Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Sølvstufosstittet

Re: Sølvstufosstittet [Re: tbass] #994724 02/08/2010 15:53
S
Svante Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg fikk låne pumpe av en som ikke syklet rittet rett etter slalombakken, men fikk aldri levert den tilbake. Hvis du med pumpa ser dette, eller noen vet hvem det er, så kontakt meg på pm!

Re: Sølvstufossrittet [Re: keo] #994739 02/08/2010 16:17
H
Henningur Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg skal innrømme at jeg var ironisk. Vår både skitten og sliten ved målgang og nøt noen herlige kramper i det ene låret. Brukte lengre tid enn jeg har brukt på noe annet ritt jeg har syklet inklusive Birken, Terrengsykkelrittet, Grenserittet og Bukkerittet.

Gleder meg allerede til neste år (selv om mypartiet etter slalombakken gjerne kan tørke opp noe mer for min del)

Re: Sølvstufossrittet [Re: Henningur] #995056 03/08/2010 00:46
just4fun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
En liten reportasje fra helgens ritt på abcnyheter:

http://www.abctv.no/tv/abctv/100802/manengen-vinner-norgescupen

Niner Air9 Carbon, HT 29", Canyon Spectral AX 7.0 FS 26", Min treningslogg
Re: Sølvstufosstittet [Re: tbass] #995918 03/08/2010 21:13
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tbass
Då var eg heime med plate og skruer i kragebeinet...

Klarte det kunststykket å få bråstopp mot botnen av den siste utforkøyringa før mål, med hovudet og skuldra først i steinane. Etter å ha slutta å sjå i kryss sykla eg til mål, men det vart dessverre slutten på sesongen for min del.

Uansett, rittet var jo eigentleg supert, og min beste prestasjon til no, så får eg heller skryte av at eg har sykla til mål med brote kragebein når alle andre snakkar om haustens merittar ICON_WINK
Au-au-au. Håper det går bra med deg, og at du er på sykkelen før sesongen er slutt.

Hadde varmet opp i slutten av løypa, så jeg var forberedt på siste stipartiet. Greidde å tenke at "dette er siste bakken, lurt å holde igjen litt, dumt å tryne når det er 1 km til mål....". Likevel gikk det i hopp og sprett nedover den bakken, glemte jo at jeg hadde mistet trykket på bakbremsen ved cirka 55 km....

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Sølvstufossrittet [Re: svegar] #997639 05/08/2010 19:40
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: svegar
[quote=Oystein L]
Det som overrasker er også at 1/3 av NC-rytterne faktisk bryter, til tross for at vi tidligere i sommer fikk slått ettertrykkelig fast at det er pinglete å bryte bare fordi det ikke går stang inn denne dagen. Det er nemlig ikke sånn at 1/3 av disse gutta, som alle har helt strålende fysikk, har en kropp som "overhodet ikke fungerer" en slik dag. At de driter i å si fra om at de bryter er et nytt bevis på at mange av dem har et stykke igjen før de har tenkt de nødvendige tanker.

Å ikke si ifra at man har brutt er ikke veldig smart, det skal man selvfølgelig gjøre.

Men jeg skjønner ikke dette "hatet" mot de som bryter. De fleste av, ja også ganske mange av oss som sykler eliten gjør dette for morro skyld. Vi får ikke en krone betalt og mange av oss har heller ikke sponsorer og betaler absolutt alt utstyr, startkontingent m.m. selv. I beste fall får vi (som meg selv) hyggelig priser og topp service samt prioritet på verksted (ikke at jeg fortjener mer, det er ikke poenget).

Dermed forbeholder jeg meg retten til å stå av på en dag når jeg etter kort tid (eller en god stund) finner ut at dette bare er hat og ikke det spor morsomt.

At jeg velger denne løsningen fra tid til annen syns utelukkende er opp til meg selv og ingen andre. Faktisk vil jeg mene at det tidvis er utrolig dumt å fullføre bare for å fullføre. Det er sånn man blir sjuk, skadet og får resten av sesongen ødelagt.

Jeg syns heller ikke det er gøy å stå av, men noen ganger er det den beste løsningen (og jeg har fullført mange ritt på dårlige dager, med drittvær, dårlig resultat og ødelagt utstyr bare fordi jeg allikevel, etter eller annet sted fant noe å gelde meg over).

Re: Sølvstufossrittet [Re: sigmund1] #997680 05/08/2010 20:19
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Helt enig med Sigmund her! Mange av oss sykler fordi vi synes det er moro, så når kroppen ikke fungerer og det er hat å fullføre sparer jeg heller kroppen til neste anledning. Personlig synes jeg Sølvstufossrittet var en veldig kjedelig løype også, så da fant jeg ikke noe glede i å dra ut på en ny runde.

Det blir for enkelt å si at det er pinglete å bryte! Hvem har forresten slått fast dette?

Re: Sølvstufossrittet [Re: Blafreræva] #997707 05/08/2010 20:46
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er tildels enig med to siste talere. Bryter man av frykt for helsa. Helt greit. Men samtidig blir det for dumt hvis man bryter fordi man ikke har mulighet for å vinne. Noe jeg mistenker enkelte av og til gjør. Det fratar litt glansen for de som fullfører inn til et bra resultat.

Kjedelig løype? Du er den første jeg hører det fra. Hvilke løyper i Norge er det som er morsom enn denne da? Muligens en 2-3 stk. kanskje. Greit nok at det var vått og glatt. Men under tørre forhold er det mye rock'n Roll og høy fart i denne løypa. Den er veldig variert og blir egentlig aldri kjedelig. Men trolig kan man gjøre en forbedring ved å gjøre runde nr. 2 mindre lik runde nr. 1.

Re: Sølvstufossrittet [Re: erling] #997727 05/08/2010 21:02
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Kanskje jeg endelig kan bryte uten å frykte for å bli hetset på nett ICON_WINK

Forøvrig tror jeg det er svært få som bryter fordi de ikke har muligheten til å vinne, for hvor mange er det som står på startstreken og tror de kan vinne?

Edit: Jeg synes forøvrig runde 2 var bedre enn runde 1. Det kan sikkert skyldes det vanvittig lange partiet med overvann og gjørmehull som ikke var på runde 2, heller ikke skibakken synes jeg var så fantastisk morsom som jeg hadde forventet. Hadde heller tatt en fin sti, men det kan også skyldes vannmengdene.

Redigert av bjerkseth; 05/08/2010 21:08.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sølvstufossrittet [Re: ] #998954 07/08/2010 15:19
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Eller kanskje det er slik at mange i eliten sykler såpass mange ritt i løpet av en sesong at det fremstår som totalt meningsløst å fullføre et ritt som ikke lenger er det spor morsomt som med litt uflaks kan ende i skade eller sjukdom sånn at man får ødelagt de neste fire, fem rittene som kunne ha gitt masse glede . For egen del brøyt jeg Terrengsykkelrittet fordi løypa passet meg enda dårligere enn forventet, jeg hadde en eksepsjonelt dårlig dag og det sto langt ned på lista over mål for sesongen 2010.

Jeg fullførte derimot maraton NM (noe jeg mener bør diskvalifisere meg fra enhvver pingle liste til evig tid) på tross av at også denne løypa passet meg (slik forholdene ble) eksepsjonelt dårlig, jeg syklet 8 - 10 min feil slik at enhver mulighet til anstendig plassering ihvertfall gikk fløyten, men jeg hadde en brukbar dag og dette var et av sesongens mål.

Det er ikke pinglete å bryte innimellom, det er derimot ekstremt dumt å alltid fullføre.

Redigert av sigmund1; 07/08/2010 15:20.

Re: Sølvstufossrittet [Re: Blafreræva] #1001587 10/08/2010 18:17
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Blafreræva
Det blir for enkelt å si at det er pinglete å bryte! Hvem har forresten slått fast dette?

Antakelig ikke jeg alene, men jeg vært en del av apeberget som har slått fast at det er pinglete å bryte de gangene en ikke har en god grunn. Dersom en risikerer at det går på helsa løs så skal en selvsagt bryte, og noen ganger lar det seg ikke gjøre å fullføre fordi utstyret ryker. Jeg kommer også til å bryte når det en gang skjer. Jeg er jo ikke fanatiker heller, jeg påpeker bare at jeg synes det er litt snodig at blant de 50 best trente her i landet så har stadig vekk 30-40% av dem en kropp som ikke fungerer. Jeg har aldri opplevd dette selv, og stiller meg litt undrende til at denne gruppen opplever det så ofte. Jeg har derimot hatt en del ritt der det har gått ganske tungt, og jeg har sykla fem-ti minutter dårligere enn jeg burde ha gjort. Jeg har fullført likevel, også fordi jeg stadig vekk hører at konkurranser er den beste måten å kjøre seg i form på. Gjelder dette bare de gangene en gjør det bra?

Og siden jeg ikke tror på at disse toppatletene så ofte har en kropp som ikke fungerer så tror jeg det finnes andre grunner til at de bryter. For eksempel at det er litt enklere å bryte enn å bli stående på resultatlista med et dårlig resultat. Og det er dette jeg ikke synes noe om, fordi jeg synes det bryter (!) litt med idealet med å drive idrett, og antakelig er jeg en litt naiv idealist. I tillegg synes jeg det er respektløst å ikke gidde å ta 8. plassen når det samtidig er folk som stuper over mål for å greie 37. plassen, og jubler hvis de klarer det.

Men det er altså ikke alltid pinglete å bryte, og jeg må nesten le når jeg tenker på hvor mye tyn jeg kommer til å få den første gangen jeg gjør det selv, for før eller siden ryker jo jeg også.

sv

Re: Sølvstufossrittet [Re: svegar] #1001826 10/08/2010 23:13
tbass Offline
Fersking
Fersking
He,he... Kan ikkje dy meg. Sit her med plate og skruer i kragebeinet, les foruminnlegg i staden for å vere ute og sykle, og konstaterer at eg forhåpentlegvis kan leve opp til svegar sin standard sidan eg sykla til mål den siste kilometeren på Sølvstufossrittet med hjernerysting og brote kragebein fordi det hadde vore så jævlig irriterande å ikkje fullføre eit ritt som eg følte gjekk temmeleg bra. Berre for å sjå kva for seeding eg ville fått Birken om ikkje anna... Og gleda meg faktisk over å konstatere at formen ikkje var så verst, sidan eg rykte fram frå pulje 15 til pulje 7, før eg overlot startnummeret til ein kompis. Ganske ironisk... Men, eg er i alle fall motivert for ein haustsesong med rulle, spinning og basistrening, så får vi håpe at ambisjonane gir seg utslag i betre grunnlag til neste vår enn årets kontorkropp som fekk sjokk når sykkelsesongen starta opp i april.

Lukke til med resten av sesongen, karar! (Og damer) Det viktigaste er å komme til mål, ikkje sant?

Re: Sølvstufossrittet [Re: tbass] #1002065 11/08/2010 09:03
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tbass
He,he... Kan ikkje dy meg. Sit her med plate og skruer i kragebeinet, les foruminnlegg i staden for å vere ute og sykle, og konstaterer at eg forhåpentlegvis kan leve opp til svegar sin standard sidan eg sykla til mål den siste kilometeren på Sølvstufossrittet med hjernerysting og brote kragebein fordi det hadde vore så jævlig irriterande å ikkje fullføre eit ritt som eg følte gjekk temmeleg bra. Berre for å sjå kva for seeding eg ville fått Birken om ikkje anna... Og gleda meg faktisk over å konstatere at formen ikkje var så verst, sidan eg rykte fram frå pulje 15 til pulje 7, før eg overlot startnummeret til ein kompis. Ganske ironisk... Men, eg er i alle fall motivert for ein haustsesong med rulle, spinning og basistrening, så får vi håpe at ambisjonane gir seg utslag i betre grunnlag til neste vår enn årets kontorkropp som fekk sjokk når sykkelsesongen starta opp i april.

Lukke til med resten av sesongen, karar! (Og damer) Det viktigaste er å komme til mål, ikkje sant?

Velkommen i klubben, og god bedring. 5-6 uker så er du back in business :-)

Re: Sølvstufossrittet [Re: erling] #1027420 13/09/2010 04:32
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noe helt annet;

Er så smått i gang med forberedelsene til neste års event med NM og turritt.

Er det noen av dere som har et GPS-spor fra årets ritt?

Re: Sølvstufossrittet [Re: Oystein L] #1027830 13/09/2010 14:15
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Har lagret sporet men redusert antall punkter ved lagring på Pc. Sjekk PM

Øyvind
Side 7 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå