Trene Riktig ?
|
Trene Riktig ?
18/07/2010 18:28
|
Toad Quicksilver
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei.
er det noen som kan hjelpe en stakkar med noen tips, jeg har sykklet i 3 år nå og som det viser seg trent feil hele veien. nå det siste året har jeg kjørt på pulsklokke og forsøkt og kjøre i sone 1 som jeg har fått høre at skulle være 55 - 77 % av max puls. så jeg har stilt inn klokka mi på denne sonen. og det går forså vidt bra på flat mark, men så fort jeg lukter en oppoverbakke stiger pulsen til et eller annet sted i 80 % uansett. det er nesten vanskelig for meg og kjøre i sone 1 oppover for da må det gå så sakte at det er en skam,
kommer dette rett og slett av at jeg er så dårlig trent at pulsen stiger ? vi er 2 stk som sykkler sammen og når bakken kommer kjører han fint ifra meg på 70 % av sin puls,
kan jeg bruker polar cs 500 min feil ? eller er jeg bare dårlig trent.
og hva skal man gjøre for og komme seg dit han er ? jeg finner det rett ogslett vanseklig og ligge så lavt som sone 1
|
|
|
Re: Trene Riktig ?
[Re: Toad Quicksilver]
18/07/2010 18:58
|
rog
Entusiast
|
Entusiast
Dette er nok en vanlig erfaring alle gjør seg når de tar i bruk pulsklokke for å begynne å trene i soner. Det betyr ikke at du nødvendigvis er dårlig trent. Min erfaring var at jeg ikke var vant til å trene så "lett" og det derfor virket vanskelig å holde tilbake. Det er også viktig å tenke på det at det nødvendigvis ikke betyr noe om du må over i sone 2 og 3 underveis i den rolige sone1 turen din. velg turer med mange flate partier til sone 1 treningen din.
|
|
|
18/07/2010 19:56
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Nr.1 Er du sikker på at du bruker din absolutte makspuls ? (altså målt ved maks ytelse og lagt på 3-4 slag) Nr.2 Hva er formålet med Sone-1 syklinga? (altså er det faktisk nødvendig å holde deg i sone-1, og det kommer jo an på hvor mange timer i uka du sykler. De fleste mosjonister sykler ikke nok til å trenge å holde seg i sone 1) Hva er sakte i bakker ? For Sone-1 bruker jeg 55-72% av MaksHF (Olympiatoppen) Min maksfart i en 5% stigning i Sone-1 er i dag ca.230watt eller 15km/t Jeg vil jo da såklart bli kjørt ifra av noen  Bruker selv Polar CS600 og er meget fornøyd 
Redigert av Øystein Rustad; 18/07/2010 20:15.
|
|
|
18/07/2010 19:57
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
nå det siste året har jeg kjørt på pulsklokke og forsøkt og kjøre i sone 1 som jeg har fått høre at skulle være 55 - 77 % av max puls. så jeg har stilt inn klokka mi på denne sonen. og det går forså vidt bra på flat mark, men så fort jeg lukter en oppoverbakke stiger pulsen til et eller annet sted i 80 % uansett. det er nesten vanskelig for meg og kjøre i sone 1 oppover for da må det gå så sakte at det er en skam, Hvis det er noen trøst så kan jeg informere om at jeg "stadig vekk" blir kjørt fra oppover av folk på terrengsykkel når jeg kjører sone 1 på raceren. Sone 1 skal gå rolig, og det kan nesten ikke gå for rolig.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
18/07/2010 20:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Mitt tips er kast klokka eller ta en terskel test.. Å trene utifra maks puls har jeg aldri hatt trua på eller kommer aldri til å få.
Sone 1 trening kan absolutt gå for rolig. Man skal kjenne at man har trent selv på langtur. Jeg har til gode å trene med noen som sykler fort som tasser rundt på langtur. Her i Norge skal alle trene mest mulig timer og det er det viktigste. Jo mere timer og jo roligere det går jo bedre er det.
Det er ikke snakk om at man skal trene halv hardt hele økta men er snittet sånn ca i sone 1 er det greit. Når man kommer i motbakke så går pulsen over. No stress!! Og bare bra.
