Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Når er det for seint å snu?

Re: Når er det for seint å snu? [Re: sykkeloyvind] #998083 06/08/2010 09:35
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
En gjetning på grunnlag av erfaring er så nært opptil det mange forstår som en generalisering. Som jo er en innstilling begrunnet med erfaring og/eller fordommer.

Gjetning på grunnlag av erfaring er vel i stor grad det vi bedriver her inne? Jeg vil si det er en stor berikning av forumet at vi gjør slikt.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #998085 06/08/2010 09:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
En gjetning på grunnlag av erfaring er så nært opptil det mange forstår som en generalisering. Som jo er en innstilling begrunnet med erfaring og/eller fordommer.

Gjetning på grunnlag av erfaring er vel i stor grad det vi bedriver her inne?

Helt klart, akkurat som vi da i stor grad driver med generalisering.
Jeg punkterer ofte på en type dekk og gjetter/generaliserer meg fram til at disse dekkene da punkterer oftere enn andre. At det skal sette sinnene i kok å bli beskylt for generalisering når det å gjette liksom er greit synes jeg ikke er grunnlag for en kranglete debatt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Når er det for seint å snu? [Re: sykkeloyvind] #998087 06/08/2010 09:41
EgilS Offline
More than words
More than words

Gjetning på grunnlag av erfaring er vel i stor grad det vi bedriver her inne?

Helt klart, akkurat som vi da i stor grad driver med generalisering.
Jeg punkterer ofte på en type dekk og gjetter/generaliserer meg fram til at disse dekkene da punkterer oftere enn andre. At det skal sette sinnene i kok å bli beskylt for generalisering når det å gjette liksom er greit synes jeg ikke er grunnlag for en kranglete debatt.

Enig.

Det er vel slik at om man ønsker en krangelete debatt, så tar man de mulighetene som byr seg. ICON_SMILE

Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #998089 06/08/2010 09:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Når det gjelder generalisering:

Å generalisere er slik jeg oppfatter det, og også Caplex, å "trekke allmenngyldige slutninger på grunnlag av enkelttilfeller."

Det Geir her gjør er vel strengt tatt det motsatte av dette.

Generalisering:
Jeg så en bortskjemt unge hyle og skrike fordi han ikke fikk viljen sin. Alle unger som hyler og skriker er bortskjemte.

Ikke generalisering:
For meg så hørtes han ut som et bortskjemt produkt av foreldrenes manglende grensesetting.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #998107 06/08/2010 10:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg mener nå tolkningen at guttens manglende oppførsel skyldes foreldrenes manglende grensesetting er resultatet av nettopp den generaliseringen du viser til.

Denne gutten skriker og bærer seg. Når gutter skriker og bærer seg på den måten så er det et resultat av foreldrenes manglende grensesetting. Jeg kaller det gjetting og generalisering.

Min tolkning av guttens opprør på flyet var forresten en helt annen og mer trist.

Gutten har det veldig dårlig sammen med familien sin. Kanskje er faren av den mindre snille typen. Å da dra på ferie til et sted uten noen kjente steder å gjemme seg fremstod for gutten som et mareritt. Pappaens siste måte å redde ansikt på, før sannheten om at han ofte tyr til ufine midler for å disiplinere sønnen sin kom for en dag, ble å stoppe flyet.
Min gjetning, kan godt kalles generalisering, selv om jeg ikke har noen erfaring som bekrefter teorien, annet enn guttens sterke angst.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #998116 06/08/2010 10:06
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Kan jeg forslå for debattantene å møtes til en kopp kaffe, på denne kafeen? ICON_SMILE ICON_SMILE ICON_SMILE

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Aktuelt/Sprakkafeer/

Legg merke til 3 - tre - smilefjes! Kan dere gjette/gjøre en slutning av om jeg har, eller ikke har, et glimt i øyet når jeg skriver dette?

