|
|
Spøkelsespostere, doble nick.
|
Re: Spøkelsespostere, doble nick.
[Re: jan erik]
03/08/2010 07:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Der har du et mer reelt eksempel i mine øyne: "Hei, jeg har rosa vorter på tissen, er jeg gravid nå?" 
Per B.
|
|
|
[Re: jan erik]
03/08/2010 07:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
I en kameratgjeng er det ofte en høy konkuransefaktor. Det er ikke unormalt å skaffe seg fordeler ved å handle nytt utstyr(og dermed også selge det gamle)Dette burde ikke avsløres før selve rittet
Når man runder et XXXXX antall innlegg kan det bli flaut å få svar på enkle spørsmål(hvordan var det man fikk av den missinglink kjedelåsen igjen?)
Som nevnt også; spørsmål av personlig karakter; sykdom (konkuranseinstinkt igjen!) utroskap ,naboforhold(hører du Frank!)
Alt dette som dine nærmeste kamerater ikke burde vite.
Vel, du sa jo ikke at det var gode grunner. 
|
|
|
[Re: M@rtin]
03/08/2010 07:26
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At man plutselig skal poste navn til alle og enhver og dermed risikere at rabiate galinger eller tyver finner frem til hvor en bor (er ikke mer naiv enn at jeg tør innrømme at det nok finnes slike her også, som i ethvert samfunn), vil gjøre at fornuftige folk vil tenke seg om to ganger med å poste noe som helst.
Det meste her fungerer veldig bra. Ja, det kunne vært litt lettere å opprettet nye kategorier og sette stickyposts og endre nicket sitt, vi kunne hatt våre egne bildegallerier og noe annet. Men akkurat på dette punktet ser jeg ikke problemet. Jeg tør nesten påstå at terrengsykkel.no er Norges beste terrengsykkelforum. Av det jeg har sett i Sverige og Danmark lurer jeg på om det faktisk er Skandinavias beste. Synes man det har blitt for upersonlig og stort kan man jo starte et eget privat venneforum et annet sted, slik at det blir som det var i gamle dager.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
03/08/2010 07:31
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Vi har vel aktive moderatorer som er flinke til å fjerne grums også. Dessuten er det vel en høy grad av selvjustis. Forumtroll blir fort luket ut.
|
|
|
[Re: perbl]
03/08/2010 07:53
|
Lectron
Entusiast
|
Entusiast
Der har du et mer reelt eksempel i mine øyne: "Hei, jeg har rosa vorter på tissen, er jeg gravid nå?" Nei, men du bør si fra til ....... og pensle med et stoff populært kalt blåmann.....Forsiktig med dette....KUN på de rosa små 
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
03/08/2010 07:57
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vil skyte inn at mange av brukerene her kommer fra en tid før doble registreringer var noe som var fy-fy, og kan ha opprettet kontoer i denne perioden.
Skjønt, når ble dette forbudet mot flere brukerkontoer innført egentlig? Det er ingen som har sagt det er et forbud mot dobbelbrukere, men forvirring rundt brukere som kan føre til uredelighet på salgsforumet og idioter som kun oppretter en bruker for å spre kvalme, eder og galle er ikke noe vi ønsker her inne. At noen har gode grunner for to brukere og har vett nok til å oppføre seg til tross for at de opererer under flere navn har vi ingen problemer med. Det som er et problem er når bryter med forumetiketten og samfunnets spilleregler forøvrig og skjuler seg bak et alias som ikke lar seg spore opp. Dette er i og for seg et like stort problem med de som bare har én bruker, hvis denne ikke har noe å tape på å bli forbundet med svindel og/eller idioti. Som regel har de fleste bidragsyterne her inne en egen interesse av å bli tatt seriøst i både debatter og ved evt transaksjoner. Problem kan oppstå når vi får brukere som gir beng i å bli tatt seriøst her inne, eller at de har en ekstra bruker de kan bruke til svindel og irritasjon. Det er uansett svindlerne og trollene vi ønsker til livs. At et nick tidvis bidrar med konstruktiv debatt her inne kan fort forsvinne helt i dumskapen brukeren bak aliaset klarer å lire av seg.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
03/08/2010 08:08
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Jeg tør nesten påstå at terrengsykkel.no er Norges beste terrengsykkelforum. Av det jeg har sett i Sverige og Danmark lurer jeg på om det faktisk er Skandinavias beste. Synes man det har blitt for upersonlig og stort kan man jo starte et eget privat venneforum et annet sted, slik at det blir som det var i gamle dager.
