitet. På en Cannondale CaadX Black Inc jeg i sin tid hadde var fire av seks lagere gått etter en halv, norsk sykkelkrossesong, det er ikke særlig lenge.

Så ja, det skjer. Leverandørene trekker ofte på skuldrene i slike situasjoner og sier at lagrene er slitedeler, og at en ikke kan forvente prima kvalitet når hjulsettet heller har prioritert andre egenskaper som vekt, aerodynamikk osv osv.
17 711 Les mer
Re: Sko for både sykling og gåing? Kardam I går 19:25
Shimano sin MT serie er allsidige sykkelsko. Bruker selv MT500, kona bruker SH-MT54. På våre turer Norge rundt er disse komfortable til lange dager. Ikke for stive til å gå med, men stive nok til tursykkel. Stivhetsgrad 4. God såle med gummi, så det er ikke fare for lårhalsen på turer på glatte gulv og fliser. Men innersålen er elendig, så en bedre såle er verdt pengene. Bare så det er sagt, dette er sko til tursykling og ikke til aktiv trening.
6 178 Les mer
Re: Dekkønske for 2019 Sepeda I går 19:25
Sitat: Trond Helge
Hmm, skulle fikse et annet hjul her nå, og jammenmeg har ikke guffa tettet ventilen så jeg ikke får den opp og pumpet opp dekket. Det var en liten strek i regningen

I hvert fall to løsninger:

- Skru ut den gamle ventilkjernen og skru inn en ny. Billig og enkelt. Noe man alltid bør ha liggende.
- Litt mer sært: Løse opp guffen ved hjelp av f.eks. Effetto Caffélatex Remover. Har en flaske stående, men har ikke hatt behov.

The action of Caffélatex Remover is so strong it will even restore blocked valve mechanisms. Apply a droplet on the valve tip and move the mechanism to make it penetrate. Rinse with water afterwards.

Dekk kan uansett gjerne poppes på med ventilkjernen fjernet.

Om du får opp ventilen, men ventilen ikke slipper inn luft, har jeg opplevd at guffen som blokkerer ventilen plutselig brister når man pumper opp litt trykk i pumpehodet. Skal ikke anbefale det.
281 37,568 Les mer
Re: Dekkønske for 2019 Trond Helge I går 19:21
Hmm, skulle fikse et annet hjul her nå, og jammenmeg har ikke guffa tettet ventilen så jeg ikke får den opp og pumpet opp dekket. Det var en liten strek i regningen
281 37,568 Les mer
Re: Thule sykkelstativ og høyprofilshjul Eivel I går 19:20
Vil også tro at dette går. Stisykkel med 2.6 dekk går i hvertfall greit og det blir ganske solid omkrets på det.

Alternativet om det ikke skulle gå er å kjøpe stropper beregnet på fatbike: https://www.thansen.no/bil/utstyr/t...xgV4EAQYAiABEgKK5PD_BwE&gclsrc=aw.ds
4 279 Les mer
Re: 29er med landeveis gir 🤔 Tuscani I går 19:19
Det var ikke akkurat noe fornuftig det svaret ditt, men dette er sikkert ikke plassen og spørre om råd til oppgradering av sykkel?
3 76 Les mer
Re: Problemer med hjul LAE I går 19:17
Takk for alle kommentarer og innspill.
Nå blir dette hjulet fikset og jeg tar kontakt med butikken.

Men sånn ellers så begynner man jo å tenke på at man kanskje skulle skaffet seg et bedre sett med hjul.
Noen gode tips i prisklassen 5-8000?
17 711 Les mer
Re: Hvordan få fatt i v-bremser? DesmoSkier I går 19:16
Jeg ville spurt inne på denne fb-gruppa: https://www.facebook.com/groups/997305110313287
2 84 Les mer
Side 1 av 249 1 2 3 248 249
Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Knut Harald Smette | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå