Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Tysse dopingtatt; jerninntak?!?

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: BeefCake] #988163 21/07/2010 10:27
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Aftenposten

* Sikkerheten ved analysen. Testen er forholdsvis fersk, og endepunktsmålingen er usikker. Denne testen gir mange falskt positive resultater.
* Denne testen påviser stoffet, men klarer ikke å påvise hvorvidt det har vært i kroppen eller ikke.
* Det er funnet normale nivåer av naturlig EPO i kroppen
* WADA tar kontrollblodprøver, og i disse var det ikke spor av CERA.

Det er farlig å dømme mannen for tidlig, han har en sak, spesielt vedr pkt 1 og 4. På den annen side kan pkt 3&4 skyldes mikroinjeksjoner med CERA, som er noe WADA mistenker er utbredt som en "sikker" dopingmetode. Mikroinjeksjoner vil ikke gi lavere naturlig epo og vil "raskt" skilles ut av kroppen / ikke-detekterbare konsentrasjoner. Pkt 2 er jo bare konspirasjonsteoritull.

Når jeg bodde på kollektiv i tigerstaden jobbet begge samboerne som gikk på NIH som ekstrahjelper på Norsk Medisinaldepot... Det er mange huller i systemet produsent - apotek - sykehusavdeling - pasient - apotek - destruksjon, at det sannsynligvis ikke er altfor vanskelig å få tak i. NArkisene i parken får jo tak i legemidlene de misbruker et sted, og det er ikke bare fra andre narkiser...

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Ivarh] #988166 21/07/2010 10:30
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Ivarh
Tyssen drar jo frem de samme røverhistoriene som alle andre som blir tatt med buksene nede gjør;
- Må være noe feil med testene, jeg har verdens reneste samvittighet, alle stener skal snus osv, osv.

Enig der, dette var tro kopi av alle som har bedyret sin uskyld mhp doping opp gjennom årene. Vi har jo ikke noe til overs for alle som blir kastet på hue og rævva ut av Touren eller Giroen uten mulighet (såklart) til å rekonstruere(snakk om tullete forslag) dagene i forkant av testen.
Ville vi gitt Ricco eller DeLuca muligheten til å rekonstruert ?
Neppe, og hvorfor skal da en nordmann få spesialbehandling?

Jeg sier bare:
Wake up, this is reality calling.

Redigert av trekbikes; 21/07/2010 10:30.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: hJürg1] #988183 21/07/2010 11:03
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det som forundrer meg er at han ikke har hatt noen effekt av denne dopingen. Greit nok, vi får jo aldri vite hva han hadde prestert i EM, men prestasjonene de siste tre årene skal jo ha vært veldig jevne.

Ser vi på folk som Ricco og Landis er det ikke vanskelig å finne prestasjoner som går litt ut over normalen. Hvis det i tillegg stemmer at Tysse kan vise til jevne blodprøver langt tilbake står vi egentlig igjen med to alternativer.

1. Han har vært dopet i mange mange år.
2. Han er verdens dårligste doper som presterer å dope seg uten resultatforbedring.

Siden det er snakk om Cera er jo ikke den første veldig sansynlig. Da er det vel mer nærliggende å tenke at han kanskje har tydd til doping når resultatene begynte å gå nedover.

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: bjerkseth] #988229 21/07/2010 12:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: bjerkseth
Sitat: olechr
Apropo doping. Hva skjer når Lemond skal vitne mot Lance for doping! En Tour vinner fra 80/90 tallet var sikkert skikkelig ren. Blir jo så dumt som det går ann.

Nja, hvis du antar at alle som syklet fort på den tiden var dopet så skjønner jeg poenget. Men hva skal en ikke-dømt-doper tjene på å avsløre en annen doper? Om Lemond (og Lance) dopet seg så er vel sannsynligheten for at det finnes et par personer som vet at begge dopet seg og sikkert kunne dra med seg Lemond i samme slengen.

Nå skal ikke jeg si at Lance var dopet, men det var hvertfall ikke kjempelurt å forsvare Landis mtp hva han har kommet med i ettertid.

Såklart hvis LeMond kan komme med triksa som blir brukt er det konge. Men da blir han dratt med ned i samme dassen.. At man har vært dopet når man har vunnet det 3 ganger i den største dop tiden er jeg rimelig sikker på ja.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: olechr] #988253 21/07/2010 13:01
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg trodde den værste doptiden i sykkel var på slutten av 90-tallet og ut over til puerto saken. Så godt som alle som var på pallen i TdF i perioden har blitt tatt. Størsteparten av hjelperytterne til Lance 1.0 er blitt tatt. Det er en fryktelig lang liste over doptatte ryttere.

Øyvind
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: oevk] #988346 21/07/2010 16:33
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Nå får Tysse støtte fra "Trollmannen fra Os"

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/friidrett/article3740211.ece

Terje Søviknes: "Jeg legger til grunn at Erik er uskyldig til det motsatte er bevist."

Hvor mange bevis trenger ordføreren egentlig?

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: ohels] #988349 21/07/2010 16:40
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Nja, til og med Inggard Lerheim er litt vikende nå. EPO-verdiene til Tysse var normale, og det er helt unormalt ved bruk av CERA.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2010/07/21/sport/doping/erik_tysse/friidrett/kappgang/12649393/

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Hæ?] #988353 21/07/2010 17:04
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Ikke ved mikrodoping..
mikrodoping går for å være tilnærmet risikofritt fordi konsetrasjonen av cera blir så lav at det kun i unntakstilfeller kan detekteres. CERA har heller ikke samme struktur som naturlig epo, litt avhengig av testenes spesifisitet er dette ikke til å komme utenom.
mikro-Cera + høydeopphold + høyt væskeinntak kan fint maskeres som "naturlig" variasjon i blodverdier pga høyde.
Søk på Frei + micro + doping + epo

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: oevk] #988359 21/07/2010 17:16
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oevk
Jeg trodde den værste doptiden i sykkel var på slutten av 90-tallet og ut over til puerto saken. Så godt som alle som var på pallen i TdF i perioden har blitt tatt. Størsteparten av hjelperytterne til Lance 1.0 er blitt tatt. Det er en fryktelig lang liste over doptatte ryttere.

Det du skriver her er riktig. Det var faktisk etter at Berlinmuren falt at dette med systematisk doping ble mer vanlig.
Jeg har grunn til å tro at Lemond faktisk var ren. Når det gjelder Lance er det en lang rekke indisier på at han er dopet, men husk at han også var/er et fenomen. Han var mellom annet amerikansk mester i triatlon før han var 20 år, og verdensmester før han var 23 (i verste doptida). Det er ganske unikt.

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: olechr] #988419 21/07/2010 19:53
O
oslogutt Offline
Entusiast
Entusiast
O

Apropo doping. Hva skjer når Lemond skal vitne mot Lance for doping! En Tour vinner fra 80/90 tallet var sikkert skikkelig ren. Blir jo så dumt som det går ann.

Tror du bør oppdatere deg på historien til Lemond, før du slår han sammen med EPO-utøvere. Sjekk f.eks. engelsk Wikipedia.

Lemond vant sin siste tour i 1990, og (for meg) siste vinner som ikke er overveiende sannsynlig EPO-bruker. Tror knapt noen av vinnerne i de tre store tourene siden 1991 som kan sies å være utenfor sterk mistanke om bruk av EPO og nyere stoffer.

Tiden deretter (1990 ->) faller også sammen med registrert EPO-bruk i andre idretter.

Selv om enkelte eksperter mener at vinter-OL 1988 var første gang man i større grad fikk se utøvere som hadde brukt EPO. Dette gjaldt antagelig østeuropeiske utøvere, derfor ikke så stort innslag i sykkel før dette var videreutviklet i 1900-1991. Her var noen italienske/spanske leger sentrale...

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: ] #988425 21/07/2010 19:57
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva mener du journalistene burde gjort annerledes i disse sakene?

Mener du at Petacchi bør få sykle Oslo GP?

Det er jo naturlig at den norske pressa i større grad lar begge sider få komme til orde når utøveren er norsk.

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: ] #988426 21/07/2010 19:59
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ganske presis og god artikkel.

Jeg tror ikke ett sekund at den norske ski dominansen på 90-tallet var uten doping,jeg tror heller ikke at Koss var ren under Lillehammer OL.
Når jeg vet hvor mange som har dopet seg opp igjennom årene på de lokale treningstudioene,ja da er i hvertfall ikke jeg naiv og blåøyd.

Tysse er jeg 99.99% sikker på at er dopet,men er ikke interessert i saken egentlig(kappgang er like interessant som å konkurrere i hvem som sykler penest ned en bakke).

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: SimonS] #988429 21/07/2010 20:05
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: snikkarboa
Jeg tror ikke ett sekund at den norske ski dominansen på 90-tallet var uten doping

Hvorfor tror du ikke det?

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: -Jan] #988432 21/07/2010 20:07
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Derr. Fant jeg nisselua mi. Men kom igen a. Kappgang hæ, Kappgang?

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: SimonS] #988596 22/07/2010 07:18
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Ganske presis og god artikkel.

Jeg tror ikke ett sekund at den norske ski dominansen på 90-tallet var uten doping,jeg tror heller ikke at Koss var ren under Lillehammer OL.
Når jeg vet hvor mange som har dopet seg opp igjennom årene på de lokale treningstudioene,ja da er i hvertfall ikke jeg naiv og blåøyd.
yes , legg til at det ienkelte amatøridretter med høyt innslag av tights er ekstremt stort prestasjonsfokus, sommer som vinter.

Tysse er jeg 99.99% sikker på at er dopet,men er ikke interessert i saken egentlig(kappgang er like interessant som å konkurrere i hvem som sykler penest ned en bakke).

Freeride er vel mer interessant enn kappgang?!?

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: oslogutt] #988718 22/07/2010 11:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: oslogutt

Tror du bør oppdatere deg på historien til Lemond, før du slår han sammen med EPO-utøvere. Sjekk f.eks. engelsk Wikipedia.

Lemond vant sin siste tour i 1990, og (for meg) siste vinner som ikke er overveiende sannsynlig EPO-bruker. Tror knapt noen av vinnerne i de tre store tourene siden 1991 som kan sies å være utenfor sterk mistanke om bruk av EPO og nyere stoffer.

Tiden deretter (1990 ->) faller også sammen med registrert EPO-bruk i andre idretter.

Selv om enkelte eksperter mener at vinter-OL 1988 var første gang man i større grad fikk se utøvere som hadde brukt EPO. Dette gjaldt antagelig østeuropeiske utøvere, derfor ikke så stort innslag i sykkel før dette var videreutviklet i 1900-1991. Her var noen italienske/spanske leger sentrale...

Nå har det vært brukt andre doping metoder enn Epo da. Dette har pågått helt siden Touren startet. Så selv om det ikke er Epo så brukte gutta før 90 tallet både det ene og andre. Noen av de har også gått ut å sagt det.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Ynot] #988858 22/07/2010 19:26
poi Offline
Entusiast
Entusiast

[/quote]
Freeride er vel mer interessant enn kappgang?!? [/quote]

Kappgang er vel mer som å sykle styggest ned en bakke..

Ang dopede idrettsutøvere som sto opp om natten, var vel det for at den høye tetthet av erythrocytter(røde blodeller) i blodet økte faren for blodpropper. Blod koagulerer (kleber seg sammen) om tettheten blir for høy, og farten blir for lav, jfr i et sår. Setter et sånnt koagel seg eksempelvis i et coronarkar, har men et hjerteinfarkt.

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: poi] #989337 23/07/2010 22:32
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: poi

Freeride er vel mer interessant enn kappgang?!? [/quote]

Kappgang er vel mer som å sykle styggest ned en bakke..

[/quote]

Kappgang blir vel som å sykle saktest ned en bakke.

Sykling før EPO var ikke ren, den var mye mer skitten.Man visste ikke alltid hva man brukte, var mer "kreativ" og lot ingen stener ligge.Med EPO fikk mange konge effekt uten risiko (helt til en haug 18-20 åringer fikk infarkt). Det var en kjent sak at en garderobe etter et Criteriumsløp så ut som en litt snuskete stall.
Syns det er en uting at nisselua sitter så godt her hjemme, snakk om diskriminering, at en syklist mistenkes for å ha hatt kontakt med en lege som har drevet med langing gir tillnermet direkte disk. At en normann er tatt med boksene nede under et mesterskap, nei det må være feil. rettsikkerhet anyone?
Er du tatt i svindel og bedrag må du leve med konsekvensene.
Sette jern intravenøst på høydeleir, syns det begynner å lukte ullent allerede.
Nordmann eller ei, bøsta og ferdig med det. Resten får du gjøre i sivil rett uten å innblande idretten.

Redigert av siment; 23/07/2010 22:33.
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: siment] #989347 23/07/2010 23:17
L
Løvstakken Offline
Fersking
Fersking
L
Når både A og B prøven var positiv så blir han dømt med 100% sikkerhet. Prøvene ble analysert på en godkjent lab. Husk at dette er Cera og ikke koffein, ribose eller andre kosttilskudd som kan ha mange kilder. Cera er Cera. En eventuell dom i Tysse sin favør vil undergrave WADA og være en gedigen falitterklæring ( kroken på døren) for dopingarbeidet WW.

Hva Tysse selv mener og om han virkelig har dopet blir desverre underordnet.

Her er det sterke økonomiske krefter i sving.

Jeg ser på dette forholdet som om en person som får kreft og saksøker tobakksgigantene i USA. Dømt til å tape.

PS: Tysse er uskyldig intill en rettslig dom foreligger.

mvh
Løvstakken

Redigert av Løvstakken; 23/07/2010 23:22.
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Løvstakken] #989386 24/07/2010 08:00
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor lang utestengelse risikerer han?

Slik jeg har forstått saken, så tester han positivt på noe av den verste dopingen innen kondisjonsidrett (?) og han burde på generelt grunnlag fått lovens strengeste straff. I slike tilfeller der utøveren så til de grader bruker alle midler for å jukse mener jeg straffen burde vært betydelige mere enn to år.

Nå beholder han sponsorene, kan fortsette å trene slik han alltid har gjort, og er klar til neste OL frown

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Brusdalen] #989388 24/07/2010 08:22
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Brusdalen

Nå beholder han sponsorene.......

Og akkurat det der er ganske utrolig. Verden vil bedras.

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Thomas NWS] #989713 25/07/2010 12:34
T
Thomasen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Synes dopere som blir tatt, som bedyrer sin uskyld trass positive A og B prøver, opptrer som klovner. Positiv A og B prøve på EPO er vel lik utestengelse uansett. Har noen blitt frifunnet for dette noe sted i verden?

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Brusdalen] #989730 25/07/2010 13:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Nå beholder han sponsorene, kan fortsette å trene slik han alltid har gjort, og er klar til neste OL frown

Når utestengelse i tillegg betyr at man er utestengt fra organisert idrett (hvilket betyr mindre kontroll med hva man foretar seg) samtidig som man ikke mister effekten av at man under "dop-perioden" har trent på et høyere nivå enn man ellers ville gjort mener jeg at det eneste riktige er livstidsutestengelse ved førstegangsforseelse.

Forøvrig synes jeg det er håpløst når advokaten til Tysse klager på rettssikkerheten til utøverne fordi bevisbyrden etter hans mening er snudd på hodet ved at det er opp til utøveren å bevise sin uskyld istedet for at det er motparten som må bevise hans skyld.
Dette er etter min mening å snu saken på hodet da antidopingorganisasjonene ved en positiv A og B prøve har bevist utøverens skyld utover all rimelig tvil. Da bør skyldige utøvere ha vett på å legge kortene på bordet og ta sin straff, mener de at de er uskyldige blir videre prøving av saken å regne som en anke hvor bevisene skal vurderes på nytt. Ergo er dette helt i tråd med vanlig rettspraksis

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Torshov-Simen] #989752 25/07/2010 14:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Torshov-Simen

Dette er etter min mening å snu saken på hodet da antidopingorganisasjonene ved en positiv A og B prøve har bevist utøverens skyld utover all rimelig tvil.

Men hur vet vi at detta er fallet? Jeg har ialle fall fått før mig at tex testerna før epo og cera er kompliserte tester der man ser på førskjellige parametrar og drar en slutsats utifra det (jemført med at leta efter en given substans i prøven). Falska positiva prov svar er møjliga.

Jeg er ikke tilrekligt insatt men har før mig at Landis saken mye handlade om at testerna ikke nødvendigtsvis gav et korrekt svar og at WADA ikke er så veldig øppna med hur bra testerna faktiskt er, antallet falska negative og fremførallt antallet falska positiva test.

Jeg vet som sagt ikke hur trolig det er at noen blir uskyldigt dømd men helt omøjlig tror jeg endå ikke det er.

Men jeg er nog enig i vad du skrev i siste stykket.

Quote:

Når utestengelse i tillegg betyr at man er utestengt fra organisert idrett (hvilket betyr mindre kontroll med hva man foretar seg) samtidig som man ikke mister effekten av at man under "dop-perioden" har trent på et høyere nivå enn man ellers ville gjort mener jeg at det eneste riktige er livstidsutestengelse ved førstegangsforseelse.

Lengre straff skulle nog vare bra hvis man kan bevisa at utøvaren har dopat sig bevist men tror endå det er en del som blir tatt i doping når det faktiskt er snakk om misstag og eller substansen ikke er relevant før sjelva aktiviten (tex marijana eller kokain utanfør konkurransen) og synes livstid skulle vare lite vel hardt då.

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: fredriks] #989780 25/07/2010 16:31
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: fredriks

Lengre straff skulle nog vare bra hvis man kan bevisa at utøvaren har dopat sig bevist men tror endå det er en del som blir tatt i doping når det faktiskt er snakk om misstag og eller substansen ikke er relevant før sjelva aktiviten (tex marijana eller kokain utanfør konkurransen) og synes livstid skulle vare lite vel hardt då.

Nja, delvis enig...
Jeg burde ha presisert at jeg særlig tenker på de prestasjonsfremmende midlene når jeg ønsker livstidsutestengelse ved første forseelse.

Men når det gjelder de prestasjonsfremmende substansene så mener jeg at det ikke finnes noe slikt som "uaktsom doping". Som utøver har man ansvar for å vite hva man putter i seg, må man på død og liv bruke "tvilsomme" kosttilskudd etc. vet man (eller bør vite) hvilken risiko man løper.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Brusdalen] #1413156 01/06/2012 17:11
esv Offline
Avhengig
Avhengig

Ikke bare beholder han sponsorene, han får visstnok støtte av både Olympiatoppen og Friidrettsforbundet for å kvalifisere seg til OL. NRK

Hvor langt ned er det mulig å dra den nisselua?

Er det så dårlig stilt med etikken i norsk idrett?

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Mmar] #1413179 01/06/2012 17:48
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Og for at han skal klare OL-kravet er det søsteren hans som arrangerer "uttakningsstevnet" i en superlett løype på hjemstedet hans. Jepp, nisselua henger og slenger rundt anklene på friidrettsforbundet.

Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Mmar] #1413210 01/06/2012 18:14
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg fristes sterkt til å bruke ordet "skammelig."

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: Mmar] #1413317 01/06/2012 19:56
Espen Offline
More than words
More than words
Eller latterlig!

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Tysse dopingtatt; jerninntak?!? [Re: oyvin] #1413509 02/06/2012 09:57
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oyvin
Jeg fristes sterkt til å bruke ordet "skammelig."

Du er ikke alene - dette er en falitterklæring av norsk idrett. Dette sender et tydelig signal til alle andre om at risikoen ved å dope seg er så minimal at det bare er å ta sjansen.

Helt tragisk.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support