Så istad at jeg har fått en sprekk på det nedre feste til demperen. Ser ut som det har gått i selve sveisen. Er dette reklamasjon? Dette er jo en Specialized ramme, tror dere kloke hoder at de evt kommer til å prøve å fikse det eller gir de meg ny ramme hvis det blir en reklamasjon på ramma?
Det ser jo nesten ut som om demperen har tatt borti demperfestet (ved den ytre sirkelen på hullet som ikke er i bruk). Hvis dette er tilfellet så kan det være det som har medført at den har sprukket. Er det samme demper som ble levert med sykkelen, og står den samme vei som da sykkelen ble levert?
Godt mulig jeg tar feil, vanskelig å se på bilde, så du får sjekke demperen.
Om du är förstagångsägare ( eller har orginalkvittot ) så har du 5 års garanti på ramen. Bara att ta med kvitto och knalla in hos närmaste återförsäljare. Har du bytt bakdämparen så bör du få tag på den orginala innan du reklamerar...
Är inte 100% säker men menar att det är ny ram det blir snack om. Den gamla ska säkert analyseras varför den gick sönder.
Det ser jo nesten ut som om demperen har tatt borti demperfestet (ved den ytre sirkelen på hullet som ikke er i bruk). Hvis dette er tilfellet så kan det være det som har medført at den har sprukket. Er det samme demper som ble levert med sykkelen, og står den samme vei som da sykkelen ble levert?
Godt mulig jeg tar feil, vanskelig å se på bilde, så du får sjekke demperen.
Orginal demper og samme vei. Det svarte du ser er bare skyggen av det øverste demperfestet som blitsen har laget.
Sitat: Wiberg
Om du är förstagångsägare ( eller har orginalkvittot ) så har du 5 års garanti på ramen. Bara att ta med kvitto och knalla in hos närmaste återförsäljare. Har du bytt bakdämparen så bör du få tag på den orginala innan du reklamerar...
Är inte 100% säker men menar att det är ny ram det blir snack om. Den gamla ska säkert analyseras varför den gick sönder.
Jeg har ikke kvittering på sykkelen, men jeg trodde (håpet) på at det gikk greit uten. Siden Specialized har femårs garanti på rammene og min ramme er en 2008 modell.
Sålenge man forholder seg til at dette er en reklamasjon, er det vel irrelevant hvilke garantier Specialized måtte ha. Da er det vel norsk forbrukerlovgivning som gjelder...eller?
Det er sikkert riktig. Mitt svar gikk direkte på prinsippet med at garantien kun gjelder førstegangskjøper. Uansett bør/må man ha kvittering om man skal reklamere på en vare.
Thomas
Re: Sprekk i ramma!! :-p
[Re: ThB]
#98561716/07/201007:52
Litt utenom reklamasjonssaken, men hvordan i pokker kan det ha skjedd? det er jo normalt ett trykkpunkt og ikke ett strekkpunkt.. Vridning? Er alle svingpunktene tighte?
Litt utenom reklamasjonssaken, men hvordan i pokker kan det ha skjedd? det er jo normalt ett trykkpunkt og ikke ett strekkpunkt.. Vridning? Er alle svingpunktene tighte?
Så lenge en konstruksjon blir utsatt for varierende laster kan det oppstå utmatningsbrudd. Det spiller ingen rolle om det kun er trykk- eller strekkspenninger.
Slik som dette demperfestet er konstruert vil opplagringspunktene mot underrøret bli utsatt for strekk og trykk spenninger. Altså et fint utgangspunkt for et utmatningsbrudd. På bildet ser det ut som bruddet har startet ved bakre kant av festebraketen i sveisen. At bruddet kommer her er ganske naturlig da spenningskonsentrasjonen i dette området er størst og det i tillegg er varmepåvirket sone. Strukturforandringene i den varmepåvirkede sonen har dårligere utmatningsegenskaper en resten av materialet.
Synes det er rart at disse festebraketene til demperen ikke er dratt helt mot seterøret. Da hadde opplagringskreftene blitt fordelt mot et større areal. Og sannsynligheten for utmatningsbrudd mindre.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Bildet av skaden ble sendt til Specialized sin selger i Europa på fredag, så jeg regner med jeg får svar på mandag eller tirsdag om det blir en reklamasjon på denne ramma eller ikke.
Det ble en reklamasjon på denne ramma og de har sendt avgårde en ny 2008 ramme til meg, regner med jeg har den i løpet av uka. Digg å slippe å kjøpe ny selv... puh:-)
Da har jeg fått ny ramme. Ble en Enduro Expert 2008 mod i anodisert grønn, yber fet etter min mening:)
Tok garantisaken igjennom TopTubes i Kragerø selv om sykkelen ikke var kjøpt der, men fikk ekstravagant service og ny sykkel på ei drøy uke. All kudos til TopTubes.
Som sagt er det trist. Og ikke minst særdeles useriøst av den aktuelle leverandør/selger. Jeg kan godt forstå en liten "kompisrabatt" til faste kunder, men hvis det handler om raskere eller bedre resultat i en reklamasjonssak gjør det ihvertfall at jeg holder meg unna denne leverandøren/butikken.
Jeg tror, som sagt, ikke at dette var tilfelle denne aktuelle saken.
Tror ikke det hadde noen ting å si for min del hvertfall. Ringte til Stokke Sport som også har Specialized de ville gjerne ta garantisaken for meg, men tok det via TopTubes da jeg har fått bra service der før og det var nærmest der jeg holder til:)
Veldig bra. Sikkert ikke dumt å ta garanti saken igjennom Rufus når han er kamerat med Remi
Vennskap er ingenting å si i den saken. Specialized har klare prosedyrer som gir raske og god service uansett hvilken autorisert forhandler man ønsker å bruke.