Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Spøkelsespostere, doble nick.

Spøkelsespostere, doble nick. #993845 01/08/2010 08:57
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor

På sett og vis har jeg fått bekreftelsen på noe jeg lenge har lurt på. Enkelte her inne kjører, opererer med doble nick. Man kan bare tenke seg til hvem dette er, og jeg vil ikke offentliggjøre mine tanker om hvem. Man kan selv se igjennom poster og finne ledetråder i form av utrykk ord og vendinger.

Hva skal vi synes om dette? for egen del synes jeg dette er ynkelig. Mulig det gjøres for å være morsom eller piffe opp en debatt. Men åkkesom så lenge du ikke kan stå for galskapen du legger frem med en id synes jeg ikke noe om.

Flere som har oppdaget fenomenet?

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: StigB] #993847 01/08/2010 08:59
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg oppdaget dette på en salgstråd for en stund siden. Greit å kunne gire opp sin egen salgstråd med flere nick sikkert ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: tommygutt] #993848 01/08/2010 09:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Så vidt meg bekjent har ikke forumet noen eksplisitt regel mot dette, men jeg synes det er en uting. Kanskje det burde finnes en regel om at én person ikke skal ha mer enn ett brukernavn.

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: tommygutt] #993850 01/08/2010 09:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg oppfordrer alle som har konkrete mistanker om dette forummissbruket om å sende meg en PM om hvem/hvor det gjelder. Så kan jeg luke litt i rekkene.

Dessverre er det vanskelig å gardere seg mot dette når folk synes det er så moro å skape kvalm at de gjør en innsats for å skjule/anonymisere IP-adressene de skriver fra.
Strengere registrering med mer sporbar informasjon er til vurdering, men dette vil føre til at alle må registrere seg på nytt, eller oppdatere registrering med telefonnummer som admin vil ha tilgang til.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Stein] #993851 01/08/2010 09:04
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor

Enig, et brukernavn, en identitet.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: sykkeloyvind] #993854 01/08/2010 09:06
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
Sitat: sykkeloyvind

Strengere registrering med mer sporbar informasjon er til vurdering, men dette vil føre til at alle må registrere seg på nytt, eller oppdatere registrering med telefonnummer som admin vil ha tilgang til.

Supert, kjør på.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: sykkeloyvind] #993856 01/08/2010 09:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sykkeloyvind

At alle må registrere seg på nytt, er vel noe man bør unngå? Går det ikke an å på en eller annen måte gjøre det slik at første gang man forsøker å logge inn etter endringen, må man oppdatere profilen sin med ny, nødvendig info, før man kommer videre?

En lettere eller mer tungvint metode, alt etter som hvordan man ser på det, ville være å sperre kontoene som ikke hadde rett info, sende mail/gi feilmelding ved innloggingsforsøk om at man må oppgi denne infoen på en eller annen måte før man kommer videre. Dette må selvsagt også være lett nok til at folk faktisk gidder.

Har dere forresten noen formening om hvor mange "aktive" forummedlemer vi er? ...Hvor menge med mer enn ett innlegg sist måned, eller noe sånt?

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Stein] #994708 02/08/2010 15:33
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Hva er problemet med at samme person har flere profiler???

eva
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: tais] #994719 02/08/2010 15:50
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: tais

Hva er problemet med å holde seg til en profil? Hva er vitsen med flere profiler annet enn flaming, trolling og useriøsitet?

Arne
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Superted] #994730 02/08/2010 16:06
perbl Offline
More than words
More than words
På et forum som dette lever jeg generelt etter regelen om at det man ikke tør å si til en kar ansikt til ansikt, kan man like gjerne la være å si. Det prøver jeg stort sett å etterfølge de fleste andre steder også, så jeg er egentlig ikke så redd for at arbeidsgivere og andre skal google meg på nett ICON_SMILE Eller så er jeg truandes til å si mye rart ansikt til ansikt ICON_WINK

Jeg ser enkelte tilfeller der anonymitet kan ha sin funksjon på nett (f.eks wikileakslignende ting), men det blir et litt annet nivå enn et diskusjonsforum om sykling.

Redigert av perbl; 02/08/2010 16:07.

Per B.
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: tais] #994731 02/08/2010 16:08
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
I virkeligheten er dette en sykdom som heter schizofreni. Splittet personlighet. Jeg kan ikke så mye om det, men har forstått det dithen at man kan opptre med to eller flere personligheter.

Jeg mener at alle profilene burde være knyttet opp mot et navn. Det man skriver på et forum, bør man kunne stå for når man treffes ansikt til ansikt også. Derfor synes jeg at alle profilene burde vært knyttet til et ekte navn.

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: perbl] #994734 02/08/2010 16:10
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Èn person som operer med flere brukernavn og ulike "personligheter"....??

Skjønner jeg må begynne å bli eldre enn jeg trodde, for ikke bare høres det ut som barnehage-opplegg, men jeg hadde ikke tenkt tanken om noen kunne finne på det en gang

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Torshov-Simen] #994742 02/08/2010 16:23
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men hvis man sprer seg på mange profiler, så må man jo poste mye mer for å nå målet om 10000 poster. Det virker jo helt mot sin hensikt!!

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: engekri] #994744 02/08/2010 16:25
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: engekri
I virkeligheten er dette en sykdom som heter schizofreni. Splittet personlighet.

Multippel/splittet/spaltet personlighet må ikke forveksles med Schizofreni.
Det er to forskjellige lidelser. Schizofreni er den "vanligste" av disse alvorlige "psykoselidelsene". Livsrisikoen for å få en slik lidelse varierer alt etter hvilke studier og undersøkelser en legger til grunn, men prevalensen ligger et sted mellom 0,5 og 1 %
Symptomer på schizofreni kan være tilbaketrekning, aggresjon, realitetsbrist og hørselshallusinasjoner, i noen tilfeller også synshallusinasjoner, men det forekommer mer sjeldent.
Med de behandlingsmulighetene som finnes i Norge kan en ha relativt god livskvalitet selv med en lider av schizofreni.

Mennesker som rammes av multippel/splittet/spaltet personlighetsforstyrrelse kan kanskje "telles på en hånd" i Norge.
Altså en relativt sjelden lidelse, men som ofte av en eller annen merkelig grunn altså blandes med schizofreni.

Redigert av takkskarufaenmeg; 02/08/2010 19:02.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: mtbmaniac] #994745 02/08/2010 16:27
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
pokker!

avslørt - jeg er GeirK!

Faen. Hva for noe feil gjorde jeg?

(det kan hende at folk ikke bryr seg om 10k postinger?)

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: atlekristensen] #994758 02/08/2010 16:46
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke bare er du deg selv og GeirK, men samtidig også meg og Hvilepuls. Og Stein.

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: mtbmaniac] #994760 02/08/2010 16:49
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: mtbmaniac
Ikke bare er du deg selv og GeirK, men samtidig også meg og Hvilepuls. Og Stein.

Av en eller annen grunn ble jeg påmint denne videoen:

Per B.
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: perbl] #994796 02/08/2010 17:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg ser egentlig kun tre grunner til at noen her inne skal ha to identer:
1. Ved svært personlige spørsmål (utroskap e.l.)
2. Hvilepuls (han hører liksom til her).
3. Kaffeolainen (har vært her litt lite i det siste)

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: EgilS] #994871 02/08/2010 18:55
Espen Offline
More than words
More than words
Ja, hvor f... er det blitt av Kaffeolainen?

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Espen] #994969 02/08/2010 20:39
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Jeg er faktisk enig med tais her, hva er problemet med at folk har flere nick/identiteter (bortsett selvsagt fra i salgsannonser, altså!!)?

Folk her har garantert forskjellig oppførsel ut i fra hvem de snakker med IRL også.. Så lenge de bidrar på et slags vis til å gjøre forumet til et bra sted bør det være takhøyde for det, syns jeg. Vi avslører dem jo også, om det er behov for det..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Espen] #994982 02/08/2010 20:48
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Sitat: Espen
Ja, hvor f... er det blitt av Kaffeolainen?

Ikke minst "hjelmløs", han har vi hørt lite til

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: edmann] #995027 02/08/2010 21:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Han var her for noen måneder siden, og han hadde vel bare den ene brukeren også?

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: sykkeloyvind] #995060 03/08/2010 01:23
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Vil skyte inn at mange av brukerene her kommer fra en tid før doble registreringer var noe som var fy-fy, og kan ha opprettet kontoer i denne perioden.

Skjønt, når ble dette forbudet mot flere brukerkontoer innført egentlig?

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Superted] #995065 03/08/2010 02:17
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Superted

Hva er problemet med å holde seg til en profil? Hva er vitsen med flere profiler annet enn flaming, trolling og useriøsitet?

1. flere brukere i samme husstand.
2. unngå å bli konfrontert med konsekvensene av ytringer IRL, noe som tillater mange flere dyr, med forskjellige terskler for menneskelig interaksjon tilgang til bl.a å stille tekniske spm.

Du trenger ikke gå aktivt inn for å være usympatisk og plage folk for å få negative konsekvenser i virkeligheten. Sett at du diskuterte politisk her, var høyremann, og hadde Mads Gilbert som sjef. Sett at Mads Gilbert også hadde stor innflytelse på saker om pasientskadeerstatning. Ville du da følt deg trygg, om man lett kunne google fram meningene dine?

Sett at du jobber for antidoping.no, men egentlig mener at forbud mot doping er umoralsk og avler hykleri. Tror du at du beholder jobben lenge, om noen finner ut at du kritiserer dopingmotstandere på terrengsykkel.no?

Jeg kjenner at jeg blir provosert av sånne moralpietister som gulper opp svada som "at man må stå for sine meninger," uten at de har et snev av peiling på hva det kan innebære. Å, NOEN SKRIVER NOE SOM PROVOSERER MEG BAK ET SKJULT NICK, HELLIGBRØDE, KAN IKKE NOEN "#%!¤% MEG KONTAKTE PST ELLER?

