Her får du mange, og tildels motstridende tips. Jeg slenger meg på! Gikk i vår/sommer ned fra 94,5 til 87 kg på to måneder. Er i skrivende stund i ferd med å stabilisere meg rundt 87-88 for en liten stund, for kanskje å gå litt mer ned senere. Det hele har vært gjort med noen enkle grep:
1) Hyppigere måltider: Istedenfor 3-4 store måltider pr. dag har jeg lagt om til 6-7 måltider.
2) Mindre måltider: Hvert måltid er nå 1 brødskive pluss en frukt, evt. 2 skiver, mot tidligere 2-4 skiver og kun sporadisk fruktspising. Har kuttet ut varmlunsjen i kantina på jobben helt. Til middag spiser jeg én porsjon (pluss kanskje biiiitelitt til) mot tidligere 2 porsjoner. Spiser for det meste grovt brød og varierer gjerne med knekkebrød og annet.
3) Magert pålegg: Spiser f.eks cottage cheese og skinke (kun 4% fett), lett syltetøy e.l. Kuttet ut brie, blå castello og denslags. Merk at vanlig hvitost er ganske feite saker.
4) Unngå unødvendig fett og sukker: Godteri, feit saus til middagen o.l er det bare å styre unna. Kroppen har ikke bruk for det.
I ny og ne går det an å unne seg noe, men som flere andre her har vært inne på, så må man endre kostholdet med varig virkning.
Første 1-2 ukene kan det være ganske kjipt og man føler at man må være displinert. Men etterhvert går dette av seg selv. Jeg har rett og slett ikke lyst på godteri, brus, potetgull og fastfood lenger. Pass på å ikke gå sulten! Da får du bare lyst på noe junk, samtidig som det å gå rundt og være sulten ikke er noe du får til som en varig løsning.
Øvrige endringer:
5) Hard trening! Jeg hadde hørt altfor mye på folk som sa at mesteparten av treningen skal foregå i sone 1. Både vektredusjon og sykkelfremgang lot vente på seg. Jeg begynte så å trene litt mindre i antall timer, og klinte til skikkelig når jeg først var ute. Resultatet var umiddelbar fremgang. Ned i vekt og bedre tider på testbakken min.
Advarsel: Pass på litt underveis, og lytt til kroppen. Kombinasjonen av knallhard trening og redusert kalorimengde ga meg en liten smell nylig; se tråden
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=987337#Post987337Men ikke verre enn at en uke med bittelitt rolig trening, masse hvile og nok mat fikk meg ovenpå igjen.
Uansett hvilken type livsstilsendring du velger (merk; IKKE slankekur!), lykke til!