Det er det vel ingen tvil om, TS : NO ikke bare det beste men også fremstår som svært redelig i den forstand at det meste foregår i en grei tone. De gangene det har vært overtramp er det blitt rydda opp kjapt og greit. Jeg tror grunne til det er at det har vært stor åpenhet. De aller fleste har fra den spede begynnelse kjent hverandre, eller blitt kjent i tur sammenheng. Jeg synes til tider det har blitt uoversiktlig, det postes innmari mye og en bruker selvforskyldt mye tid til å lese. Dette kan skyldes at brukermassen nærmest eksploderte da Friflyt kom på banen. Jeg har ikke noe til overs for de som kjører dobbelt. Jeg er så gammaldags så jeg vil vite hvem som er hvem. Vanskelig på et sånt forum men det at man forholder seg til brukernavn og bak brukernavnet er en person. For meg blir det litt sånn "jada bare bruk brukernavnet mitt du det går så greit" eller "opprett et par andre brukere så kan du utfolde deg med alskens djevelskap". Jeg godtar også at ikke alle har den samme oppfatningen, men jeg synes fremdeles det er en uting å seile under to eller flere flagg.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/08/2010 08:08
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om dette er målet er ikke veien å gå å forby flere nick, som du sier så kan det jo eksistere gode grunner for det. Langt bedre da å opprette et litt større administrasjons-korps, og gi dem mulighet til å gi advarsel. Det er normalt i et forum med over 15000 brukere at man trenger litt aktiv administrasjon. I samme slengen kunne man oppgradere softwaret et par hakk. Fri Flyt burde kjøre litt penger inn i dette samfunnet, så mye reklame for bladene sine som de får uttav det 
|
|
|
03/08/2010 08:12
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg tipper at 12.000 registrerte på forumet slik det skrytes av i terrengsykkel.no-bladet nok ikke gjenspeiler 12.000 brukere.
Hva med å rydde litt opp og deaktivere registreringer med få eller ingen innlegg som ikke er blitt brukt de siste 2 årene (kriteriene er kun et eksempel)?
Martin
|
|
|
03/08/2010 08:23
|
Superted
Entusiast
|
Entusiast
Hva er problemet med at samme person har flere profiler??? Hva er problemet med å holde seg til en profil? Hva er vitsen med flere profiler annet enn flaming, trolling og useriøsitet? 1. flere brukere i samme husstand. 2. unngå å bli konfrontert med konsekvensene av ytringer IRL, noe som tillater mange flere dyr, med forskjellige terskler for menneskelig interaksjon tilgang til bl.a å stille tekniske spm. Jeg kjenner at jeg blir provosert av sånne moralpietister som gulper opp svada som "at man må stå for sine meninger," uten at de har et snev av peiling på hva det kan innebære. Å, NOEN SKRIVER NOE SOM PROVOSERER MEG BAK ET SKJULT NICK, HELLIGBRØDE, KAN IKKE NOEN "#%!¤% MEG KONTAKTE PST ELLER? 1. Om man er flere personer i samme husstand så betyr ikke det at det er flere brukere på en person eller? 2. Jeg syns at om man har tenkt til å skrive noe man ikke hadde sagt til folk IRL, så kanskje man burde gått litt i seg selv og tenkt etter om man burde poste det her. Hva sjenerte folk ikke tør å spørre om skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke er noen fagmann på det feltet. Moralpietister, "uten snev av peiling"? Sinna eller? Hvorfor skal det være nødvendig med sånt? Og caps... Really? Jeg kan selvfølgelig se en verdi av ekstra anonymitet i tilfeller som nevt her. Utroskap, naboforhold og slikt. Det er folk som bruker doble nick i salgstråder, og utelukkende for å irritere og provosere andre jeg er imot.
Arne
|
|
|
[Re: Superted]
03/08/2010 08:25
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: M@rtin]
03/08/2010 09:02
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
[...] nicket på forumet fremstilles mest mulig korrekt i forhold til personen bak i virkeligheten. [...]
Egentlig ikke. Noen ganger er det umulig. Uansett hvor mye man vil.  I mitt tilfelle er det stor forskjell mellom meg IRL og her, men jeg har fått bedre selvtillit av å uttrykke meg gjennom internett, sett hva jeg virkelig KAN, og erfart ting som jeg aldri ville erfare IRL. (= In Real Life) Jeg har bare en konto her (sånn for å fjerne tvil/undring), da jeg har ikke sett behovet av flere. Det tok en tid før jeg åpnet meg opp, og slikt skjer når man har bare en konto å forholde seg til. Jeg ser ikke poenget med trolling, men de fleste pleier å slutte etter en stund pga uresponsive omgivelser. Det finnes ingen mulighet til å sjekke om fremstillingen av seg selv i nicket og den faktiske personen bak er noenlunde koherent.
Joda, men det tar tid. Folk ser etterhvert hva som er ekte. Og hvem ønsker nå egentlig å vite at jeg faktisk er en kjederøykende og uføretrygda firebarnsmor fra Harstad?
På den andre siden - kanskje det kunne være nyttig for deg å fremstille deg som en slik person for en stund?  Å ta til seg en ny identitet er en måte å forholde seg til nye mennesker/spørsmål/inntrykk på en trygg måte. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er en uting, det kan være nyttig(?) for folk å utrykke seg gjennom andre kanaler man egentlig ikke opprinnelig ville/kunne/tenkte seg å uttrykke seg gjennom. God selvtillit tilsier at man ikke trenger slik variasjon, men hvordan oppnår man det?
|
|
|
[Re: Lectron]
03/08/2010 09:04
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Det var en stund siden sist du har posta! Står til med fixi'en din?
|
|
|
[Re: atlekristensen]
03/08/2010 09:09
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I mitt tilfelle er det stor forskjell mellom meg IRL og her, men jeg har fått bedre selvtillit av å uttrykke meg gjennom internett, sett hva jeg virkelig KAN, og erfart ting som jeg aldri ville erfare IRL. (= In Real Life)
Det kan tilgis, når man hargjør en så fin figur som deg. Og jammen har du ikke også en flott rød hatt.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/08/2010 10:28
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
(...)Dette er i og for seg et like stort problem med de som bare har én bruker, hvis denne ikke har noe å tape på å bli forbundet med svindel og/eller idioti. (...) Det er uansett svindlerne og trollene vi ønsker til livs. At et nick tidvis bidrar med konstruktiv debatt her inne kan fort forsvinne helt i dumskapen brukeren bak aliaset klarer å lire av seg. Ja, har du ført regnskap over hvor mange nye brukere som kommer til og hvor mange som forsvinner, og satt opp en sammenheng med tråder som faller under hva du mener er ikke-konstruktiv debatt og idioti, og "samfunnets spilleregler" (litt uklart hvem sine spilleregler du her sikter til. Marit Nybakk, eller Bjarne Håkon?)
|
|
|
[Re: Superted]
03/08/2010 10:29
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
2. Jeg syns at om man har tenkt til å skrive noe man ikke hadde sagt til folk IRL, så kanskje man burde gått litt i seg selv og tenkt etter om man burde poste det her.
Det mener du, ja. (..)en verdi av ekstra anonymitet i tilfeller som nevt her. Utroskap, naboforhold og slikt. Interessant. Hvorfor så høyt behov for å verne om utroskap?
|
|
|
03/08/2010 10:33
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Forhåpentligvis trenger ikke terrengsykkel.no å benytte seg av First House' tjenester med det første ;-)
Big wheels keep on turning
|
|
|
03/08/2010 10:44
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Langt bedre da å opprette et litt større administrasjons-korps, og gi dem mulighet til å gi advarsel.
Syns jeg får nok advarsler av Sykkeløyvind jeg. God vei til helvete er da å spe på med ansettelser av folk som har stort markeringsbehov i form av autoritær adferd. Blir sikkert koselig, det. Forumet har i alle år hatt en sterk indre selvjustis. Se bare hvor raskt en ny hissig bruker ble skutt ned da vedkommede kritiserte en erfaren person på forumet i en salgstråd nå nylig pga en gaffelmisforståelse. I praksis fungerer det slik at folk ikke poster drit, når de kommer over en viss mengde poster, fordi de verner om nicket sitt som om det skulle vært en unge. I praksis er det sannsynligvis også slik at terskelen for å bli kjippa ut er mye lavere for nye brukere.
|
|
|
03/08/2010 10:57
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Langt bedre da å opprette et litt større administrasjons-korps, og gi dem mulighet til å gi advarsel.
Syns jeg får nok advarsler av Sykkeløyvind jeg. God vei til helvete er da å spe på med ansettelser av folk som har stort markeringsbehov i form av autoritær adferd. Blir sikkert koselig, det. Skulle tatt seg ut at noen andre enn deg skulle skape en koselig stemning her inne.
|
|
|
03/08/2010 11:46
|
progres
Besatt
|
Besatt
Syns jeg får nok advarsler av Sykkeløyvind jeg
Det synes jeg også - og jeg begriper mindre og mindre av dette. At en redaktør ønsker å redegjøre for den policyen man helst ser praktisert på forumet er både berettiget og relevant. Men å henge ut enkeltaktører ved å påpeke at enkelte " opererer med doble nick mest for å lage kvalm" blir for meg et overtramp. Dette er nok en vanskelig balansegang hvor forumhensyn må vektes mot noen ID_( person)vernhensyn. Likevel, jeg er en av de som synes at hvilepuls stort sett er en super fyr å lese - iblant fantastisk -, og jeg ville helst ikke visst at han opererte med doble nick. Akkurat det synes jeg kunne være en hemmelighet og evt ordnet opp i mellom moderatorene/ redaksjonen og han selv. hva ligger hvilepulsen på forresten ? 
|
|
|
[Re: progres]
03/08/2010 11:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men å henge ut enkeltaktører ved å påpeke at enkelte " opererer med doble nick mest for å lage kvalm" blir for meg et overtramp. Hvem er det som er hengt ut her?
|
|
|
03/08/2010 12:13
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syns jeg får nok advarsler av Sykkeløyvind jeg. God vei til helvete er da å spe på med ansettelser av folk som har stort markeringsbehov i form av autoritær adferd. Blir sikkert koselig, det. Det virker som om du og Øyvind har en greie gående. Er du sint på ham, eller motsatt?
|
|
|
03/08/2010 12:22
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det virker som om du og Øyvind har en greie gående. Er du sint på ham, eller motsatt?
Jeg får et par slengere av ham, og et par tilbakemeldinger på PM. Stort sett lar jeg det bare gli forbi, også pseudo-generelle referanser. Folk må få lov til å ikke like meg. Det er jo på det rene at jeg ikke alltid er så hyggelig. Jeg hadde vel en episode hvor jeg klikka på en annen moderator, grunnet misforståelse, ellers er det ikke noe stress. Syns du jeg er mye dust mot Øyvind? @progres: hyggelige ord. Vil si at denne tråden ikke handler om meg. Det er ikke alle her inne som ønsker eller har interesse av å skilte stort med personalia, og jeg skjønner ikke helt greia til de som ser på dette som et sterkt påbud. Om det ikke skyldes et sterkt behov for å ta personen og ikke ballen.
|
|
|
03/08/2010 12:26
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
En meget underholdende tråd som jeg ikke hadde lest. Taker!
|
|
|
03/08/2010 12:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette kaller jeg ikke å henge ut noen. Det er vel mer en bekreftelse på noe som er allment kjent.
|
|
|
[Re: EgilS]
03/08/2010 12:31
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Dette kaller jeg ikke å henge ut noen. Det er vel mer en bekreftelse på noe som er allment kjent.
Når ble tankene og motivasjonen min for å skrive innlegg allment kjent? Når ble det nødvendig, for å avgjøre hvorvidt en bruker skal få lov til å forandre nick eller ei?
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
03/08/2010 12:39
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En meget underholdende tråd som jeg ikke hadde lest. Taker! jeg tenkte motsatt. der kastet jeg bort 10 minutter av in tid. skulle ønske jeg ikke hadde sett den. merk at jeg ikke benytter versal.
|
|
|
03/08/2010 12:43
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
En meget underholdende tråd som jeg ikke hadde lest. Taker! jeg tenkte motsatt. der kastet jeg bort 10 minutter av in tid. skulle ønske jeg ikke hadde sett den. merk at jeg ikke benytter versal. Må du poste? Og hva skulle du ellers brukt de 10 min til?
|
|
|
03/08/2010 12:44
|
EgilS
More than words
|
More than words
Når ble tankene og motivasjonen min for å skrive innlegg allment kjent? Uten at jeg gidder å komme med eksempler så skal det ikke mye til for å skjønne at det å provosere (mange vil nok si "lage kvalm") er en viktig årsak til "Hvilepuls". Med tiden har du riktignok moderert deg atskillig. Kanskje litt slik som dødelige virus; de blir ofte snillere med tiden for å unngå å utrydde seg selv. 
|
|
|
|
|