Så mitt tips til trådstarter er å trene etter følelsen så sant du ikke tar en terskel test. Langturer kjører du rolig men i oppoverbakker så går pulsen opp. Ikke farlig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/07/2010 20:14
|
olechr
More than words
|
More than words
nå det siste året har jeg kjørt på pulsklokke og forsøkt og kjøre i sone 1 som jeg har fått høre at skulle være 55 - 77 % av max puls. så jeg har stilt inn klokka mi på denne sonen. og det går forså vidt bra på flat mark, men så fort jeg lukter en oppoverbakke stiger pulsen til et eller annet sted i 80 % uansett. det er nesten vanskelig for meg og kjøre i sone 1 oppover for da må det gå så sakte at det er en skam, Hvis det er noen trøst så kan jeg informere om at jeg "stadig vekk" blir kjørt fra oppover av folk på terrengsykkel når jeg kjører sone 1 på raceren. Sone 1 skal gå rolig, og det kan nesten ikke gå for rolig. Da må du begynne å trå på så skal du se farten kommer mere i rittene også. Som aktiv senior utøver så bør man ikke være under 30 i snitt på langtur (så sant det ikke er mye bakker) :-)
Redigert av olechr; 18/07/2010 20:17.
|
|
|
[Re: olechr]
19/07/2010 18:02
|
Toad Quicksilver
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, sikkert et dumt spørsmål men jeg må stille det alikevel.
hvordan utførere man en slik terskel test ?
|
|
|
19/07/2010 19:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Det må du gjøre hos noen som har laktat tester. Er mange som gjør dette rundt omkring. Koster ca 500-1000 kroner. Men verdt det om man skal bruke pulsklokke som verktøy
|
|
|
19/07/2010 20:52
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Trener du over 30 timer i uka, type treningsleir Mallorca påsken, kan det være greit med pulsklokke, eller hvis du trener i høyden. Alt annet kan egentlig gå på følelsen. Som Olechr sier, du skal ikke være uberørt etter langtur. Jeg siterer den 'o store Knut Kvalheim: "Skal du satse, gjør det skikkelig, ikke driv med pusling."
Når det er sagt, føler du deg sliten på langtur, er det helt etter boka og ta det rolig, men da følge beina, og ikke pulsen. Mange har sikkert opplevd dager med lav puls. Hvis man absolutt skal presse pulsen opp i sone 1 (dette kan være vanskelig for meg noen ganger) blir beina mer slitne, når de kanskje burde hatt rolig spinning.
Jeg har stor tro på å trene rolige (hvis de først skal være rolige) i flatt terreng, så flatt som overhodet mulig. I Oslo er veiene mot Fredrikstad (Gamle Mossevei) fine, da kan du hvis du føler deg sprek ta av til Nesodden hvis du føler deg sprek, der er det bakker man kan mose seg selv litt i.
Olechr har mye å lære bort til mosjonister og også toppidrettsutøvere som er pissredde for å overstige sone 1 på langtur. Jeg trente 10 dager i Italia hvor Omega Pharma var på treningsleir, fikk 4-5 dager med de i fjellene og flatene. Phillipe Gilbert som er lagets beste (og kanskje verdens beste?) er like aggressiv på trening som i ritt. Føler han seg bra, moser han seg selv og de andre på trening. Er han sliten legger han seg bak i gruppa, danner grupetto tidlig i bakker jeg hang med resten av laget opp (riktignok ikke sone 1 :P). Funker det for Phillipe, funker det for Ola Nordmann.
|
|
|
[Re: Rask]
19/07/2010 21:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Olechr har mye å lære bort til mosjonister og også toppidrettsutøvere som er pissredde for å overstige sone 1 på langtur. Jeg trente 10 dager i Italia hvor Omega Pharma var på treningsleir, fikk 4-5 dager med de i fjellene og flatene. Phillipe Gilbert som er lagets beste (og kanskje verdens beste?) er like aggressiv på trening som i ritt. Føler han seg bra, moser han seg selv og de andre på trening. Er han sliten legger han seg bak i gruppa, danner grupetto tidlig i bakker jeg hang med resten av laget opp (riktignok ikke sone 1 :P). Funker det for Phillipe, funker det for Ola Nordmann.
Dette gjelder de fleste andre proffer og gode ryttere jeg har trent med også. Er ikke noe pusling selv om det er "rolig" tur. Ingen som sitter å glaner på klokka. Når man kjører sammen med andre så ligger de som er foran over sonen med god margin, så går den under når man ligger bak.
|
|
|
20/07/2010 07:58
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Med 1.0 i laktat på 145 i puls (ca 230 w) og terskel på 173 +/- (ca 325 w) hvor hardt mener ekspertene at jeg skal ta i på langturene? Jeg pleier å ligge på ca 130 i snittpuls på 4-5 timers langturer. Dere trenger forresten ikke påpeke at laktatprofilen min er skremmende bratt på slutten, det har jeg klart å skjønne selv også 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
20/07/2010 18:45
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Det jeg mener, og sikkert Olechr også mener, er at man ikke skal presse seg for å holde pulsen nede. Sone 2 hører med til en langkjøringsøkt, sone 3 også noen ganger. Jeg er overbevist om at det å kikke paranoid på pulsklokka er en dårlig ting, og har gjort at jeg har sluttet med det.
"BNA: You may have noticed that team HTC-Columbia are now sharing live rider data with viewers such as rider position, speed, cadence, power output and heart rate. Where do you see technology going in the next few years.
Haussler: They are going a long way, though a lot of the riders depend upon their equipment. I dont use a heart rate monitor, I dont use an SRM system or a speedo. If I feel good I will go out and smash myself (train hard), if I am not feeling too good, then I just stay at home. So you have to learn how your body reacts, how your body is, how your body feels. You have to really learn to use your body in training.
A lot of people have trainers and they say you have to do 150 today, 180 tomorro, 200 the next day and youre tired, but you have to do it because your trainer says you have to do it." Sakset fra http://www.bicycles.net.au/Road-Cycling-News-and-Articles.62.0.html?&cHash=da527b0dde&tx_cmarticle_pi1%5BsingleID%5D=875.
Hvorfor skal vi som trener 10-15 (20) timer i uka pusle rundt hvis de som trener 20-35 timer i uka ikke gjør det?
|
|
|
[Re: Rask]
21/07/2010 19:29
|
roffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
22/07/2010 09:07
|
krise
Medlem
|
Medlem
Hei. jeg har sykklet i 3 år nå og som det viser seg trent feil hele veien. 1 Hvorfor har du trent feil? Har du trent feil fordi du ikke greier å ligge i sone 1 eller har progresjon/resultater uteblitt?
tøm det som er fullt, fyll det som er tomt og klø der det klør...
|
|
|
22/07/2010 09:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Med 1.0 i laktat på 145 i puls (ca 230 w) og terskel på 173 +/- (ca 325 w) hvor hardt mener ekspertene at jeg skal ta i på langturene? Jeg pleier å ligge på ca 130 i snittpuls på 4-5 timers langturer. Dere trenger forresten ikke påpeke at laktatprofilen min er skremmende bratt på slutten, det har jeg klart å skjønne selv også Det som føltes gir bra trening. Hvorfor kjører etter pulsklokke hele tiden. Jeg har ganske lik terskel som deg. Og da jeg har brukt pulsklokke på lantur har jeg alt fra 120-150 i snitt. Men det blir det det blir utifra hvordan kroppen er. Noen ganger hvor jeg har harde langturer har jeg over 150 i snitt sikkert også, men det er av de tøffe lanturene.
|
|
|
[Re: krise]
22/07/2010 09:31
|
Maggie-Mag
Entusiast
|
Entusiast
Slik jeg forstår det, må de som sykler mye og gjerne hver dag dele opp ukene sine i rolige og harde økter for å unngå overtrening og for å få tilstrekkelig restitusjon. Hvis du trener hardt en dag, må du nødvendigvis ta det rolig dagen derpå, både for ikke å ødelegge gårdagens økt, men også for å restituere godt og bygge overskudd til neste hardøkt.
For oss som kanskje trener to-tre dager i uken, vil jeg tro det er greit å trene hardt når man først trener, da man uansett vil få et par dager med restitusjon etter hver økt. Skjærer dette i ørene på dere som har peiling, eller er jeg inne på noe? Hvor hard økten er kan man jo selvsagt justere etter dagsform, lenge osv, så lenge man unngår denne populære "grøten". Hvis jeg ikke tar feil snakker man da om økter med puls rundt 70-80 %.
Ikke glem kostholdet og søvn oppi det hele, det er vel minst like viktig som selve økten.
Uansett en vel moralen fra de fleste om å lytte til kroppen. Har du overskudd, kjør på. Er du sliten, ta en rolig tur. Dette går selvfølgelig i glemmeboken når det er få uker til ritt og man vil trene mest mulig før den tid.
|
|
|
[Re: Maggie-Mag]
22/07/2010 10:57
|
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Som vanlig når det kommer til oss som ikke fritt kan disponere tiden til trening så anbefaler jeg boka Time Crunched Cyclist. Kort fortalt anbefaler Charmichael fra 3 til 4 harde økter i en 12 ukers periode, og 2 (maks 3) slike harde treningsperioder i løpet av året.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
[Re: prøver]
22/07/2010 12:49
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Alsgaard: "Følte jeg meg pigg dagen etter jeg hadde gått stuptom, trente jeg hardt. Var jeg sliten, tok jeg det med ro. Samme gjelder etter en rolig dag. Var han sliten, tok han en dag til rolig (følger IKKE planen slavisk). Var han frisk fulgte han planen."
|
|
|
[Re: Maggie-Mag]
22/07/2010 13:14
|
Øystein Rustad
Ringrev
|
Ringrev
Ja, du er inne på noe..
I store trekk er det du sier riktig!
Det er ingenting som tilsier at du blir en bedre syklist av å trene rolig om du kun disponerer 3 økter i uka. Men, vil du feks. sykle 3-4 timer på en av øktene så ville jeg delt opp så du feks. kjører hardt i bakkene. Hele turen trenger jo ikke være hard..
Det er vel heller slik at mange liker bedre å kjøre rolig, da dette er mer behaglig, og det kan ofte forsvares om man leter frem ulik literatur, men ikke om man kun skal ha 3 effektive økter i uka..
|
|
|
[Re: Øystein Rustad]
22/07/2010 19:24
|
dagbekk
Entusiast
|
Entusiast
Slenger meg på en veldig interressant diskusjon:-) Med unntak av herrene Fagerli og Rask er vel de fleste av oss det vi kaller aktive mosjonister med forskellig grunnlag, er jeg overbevist om at det handler om å trene lystbetont - dvs følge signalene fra kroppen. Dvs man skal kjenne at man har trent.
Jeg skal ikke påberope meg å være ekspert på området, men jeg har litt erfaring fra en "aktiv karriere" på landeveien i min spede ungdom og før terskel prinsippene var et tema.
Jeg husker en ikke ukjent autoritet ved navn Kaggestad som mente at generelt så trener norske syklister med for lav intensitet på trening sammenlignet med utøvere på kontinentet som kjørte både 3 og 4 ritt i uka fra tidlig alder
Kanksje ikke direkte sammenlignbart med et poeng å ta med seg - hvis man ønsker progressjon selvsagt.
|
|
|
[Re: dagbekk]
23/07/2010 12:11
|
pala29"
Fersking
|
Fersking
Lystbetont er det aller viktigste. Føles formen god gir man gass, er man sliten eller stinn i beina tar man det rolig.
Uansett hvor mange tøffe økter du klarer og bedre form du blir vil størst fremgang komme den dagen du innser at kostholdet er like viktig.
For hver kg mindre på kroppen sparer du mye i et ritt! (sykt irriterende for oss som er glad i intervalltrening, kaker og brus)
|
|
|
23/07/2010 19:06
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Sone 1 trening kan absolutt gå for rolig. Man skal kjenne at man har trent selv på langtur. Jeg har til gode å trene med noen som sykler fort som tasser rundt på langtur.
Hmm... din rival/kompis uttrykte det stikk motsatte under foredrag i en sykkelklubb der jeg har en del bekjente: "...på langturer over to og en halv time ligger den [pulsen; skrib. anm] mellom 115 og 125 slag/min. -Jeg er veldig bevisst på dette, og det har jeg vært helt fra jeg startet med sykling. Når du kjører langtur skal du ha like mye krefter når du kommer hjem, som når du dro ut på trening." Sjekk http://www.rgsk.no/index.php?option=com_content&view=article&id=373Finnes det egentlig noe fasitsvar her? Eller har dere på toppnivå like sprikende preferanser som vi mosjonistene?
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
23/07/2010 19:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå er det ganske forskjellig hva vi sier i mange samenhenger og hva vi gjør. Hvis Lars ligger på mellom 115-125 i puls når vi er på mallorca må jeg jaggu si jeg er imponert. he he ;-)
|
|
|
23/07/2010 20:48
|
PeterNincompoop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis Manengen kjører ritt hver helg blir jo det det samme som om man kjører hard langtur 1 gang i uka hvis man ikke har tid til å være med på ritt hele tiden? Ser ut som det er en rød tråd når folk ber om tips for bedre form på forumet og får tips om å trene mer, trene mindre, trene lettere, trene hardere og man sitter der mer forvirra enn før man spurte  Men å variere treningen som dere sier etter formen virker mest logisk
|
|
|
|
|