Tour de France 2010
|
Re: Tour de France 2010
[Re: fredriks]
19/07/2010 17:52
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han kløna med å få på kjedet igjen. Han fikk det ikke til helt, kikka seg bak etter lagbilen som ikke var der, og måtte bare gjøre et nytt forsøk på å få det på. I tillegg så kjørte han mye alene etterpå.
|
|
|
[Re: zubeldiA]
19/07/2010 17:56
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men tilfellet her er jo det at Contador ser andy står stille og klinker til det han er god for, han snur seg til og med mens han rykker.
Han kjørde ju redan på maks innen og når han passerade Andy så før mig virker det ikke som at han ser sin møjlighet utan mer at han fortsetter det han begynte (sjelvklart bør han ha skjønt at noe var fel men synes endå det er en forskjell). Før mig virker det ikke som at han vender sig om og ser at andy har problem. Han vender sig men det er mye senare.
|
|
|
[Re: Thomas NWS]
19/07/2010 18:13
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
.....men jeg håpte også at Contador skulle vente inn Schleck, slik Ulrich gjorde mot Lance for noen år tilbake. .....og Lance ventet på Ulrich. Lance ventet aldri på Zülle i 1999.
|
|
|
[Re: ohels]
19/07/2010 18:33
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Vi ser jo hvor bra fair play fungerer i fotballen. Noen legger seg ned og vrir seg i smerter og alle må stoppe og vente. Tenk en sliten Contador som filmer en chainsuck og står og haler og drar i kjedet og samler krefter igjen mens Schleck står og venter. Repriser som viser hvordan man med vilje girer kjedet utenfor klingene når det røyner på.
Nei her holder jeg en knapp på at det er greit å stikke av.
At Lance ble hindret av en tilskuer synes jeg er noe annet, da er det fint å vente.
|
|
|
[Re: schnappi]
19/07/2010 18:41
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Dette var håpløst av Schleck -- han ventet ikke da Roche punget litt lengre ned i bakken. Da kan han ikke grine foran journalistene etterpå om hvordan han ville/ikke ville angripe. Han ventet heller ikke da Armstrong eller Evans gikk i bakken og spolerte sine sjanser (den ene umiddelbart, den andre senere). Jaha? Hvorfor skal Andy vente på Roche? Det var ingen som rykket da han punkterte. Her er det snakk om en "agreement" om å ikke angripe den gule trøya ved problemer. Det var heller ingen som rykket da Armstrong og Evans gikk i bakken for det var etter 7 km. Armstrong tryna senere men kom seg opp til feltet. Contador rykka idag og det har han fått berettiget pepper for. Hadde han roa ned og ventet på Schleck for så å angripe hadde han vært dagens helt. Nå er han dagens fjott.
Knut
|
|
|
[Re: acn]
19/07/2010 18:44
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
Ellers kan jeg jo legge til:
1. Jeg synes Contador, som så mange andre egosentriske toppidrettsutøvere (ikke alle, men mange), virker ganske så usympatisk, uavhengig av om han dro fra Schleck i dag
2. Jeg er sikker på at han lyver når han sier han ikke visste Schleck hadde problemer, bl a så det jo ut som han så det, og da klinte til.
3. Jeg håper Contador ikke vinner touren. Ikke fordi han dro fra Schleck i dag, jeg er bare litt anti-fan av Contador.
|
|
|
19/07/2010 18:49
|
TrondF
Entusiast
|
Entusiast
Syns dette blir for drøyt. Er tross alt en konkurranse! En ting er å vente på folk når uhell skjer, hvor man ikke har noe skyld selv eller mulighet til å unngå. Ta feltvelten på spa etappen som et eksempel. Men her rykker Andy til og prøver å gire opp på storeskiva med fullt tråkk i pedalene, alle som har syklet litt selv vet hva som fort kan skje da  På bildene ser man at contador allerede er i full fart oppover for å svare på støtet til andy. Uflaks, men selvforskylt. Slikt bør ikke tas under "fairplay"/"gentlemens agreementen".
|
|
|
[Re: TrondF]
19/07/2010 19:03
|
acn
Entusiast
|
Entusiast
På bildene ser man at contador allerede er i full fart oppover for å svare på støtet til andy Mulig du har rett. Selv satt jeg og koste meg over å se schleck være på vei til å stikke av, med en strevende og oppgitt contador, og så synes jeg det så ut som contador skiftet ansiktsuttrykk i det han får synet av schleck som trøbler. Skal prøve å få med oppsummeringen på Eurosport. Uansett enig i at dette ikke bør tas under fairplay/gentlemens agreement.
|
|
|
19/07/2010 19:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig du har rett. Selv satt jeg og koste meg over å se schleck være på vei til å stikke av, med en strevende og oppgitt contador, og så synes jeg det så ut som contador skiftet ansiktsuttrykk i det han får synet av schleck som trøbler. Skal prøve å få med oppsummeringen på Eurosport.
