Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nytt dekk til i morgen

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998565 06/08/2010 16:49
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Rocket Ron er i alle fall ganske lite pungteringssikkert, så hvis du ikke har lyst til å punktere ville jeg holdt meg unna

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: FHanserud] #998567 06/08/2010 16:52
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Rocket Ron er teflondekk i forhold til RK og..

Arne
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998590 06/08/2010 17:50
M
Maggie-Mag Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Superted
Sitat: siment
slangeløst er latex slanger topper...

Hæ?

Anyway. Hva er greia med latexslanger egentlig? Ser masse folk sier at de bruker dem, men at de punkterer lett og lekker luft... Jeg har kjørt på blytunge butyl Michelinslanger i et år nå. Samme slangen.. Tenk hvor mye tid jeg har spart på å ikke punktere ICON_WINK Ikke lekker de heller. ./.

1. De er lette (sparer fort 40-50 g/slange..roterende vekt og alt det der..)
2. De er punkteringssikre
3. Men sin naturlige elastisitet gir de mindre rullemotstand

Dette er greia med latex-slanger. Tenk hvor mange sekunder jeg har tjent på diverse ritt pga disse ICON_WINK

Jeg sjekker uansett alltid lufttrykk rett før ritt, så at de lekker luft plager meg ikke. Utenom ritt bruker jeg vanlige slanger type de du nevner, og har da punktert en god del. Kjør mer krevende sti, så skal du se.

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Maggie-Mag] #998595 06/08/2010 17:59
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Roterende vekt er oppskrytt ICON_WINK Roterende vekt vil jo bare gjøre seg gjeldende under akselerasjon og oppbremsing pga massetregheten. Under jevn hastighet vil man jo bare få en økt gyroeffekt, og jeg kan vanskelig tenke meg at man vil merke noe til den.

Mindre rullemotstand pga elastiske slanger? Den kjøper jeg ikke. Du må forklare nærmere..

Tror jeg klarer meg med nivået på stiene som det er... Så kan vi drøye uttalelser om hva slags terreng jeg sykler i til du vet bedre.

Arne
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998596 06/08/2010 18:00
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Henger meg på med et race-king spørsmål (satser på at det er relevant for trådstrarter også!) Hva blir forskjellen på 2.2 og 2.0 i praksis? rullemotstand/punktering/grep?

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: sailman] #998597 06/08/2010 18:04
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
2.2 er en god del mer voluminøst, utfra det jeg har hørt det mest voluminøse 2.2 dekket på markedet. Det sikrer deg litt bedre mot punkteringer.

Rullemotstand overlater jeg til noen som har prøvd begge deler.

Grepet på 2.2 Supersonic er meget bra, men i de største gjørmehøla kan man spinne litt. Men det gjør jo det meste som ikke har traktorknaster vel...

Arne
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Maggie-Mag] #998598 06/08/2010 18:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Maggie-Mag

3. Men sin naturlige elastisitet gir de mindre rullemotstand

De gir i teorien mindre rullemotstand fordi de har tynnere veggtykkelse enn butylslanger, og derfor blir det mindre myk gummi mot underlaget.

Jeg tror forøvrig at latexslanger punkterer lettere enn butylslanger. Ikke omvendt.

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998600 06/08/2010 18:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Under jevn hastighet vil man jo bare få en økt gyroeffekt, og jeg kan vanskelig tenke meg at man vil merke noe til den.

Korrekt. Gyroeffekten er neglisjerbar på tråsykler. Alt for liten masse og rotasjonshastighet.

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998603 06/08/2010 18:14
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Roterende vekt er oppskrytt ICON_WINK Roterende vekt vil jo bare gjøre seg gjeldende under akselerasjon og oppbremsing pga massetregheten. Under jevn hastighet vil man jo bare få en økt gyroeffekt, og jeg kan vanskelig tenke meg at man vil merke noe til den.

