Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

shimano bremser, skånet for "subbing"

shimano bremser, skånet for "subbing" #999487 08/08/2010 14:01
M
marius2988 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Har nå prøvd de fleste triksene i boken, samt skiftet bremseskiver, men bremsene min (juicy 5) "subber" fremdeles. En kar på sykkelsjappen, fortalte meg at dette nærmest var uungåelig med avid bremser, og at jeg burde skifte til shimano bremser ettersom disse bruker mineralolje, noe som vil eliminere problemet med at skivene tar borti klaipperene........

stemmer dette, eller er dette biased info fra en fyr som pusher shimano-utstyr?

Re: shimano bremser, skånet for "subbing" [Re: marius2988] #999503 08/08/2010 14:15
KamAxel Offline
Ringrev
Ringrev
På generelt grunnlag, og spesielt ut fra argumentasjonen om at mineralolje forhindrer subb, vil jeg si at dette ikke stemmer.

Jeg har Juicy 7 og Code-bremser på mine sykler, og har ikke opplevd problemer med subb, bortsett fra når jeg har kast i skivene. Jeg hadde Shimano-bremser før, og kan ikke huske å ha hatt problemer med subbing der heller.

Jeg ser ikke hvordan mineralolje skal kunne forhindre subbing, med mindre man smører den på skivene, og det vil man helst unngå...

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: shimano bremser, skånet for "subbing" [Re: marius2988] #999523 08/08/2010 14:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: marius2988
Har nå prøvd de fleste triksene i boken, samt skiftet bremseskiver, men bremsene min (juicy 5) "subber" fremdeles. En kar på sykkelsjappen, fortalte meg at dette nærmest var uungåelig med avid bremser, og at jeg burde skifte til shimano bremser ettersom disse bruker mineralolje, noe som vil eliminere problemet med at skivene tar borti klaipperene........

stemmer dette, eller er dette biased info fra en fyr som pusher shimano-utstyr?

Det var bare sprøyt. Bremsevæsken/hydraulikkoljen har ingen innvirkning på dette.

Re: shimano bremser, skånet for "subbing" [Re: KamAxel] #999541 08/08/2010 14:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tror nok du bør bytte sykkelsjappe, jeg. Dette er sludder og pølsvev. Mine Shimano-bremser subber like mye som mine juicy når de ikke er justert.

Sjekkliste:
- Presset stemplene helt ut?
- Sikker på at ett av stemplene i kaliperen ikke har hengt seg opp? (Skjedde meg engang - kan fikses)
- Husk å ikke stramme skruene hardt med en gang når du skrur dem fast. Stram litt etter litt annenhver bolt mens du holder inne bremsehendelen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: shimano bremser, skånet for "subbing" [Re: baronKanon] #999573 08/08/2010 15:59
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Og selgeren i butikken din hadde tilfeldigvis et sett med Shimanobremser som du kunne kjøpe?

Avid-bremser er oftere problematisk og få subbefrie enn Shimano bremser. Men det er ikke en generell regel. Og jeg tror ikke det har noenting som helst med bruk av ulik bremsevæske. Avid har et system som minner om det som blir brukt på v-brems som de kaller for trialign. Det gjør at kalipperen kan roteres dersom skiva står skjevt i ramma. Shimano sine bremser kan kun flyttet sidelengs. Skivene står som regel veldig pent og beint, og derfor synes jeg egentlig at det er unødvendig fra Avid.

Tipper at du har et tregt stempel eller trenger en annen justering. Et annet problem som tildels er utbredt er skjeve skiver. Det kan gi en del krøll med kalippersentreringen.

Re: shimano bremser, skånet for "subbing" [Re: engekri] #999624 08/08/2010 17:12
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: engekri

-snip-
Tipper at du har et tregt stempel eller trenger en annen justering. Et annet problem som tildels er utbredt er skjeve skiver. Det kan gi en del krøll med kalippersentreringen.

Hvordan fikser man trege stempel (på Shimano)?

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: shimano bremser, skånet for "subbing" [Re: TEK] #999905 09/08/2010 01:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Man fikser trege stempler ved å:
  • Demontere hjul og flytt langt vekk
  • Fjern klosser og flytt langt vekk
  • Trykk inn bremsen litt og observer stemplene
  • Spray på litt (masse) silikonspray på stemplenes glideflater (derav flytt hjul (med skive) og klosser langt vekk over)
  • Press stempler ut igjen
  • Brems inn igjen, tørk av siden på stempelet.
  • Repeter 3 siste til du har fått vekk mye dritt og stemplene går lett.
  • Press stempler ut igjen
  • Tørk godt av bremsekaliper og rundt
  • Monter klosser og hjul og juster på nytt.

Når ett stempel er tregt, vil justering ikke funke som du vil, da dette stempelet ikke vil bevege seg tilstrekkelig tilbake igjen etter justering, og det blir forskjellig avstand mellom kloss og skive på hver side. Dette har jeg opplevd med både Shimano og Avid.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support