Re: Når er det for seint å snu? [Re: sykkeloyvind] #998125 06/08/2010 10:13
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg mener nå tolkningen at guttens manglende oppførsel skyldes foreldrenes manglende grensesetting er resultatet av nettopp den generaliseringen du viser til.

Denne gutten skriker og bærer seg. Når gutter skriker og bærer seg på den måten så er det et resultat av foreldrenes manglende grensesetting. Jeg kaller det gjetting og generalisering.

Min tolkning av guttens opprør på flyet var forresten en helt annen og mer trist.

Gutten har det veldig dårlig sammen med familien sin. Kanskje er faren av den mindre snille typen. Å da dra på ferie til et sted uten noen kjente steder å gjemme seg fremstod for gutten som et mareritt. Pappaens siste måte å redde ansikt på, før sannheten om at han ofte tyr til ufine midler for å disiplinere sønnen sin kom for en dag, ble å stoppe flyet.
Min gjetning, som godt kan kalles generalisering, selv om jeg ikke har noen erfaring som bekrefter teorien annet enn guttens sterke angst.

Da bruker du ordet "generalisere" feil. Gjetning, ja, generalisering, nei. At Geirs konklusjon kan være et resultat av en generalisering er en mulighet, men det han skriver er ikke generalsering.

Jeg vil for øvrig karakterisere din gjetning som noe mer søkt enn Geir sin. Spesielt med tanke på detaljeringsgraden i det du skriver.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: sykkeloyvind] #998127 06/08/2010 10:14
N
Nira Offline
Fersking
Fersking
N

Min gjetning, kan godt kalles generalisering, selv om jeg ikke har noen erfaring som bekrefter teorien, annet enn guttens sterke angst.

Uff, nå fikk jeg vondt i magen :-( Tror dessverre det er en god del familier hvor dette er tilfellet og ingen utenforstående forstår at det er mors eller fars fysiske og/eller psykiske vold som er grunnen til ungens oppførsel.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Nira] #998147 06/08/2010 10:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Nira
Tror dessverre det er en god del familier hvor dette er tilfellet og ingen utenforstående forstår at det er mors eller fars fysiske og/eller psykiske vold som er grunnen til ungens oppførsel.

Vil ikke foreldrenes kuing av barnet da heller medføre det motsatte av det man ser i dette tilfellet (for så små barn)? At barnet definitivt gjør som foreldrene sier nettopp fordi det er redd for konsekvensene?

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Nira] #998161 06/08/2010 10:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har i allefall observert en rekke familier der "Nei" betyr "hvis du bare maser litt til, så får du viljen din likevel". Symptomene av denne uklarheten og inkonsekvensen fra foreldrene er i sin verste form ikke helt ulik den beskrivelsen vi fikk servert innledningsvis.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #998190 06/08/2010 10:49
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Da denne tråden ser ut til å være sterkt preget av kranglefanter, syns jeg det er på sin plass at jeg og bidrar med noe totalt irrelevant.

Det kan umulig ha vært over 200 misfornøyde mennesker på dette flyet da Norwegian sine 737 tar opp til 189 personer.
Selv om man tar med crew, folk på klappsete og noen småbarn på fanget så kommer man ikke opp til mer enn ca 197 personer.

Så det så!

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #998228 06/08/2010 11:11
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da bruker du ordet "generalisere" feil. Gjetning, ja, generalisering, nei. At Geirs konklusjon kan være et resultat av en generalisering er en mulighet, men det han skriver er ikke generalsering.

Nei, det er vel strengt tatt ikke en generalisering, men det vil jo likevel lett oppfattes som det når en oppegående mann som Geir så bastant skriver hva han gjetter. Han har jo både oppdratt barn, og kjørt mye fly, så da må det vel være mye riktig i det han skriver ...

Jeg vil for øvrig karakterisere din gjetning som noe mer søkt enn Geir sin. Spesielt med tanke på detaljeringsgraden i det du skriver.

Poenget er vel at det ikke er noe galt i å gjette og ha sine meninger om saken. Men noen ganger kan det kanskje være greit å holde dem for seg sjøl.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: EgilS] #998245 06/08/2010 11:17
N
Nira Offline
Fersking
Fersking
N
Tror dessverre det er en god del familier hvor dette er tilfellet og ingen utenforstående forstår at det er mors eller fars fysiske og/eller psykiske vold som er grunnen til ungens oppførsel.

Vil ikke foreldrenes kuing av barnet da heller medføre det motsatte av det man ser i dette tilfellet (for så små barn)? At barnet definitivt gjør som foreldrene sier nettopp fordi det er redd for konsekvensene?

Jeg er verken sosionom, pedagog eller psykolog så det aner jeg faktisk ikke. Men jeg vil tippe at mye avhenger av ungens personlighet. Noen reagerer nok med å bli usynlige, andre kanskje ved å opponere enda sterkere. Poenget mitt er at oppførsel som av oss utenforstående kan tolkes som en følge av manglende oppdragelse eller som vi ser på som irrasjonell tvert i mot kan være resultat av "for streng" "oppdragelse" og være helt rasjonelt for barnet. Det er rett og slett en overlevelsesstrategi.

Jeg er enig i at Øs gjetning kanskje ikke er den mest sannsynlige, men gitt at han hadde rett. For et barn med et sterkt overlevelsesinstinkt og kampvilje er det mest rasjonelle å prøve å hindre ferien i å finne sted. Han vil hjem der barnehagen og nabokona er hans trygge havner... (Spekulasjon...)

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998258 06/08/2010 11:26
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK
Sitat: Fast gjest

Nei det er helt riktig...Det kalles spekulering og er ofte langt mer verdiløst ICON_WINK

Kan du komme med et eksempel der generalisering er mer verdifullt en spekulasjon?

Ikke uten å bruke tid på det, men forskning er nevnt.

Hva gjelder spekulering har den ofte kun verdi når der er et vist faktagrunlag.

Et langt liv hvor du har observert mange familier og barn? Er det grunnlaget?
Du har jo i denne tråden fordømt riktig så mange familier..Hva om du går mot strømmen.
Og er vi sikre på at strømmen går riktig vei da?

Da jeg ikke kjenner deg og din bakgrunn er spekulasjonen verdiløs ja, men en viss underholdningsverdi har den jo ICON_WINK

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Fast gjest] #998269 06/08/2010 11:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du har jo i denne tråden fordømt riktig så mange familier

??

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998297 06/08/2010 11:55
C
chippo Offline
Entusiast
Entusiast
C
Generalisere: trekke allmenngyldige slutninger på grunnlag av enkelttilfeller

Spekulasjon: tanker om hvordan noe er, fundering

Etter mitt skjønn snakker vi her om en typisk spekulajon.
Vil også påstå at spekulasjon er like mye verdt i forskning som generalisering:-)

Re: Når er det for seint å snu? [Re: chippo] #998315 06/08/2010 12:07
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Jeg mener å ha hørt at flyselskapene blir ilagt mange tusen kroner i gebyr hvis flyet av en eller annen grunn blir forsinket.

Og hvis det er riktig, er det da den skyldige (feks passasjerer som kommer for sent) som må betale?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Nira] #998340 06/08/2010 12:18
arni@stinky Offline
Entusiast
Entusiast
...er det mest rasjonelle å prøve å hindre ferien i å finne sted.

Vet virkelig en fireåring at han/hun klarer å forhindre en ferie ved hoppe ut av stolen å springe ned midtgangen på et fly?

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.

Petter Gottschalk
Re: Når er det for seint å snu? [Re: arni@stinky] #998355 06/08/2010 12:25
N
Nira Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: arni@stinky
...er det mest rasjonelle å prøve å hindre ferien i å finne sted.

Vet virkelig en fireåring at han/hun klarer å forhindre en ferie ved hoppe ut av stolen å springe ned midtgangen på et fly?

Ja, det kan h*n. Finnes mange oppegående unger der ute, vi undervurderer ofte unger pga. alder tror jeg. Det finnes unger som må ta ansvar for familien sin fra de er veldig små, f.eks. ved foreldres sykdom, omsorgssvikt osv. At en 4-åring klarer å forstå at ferien ikke finner sted om han løper ut av flyet tror jeg er meget mulig. Og om han ikke forstår det er det likevel rasjonelt å stikke av. Han er et sted han ikke vil være, ting han ikke ønsker er i ferd med å skje: ergo han stikker av.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Tore36] #998370 06/08/2010 12:31
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Interessant. Håper det også kommer et tilbud for oss som ønsker å unngå høylydte voksne som insisterer på at det aldri er for tidlig å drikke sprit, så lenge den er billig og serveres i plastglass.

Re: Når er det for seint å snu? [Re: Nira] #998385 06/08/2010 12:41
arni@stinky Offline
Entusiast
Entusiast
At en fireåring ønsker å stikke av fra foreldrene hvis vedkommende er utsatt for mishandling/omsårgssvikt er meget mulig. Og jeg er klar over at barn ofte forstår langt mer enn hva vi voksne tror.

Men det jeg ikke forstår er hvorfor det nærmest er tabu å knyte barnets oppførsel til manglende grensesetting. Hvorfor må denne oppførselen knytes mot at barnet er utsatt mishandling/omsorgssvikt?

Redigert av arni@stinky; 06/08/2010 12:41.

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.

Petter Gottschalk
Re: Når er det for seint å snu? [Re: Øyvind V] #998387 06/08/2010 12:42
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Øyvind V
Interessant. Håper det også kommer et tilbud for oss som ønsker å unngå høylydte voksne som insisterer på at det aldri er for tidlig å drikke sprit, så lenge den er billig og serveres i plastglass.

Er det i det hele tatt noen igjen på en charterreise da?

Redigert av tygster; 06/08/2010 12:43. Rediger grunn: la til sitat
Re: Når er det for seint å snu? [Re: tygster] #998391 06/08/2010 12:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: tygster

Er det i det hele tatt noen igjen på en charterreise da?

Det var det da... ICON_SMILE

Re: Når er det for seint å snu? [Re: arni@stinky] #998509 06/08/2010 14:59
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: arni@stinky

Men det jeg ikke forstår er hvorfor det nærmest er tabu å knyte barnets oppførsel til manglende grensesetting. Hvorfor må denne oppførselen knytes mot at barnet er utsatt mishandling/omsorgssvikt?

Fordi denne situasjonen, der et barn fikk en hel familie til å forlate et fly ETTER at det gikk fra gate, er så ekstrem at jeg har vanskelig for å tro at det bare er dårlig oppdragelse.

Det kan være flere årsaker, utenom dårlig oppdragelse, til at et barn oppfører seg slik og gjør at familien velger til å avbryte en reise. Jeg syntes først og fremst at det vitner om at de går til ekstreme tiltak for at ungen skal ha det bra. Jeg forutsetter da at det ikke dreier seg om misshandling.

Å knytte denne situasjonen til dårlig oppdragelse er å sette foreldrene i bås. Jeg mener at det er helt feil i dette tilfelle. Hva jeg tror det kan være er likegyldig og jeg kommer ikke til å spekulere her. Jeg ville bare lede tankerekka mot at det er mye annet enn dårlig oppdragelse som rammer barn og som foreldre er helt uskyldige i. Jeg vil også be om dere husker på det neste gang dere "ser" at et barn har dårlig oppdragelse.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Når er det for seint å snu? [Re: zero] #998551 06/08/2010 16:27
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
(ikkje eit svar spesielt til zero)

Er det ikkje mulig at kapteinen "kasta av" familien, pga av hendinga med guten som sprang i midtgangen rett før takeoff -av hensyn til sikkerheit?

På den andre sida, kan det vel tenkes at familien til guten valde å gå av flyet av hensyn til resten av passasjerane?
Ein sta fireåring kan lage mykje og langvarig lyd når han/ho ikkje får viljen sin.
Det er ikkje så lett å seie kor mange av passasjerane som heller ville hørt på feks ein time 100db hyling foran å vente ei stund ekstra.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Når er det for seint å snu? [Re: Arnebv] #998578 06/08/2010 17:26
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Jo, det er godt mulig at kapteinen valgte å returnere til gate pga denne hendelsen. Kapteinen er "enerådende" i slike situasjoner. Jeg har selv opplevd nesten tilsvarende, men da var det ei dame i 50-årene som nektet å følge pålegg fra besetningen mht. seterygg og belte og ble hysterisk over å bli irettesatt.
Og det Arnebv nevner med hylingen; vi hadde ca 8*1 time med hyling fra småbarn t/r Thailand i fjor. Antagelig pga små barns manglende evne til å aktivt utjevne trykkforskjeller ved avgang/landing.
Slikt må det gå an å bære over med, i min bok. Når det gjelder unger i 3-års alderen og eldre kan det være greit å ha i mente at det kan være mange årsaker til "uønsket oppførsel". Mener å huske et ordtak om å ikke dømme noen før du har gått tusen mil i vedkommendes sko...
Men at GeirK er inne på noe vesentlig mht manglende grensesetting og inkonsekvens i moderne "barneoppdragelse" er helt åpenbart ut fra mitt ståsted som far til fire (med samme kone ICON_WINK )

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Når er det for seint å snu? [Re: M@rtin] #998583 06/08/2010 17:37
R
runema Offline
Fersking
Fersking
R
Sitat: M@rtin

Jeg tror du fint kunne levert en koffert med en bombe i; men om den hadde kommet med på flyet er en annen sak.

Dette minner meg om en episode jeg opplevde i Sør-Afrika. Jeg og en kompis var i Durban for å overvære et bryllup. Etterpå skulle vi fly fra Durban til Capetown. Det ble ringt inn bombetrussel på dette flyet og alle måtte ut av flyet, plukke ut sin bagasje og åpne den. Da min kompis åpnet sin koffert sa det lavmælt "ploff" og en sky av konfetti hang over kofferten, mens min bekjent langsomt sank ned på knærne og så vidt unngikk et hjerteinfarkt (og han var nok heller ikke den eneste).

Det viste seg at noen tøysekopper på bryllupet hadde bommet og plukket ut feil koffert for en bryllupsspøk som egentlig var myntet på de nygifte ...

Martin

Sikker på at det var Du som opplevde dette og ikke en eller annen komedie? Jeg har sett dette i en film skjønner Du :-)
Husker ikke hvilken, men gi meg litt tid så finner jeg det ut ;-)

Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998624 06/08/2010 18:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

??

???

- Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998702 06/08/2010 20:15
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig

??

???

Denne skjønner jeg heller ikke, kan du utdype?

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Når er det for seint å snu? [Re: GeirK] #998770 06/08/2010 21:40
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig

??

???

Egentlig ikke så interessant.....Dine fordommer kan du jo jage selv ICON_WINK
.
.
Men påstander som at en hvilken som helst far er sterk nok til
å holde beltespenna på setebeltet til skiltet med "fest setebeltet"
er slått av samt at du presiserer å ha observert en rekke
familier der "Nei" betyr "hvis du bare maser litt til, så får
du viljen din likevel" og bruker dette som faktagrunnlag på
din spekulasjon rundt det faktiske hendelsesforløpet beskrevet av OP.

Ja da tør jeg nesten fremme den påstand at du fordømmer ganske
mange som i usikkerhet eller med rette gir sine barn viljen

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support