Jeg er spent på hvordan du sykler terrengsykkel. Når jeg sykler, enten det er på grus, kjerrevei eller sti, så er det ganske mye akselerasjon. Spesielt i ritt. Å si at roterende vekt er oppskrytt når man diskuterer terrengsykling, blir litt som å innrømme at du bare har prøvd tunge og dårlige hjul.

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: KenR] #998605 06/08/2010 18:19
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hehe. Ja det er mye akselerasjoner, men er det gjort noen undersøkelser på hva forskjellene er?
KJENNER man virkelig forskjellen, eller er det han på skulderen som forteller at det går mye lettere fordi man har grønne slanger?

Hva slags hjul jeg sykler med kan vel være det samme, men de er ikke tunge og dårlige.

Arne
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998609 06/08/2010 18:23
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Så spytt ut hva slags hjul du har da ICON_SMILE!!!

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998612 06/08/2010 18:25
M
Maggie-Mag Offline
Entusiast
Entusiast
M

Mindre rullemotstand pga elastiske slanger? Den kjøper jeg ikke. Du må forklare nærmere..

Tror jeg klarer meg med nivået på stiene som det er... Så kan vi drøye uttalelser om hva slags terreng jeg sykler i til du vet bedre.

Jeg vil påstå det er mye akselerasjon i ett terrengritt, uten at Grensrittet topper den statistikken. Når det gjelder gyro er ikke jeg noen ekspert, men har et roterende hjul om én akse noe med gyro-prinsippet å gjøre?

Mindre rullemotstand er produsent (inhabil) og andre brukers uttalelser (blant annet teorien om tynnere vegger). Jeg har ikke forsket noe på dette, men jeg kjøper argumentene deres ICON_WINK

Jeg skal ikke uttale meg noe om hva slags stier du sykler, jeg blir bare like overrasket hver gang jeg hører om syklister som ikke har punkert på en hel sesong. Det første jeg tenker på da er at vedkommende sikkert ikke har syklet så krevende løyper, men du har åpenbart det.

Edit: Jeg er hvertfall meget fornøyd med Latex-slanger til rittbruk

Redigert av Maggie-Mag; 06/08/2010 18:27.
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: KenR] #998616 06/08/2010 18:27
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: maxminus

Haha ICON_SMILE Har Crossmax ST (SLR blir litt spinkelt for mine 100 kg tror jeg) Har kjørt med Rocket Ron, RaceKing (vanlige) RaceKing SuperSonic og Kenda Klimax Lite. Og kan helt ærlig ikke si at jeg har kjent noen forskjell på roterende masse i akselerasjon. Mulig jeg er for feit til å kjenne så små forskjeller, men det er min opplevelse ihvertfall.

Arne
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Maggie-Mag] #998619 06/08/2010 18:31
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Edit: Jeg er hvertfall meget fornøyd med Latex-slanger til rittbruk

Det er jo det at du er fornøyd som er det viktigste da ICON_WINK Hjelper jo ikke at en annen er fornøyd når du står det og banner f**nskapet opp og i mente ICON_WINK

Apropos gyro: Roterende hjul om en akse er oppsrkiften på en gyro. Prøv å holde hjulet ditt i hurtigkoblingene vertikalt i lufta, og få en til å gi det godt med fart. Så slipper du ene siden og holder det bare i ene siden. Da skal du få se noe morro..

Spoiler

Redigert av Superted; 06/08/2010 18:33. Rediger grunn: Lagt til link

Arne
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Maggie-Mag] #998620 06/08/2010 18:32
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Når det gjelder gyro er ikke jeg noen ekspert, men har et roterende hjul om én akse noe med gyro-prinsippet å gjøre?

Når et hjul roterer om aksen sin, er det gyroeffekten som holder igjen når du prøver å rotere det om en annen akse samtidig.

Hvis du holder et hjul i begge ender av akselen og snurrer det rundt, kjenner du at det er vanskelig å "svinge" på det. Dette er gyroeffekten.

Et gyroskop har flere hjul som roterer om hvcer sin akse, og lar seg derfor ikke rotere (eller det gjør i alle fall motstand) i det hele tatt. ...Tipper jeg.

