Jeg tok fly med Norwegian sørover i Europa tidligere i sommer. Etter at de fleste passasjerene hadde funnet setene sine, kom en familie på fire (to voksne - to barn) inn i flyet. Den eldste gutten (4 år?) var rasende for ett eller annet og ropte at han ville ikke være med. Alle tok imidlertid plass i setene sine, men mens flyet takset ut fra gate kom fireåringen løpende framover i kabinen med faren etter. Etter en kort stund avbrøt flyet taksingen og returnerte til gate. Det hele endte med at familien på fire forlot flyet. Deres innsjekkede bagasje måtte derfor finnes og fjernes, noe som resulterte i at luft og kjøling måtte stå på i kabinen, som igjen resulterte i at kapteinen måtte be om mer påfyll av drivstoff... Unødvendig å si at vi mistet slot'en. 1 time og 15 minutter forsinket takset vi ut igjen.
Når bør man senest kunne ombestemme seg på en flyreise? Ved gate? Under taksing? I lufta? Kan Norwegian gjøre dette sånn uten videre?
Jeg kan si at det var over 200 rimelig oppgitte passasjerer ombord i flyet den dagen...
Med alle mulig forbehold så høres det ut som om den familien har et problem - og det er ikke nødvendigvis fireåringen som er problemet.
Men til det du spør om: Hvis barnet ikke ble akutt syk: Det er for sent å snu når man sjekker inn ved gate'n. Hvis det er barn det gjelder: I det man bestiller og betaler reisen.
For meg så hørtes han ut som et bortskjemt produkt av foreldrenes manglende grensesetting. En hvilken som helst far er sterk nok til å holde beltespenna på setebeltet til skiltet med "fest setebeltet" er slått av.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Når er det for seint å snu?
[Re: GeirK]
#99724705/08/201011:37
Selv om vi ikke fikk vite annet enn at "familien har valgt å ikke bli med oss til Spania" over høyttalerne, så tror jeg svært mange passasjerer tenkte det samme som GeirK.
På en lørdagsmorgen i juli er det ikke bare kapasiteten på Gardermoen det står på. Vi kunne ha risikert å blitt stående mye lenger på grunn av tettheten i luftrommet over Europa den dagen. 1 time og 15 minutter var således bare flaks...
På en lørdagsmorgen i juli er det ikke bare kapasiteten på Gardermoen det står på. Vi kunne ha risikert å blitt stående mye lenger på grunn av tettheten i luftrommet over Europa den dagen. 1 time og 15 minutter var således bare flaks...
Vi ble stående i Amsterdam i nesten en time forrige helg da en eller annen hadde funnet det for godt å ikke møte opp til flyet som han hadde sjekket inn bagasjen på, og uten å gi beskjed. Det var nok litt irritasjon her også.
Fyren satt sikkert i en eller annen bar kan jeg tenke meg.
innsjekkingskranken er vel flyselskapets måte å spørre om du er tilstede og om du har tenkt og være med flyet på. Etter att du har levert bagasjen bør man forsåvidt være forpliktet ( med fornuftige unntak, selvfølgelig). Att de tok ut bagasjen er jo helt sinnsykt, den burde fått flyturen og blitt returnert på familiens regning.
Her er det ikke bare snakk om 200 stk som mistet en ferietime, men forsinkelser og ekstra kostnader over hele fjøla.
Dessuten bør ikke en fireåring ta avgjørelsene i en familie, synes jeg da.
#99726505/08/201011:51
For meg så hørtes han ut som et bortskjemt produkt av foreldrenes manglende grensesetting. En hvilken som helst far er sterk nok til å holde beltespenna på setebeltet til skiltet med "fest setebeltet" er slått av.
