Landis-nytt
|
Re: Landis-nytt
[Re: oevk]
06/07/2010 16:21
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
I årets utgave av BErgen-Voss var den en kompis som satt i felt med to sytkker som "knipset" et eller annet i bunn av siste bakken. Vet ikke hva det var, men det må ha funket for de to kjørte fra resten av feltet opp bakken uten hender på styre. Feltet de satt i var blant de seedete, men ikke rekordgruppen og ikke så tregt at det burde vært mulig. Kan det ha vært speed eller noe lignende?
Det er bra naivt å tro at folk ikke doper seg. Om ikke med EPO og blodoverføringer så med enklere metoder. Mosjonistsyklister har ikke behov for å skjule dopingen sin siden sjansen for å bli testet er lik null.
Det er er ingenting som sier at det er de beste som doper seg. Hvorfor må det være speed eller noe? Er ikke bare knipse i seg noe så virker det med en gang.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
06/07/2010 17:15
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg håper det er jeg som ikke cather en ironi her? Du har kanskje ikke sett at man for eksempel får druesukker i tablettform. Kanskje var det allergipiller, paracet osv osv.
Forøvrig er jeg ganske lei av det er fritt fram i alle dopdebatter å kalle alle som ikke går rundt og tror det verste om sine medmennesker til enhver tid for naive.
Det er rimelig paranoid å gå rundt å tro at doping er utbredt i norske mosjonistkretser. At det helt sikkert finnes en og annen idiot som bryter reglene, her som i alle andre sammenhenger, er noe helt annet.
Dessuten, who the "#"* cares. Om en eller annen gjøk dytter meg ned en plassering fordi han er dopa har det ingen påvirkning på meg og mitt. Jeg lever ikke av dette og skal heller ikke leve av det. Dessuten, er jeg helt overbevist om at det ikke finnes dop overhodet i det bitte lille norske sykkelmiljøet.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
06/07/2010 17:37
|
progres
Besatt
|
Besatt
apotekene har en selvstendig rapporteringsplikt til helsetilsynet hvis de mistenker misbruk / uvettige forskrivninger. Først og fremst gjelder dette i praksis a og b preparater . Dette fungerer som en slags supervisjon / kontroll med at det ikke drives ”doktorshopping” - altså her at en pasient får resept forskrevet fra flere forskjellige leger som ”ikke vet om hverandre” Men apotekene har også oversikt på andre preparatområder og er snare til å si fra. Spørsmålet ditt om ”hvor mye som skal til” for at apotekeren ikke begår et lovbrudd er interessant, vet ikke om noen rettspraksis på dette området, men det skal jeg prøve å nøste på i morgen. forsvaret har eksempelvis i sitt rusmiddeldirektiv pkt 1.3.8 ang ” Rapporteringsplikt Alt personell som oppdager eller som på annen måte får kjennskap til personell i Forsvaret som har eller har hatt befatning (erverv, overdragelse, besittelse, bruk mm) med narkotika, doping, eller misbruk av legemidler som inneholder narkotika, har rapporteringsplikt. Unntak er de som er fritatt for denne rapporteringsplikt med bakgrunn i lovpålagt taushetsplikt. ... Overtredelse av denne rapporteringsplikt kan medføre disiplinær forføyning. Ellers så har du sikkert googlet fram det samme som meg – men her er i alle fall noen flere linker. http://www.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=455&amid=1336347http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19930430-0318-001.htmlhvor omfattende dette til slutt blir kan du se eksemplifisert her http://www.fhi.no/dav/8dc297332d.pdfsummen av det hele er altså et ganske så omfattende overvåking / kvalitetssikringssystem hvor jeg for min del føler meg relativt trygg på at det som måtte sirkulere av dopingmidler i det miljøet vi her snakker om ikke – eller kun i ytterst beskjeden grad – kommer over apotekerens disk. Kaffelars har helt rett - dette er preparater som ikke skrives ut til "friske mosjonister". Dette er preparater som vies oppmerksomhet - bla annet pga doping_misbruks_potensialet.
|
|
|
[Re: progres]
06/07/2010 19:19
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Fortsatt kun narkotika det er snakk om, som defineres ut ifra narkotikalisten. Ikke et kvekk om den inndelingen i A, B og C preparater det er snakk om. Dopinglisten du linket til i lovdata, var ikke nevnt i apotekerloven. Jeg er ikke sikker på hvor dopinglisten kommer inn i lovverket. Ut ifra hva lovteksten skriver, så ville jeg tro apotekerene begår lovbrudd ved å rapportere inn bruk av alle stoffer som ikke er oppgitt på narkotikalisten ( http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19780630-0008-001.html), eller derivater av disse, definert av høyesterett som straffbare kun når stoffet kan avledes direkte av et annet på dopinglista. (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/hr/hr-2010-00630-a.html&emne=narkotikalist*&) Må presisere at jeg her bare stiller spm ved hvordan lovverket praktiseres, og mulighetene til å spå på forhånd vil kunne praktiseres. Jeg ser f.eks vanskeligheter for en lege som utvikler angst eller en fobi, noe alle i utgangspunktet syns det er vanskelig å snakke om. Skal en da selvmedisinere med relativt trygge anxiolytika og risikere at en apoteker sladrer og tar fra deg levebrødet, eller skal en bare fortsette å leve med angsten, som kan gi en livskvalitet på kreftnivå? Til kaffelars sin påstand: Jeg ser at det er mulig at samtlige A og B preparater er på denne lista, men det tar for lang tid å sjekke til at jeg gidder. Forøvrig er jeg ganske lei av det er fritt fram i alle dopdebatter å kalle alle som ikke går rundt og tror det verste om sine medmennesker til enhver tid for naive.
Det er rimelig paranoid å gå rundt å tro at doping er utbredt i norske mosjonistkretser. Jess, det er ille å kalle folk naive, men å kalle folk paranoide...
Redigert av Hvilepuls; 06/07/2010 19:22.
|
|
|
06/07/2010 20:43
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Bare sånn oppsummert for min del: ser ut som om leger kan ta ut epo og steroider så mye de vil, uten å risikere noe. Står ikke noe i helsepersonelloven eller forskrift om legemiddelhåndtering som tyder på at det ikke er fritt fram. Andre relevante forskrifter?
Hvilke lover er det rent konkret som forhindrer leger i å operere som dopingleger i Norge, omtrent som damer får restylane og silikon? Er det betaling for resepter som det i så fall slås ned på? Det går da slik an å ta betaling per konsultasjon, og ikke dele ut resepter ved hver konsultasjon, og på den måten være lovlig dopinglege?
Starter man en bedrift som pusher dop, omtrent som legene i colorado som pusher hasj, så burde man kanskje også via EØS-avtalen, kunne saksøke de landene som har kriminalisert dopbruken, for å hindre fri konkurranse? Hadde vært gøy.
|
|
|
[Re: Kaffelars]
07/07/2010 07:26
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har ved mange tilfeller både Aldri noensinne har jeg så mye som sett og hørt konkrete rykter om bruk av forbudte preparater, foruten enkeltilfeller med asthmamedisiner. Rent konkret; uten å nevne navn, hva slags rykter er det du har sett og hørt? At bruk av doping i helsestudiomiljøer er nokså utbredt, overrasker ingen og det beslaglegges mye studiodop som bekrefter dette. Imidlertid er det ikke meg bekjent gjort noen beslag av EPO-relaterte preparater her til lands. Altså må man anta at det er norske leger som skriver ut Aranesp på resept til fullstendig nyrefriske idrettsutøvere, ellers finnes det for meg ingen opplagt forklaring på hvordan man skal oppdrive sprøytene. Som lege og idrettsutøver er dette naturligvis et samtalemnet blant likesinnede kollager fra tid til annen, og konsensus som sagt at vi aldri engang har hørt rykter om at noe slikt er blitt foreskrevet til friske mosjonister. Jeg kan ikke fatte hvordan dere da kan være så sikre på at mosjons-utholdenhetsdoping i Norge (glem studiobolerne) er så utbredt - jeg håper ikke det er basert på viaviainformasjon om noen som så noen ta en pille i den siste bakken fra Bergen til Voss. Det virker for meg som at du tar dette personlig, eller i hvert fall som et angrep på legestanden generelt. Jeg har ikke påstått at det er snakk om EPO. Det finnes stoffer som nok er mye lettere tilgjengelig enn som så, selv om de kanskje ikke virker like bra. Som jeg har nevnt tidligere i andre sammenhenger; min datter fikk Effedrin for noe for en del år siden. Det hadde vært enkelt for meg å ta for meg av det om jeg skulle finne på noe, og jeg tviler på at jeg er den eneste med en slik mulighet. Forøvrig; det larsb skrev om steroider og hestemedisin. Sigmund1: Bort sett fra muligens Hvilepuls (jeg gidder ikke lese alt han skriver) har man ikke her påstått at doping er utbredt (hva nå man legger i det), men at det ville være naivt å tro at det ikke forekommer. Selv om jeg også tror at det er mindre dop i utholdenhetsidretten enn på helsestudioene ser jeg ikke helt hvorfor man skal tro at utholdenhetsutøvere skal ha så mye bedre moral enn "løftere".
|
|
|
07/07/2010 08:30
|
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Imidlertid er det ikke meg bekjent gjort noen beslag av EPO-relaterte preparater her til lands. Altså må man anta at det er norske leger som skriver ut Aranesp på resept til fullstendig nyrefriske idrettsutøvere, ellers finnes det for meg ingen opplagt forklaring på hvordan man skal oppdrive sprøytene. Sykepleiere omgås Aranesp daglig. Det er ikke telling av disse sprøytene på medisinrommet så vidt jeg husker (arrester meg om jeg husker feil). Det ville vært lett å ta med seg noen av disse til en treningskompis dann og vann om man skulle ønske det. Mener bare å si at du trenger være hverken lege eller nyrepasient for å ha tilgang til Aranesp.
|
|
|
[Re: EgilS]
07/07/2010 08:32
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Det virker for meg som at du tar dette personlig, eller i hvert fall som et angrep på legestanden generelt. Jeg har ikke påstått at det er snakk om EPO. Det finnes stoffer som nok er mye lettere tilgjengelig enn som så, selv om de kanskje ikke virker like bra. Som jeg har nevnt tidligere i andre sammenhenger; min datter fikk Effedrin for noe for en del år siden. Det hadde vært enkelt for meg å ta for meg av det om jeg skulle finne på noe, og jeg tviler på at jeg er den eneste med en slik mulighet....Selv om jeg også tror at det er mindre dop i utholdenhetsidretten enn på helsestudioene ser jeg ikke helt hvorfor man skal tro at utholdenhetsutøvere skal ha så mye bedre moral enn "løftere". Chill out, jeg tar det på ingen måte personlig! Grunnen til at jeg trekker frem mitt yrke er at jeg tror at jeg som nokså allsidig utholdenhetsutøver OG til dels idrettslege, sannsynligvis er mer eksponert for flere idrettsutøvere enn den gemene forumleser, og sannsynligvis hadde hadde oppdaget spor av doping dersom det var så utbredt. Og det har jeg altså aldri. Heller ikke noen av mine idrettsutøvende kollegaer. Og jeg tør å påstå at jeg er hverken spesielt naiv eller sneversynt. Derfor overrasker det meg at ”så mange” her, har sett og hørt konkrete dopingtilfeller i mosjonsutholdenhetsidretten (MUI). Det er betydelig forskjeller på MUI og stuidobolerne hva gjelder holdninger og kanskje enda mer praksis og legalitet, derivert fra de respektive idrettenes elite. Blant konkurransekroppsbyggere internasjonalt er det ingen dopingtester, og alle aksepterer at alle driver med det. Blant eliteutholdenhetsutøvere er det ekstremt hyppige tester, og det fordømmes nord og ned hver gang det avsløres et råttent egg. Doping er juks, og dette sitter i ryggraden selv til MUI! Så jeg spør det igjen – uten at jeg verken har tatt noe personlig selv, eller at jeg ønsker å være personlig mot deg – hvilke håndfaste bevis, eller gjerne rykter, har du for at det er utbredt med doping i norsk MUI?
|
|
|
07/07/2010 08:38
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
...sannsynligvis hadde hadde oppdaget spor av doping dersom det var så utbredt. Og det har jeg altså aldri. Og takk for det. Jeg velger å holde meg til denne observasjonen og dermed tro at de aller, aller fleste ikke bruker sterkere midler enn kaffe og cola for å komme i mål på de turrittene jeg deltar i.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
07/07/2010 09:07
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er betydelig forskjeller på MUI og stuidobolerne hva gjelder holdninger og kanskje enda mer praksis og legalitet, derivert fra de respektive idrettenes elite. Blant konkurransekroppsbyggere internasjonalt er det ingen dopingtester, og alle aksepterer at alle driver med det. Blant eliteutholdenhetsutøvere er det ekstremt hyppige tester, og det fordømmes nord og ned hver gang det avsløres et råttent egg.
Doping er juks, og dette sitter i ryggraden selv til MUI! Hvordan du kan komme frem til noe slik når man vet hvor mye doping det er i proffsyklingen, det er meg en gåte. Historisk sett er det vel omtrent kun i Øst-Europeisk styrkeidrett og amerikansk ballspill at doping har vært mer akseptert enn i proffsyklingen. Det er forskjell på den fordømmelsen som blir gjort offisielt, og det som faktisk foregår. Det er ikke så vanskelig å se det basert på de avsløringene som har vært de siste 10 årene. Så jeg spør det igjen – uten at jeg verken har tatt noe personlig selv, eller at jeg ønsker å være personlig mot deg – hvilke håndfaste bevis, eller gjerne rykter, har du for at det er utbredt med doping i norsk MUI? Klart det er bare rykter. Det eneste man kan kalle bevis er positive prøver, og med det testregimet som er skal man se langt etter de. EDIT: Ryktene er ikke mer enn å ha snakket med "folk som vet om noen...". Og igjen, jeg har ikke skrevet at det er utbredt, men at man det er naivt å tro et ikke finnes. 2% som det er referert til her høres ut som et ikke urealistisk tall.
Redigert av EgilS; 07/07/2010 10:47.
|
|
|
[Re: sigmund1]
07/07/2010 09:09
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
for de som måtte ha noen interesse av det så er det en undersøkelse om doping her: http://www.antidoping.no/sitefiles/1/pdf/omfangsundersokelsen.pdfDen viser blant annet at i overkant av 3% av de som trener på treningsstudio bruker dop og at i underkant av 2% av de som er med i idrettslag bruker dop. Det er altså ikke bare Bole-Ole som pumper jern som bruker dop. En av grunnene til at jeg er så skeptisk er at jeg selv har blitt tilbydd ymse ved flere anledninger. Dette er folk jeg har møtt tilfeldig ved ulike anledninger, og ikke på treningssentre ol. At jeg har fått flere tilbud fra ulike personer uten å på noen måte oppsøke teamet, sier meg at tilgjengeligheten er stor og det var ikke akkurat noe som tydet på at det som blir tilbydd kom gjennon lovlige kanaler. Tror det er lite som kommer fra leger og helsevesen, det aller meste blir vel smugglet inn.
Øyvind
|
|
|
[Re: Erlend L]
07/07/2010 09:19
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Men Erlend det er ingen som har sagt noe annet enn at de aller, aller fleste er 100% reine i turritt. Jeg tror ikke det er utbredt doping i 40 årsklassene rundt omkring. Jeg tror ikke det er utbredt doping i elitesyklistmiljøet i Norge heller. Jeg tror at de fleste har høy moral rundt dette.
Men jeg tror altså at det finnes de som doper seg helt på egen hånd og deltar i sykkelritt. De trenger ikke vinne og bli lagt merke til av den grunn.
Det er bare å tenke seg hvor mange av de 15 000 i birken som av og til bruker hasj, marihuana, amfetamin eller kokain for å slappe av eller ta en fest i helga. Det er saker som står på dopinglista sammen med EPO og andre ting som faktisk gjør at man sykler fortere. Efedrin finnes i slankemidler og "naturmidler". Ingen av disse sakene er vanskelige å få tak i eller "farlige" som sprøyter.
Jeg går ikke rundt og er bekymret for at misbruket stjeler plasser fra meg i de rittene jeg er med på, eller tenker mye på dette til vanlig. Men jeg ser altså ingen grunn til at MUI skal stå utenfor trender i resten av samfunnet der det bare er å shoppe seg til lykke og et bedre liv. Særlig ikke nå som det er en vedig interesseøkning rundt sykling og turrenn.
Og helt til slutt. Jeg har ingen beviser for påstandene mine, jeg kan ikke henvise til rykter om navngitter personer eller ringer av norske dopingleger heller.
LarsB
|
|
|
07/07/2010 09:19
|
Dan
More than words
|
More than words
Man kan jo for øvrig lure på hva som skulle være motivasjonen for en turrittdeltaker å dope seg, men jeg tror det er veldig enkelt. Det er kanskje ikke snakk om "bevisst" juks. Det dreier seg sikkert ofte om at folk ser sin egen doping som rasjonell og rettferdig, ikke som juks:
"Jeg hadde en skade som tok fra meg to måneders treningstid i vår, så jeg trenger litt kompensasjon for å bli så bra som jeg egentlig er." "Det har vært for mye på jobben denne våren så jeg har ikke rukket å trene nok, men med litt medikamenter så kommer jeg fort opp på det nivået jeg pleier å ligge på."
Slike tanker tror jeg ligger bak hverdagsdoping. "Høhø, bare jeg doper meg så slår jeg dem allesammen" er nok en mindre vanlig tanke i turritt.
|
|
|
[Re: Dan]
07/07/2010 09:23
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Det er slik jeg oppfatter det også. Den undersøkelsen viser jo at det er mange ulike motiver for å bruke dop. Vil tippe doping er mye mer utbredt blant "midt-på-treet"-mosjonister enn blant de beste. Altså som en snarvei for å komme i OK form, men ikke knallgod form. Tipper at det da er mye lettere å rettferdiggjøre det ovenfor seg selv også. Litt sånn "Det er jo ikke som om jeg fratar noen seieren"-mentalitet.
Redigert av oevk; 07/07/2010 09:26. Rediger grunn: litt mer
Øyvind
|
|
|
07/07/2010 10:33
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
+2 larsb og dan
1. Det er ingen her som har sagt doping er "utbredt", spm er hvor utbredt. 2. Dan sin forklaring var det Kjell Ove Hauge oppga da han la alle kort på bordet og fortalte hvorfor han hadde russerdopa seg. 3. I bedriftsidrettsmiljøet er det et større potensiale for doping. Hvis noen på jobben småerter deg, eller verre, lager klikker med de som er gode og ikke gode- ja, hvorfor skal en ikke da dope seg? "Fuck them all"- lissom.
|
|
|
07/07/2010 10:35
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Tror det er lite som kommer fra leger og helsevesen, det aller meste blir vel smugglet inn. Leger "tilbyr" også til veldig stive priser, og det er vanskelig å lage business av å snike epo-sprøyter fra nyreavdelinger for sykepleiere. Epo er svinedyrt.
|
|
|
07/07/2010 10:55
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Vil anbefale å bla litt i den rapporten som jeg linket til lengre opp, den sier litt om hvem som bruker og hvorfor. Det står også at 26,1% av de som bruker dop tror de vil lukte vondt hvis de slutter???? Og at 1% mener at en god grunn til å bruke dop er for å klare opptaksprøvene til politihøyskolen!
Øyvind
|
|
|
07/07/2010 11:09
|
progres
Besatt
|
Besatt
utover det som er sagt tidligere så har jeg i dag fra apotekerhold fått vite at det først og frems er apoteklovens par6.2 som kommer til anvendelse ----------- "§ 6-2. .... Apotek har ikke adgang til å levere når utlevering innebærer brudd på gjeldende utleveringsbestemmelser og det ikke er adgang til å gjøre unntak. Det samme gjelder når:
a) reseptpliktig legemiddel kreves utlevert på grunnlag av mangelfull resept og vilkårene for nødekspedisjon etter gjeldende utleveringsbestemmelser ikke foreligger b) legemidlet etterspørres av person som i henhold til melding fra myndighetene ikke skal utleveres bestemte legemidler eller c) apoteket har grunn til å tro at legemidlet kan misbrukes eller utgjøre en fare hvis det utleveres.
|
|
|
07/07/2010 11:59
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det står også at 26,1% av de som bruker dop tror de vil lukte vondt hvis de slutter???? Og at 1% mener at en god grunn til å bruke dop er for å klare opptaksprøvene til politihøyskolen! En studie om konsentrasjonen av urinstoff og amoniakk i svetten til rugbyspillere, hinter om at en negativ proteinbalanse kan luktes. Sykkeltøyet lukter jo av og til ikke så fryktelig godt det heller...? Når bolere slutter å bole, så vil kroppen kvitte seg med muskelmasse, da samme trening ikke stimulerer like mye til muskelproduksjon, og byggesteiner (aminosyrer) da kan frigjøres. Om dette foregår i så stort tempo at du lukter det, der må jeg si pass... har nemlig ikke bola så mye. En annen grunn til at man kan lukte når man boler, er om du skaffer deg selv leversvikt, fetor hepaticus @ progres: c) er et ganske vagt pkt. Ville de du spurte rapportert inn 30 bokser med aranesp sprøyter til "eget" bruk?
|
|
|
[Re: ]
07/07/2010 17:26
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Hvis diskusjonen dreier seg om det finnes noen mosjonister som hadde testet positivt på en dopingprøve så tror jeg vi alle er enig, det ville blitt en god del.
Syns ikke det egentlig er en veldig interessant diskusjon. Skal man ikke få lov til å ta relativt vanlig medisin og så sykle et mosjonsritt? Tror dette kommer ganske langt ned på listne over samfunnsproblemer.
For å presisere og unngå skinnuenighet. Jeg mener at det på topp 100 listene i aldersklassene på for eksempel Birken ikke finnes en eneste rytter som bevist har tatt prestasjonsfremmende midler.
Jeg er helt sikker på at det blant de ca 16 000 deltagerne vil være flere som hadde testet på en dopingprøve. En og annen av disse har kanskje bevist brukt doping for å sykle fortere enn naboen.
Hvis vi tar utgangspunkt i tallene fra spøreundersøkelsen kan vi jo forsøke å gi et ca antall personer. 3 % sier de har brukt dopingmidler. Det betyr ikke at 3% bruker nå, dermed er vi nede på f eks 1 % som bruker per nå. Jeg vil også anta at doping er mer utbredt blant aldersklassen 18 - 25 (ung og dum og alt det der) og disse utgjør ikke flertallet av deltagere i et turrit. Dermed er vi nede i f eks 0,25 % - 0,5 %, toppen.
Dette blir 40 - 80 personer. Spre de utover aldersklassene så blir det 3 - 6 per klasse. Ikke akkurat noe å lage noe stort nummer ut av og ikke noe jeg vil kalle et problem for mosjonsidretten i Norge. Tragisk for de det gjelder (det må jo sies å være svært tragisk å bruke doping for å sykle Birken på 3:30 istendenfor 3:45).
Syklister utgjør nok omtrnet et tverrsnitt av den norske befolkningen og dermed har de selvfølgelig også et tverrsnitt av problemene til den norske befolkningen.
|
|
|
07/07/2010 19:58
|
progres
Besatt
|
Besatt
@ progres: c) er et ganske vagt pkt. Ville de du spurte rapportert inn 30 bokser med aranesp sprøyter til "eget" bruk?
kjekt med vage punkt vet du. Der ligger "handlingsrommet" 30 bokser ? - ja jeg tror det hadde blitt spørsmål der
|
|
|
[Re: KenR]
18/07/2010 21:07
|
Hjulcompaniet
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ser på det jeg har foran meg og gjøre det som må gjøres.
__Hjulcompaniet__
|
|
|
Que CERA, CERA
[Re: Hjulcompaniet]
20/07/2010 17:53
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
* Knegg..
Noen som har lest nyhetene?
|
|
|
Re: Que CERA, CERA
20/07/2010 18:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja. Deprimerende om det stemmer....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
20/07/2010 18:32
|
Walentin
Medlem
|
Medlem
|
|
|
[Re: Walentin]
20/07/2010 19:57
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Ja.
Deprimerende hvis det IKKE stemmer...
|
|
|
[Re: Walentin]
20/07/2010 20:23
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Han hevder uskyld som alle andre og at det er gjort en feil - det gjenstår å se hva han vil forsvare seg med. Jeg hørte ham på Dagsnytt 18, da ville han ikke svare konkret på hvilke feil som var gjort (i prøvetaking eller analyse?), men henviste til sin tekniske ekspert.
|
|
|
[Re: Erlend L]
20/07/2010 20:25
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Uskyldshvit skjorte eller ei, gråtkvalt til snørret kvælern, skyldig som synden selv. Les boken "ta det som en mann" og bli ferdig med det. Tullebukk.
Redigert av ElGordo; 20/07/2010 20:25.
I told u so!
|
|
|
[Re: ElGordo]
20/07/2010 22:01
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Ja, det hadde i grunnen vært befriende om en som ble tatt bare innrømmet skyld og tok sin straff, uten å bruke alle mulige slags bortforklaringer a la Hamilton. Jeg kommer ikke på noen i farten som har gjort dette; de fortjener litt mindre hat enn de andre som nekter til krampa tar dem.
|
|
|
|
|