Edit: OK. Ikke helt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gyroscope

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998626 06/08/2010 18:39
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: maxminus

Haha ICON_SMILE Har Crossmax ST (SLR blir litt spinkelt for mine 100 kg tror jeg) Har kjørt med Rocket Ron, RaceKing (vanlige) RaceKing SuperSonic og Kenda Klimax Lite. Og kan helt ærlig ikke si at jeg har kjent noen forskjell på roterende masse i akselerasjon. Mulig jeg er for feit til å kjenne så små forskjeller, men det er min opplevelse ihvertfall.

Det er jo medium lette og solide hjul, det. Jeg har gått fra et standard hjulsett på ca 1700-1800 g via et på 1540g til nå et på 1350 g og jeg kan love deg at forskjellen er enorm. Jeg er heller ingen lettvekter med ca 85 kg på vekta, men synes ikke det forandrer gleden og opplevelsen ved lette, stive hjul.

Når det gjelder punkteringssikketrheten til butyl kontra latex, så må man jo sammenlige ca like produkter. Det er klart at en butylslange på 200 g er mer punkteringssikker enn en latex på halve vekten. Men min erfaring er hvert fall at såkalte "ultra light" butylslanger av ymse slag punkterer mye lettere enn latex. Dette gjelder både på landeveien og i terrenget.

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: KenR] #998639 06/08/2010 19:07
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Stive er de ihvertfall, det er helt sikkert ICON_SMILE Jeg skal prøve disse sagnomsuste grønne slangene litt etter Grenserittet og konsentrere meg litt om å kjenne litt forskjeller.

Nok kverulering for meg i dag.. Nå skal jeg ut å sjekke at alt er på plass for morgendagen.

Ble det noen dekk på OP til slutt da tro?

Arne
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: KenR] #998646 06/08/2010 19:15
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Nå ble det mye nerding her....

Ingrid Annita dekk kan være så mangt. Race king og Racing Ralph er nevnt her som bra alternativer. Uansett hva du velger av disse to blir det ikke feil. Jeg har kjør Racing Ralph en god stund og er godt fornøyd. testet en sykkel forleden med Race King og synes kanskje de trillet en tanke bedre. Kanskje det var ønsketenking hva vet jeg men dårlige er de ikke. Dekk er vel som mye annet, det blir en vane eller rutine om du vil. Jeg har etter en stund funnet mitt riktige trykk på forskjellige dekk, jeg jar kanskje ikke tallene i hodet men kjenner ganske raskt på en prøve tur om jeg vil ha mer eller mindre. Du som er såpass lett vil jeg tippe kan kjøre ganske lett med dekk i 2,2-2,3 klassen. Prøv deg fram før dine ritt er mitt beste råd. Det som funker bra for deg funker kanskje ikke like bra for meg eller andre men veldig mange kjører med steinharde dekk og har aldri kjent komforten og grepet med litt mindre trykk i dekkene.

Lykke til og la ikke all nerdingen her inne ta motet fra deg...

Jeg sitter mer en nok og nerder og leser ting på nett når jeg egentlig skulle syklet.... Kom deg ut, ha en fin tur. ICON_SMILE

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Nytt dekk til i morgen [Re: Superted] #998650 06/08/2010 19:18
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Apropos gyro: Roterende hjul om en akse er oppsrkiften på en gyro. Prøv å holde hjulet ditt i hurtigkoblingene vertikalt i lufta, og få en til å gi det godt med fart. Så slipper du ene siden og holder det bare i ene siden. Da skal du få se noe morro..

Spoiler

Haha, det der var noe av det stiligere jeg har sett i dag

Re: Nytt dekk til i morgen [Re: FHanserud] #998705 06/08/2010 20:18
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: FHanserud

Spoiler

Haha, det der var noe av det stiligere jeg har sett i dag

Gutta (og jentene) på MIT leker ikke fysikk!!!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support