Det var jo en kjapp uttalelse uten å vite hva det dreide seg om, det kan jo fort være at gutten har sterk flyskrekk og ikke klarte å få dette frem på en annen måte. For min del så tror jeg ikke at ett vrangt barn som bare ikke ville være med hadde hindret meg og resten av familien i å reise på ferie, og jeg har vanskelig for å se at noen andre ville gjort det heller. Jeg har vel like liten bakgrunn som deg med denne uttalelsen, men ville bare si at det ikke nødvendigvis bare var "et bortskjemt produkt"
Att de tok ut bagasjen er jo helt sinnsykt, den burde fått flyturen og blitt returnert på familiens regning.
Sikkerhetsforskrifter. Man skal ikke kunne levere bagasje med en bombe i, og så kunne stå på parkeringsplassen og se at flyet smeller like etter avgang.
For min del så tror jeg ikke at ett vrangt barn som bare ikke ville være med hadde hindret meg og resten av familien i å reise på ferie, og jeg har vanskelig for å se at noen andre ville gjort det heller.
Med bakgrunn i alle de jeg har sett som har lite kontroll på barna sine kan jeg lett se for meg noe slikt. Dessverre.
[Re: EgilS]
#99727205/08/201011:59
Att de tok ut bagasjen er jo helt sinnsykt, den burde fått flyturen og blitt returnert på familiens regning.
Sikkerhetsforskrifter. Man skal ikke kunne levere bagasje med en bombe i, og så kunne stå på parkeringsplassen og se at flyet smeller like etter avgang.
Uten at vi skal vri diskusjonen over på effektiviteten til sikkerhetsrutinene på flyplasser, så skjønner jeg hvorfor. MEN man skal vel i utgangspunktet ikke kunne levere en koffert med en bombe i uansett?
#99728605/08/201012:10
Uten at vi skal vri diskusjonen over på effektiviteten til sikkerhetsrutinene på flyplasser, så skjønner jeg hvorfor. MEN man skal vel i utgangspunktet ikke kunne levere en koffert med en bombe i uansett?
Jeg tror du fint kunne levert en koffert med en bombe i; men om den hadde kommet med på flyet er en annen sak.
Nei, men den ekstra sikkerhetsforskriften har vært der lenge.
Men se heller på den positive siden av den regelen: Har du sjekket inn bagasjen, så står flyet og venter på deg uansett hvor grundig du roter deg bort i mellomtiden
Eh, du kar kanskje glemt/ikke hørt om Lockerbie-saken? Mener å huske at den sikkerhetsforskriften er et resultat av denne tragedien.
Synnes forøvrig det er bra av Norwegian at de sendte denne familien av flyet. Strengt tatt er de en sikerhetsrisiko for de andre passasjerene. Burde ikke være så vanskelig å holde fast denne ungen. Hadde nok også vært irritert. Men det var vel like greit at denne familien ikke ble med flyet.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Men se heller på den positive siden av den regelen: Har du sjekket inn bagasjen, så står flyet og venter på deg uansett hvor grundig du roter deg bort i mellomtiden
Ikke alltid. Jeg har opplevd at en KLM-kaptein nektet å ta i mot to nordmenn som hadde rota seg bort på Schiphol. De troppet opp i gaten i det bagasjelukene ble åpnet etter lang venting og gjentatte etterlysninger, men ble ikke med fordi kapteinen mente at de trengte en lærepenge.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg tror du fint kunne levert en koffert med en bombe i; men om den hadde kommet med på flyet er en annen sak.
Dette minner meg om en episode jeg opplevde i Sør-Afrika. Jeg og en kompis var i Durban for å overvære et bryllup. Etterpå skulle vi fly fra Durban til Capetown. Det ble ringt inn bombetrussel på dette flyet og alle måtte ut av flyet, plukke ut sin bagasje og åpne den. Da min kompis åpnet sin koffert sa det lavmælt "ploff" og en sky av konfetti hang over kofferten, mens min bekjent langsomt sank ned på knærne og så vidt unngikk et hjerteinfarkt (og han var nok heller ikke den eneste).
Det viste seg at noen tøysekopper på bryllupet hadde bommet og plukket ut feil koffert for en bryllupsspøk som egentlig var myntet på de nygifte ...