På sett og vis har jeg fått bekreftelsen på noe jeg lenge har lurt på. Enkelte her inne kjører, opererer med doble nick. Man kan bare tenke seg til hvem dette er, og jeg vil ikke offentliggjøre mine tanker om hvem. Man kan selv se igjennom poster og finne ledetråder i form av utrykk ord og vendinger.
Hva skal vi synes om dette? for egen del synes jeg dette er ynkelig. Mulig det gjøres for å være morsom eller piffe opp en debatt. Men åkkesom så lenge du ikke kan stå for galskapen du legger frem med en id synes jeg ikke noe om.
Så vidt meg bekjent har ikke forumet noen eksplisitt regel mot dette, men jeg synes det er en uting. Kanskje det burde finnes en regel om at én person ikke skal ha mer enn ett brukernavn.
Jeg oppfordrer alle som har konkrete mistanker om dette forummissbruket om å sende meg en PM om hvem/hvor det gjelder. Så kan jeg luke litt i rekkene.
Dessverre er det vanskelig å gardere seg mot dette når folk synes det er så moro å skape kvalm at de gjør en innsats for å skjule/anonymisere IP-adressene de skriver fra. Strengere registrering med mer sporbar informasjon er til vurdering, men dette vil føre til at alle må registrere seg på nytt, eller oppdatere registrering med telefonnummer som admin vil ha tilgang til.
Strengere registrering med mer sporbar informasjon er til vurdering, men dette vil føre til at alle må registrere seg på nytt, eller oppdatere registrering med telefonnummer som admin vil ha tilgang til.
Strengere registrering med mer sporbar informasjon er til vurdering, men dette vil føre til at alle må registrere seg på nytt, eller oppdatere registrering med telefonnummer som admin vil ha tilgang til.
At alle må registrere seg på nytt, er vel noe man bør unngå? Går det ikke an å på en eller annen måte gjøre det slik at første gang man forsøker å logge inn etter endringen, må man oppdatere profilen sin med ny, nødvendig info, før man kommer videre?
En lettere eller mer tungvint metode, alt etter som hvordan man ser på det, ville være å sperre kontoene som ikke hadde rett info, sende mail/gi feilmelding ved innloggingsforsøk om at man må oppgi denne infoen på en eller annen måte før man kommer videre. Dette må selvsagt også være lett nok til at folk faktisk gidder.
Har dere forresten noen formening om hvor mange "aktive" forummedlemer vi er? ...Hvor menge med mer enn ett innlegg sist måned, eller noe sånt?
På et forum som dette lever jeg generelt etter regelen om at det man ikke tør å si til en kar ansikt til ansikt, kan man like gjerne la være å si. Det prøver jeg stort sett å etterfølge de fleste andre steder også, så jeg er egentlig ikke så redd for at arbeidsgivere og andre skal google meg på nett Eller så er jeg truandes til å si mye rart ansikt til ansikt
Jeg ser enkelte tilfeller der anonymitet kan ha sin funksjon på nett (f.eks wikileakslignende ting), men det blir et litt annet nivå enn et diskusjonsforum om sykling.
Hva er problemet med at samme person har flere profiler???
I virkeligheten er dette en sykdom som heter schizofreni. Splittet personlighet. Jeg kan ikke så mye om det, men har forstått det dithen at man kan opptre med to eller flere personligheter.
Jeg mener at alle profilene burde være knyttet opp mot et navn. Det man skriver på et forum, bør man kunne stå for når man treffes ansikt til ansikt også. Derfor synes jeg at alle profilene burde vært knyttet til et ekte navn.
Èn person som operer med flere brukernavn og ulike "personligheter"....??
Skjønner jeg må begynne å bli eldre enn jeg trodde, for ikke bare høres det ut som barnehage-opplegg, men jeg hadde ikke tenkt tanken om noen kunne finne på det en gang
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
I virkeligheten er dette en sykdom som heter schizofreni. Splittet personlighet.
Multippel/splittet/spaltet personlighet må ikke forveksles med Schizofreni. Det er to forskjellige lidelser. Schizofreni er den "vanligste" av disse alvorlige "psykoselidelsene". Livsrisikoen for å få en slik lidelse varierer alt etter hvilke studier og undersøkelser en legger til grunn, men prevalensen ligger et sted mellom 0,5 og 1 % Symptomer på schizofreni kan være tilbaketrekning, aggresjon, realitetsbrist og hørselshallusinasjoner, i noen tilfeller også synshallusinasjoner, men det forekommer mer sjeldent. Med de behandlingsmulighetene som finnes i Norge kan en ha relativt god livskvalitet selv med en lider av schizofreni.
Mennesker som rammes av multippel/splittet/spaltet personlighetsforstyrrelse kan kanskje "telles på en hånd" i Norge. Altså en relativt sjelden lidelse, men som ofte av en eller annen merkelig grunn altså blandes med schizofreni.
Redigert av takkskarufaenmeg; 02/08/201019:02.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Jeg ser egentlig kun tre grunner til at noen her inne skal ha to identer: 1. Ved svært personlige spørsmål (utroskap e.l.) 2. Hvilepuls (han hører liksom til her). 3. Kaffeolainen (har vært her litt lite i det siste)
Jeg er faktisk enig med tais her, hva er problemet med at folk har flere nick/identiteter (bortsett selvsagt fra i salgsannonser, altså!!)?
Folk her har garantert forskjellig oppførsel ut i fra hvem de snakker med IRL også.. Så lenge de bidrar på et slags vis til å gjøre forumet til et bra sted bør det være takhøyde for det, syns jeg. Vi avslører dem jo også, om det er behov for det..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Vil skyte inn at mange av brukerene her kommer fra en tid før doble registreringer var noe som var fy-fy, og kan ha opprettet kontoer i denne perioden.
Skjønt, når ble dette forbudet mot flere brukerkontoer innført egentlig?
Hva er problemet med å holde seg til en profil? Hva er vitsen med flere profiler annet enn flaming, trolling og useriøsitet?
1. flere brukere i samme husstand. 2. unngå å bli konfrontert med konsekvensene av ytringer IRL, noe som tillater mange flere dyr, med forskjellige terskler for menneskelig interaksjon tilgang til bl.a å stille tekniske spm.
Du trenger ikke gå aktivt inn for å være usympatisk og plage folk for å få negative konsekvenser i virkeligheten. Sett at du diskuterte politisk her, var høyremann, og hadde Mads Gilbert som sjef. Sett at Mads Gilbert også hadde stor innflytelse på saker om pasientskadeerstatning. Ville du da følt deg trygg, om man lett kunne google fram meningene dine?
Sett at du jobber for antidoping.no, men egentlig mener at forbud mot doping er umoralsk og avler hykleri. Tror du at du beholder jobben lenge, om noen finner ut at du kritiserer dopingmotstandere på terrengsykkel.no?
Jeg kjenner at jeg blir provosert av sånne moralpietister som gulper opp svada som "at man må stå for sine meninger," uten at de har et snev av peiling på hva det kan innebære. Å, NOEN SKRIVER NOE SOM PROVOSERER MEG BAK ET SKJULT NICK, HELLIGBRØDE, KAN IKKE NOEN "#%!¤% MEG KONTAKTE PST ELLER?
Sett at du jobber for antidoping.no, men egentlig mener at forbud mot doping er umoralsk og avler hykleri. Tror du at du beholder jobben lenge, om noen finner ut at du kritiserer dopingmotstandere på terrengsykkel.no?
Tror ikke jeg hadde beholdt jobben spesielt lenge, men av andre årsaker enn at jeg hadde fått sparken. Tror heller ikke jeg hadde søkt på jobben hvis jeg hadde slike meninger.
Jeg gidder ikke forholde meg til forum som består av falske personer. Håper terrengsykkel.no rydder opp i dette hvis det er mange med flere nick, noe jeg tror og forventer det ikke er.
Du trenger ikke gå aktivt inn for å være usympatisk og plage folk for å få negative konsekvenser i virkeligheten. Sett at du diskuterte politisk her, var høyremann, og hadde Mads Gilbert som sjef. Sett at Mads Gilbert også hadde stor innflytelse på saker om pasientskadeerstatning. Ville du da følt deg trygg, om man lett kunne google fram meningene dine?
Grei sak for rettsvesenet. Jeg har lite til overs for Mads Gilbert, men jeg liker foreløpig å tro han er mer oppegående enn som så.
Quote:
Tvilsomt om du hadde noe særlig å gjøre i den jobben i utgangspunktet. Dette kan også være en sak for rettsvesenet.
Quote:
Jeg kjenner at jeg blir provosert av sånne moralpietister som gulper opp svada som "at man må stå for sine meninger," uten at de har et snev av peiling på hva det kan innebære. Å, NOEN SKRIVER NOE SOM PROVOSERER MEG BAK ET SKJULT NICK, HELLIGBRØDE, KAN IKKE NOEN "#%!¤% MEG KONTAKTE PST ELLER?
Igjen, jeg ser absolutt behovet for nettanonymitet i enkelte tilfeller, men så langt er det milevis mellom innlegg jeg har sett i dette forumet som burde nødvendiggjøre sånt.
Kravet om kun et nick synes også å forutsette en slags ønsket en-til-en-relasjon mellom virkelig person og nicket. Argumentet for kun et nick er vel det samme argumentet som krever at nicket på forumet fremstilles mest mulig korrekt i forhold til personen bak i virkeligheten. Er det rimelig å anta at slikt alltid er tilfellet?
Forumet har de siste årene fått flere og flere blogg-lignende innslag der man ønsker å fremstille sine aktiviteter, sine prosjekter og seg selv mest mulig selvbekreftende og tildels en smule gloriøst (det spørs om ikke også vårt forum gjenspeiler trender i mediasamfunnet). Gjenspeiler slikt virkeligheten eller kun en ønsket realitet?
Jeg snakker nå ikke om store løgner, men heller den lille overdrivelsen i ny og ne.
Det finnes ingen mulighet til å sjekke om fremstillingen av seg selv i nicket og den faktiske personen bak er noenlunde koherent. Hey, fålks, sjætts internætt!
Korrelasjon mellom nick og person er nok normativt sett ønskelig, men faktisk sett umulig å sjekke.
Og hvem ønsker nå egentlig å vite at jeg faktisk er en kjederøykende og uføretrygda firebarnsmor fra Harstad?
I en kameratgjeng er det ofte en høy konkuransefaktor. Det er ikke unormalt å skaffe seg fordeler ved å handle nytt utstyr(og dermed også selge det gamle)Dette burde ikke avsløres før selve rittet
Når man runder et XXXXX antall innlegg kan det bli flaut å få svar på enkle spørsmål(hvordan var det man fikk av den missinglink kjedelåsen igjen?)
Som nevnt også; spørsmål av personlig karakter; sykdom (konkuranseinstinkt igjen!) utroskap ,naboforhold osv
Alt dette som dine nærmeste kanskje ikke burde vite.
Hensikten med å ha et selvalgt nick er jo for å være anonym. Og det er jo mann som regel ikke i forhold til sine nærmeste her på forumet.
Jeg ser jo det at det lett kan brukes i andre sammenheng også;feks salgsfremmende og sågar prispressende. Dette er bare et moralsk spørsmål antar jeg. Men husk folkens ;dette er INTERNETTET. Alt er lov (bortimot) stol ikke på noe du leser osvosv