Finnes det flera tv bilder? Har sjelv bare sett hendelsen på youtube http://www.youtube.com/watch?v=zcN2HrkrnF4 og der kan jeg ikke se noe om contadors ansiksutrykk eller liknande. Ser mest ut som han begynner sent at følge schlecks brud (har lest at han var instengd) men at han kommer med en veldig fart.
|
|
|
[Re: fredriks]
19/07/2010 19:43
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Ingen som leser linkene?
Andys sjef, Bjarne, legger all skyld på Andy som ikke har kontroll på utstyret. Samtidig sier Bjarne at han satt for langt bak i feltet til å se hva som skjedde. Altså har ikke lagledelsen nødvendigvis tv-overførte bilder av teten og Astanaledelsen benyttet derfor neppe anledningen til å be Vino og Alberto om å dra på grunnlag av tv-bilder. Vino/Alberto var allerede i gang.
Andy selv drar frem at Alberto ventet på ham på Spa etappen. Om noen har noe å lære (generelt) så er det vel ynglingen Andy fremfor veteranen (realtivt sett) Alberto. Hven var det som "sutret" over farlige utforkjøringer og den "farlige" Ardenneretappen? Som om det ikke er integrale deler av TdF? Årets løype er lagt opp til at den beste allrounderen vinner.
Andy fomma. Fommet med giringen, fommet med å sette på igjen kjedet, to ganger, fommet med å komme seg i gang igjen, giring igjen. Ærlig talt, vente på teknisk support for å få kjedet på plass? Noen av oss terrengsyklister som kunne ha levd med dét?
Ja det er forskjell på å vente på en konkurrent som kjører ut eller blir veltet av en tilskuer, og vente på en konkurrent som setter seg selv ut av spill. Alberto hadde allerede begynt å støte innen Andy fomma, men han stoppet ikke.
Litt mye Albertohat her, akkurat som i fjor. Hvor ble det forresten av alle dere som satte hus og hjem på at Alberto hadde dopet seg i fjor? Dere lovet at han ville bli avslørt? (Ca. samme gjeng som mente at Lance garantert var/er ren? Vi får se hvem som først blir vippet av tronen sin.)
Jadda, det kan godt være at Alberto så sitt gyldne snitt til å øke avstanden vel vitende om at Andy suger i utforkjøringer. Synd for Andy, tidsdifferansen økte mest der. Kanskje Andy greier å ta inn senere, vi får se.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: TrondF]
19/07/2010 19:51
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Men her rykker Andy til og prøver å gire opp på storeskiva med fullt tråkk i pedalene, alle som har syklet litt selv vet hva som fort kan skje da  På bildene ser man at contador allerede er i full fart oppover for å svare på støtet til andy. Uflaks, men selvforskylt. Slikt bør ikke tas under "fairplay"/"gentlemens agreementen". +1 Uforskyldte uhell utløser "vente-plikt", men slik det ser ut er dette rett og slett en junior-feil av Schleck og da er det fritt fram
Redigert av Torshov-Simen; 19/07/2010 19:54.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Rednax]
19/07/2010 20:01
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om han burde ventet eller ikke er jeg usikker på, men heller nok mot at han burde.. Det som jeg synes gjør han til en fjott er at når han ikke ventet får han si det som det er. Og si at han ikke så det blir for dumt. Da får han stå frem rak i ryggen og si at det var selvforskyldt og at det da ikke var noen grunn til og vente da hvis det er det han mener. Andy får en sjanse og det er på torsdag, men tror desverre ikke det går.. I morgen er det nok for langt til mål etter siste fjell.
|
|
|
19/07/2010 20:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Ingen som leser linkene?