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Hvilepuls] #995077 03/08/2010 05:51
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Hvilepuls

Sett at du jobber for antidoping.no, men egentlig mener at forbud mot doping er umoralsk og avler hykleri. Tror du at du beholder jobben lenge, om noen finner ut at du kritiserer dopingmotstandere på terrengsykkel.no?

Tror ikke jeg hadde beholdt jobben spesielt lenge, men av andre årsaker enn at jeg hadde fått sparken. Tror heller ikke jeg hadde søkt på jobben hvis jeg hadde slike meninger.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: tmork] #995100 03/08/2010 06:39
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg gidder ikke forholde meg til forum som består av falske personer. Håper terrengsykkel.no rydder opp i dette hvis det er mange med flere nick, noe jeg tror og forventer det ikke er.

Big wheels keep on turning
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Hvilepuls] #995108 03/08/2010 06:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tange sitter på gjerdet og venter til et alter ego skal bifalle Hvilepuls.......

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Hvilepuls] #995121 03/08/2010 07:06
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Hvilepuls
Du trenger ikke gå aktivt inn for å være usympatisk og plage folk for å få negative konsekvenser i virkeligheten. Sett at du diskuterte politisk her, var høyremann, og hadde Mads Gilbert som sjef. Sett at Mads Gilbert også hadde stor innflytelse på saker om pasientskadeerstatning. Ville du da følt deg trygg, om man lett kunne google fram meningene dine?

Grei sak for rettsvesenet. Jeg har lite til overs for Mads Gilbert, men jeg liker foreløpig å tro han er mer oppegående enn som så.

Quote:

Tvilsomt om du hadde noe særlig å gjøre i den jobben i utgangspunktet. Dette kan også være en sak for rettsvesenet.

Quote:

Jeg kjenner at jeg blir provosert av sånne moralpietister som gulper opp svada som "at man må stå for sine meninger," uten at de har et snev av peiling på hva det kan innebære. Å, NOEN SKRIVER NOE SOM PROVOSERER MEG BAK ET SKJULT NICK, HELLIGBRØDE, KAN IKKE NOEN "#%!¤% MEG KONTAKTE PST ELLER?

Igjen, jeg ser absolutt behovet for nettanonymitet i enkelte tilfeller, men så langt er det milevis mellom innlegg jeg har sett i dette forumet som burde nødvendiggjøre sånt.

Per B.
Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Kjartandaddy] #995122 03/08/2010 07:07
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Kravet om kun et nick synes også å forutsette en slags ønsket en-til-en-relasjon mellom virkelig person og nicket. Argumentet for kun et nick er vel det samme argumentet som krever at nicket på forumet fremstilles mest mulig korrekt i forhold til personen bak i virkeligheten. Er det rimelig å anta at slikt alltid er tilfellet?

Forumet har de siste årene fått flere og flere blogg-lignende innslag der man ønsker å fremstille sine aktiviteter, sine prosjekter og seg selv mest mulig selvbekreftende og tildels en smule gloriøst (det spørs om ikke også vårt forum gjenspeiler trender i mediasamfunnet). Gjenspeiler slikt virkeligheten eller kun en ønsket realitet?

Jeg snakker nå ikke om store løgner, men heller den lille overdrivelsen i ny og ne.

Det finnes ingen mulighet til å sjekke om fremstillingen av seg selv i nicket og den faktiske personen bak er noenlunde koherent. Hey, fålks, sjætts internætt!

Korrelasjon mellom nick og person er nok normativt sett ønskelig, men faktisk sett umulig å sjekke.

Og hvem ønsker nå egentlig å vite at jeg faktisk er en kjederøykende og uføretrygda firebarnsmor fra Harstad?

Martin

Re: Spøkelsespostere, doble nick. [Re: Tange] #995128 03/08/2010 07:13
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Jeg kan se noen grunner å ha flere nicks:

I en kameratgjeng er det ofte en høy konkuransefaktor. Det er ikke unormalt å skaffe seg fordeler ved å handle nytt utstyr(og dermed også selge det gamle)Dette burde ikke avsløres før selve rittet

Når man runder et XXXXX antall innlegg kan det bli flaut å få svar på enkle spørsmål(hvordan var det man fikk av den missinglink kjedelåsen igjen?)

Som nevnt også; spørsmål av personlig karakter; sykdom (konkuranseinstinkt igjen!) utroskap ,naboforhold osv

Alt dette som dine nærmeste kanskje ikke burde vite.

Hensikten med å ha et selvalgt nick er jo for å være anonym. Og det er jo mann som regel ikke i forhold til sine nærmeste her på forumet.

Jeg ser jo det at det lett kan brukes i andre sammenheng også;feks salgsfremmende og sågar prispressende. Dette er bare et moralsk spørsmål antar jeg. Men husk folkens ;dette er INTERNETTET. Alt er lov (bortimot) stol ikke på noe du leser osvosv

Redigert av jan erik; 03/08/2010 07:22.
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support