Garmin Edge 705 - forum
|
Re: Garmin Edge 705 - forum
[Re: simson]
17/07/2010 18:31
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Dette fungerte ifjor.. men noe i dette samarbeidet mellom Garmin og Google fungerer ikke lenger. Jeg vet ikke om noen måter man kan få Google Maps ruter over på 705 slik det er nå, så jeg vil på det sterkeste anbefale http://www.mapmyride.com
|
|
|
[Re: troms]
17/07/2010 18:33
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
hei. Får ikke lagt inne europakartet, City Navigator® Europe NT , på min 705, det er visst 1970 MB, og bare 980 MB tilgjengelig på enheten. Må jeg bruke minnebrikke, eller finnes det noen annen løsning? kan ikke se at jeg får til å dele opp kartet. Noen som vet svaret her? Du må bruke minnebrikke.
|
|
|
[Re: Duet2]
17/07/2010 18:48
|
troms
Fersking
|
Fersking
takk for det...er det noen spesiell minnebrikke, eller er det bare å gå i en elektrosjappe å kjøpe en?
|
|
|
[Re: troms]
17/07/2010 19:54
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
takk for det...er det noen spesiell minnebrikke, eller er det bare å gå i en elektrosjappe å kjøpe en? Inntil firmware 2.9 støttet edge kun 2Gb minnekort. Nå ligger begrensningen i FAT filsystemet, og du kan ikke lagre mapset større enn 4Gb, så dette er vel den mest praktiske størrelsen på minnekortet nå 
|
|
|
17/07/2010 20:47
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Mange som har oppgradert til FW 3.2 og har positive/negative erfaringer å dele?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
17/07/2010 20:58
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Mange som har oppgradert til FW 3.2 og har positive/negative erfaringer å dele? Du har kanskje lest erfaringene fra Garmin-forumet, men jeg poster linken uansett siden flere sikkert lurer... Har ikke prøvd å oppgradere, men ut fra de mange negative erfaringene (selv om mange også bare har positive erfaringer) har jeg bestemt meg for ikke å oppgradere i denne runden. Har ingen plager med eksisterende versjon (og vet heller ikke hva som skal være forbedret til 3.2...?), så venter derfor til de eventuelt kommer med en ny 3.3.
|
|
|
17/07/2010 21:09
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Ja har lest noen erfaringer der, så er vel egentlig litt skeptisk til å oppgradere. Ville bare høre om det var noen her inne med erfaring.
Ref mitt problem postet litt tidligere, så snuser jeg etter om andre har opplevd det samme, og om dette kan løses ved 3.2 FW.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
18/07/2010 08:56
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Gikk greit å oppdatere til 3.2 for min del. Eneste problem som ser ut til å ha oppstått i etterkant er at Edge´n nå viser 50m for lite i høyde. Den plinger nå også når den finner et referansepunkt på høyde utenfor huset - noe jeg ikke har lagt merke til at den har gjort før. Regner med at mitt problem ligger her.
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
19/07/2010 05:44
|
fondy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei
skal sykle birken løypa om en ukes tid for første gang, har lastet ned birk09.gpx fil fra sykkelspor.no, har også kjøpt Topo Adventure kart 6 for Hamar.
Har overført kartet til min Garmin 705, har lagt birk09.gpx i mappe gpx under Garmin-mappa på 705.
Vil bruke sporet til å finne frem i løypa fra Rena til Lillehammer.
Er dette riktig?
Er det ting jeg må huske på, eller er det ting&tang som jeg har uteglemt her. Er forholdsvis ny mht å bruke 705'en.
mvh Pål
mvh Pål
|
|
|
[Re: fondy]
19/07/2010 08:58
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
jeg vil anbefale deg å lage en gpx fil for en liten lokal tur, og øve litt på hvordan du starter og hvordan Edge'n oppfører seg. Start GPS'en tidlig og last gpx filen i god tid. Det kan ta litt tid å laste den inn og det er kjedelig å klore med den hvis du står på en startstrek  Du bør også bestemme deg for om du vil ha lyd på.. det kan være litt irriterende at den piper som besatt (hvis det er mange veimerker). Lykke til!
|
|
|
19/07/2010 09:49
|
fondy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, takk for svar. Jo, kan være greit å teste den på en lokal tur først, har lagret en del spor som jeg kan bruke. Ellers fant jeg et oppsett på innstillinger etc på denne linken: https://forums.garmin.com/showthread.php?t=8630&page=5
mvh Pål
|
|
|
19/07/2010 10:02
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Har du vurdert å bruke TCX og en course fil med virual partner isteden? Da får du bl.a høydeprofilen og den viser deg hvordan du ligger an i forhold til en gitt snittfart (hvis filen er laget på f.eks mapmyride). GPS'en skriker ikke like høyt om hvor du skal, men den gir deg retningsangivelser. Jeg har brukt både TCX og GPX samtidig et par ganger, men jeg har som oftest droppet navigasjonen etterhvert 
|
|
|
19/07/2010 10:11
|
fondy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, jo tcx er vel det beste. Men, i hvilken mappe skal jeg lagre en tcx fil. gpx filer lagrer jeg i garmin/TCX
mvh Pål
|
|
|
19/07/2010 11:18
|
fondy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fant ut av det, tcx filer skal ligge i mappen Garmin/Courses enten på enheten eller på minnebrikken, mens gpx filer ligger i mappen Garmin/TCX
mvh Pål
|
|
|
26/07/2010 07:35
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Hei alle 705 eiere. Jeg går med planer om å skaffe meg en gps til primært sykkelbruk. Jeg ser på finn.no at de fleste modellene ligger mellom 2500 og 3000 uten kart, også 705 modellen. Denne er vel nå noen år gammel, og jeg ser i tråden (har lest de første 17 sidene og den siste....) at det nå er en 3.2 versjon av softwaret.
Jeg liker størrelsen og utseendet på 705 modellen sånn i forhold til montering på styret. Men, jeg er ikke helt overbevist om brukervennligheten på 705'en ut i fra alle kommentarene og klagene som har vært i denne tråden. Langt fra overbevist faktisk.
Så, jeg lurer på om det er noen vits i å gå for 705 modellen om jeg ikke er særlig interessert i f.eks kadens og pulsmålinger? Jeg er primært ute etter å se hvor jeg er i skogen, og å kunne plotte nye løyper hjemmefra før jeg legger ut på tur.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
26/07/2010 08:14
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg kjøpte min ved inngangen til 2009 og har vært storfornøyd. Kom den gang til at det var garmin som var tingen.
705 ble valgt fordi den er liten og hendig (sitter bra på stemmet), har interne batterier med god levetid og at ikke minst skjermen er vesentlig bedre enn Oregon i sollys.
Selv om jeg ikke er veldig opptatt av puls slenger jeg nå på meg pulsbeltet når jeg er ute på tur, så får jeg noen morsomme statistikker i Sportstracks.
Den er super å bruke ift opplagte spor på forhånd, du kan også vise flere alternative spor med forskjellig farge samtidig. Autoruting har jeg skrudd av, orker ikke det maset med piler og autozoom og sånt.
Softwaren på min er dønn stabil, kjører ikke siste versjon (har 2.8 eller 2.9, husker ikke), men Garmin har ikke alltid en heldig hånd med sine sw oppdateringer. Ser ingen grunn til å oppdatere når ting fungerer og det ikke har kommet ny funksjonalitet.
Det som er dumt er at 705 generer sine logger i et eget format, dette må konverteres til gpx, også før det leses inn i garmins eget Mapsource. Det finnes bra med programmer som gjør jobben, for egen del bruker jeg Sportstracks som har en eksport funksjon. Har ikke sjekket garmin sine sider over hvilke produkter de har nå, men ville tro at 705 nok nærmer seg slutten av sin levetid, det er vel det som taler i mot.
Lars-Erik
|
|
|
26/07/2010 08:42
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Hei alle 705 eiere. Jeg går med planer om å skaffe meg en gps til primært sykkelbruk. Jeg ser på finn.no at de fleste modellene ligger mellom 2500 og 3000 uten kart, også 705 modellen. Denne er vel nå noen år gammel, og jeg ser i tråden (har lest de første 17 sidene og den siste....) at det nå er en 3.2 versjon av softwaret.
Jeg liker størrelsen og utseendet på 705 modellen sånn i forhold til montering på styret. Men, jeg er ikke helt overbevist om brukervennligheten på 705'en ut i fra alle kommentarene og klagene som har vært i denne tråden. Langt fra overbevist faktisk.
Så, jeg lurer på om det er noen vits i å gå for 705 modellen om jeg ikke er særlig interessert i f.eks kadens og pulsmålinger? Jeg er primært ute etter å se hvor jeg er i skogen, og å kunne plotte nye løyper hjemmefra før jeg legger ut på tur.
Du sier skal ha en gps til sykkelbruk, men at du er ikke interessert i puls og kadens - det skjønner jeg ikke helt. Kadens er greit, det er ikke en parameter som er viktig, men puls er så og si den eneste målbare parameteren for intensitet du kan få uten wattmåler. Hvis ikke puls, kadens og/eller watt er nødvendig kan du evt. kjøpe Edge 605. Dette er en 705 light uten wireless ANT+ radio. MEN - uten wireless kan du like godt kjøpe en mer konvensjonell tur-gps. Da får du bedre skjerm og raskere prosessor for samme sum penger. Det har vært en god del problemer med firmware for 705 (og 605), men når alt kommer til stykket - så finnes det ingen skikkelig konkurrent på markedet. Polar er et alternativ hvis du liker klokke-konseptet, men det er også det eneste. Ut fra egen erfaring vil jeg påstå at sjarmen med å kunne se hvor man har vært og planlegge ruten på forhånd går over ganske raskt. Jeg planla ruter en kort periode før jeg ikke gadd mer. Veimerker/Waypoints bruker jeg fortsatt - det gir meg en mulighet til å finne ca retning, men dette kan enhver eTrex eller Colorado klare.
|
|
|
[Re: Ugla]
26/07/2010 08:45
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjøpte min ved inngangen til 2009 og har vært storfornøyd. Kom den gang til at det var garmin som var tingen.
705 ble valgt fordi den er liten og hendig (sitter bra på stemmet), har interne batterier med god levetid og at ikke minst skjermen er vesentlig bedre enn Oregon i sollys.
Selv om jeg ikke er veldig opptatt av puls slenger jeg nå på meg pulsbeltet når jeg er ute på tur, så får jeg noen morsomme statistikker i Sportstracks. [klippet litt] Installer plugin "Training Load" i ST og en ny verden av funksjonalitet og inspirasjon åpner seg mtp pulslogging 
|
|
|
26/07/2010 11:00
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Ut fra det Subs ønsker seg ville jeg tatt 705 ut fra de jeg kjenner til. På papiret er Oregon mer egnet med større skjerm, men imo duger den ikke i sollys. Dakota er vel bare en enklere Oregon En interessant dings å sjekke ut er kanskje den nye GPSMAP62 som akkurat er lansert. Hvis det er en videreutvikling av 60CSX så burde det være noe å se på, den har fremdeles mange fans.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
26/07/2010 11:24
|
OlaEinar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei
Har Edge 705 og er strålende fornøyd med denne, men opplevde etter oppgradering til SW versjon 3.2 at enhet gikk i heng.
Hverken hard/soft reset fungerer, så antagelig må jeg sende enhet inn.
Dette til informasjon til andre som har lyst til å oppgradere til SW 3.2. Det er en fare for systemheng, med dertil innsending av enhet. (noe som aldri er ønskelig)
|
|
|
Garmin 705 og Apple erfaring
[Re: OlaEinar]
26/07/2010 12:03
|
Kendo Cues
Fersking
|
Fersking
Tenkte jeg skulle chippe inn med litt erfaring;
Kjøpte 705 og er 100 Mac bruker. Lastet ned SW som skal brukes på Mac fra hjemme siden til Garmin. Smack inn og ALT funket. La inn ny firmware på 705 - ingen heng eller tull - rett opp. Overføring av data fra Apple til 705 og tilbake-ikke noe problem. Turer kan overføres som er planlagt på Apple maskinen og kan så brukes på GPSn. Har ikke brukt pulsbeltet enda men det skal testes når den nye sykkelen kommer denne uka.
Det eneste negative jeg har er at man må bruke en windows maskin med en spesiell SW for å konvertere kartene slik at de kan smekkes inn på Mac'en. Er kjempefornøyd - dog ER jo dette Garmin og man skal jo ikke forvente noe som er brukervennlig.... Den gamle Bil GPSn jeg har fra dem vqr så sær at jeg sverget på ALDRI å kjøpe noe fra dem igjen. Men spiste alle sure epler og ser at mye av det værst properitære er borte.
Og forresten- testet min i stua hos en kompis som hadde værsting tur GPSn med extern antenne. 705en plukket opp flere satellitter enn tur-dingsebomsen.... Er litt usikker på om branketten for GPSen holder på litt actionfyllt stisykling- men "time vil shåw" som noen sa på Flåklypa
|
|
|
Re: Garmin 705 og Apple erfaring
[Re: Kendo Cues]
26/07/2010 13:12
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Ja, Lars-Erik jeg så på 62'en også. Skal sjekke om det er den "nye" 60 scx versjonen.
For å forklare nærmere så har jeg altså tenkt å ha en gps som jeg kan bruke når jeg sykler. Så lenge pulsen er der og pedalene går rundt så er det meste greit i min verden. Derfor er jeg mer opptatt av brukervennlighet, om skjermen funker i sollys og at batteriet ikke svikter etter en time i marka. Ser for meg at denne gps'en også blir et nyttig verktøy utover høsten når det er mørkt og utforskerterangen ikke har gitt seg. Mister kjapt stedsansen når alt er mørkt.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
26/07/2010 16:35
|
GeirB
Medlem
|
Medlem
Hei, jeg har hatt en 705 en liten stund og har prøvd å bruke kartet et par ganger i skogen. Det er mulig jeg bruker den feil, men jeg synes den er bortimot ubrukelig å navigere etter om du ikke allerede har en rute innlagt. Den er for eksempel veldig dårlig til å velge (det jeg mener er) relevante navn. Jeg zoomet ut såpass at jeg mener jeg fikk med Frognerseter, Ullevålseter og Sognsvann, men jeg hadde ikke hørt om noen av de stedsnavnene den viste på skjermen. Sognsvann var ikke navngitt, men en knaus eller noe ved siden av var. Det virker som at man må være lokalkjent for å kunne bruke det. I tillegg så går det ikke an å søke etter f.eks Sognsvann og finne det på den måten heller. Det er bare lagt inn noen få POI, de aller fleste uinteressante for en som er i skogen. Det er også en lidelse å navigere i kartet (zoom, panorering) med tanke på hastighet. Men ellers er den ganske kul, og jeg hadde nok kjøpt den uansett.  Dette var på et Topo Adventure Oslo-kart. Om jeg bruker kartet feil blir jeg glad for å få høre om det!
Redigert av GeirB; 26/07/2010 16:38. Rediger grunn: lidelse
|
|
|
[Re: GeirB]
26/07/2010 17:29
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Problemet er nok helst at 705 ikke er laget for navigering, den egner seg mest til å følge en track eller sjekke et veikryss.
Skal du legge vekt på navigasjon kan du se på Oregon modellene, de støtter ANT+ sensor og har sykkelbrakett.
|
|
|
26/07/2010 18:54
|
Kendo Cues
Fersking
|
Fersking
Jeg har ikke navigert "i blinde" - dvs søkt og styra fælt på selve 705en - for det meste brukt ferdige løyper. Dog går jeg inn i innstillinger-kart-detaljer og maxer dette. Det gir mer detaljer men dog tregere updatering. Husk dog at når du zoomer inn/ut så skjer det der "pila" er på kartet. Er nok ikke den optimale til selve navigeringen som enkelte nevner...
K
|
|
|
[Re: Kendo Cues]
27/07/2010 09:39
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Tenkte jeg skulle chippe inn med litt erfaring;
Det eneste negative jeg har er at man må bruke en windows maskin med en spesiell SW for å konvertere kartene slik at de kan smekkes inn på Mac'en. Er kjempefornøyd - dog ER jo dette Garmin og man skal jo ikke forvente noe som er brukervennlig.... Den gamle Bil GPSn jeg har fra dem vqr så sær at jeg sverget på ALDRI å kjøpe noe fra dem igjen. Men spiste alle sure epler og ser at mye av det værst properitære er borte.
Kan du ikke bruke "gmaptool" for å konvertere og mekke på kartene på Macen din? Jeg har Mac og brukte det til å flette sammen to kart ettersom 705en beklagligvis ikke har støtte for flere kart slik som f.eks. Oregon har (ville gjort det enklere å deaktivert det man ikke trenger for øyeblikket). gmaptool er kommandolinjebasert, men det er vel strengt tatt å foretrekke fremfor pek og klikk, og ikke så vanskelig når det kommer til stykket. Når det gjelder særegenheter så synes jeg Garmin er blant det greieste å forholde seg til ettersom ting her dukker opp som en masselagringsenhet og man kan se og manipulere på innholdet uten nødvendigvis å være begrenset til Garmins programvareutvalg. Jeg kjøpte meg nylig en 705 og er fornøyd med den, men ser at en oppdatert utgave med mye kjappere prosessor, høyere skjermoppløsning (gjerne større også), kompass og bedre batterikapasitet hadde vært flott. Til under 3kkr så synes jeg den gir mye glede samtidig som jeg ofte slipper å spørre om veien  I forhold til å stå i et veikryss med iPhonen og vente på at GPSen skal finne ut hvor jeg er og man skal laste ned kart over Edge så er den en storveis oppgradering hehe..
|
|
|
27/07/2010 12:29
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Hei, jeg har hatt en 705 en liten stund og har prøvd å bruke kartet et par ganger i skogen. Det er mulig jeg bruker den feil, men jeg synes den er bortimot ubrukelig å navigere etter om du ikke allerede har en rute innlagt. Den er for eksempel veldig dårlig til å velge (det jeg mener er) relevante navn. Jeg zoomet ut såpass at jeg mener jeg fikk med Frognerseter, Ullevålseter og Sognsvann, men jeg hadde ikke hørt om noen av de stedsnavnene den viste på skjermen. Sognsvann var ikke navngitt, men en knaus eller noe ved siden av var. Det virker som at man må være lokalkjent for å kunne bruke det. I tillegg så går det ikke an å søke etter f.eks Sognsvann og finne det på den måten heller. Det er bare lagt inn noen få POI, de aller fleste uinteressante for en som er i skogen. Det er også en lidelse å navigere i kartet (zoom, panorering) med tanke på hastighet. Men ellers er den ganske kul, og jeg hadde nok kjøpt den uansett.  Dette var på et Topo Adventure Oslo-kart. Om jeg bruker kartet feil blir jeg glad for å få høre om det! Jeg har samme erfaring som deg - at steder i skogen (eller helst på fjellet) ikke lar seg søke opp. Måten jeg løser dette på, er å legge inn noen waypoints på kjente steder der jeg skal ferdes. Med Topo Adventure (heter de Premium også?) kartene får du rutinginfo langs stier til waypointet. I de tilfellene hvor jeg ikke har waypoint inne, scroller jeg i kartet til jeg finner destinasjonen og ber om ruting dit. Jeg vet ikke helt om det er mulig å be om alternative ruter langs stier. Ellers, hvis du skal rute på stier og får spørsmålet "follow road" må du svare ja selv om du er ute i terrenget  . Hvis du velger "off road" blir det bare kaos på skjermen.
|
|
|
27/07/2010 21:17
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Et veldig generelt spørsmål, men: Hvordan bruker dere Edge'n under ritt?
Skal delta i et par ritt i august, men er litt usikker på hvordan jeg får best utbytte av de sporene jeg har lastet inn...
|
|
|
28/07/2010 11:55
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Skal delta i et par ritt i august, men er litt usikker på hvordan jeg får best utbytte av de sporene jeg har lastet inn... Dette er selvfølgelig veldig individuelt. Både ifm. landeveis- og terrengritt laster jeg ned course dersom det er mulig. Jeg er notorisk god til å sykle feil og sporet på kartet er i så måte betryggende for meg. Laster man ned en course under Trening/Course får man opp et ekstra vindu som deler seg i to. Øvre del består av funksjoner som kan bestemmes selv. Jeg pleier å sette på 4 funksjoner her, med bl.a. de som er viktig for meg. For eksempel hastighet, tid, distanse og gjennomsnittshastighet. Nedre dels innhold kan man skifte på ved å toggle. Her svitsjer jeg ofte kjapt mellom kart (med angitt rosa course) og høydeparameter over det som kommer. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
28/07/2010 12:03
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Skal delta i et par ritt i august, men er litt usikker på hvordan jeg får best utbytte av de sporene jeg har lastet inn... Dette er selvfølgelig veldig individuelt. Både ifm. landeveis- og terrengritt laster jeg ned course dersom det er mulig. Jeg er notorisk god til å sykle feil og sporet på kartet er i så måte betryggende for meg. Laster man ned en course under Trening/Course får man opp et ekstra vindu som deler seg i to. Øvre del består av funksjoner som kan bestemmes selv. Jeg pleier å sette på 4 funksjoner her, med bl.a. de som er viktig for meg. For eksempel hastighet, tid, distanse og gjennomsnittshastighet. Nedre dels innhold kan man skifte på ved å toggle. Her svitsjer jeg ofte kjapt mellom kart (med angitt rosa course) og høydeparameter over det som kommer. Martin Takk. Har brukt course under et par treninger, så får prøve det litt mer... Så du får se høydeparameter over det som kommer? Liker godt å vite litt om hvor mye bakker som gjenstår... Har du forresten prøvd å sette mål for tid/fart, annet enn total gj.snittsfart for løpet? F.eks. for Birken vil det jo kunne være greit å sette én fart til Skramstad, én fart til Kvarstaddammen, etc...
|
|
|
|
|