Andys sjef, Bjarne, legger all skyld på Andy som ikke har kontroll på utstyret. Samtidig sier Bjarne at han satt for langt bak i feltet til å se hva som skjedde. Altså har ikke lagledelsen nødvendigvis tv-overførte bilder av teten og Astanaledelsen benyttet derfor neppe anledningen til å be Vino og Alberto om å dra på grunnlag av tv-bilder. Vino/Alberto var allerede i gang. se. Da er dette nytt. Da teamene har kjørt med små tver i bilene i mange år alt. Men de er ikke så store at man ser detaljer. Men kan garantere at lagledelsen i Astana fikk med seg at Andy måtte av sykkelen. Om ikke annet kom det helt sikkert på ritt radio. Trur du helt seriøst at lag som har 100 milioner + i budsjett ikke fikk med seg dette?? :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Kriss]
19/07/2010 20:05
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Contador skulle i alle fall ikke jobbet i den gruppa som stakk i fra.
Han kunne virkelig ikke tro at Andy, som støtet så friskt og fikk kjedeproblemer, ikke kom tilbake fordi han var for dårlig.
|
|
|
[Re: Kriss]
19/07/2010 20:06
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Imorgen bør det hvertfall bli action om Andy skal kunne vinne sammenlagt. Contador går neppe på noen ny Paris-Nice-smell, så da må han nok ta litt tid imorgen også. Jeg håper Saxo Bank sender omtrent hele laget i brudd så andy kan stikke av opp Tourmalet og ha drahjelp nedover og litt opp siste bakken og kanskje en Cancellara som står og venter over siste toppen. Men det er nok bare på PCM at det går ann 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
19/07/2010 20:19
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje skulle Andy og Alberto sammen lagt på kjedet igjen...
|
|
|
19/07/2010 20:21
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jadda, det kan godt være at Alberto så sitt gyldne snitt til å øke avstanden vel vitende om at Andy suger i utforkjøringer. Synd for Andy, tidsdifferansen økte mest der. Kanskje Andy greier å ta inn senere, vi får se.
Andy tapte vel ikke stort mer enn 5-6 sek fra toppen og dit det flatet ut, og da kjørte Sanchez friskt.
|
|
|
[Re: kjerts]
19/07/2010 20:29
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Han tapte nok mer enn det for på toppen var han bare 15 - 20 sek bak Contador. Andy kjørte veldig fort fra han kom på sykkelen til han var oppe. Fortere enn Contador som tro det han var go for. At han ikke tapte mer utfor viser at gutten er i form. Blir spennende i morgen. Og jeg som sitter på fly/helikopter på vei til jobb i den tia.... Fa'@£$££$an
Knut
|
|
|
[Re: KnutG]
19/07/2010 20:33
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Jaha? Hvorfor skal Andy vente på Roche? Av eksakt samme grunn som Alberto skulle ha ventet på Andy. Når Andy ikke gjør det selv, kan han ikke forvente at andre skal oppføre seg på en spesiell måte mot ham. Det var ingen som rykket da han punkterte.
De stoppet ikke akkurat og ventet. Contador rykka idag og det har han fått berettiget pepper for. Hadde han roa ned og ventet på Schleck for så å angripe hadde han vært dagens helt. Nå er han dagens fjott. Han er dagens helt. Han så en mulighet og han utnyttet den. Hvis kjedet hoppet av fordi Andy skiftet gir på feil tidspunkt i tillegg, så er det jaggu meg selvforskyldt feil også og da er det vitterlig ikke opp til Contador å gi opp muligheten der konkurrenten hans regelrett tabber seg ut.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
19/07/2010 20:50
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
"Gentlemen agreement" reglen er at man angriper ikke den gule trøya ved problemer. Roche var ingen kandidat engang til den. Og ingen stopper og venter. De bare holder samme tempo eller reduserer det. Ikke øker.
Når det gjelder Contador mener jeg han brøt den reglen, uskreven sådann. Han så at Schleck stoppa og kunne roa ned men isteden gir han full gass. Selvsagt har han lov til det. Og selvsagt så han at Schleck bomgiret og at det var hans egen "juniorfeil".
Knut
|
|
|
19/07/2010 20:52
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Vanskelig å si om han burde stoppet eller ikke. De uskrevne reglene er - nettopp; uskrevne, og det er umulig å si om kjedetrøbbelet var Schlecks egen feil eller ikke. I og med at det er en konkurranse er det kanskje greit at Contador kjørte på. Han er en fremragende syklist. Han KUNNE ha vært både en fremragende syklist OG en stor idrettspersonlighet og hedersmann, men har er bare det førstnevnte. OK for meg, men jeg håper Schleck, eller Sanchez for den saks skyld, vinner Touren.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
19/07/2010 20:54
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Men her rykker Andy til og prøver å gire opp på storeskiva med fullt tråkk i pedalene, alle som har syklet litt selv vet hva som fort kan skje da  På bildene ser man at contador allerede er i full fart oppover for å svare på støtet til andy. Uflaks, men selvforskylt. Slikt bør ikke tas under "fairplay"/"gentlemens agreementen". +1 Uforskyldte uhell utløser "vente-plikt", men slik det ser ut er dette rett og slett en junior-feil av Schleck og da er det fritt fram +2 
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
19/07/2010 21:12
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
"Gentlemen agreement" reglen er at man angriper ikke den gule trøya ved problemer. Roche var ingen kandidat engang til den. Og ingen stopper og venter. De bare holder samme tempo eller reduserer det. Ikke øker. Er gentlemen agreement en uskreven regel hvor man ikke angriper den gule trøyen eller en favoritt til å vinne den i Paris? Thor Hushovd mistet den gule trøyen på grunn av punktering i en tidligere TdF og ingen ventet på han. Det er også dumt at panelet i TV2 kritiserer Contador for å angripe på denne måten samtidig som de syntes at Hushovd burde ha fått poeng på den Kansellera-etappen tidligere i Touren. Så det var greit at Hushovd skulle spurte om andre plass mot antatt svakere ryttere og mens de beste spurtene lå i grøften, men det var ikke greit at Contador tjener noen sekunder på Andy! Jeg har mistet respekten for Dag Otto Lauritzen.
Redigert av femte_gir; 19/07/2010 21:13.
|
|
|
[Re: femte_gir]
19/07/2010 21:29
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå roter du med de uskrevne reglene, femte_gir. Et felt kan senke farten hvis den gule trøya har mulighet til å komme seg tilbake, men det verste er å gripe muligheten og ØKE farten. Man sparker ikke de som ligger nede. Det usportslige i denne situasjonen er at Alberto helt bevisst angriper når Andy har problemer. Greit nok at han allerede hadde satt i gang fartsøkningen før det skjedde, men han måtte rundt Andy som nesten sto stille med kjedeproblemet, og Contador kunne fint avbrutt angrepet og ventet på de andre i samme gruppe. http://www.youtube.com/watch?v=oe7wpDjGHXU
|
|
|
[Re: femte_gir]
19/07/2010 21:29
|
bullet
Besatt
|
Besatt
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
19/07/2010 21:51
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
"Gentlemen agreement" reglen er at man angriper ikke den gule trøya ved problemer. Roche var ingen kandidat engang til den. Og ingen stopper og venter. De bare holder samme tempo eller reduserer det. Ikke øker.
Akkurat, ja. "All animals are equal... except some are more equal than others". Litt pussig kombinasjon av opplagte dobbelstandarder og urettferdighet med "gentlemen's agreement".
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
19/07/2010 22:02
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Akkurat, ja. "All animals are equal... except some are more equal than others". Litt pussig kombinasjon av opplagte dobbelstandarder og urettferdighet med "gentlemen's agreement". Nice! +1
|
|
|
[Re: bullet]
19/07/2010 22:25
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Støtter den. Syntes dette blir blåst opp større en det det er. Er jo ofte at noen mister en av trøyene i GTene pga problem med utstyr, og andre ikke stopper opp. Hadde vært likevel vært lurt av Contador å vente, det hadde nok styrket anselsen hans blant "folket". Han vinner jo likevel, uavhengig av denne etappens 39 sekund i forhold til Schlek. Kan ikke synes mer synd Schlek en andre som får utstyrstrøbbel. En del av gamet, og her ganske selvforskyldt, og sånn som han rota (stress ja, men selv jeg, en selvutnevnt dårlig sykkelmekker hadde klart dette mindt like fort som Schlek). Andy gutten skal dog ha skryt for av intervjunene etterpå, han tok det greit og responderer med sunn agressjon. Blir spennende i morgen. Selv er jeg mest imponert over Menchov. Tror han klarer tredjeplassen, kan faktisk utfordre Schlek hvis han har en dårlig dag på lørdag (tempoen).
|
|
|
19/07/2010 22:36
|
heijoh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis Contador vinner TdF 2010 med et halvt minutt foran Schleck, så blir han husket som en "uverdig" vinner av mange... Han virker som en som syns det er helt greit.
Heidi Johansen
|
|
|
[Re: Oddefa]
19/07/2010 22:48
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
+1 til denne, ja. Vacchi: "Nu ska jag slutligen säga vad jag tycker Alberto Contador skulle ha gjort. Han borde ha satt sig på rullen på Mentjov och Sanchez upp till toppen. I utförskörningen skulle det varit race igen, med eller utan Schleck i gruppen. "
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
|
|