Race King eller Racing Ralph og Rocket Ron, det er spørsmålet. Her er svaret.
Jeg har lest nesten hele internett og likevel ikke funnet svaret på hvilke av disse dekkene jeg bør bruke på Grenserittet. Jeg har syklet en del med Racing Ralph 2.1 bak og Rocket Ron 2.25 forran. Etter å ha tatt all hype'n på nettet for god fisk (alt som står på internett er sant) har jeg kjøpt et sett Race King 2.2 Supersonic og har fått syklet litt på dem. Sammenlignet med RaRa/RoRo har jeg dette å si om RK:
Race King triller lettere på nær sagt alle underlag, og mye lettere på harde underlag. De har dårligere feste i gjørme og på våte stier, RoRo/RaRa føltes tryggere langs traverser i skogen. Med RK måtte jeg av sykkelen i en gjørmete kneik jeg har klart å sykle opp under lignende forhold med RaRa/RoRo. RK er mye enklere å legge sykkelen over med, det er ingen "kant" mellom knastene i midten og de på sidene så de føles mindre nervøse ved dristige nedlegg. Med RaRa/RoRo kjennes det som sykkelen faller inn i svingen pga overgangen mellom knastene i midten og de på siden. RK har veldig høy profil (bortsett fra knastene så ligner de bemerkelsesverdig mye på Mormors gamle ballongdekk) så de gir litt etter på felgen om man presser hardt i svingene, men det vil sikkert variere med felgbredde, luftrykk osv. Jeg kjørte med 40 psi i slangene og veier 82 kg.
Jeg kommer til å kjøre med RK på Grenserittet nesten uansett hvor vått eller tørt det blir. Jeg starter i pulje 13 og må regne med å rusle i kø i terrengpartiene, så da får jeg ikke bruk for noe supergrep. Da er det bedre å ha noe som triller lett på de lange grusstrekkene:-)
Mvh
Ørnulf
Redigert av Ernie70; 03/08/2010 13:33.