Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hvem kan hjelpe meg og bytte nick?

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: GeirK] #991039 27/07/2010 13:29
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Sitat: Håkon SSL
ikke rart det er krig her i verden.....

Mener du at du finner noe i denne tråden som forklarer hvorfor folk dreper hverandre?

Det må eventuelt være at det er forholdsvis dårlig forumskikk å påpeke skrivefeil og grammatikkfeil stadig vekk, og spesielt når feilen faktisk ikke skaper noen betydelige misforståelser. I dette tilfellet ble det til og med gjort på en slik måte at trådstarter trodde du faktisk kunne hjelpe ham med det han på en høflig måte spurte om hjelp til.

Da vekker det kun irritasjon hos den som har gjort den lille blunderen. Irritasjon kan føre til krig.

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: maghva] #991049 27/07/2010 13:31
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: mag78
Pluss den store prestasjonen det er å ha postet ett femsifret antall innlegg

Dette tror jeg er et innlegg man finner på omtrent samtlige nettforum der ute, og det er like meningsløst hver gang.

Per B.
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: ØyNe] #991057 27/07/2010 13:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØyNe

Det må eventuelt være at det er forholdsvis dårlig forumskikk å påpeke skrivefeil og grammatikkfeil stadig vekk, og spesielt når feilen faktisk ikke skaper noen betydelige misforståelser.

Er din definisjon av "stadig vekk" er et par ganger i året? Hvis noen har trøbbel med det, tror jeg at de sliter med andre ting også.

Selv setter jeg som sagt pris på å bli rettet på enten det gjelder sykling eller skriving. Det er jo den beste måten å raskt bli endra bedre til å både sykle og skrive norsk?

Dersom noen sykler med for lavt sete, eller tar beina ut av pedalene når de skal ned bratte skrenter, pleier jeg å påpeke dette. Skal jeg slutte med det også i tilfelle det lager irritasjon, som igjen fører til krig?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: GeirK] #991074 27/07/2010 13:57
ØyNe Offline
Veteran
Veteran

Det må eventuelt være at det er forholdsvis dårlig forumskikk å påpeke skrivefeil og grammatikkfeil stadig vekk, og spesielt når feilen faktisk ikke skaper noen betydelige misforståelser.

Er din definisjon av "stadig vekk" er et par ganger i året? Hvis noen har trøbbel med det, tror jeg at de sliter med andre ting også.

Selv setter jeg som sagt pris på å bli rettet på enten det gjelder sykling eller skriving. Det er jo den beste måten å raskt bli endra bedre til å både sykle og skrive norsk?

Dersom noen sykler med for lavt sete, eller tar beina ut av pedalene når de skal ned bratte skrenter, pleier jeg å påpeke dette. Skal jeg slutte med det også i tilfelle det lager irritasjon, som igjen fører til krig?

"endra" skrives "enda". :-)

Det meste av det du skriver, GeirK, er både innsiktsfullt, interessant og relevant.

Jeg har ingen statistikk på det, men jeg har inntrykk (helt subjektivt og uvitenskapelig) av at du påpeker skrivefeil litt oftere enn flertallet her inne.

Mange oppfatter påpeking av skrivefeil i forumsdebatter som slag under beltestedet eller som en avledende finte av personer som selv har gått tom for argumenter. Et par ganger har jeg også lagt merke til at det korrigerende innlegget ditt inneholder en småfeil eller to, og det tar jo bort litt av "eksempelets makt"-effekten man bør være i besittelse av for å korrigere andres språk.

Min kjære beskylder meg av og til for å være "the teacher's son". Var faren din også kanskje lærer? :-)

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: ØyNe] #991086 27/07/2010 14:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Min kjære beskylder meg av og til for å være "the teacher's son". Var faren din også kanskje lærer? :-)

Ikke bare var han lærer - han påpekte språklige feil også i min muntlige dagligtale, noe som jeg er utrolig glad for i dag. Å beherske en presis språkføring har vært med på å åpne mange dører for meg i livet, tror jeg.

Hvorfor folk ikke er interessert i å lære seg å uttrykke seg ordentlig, har jeg vanskelig for å forstå. Folk tar gladelig i mot konstruktiv kritikk av sykkelteknikk, men med en gang det handler om hint til bedre måter å skrive morsmålet på, spretter piggene ut.

Jeg strever fryktelig med holde frekvensen på språkkommentarer så lavt som det jeg gjør. Jeg antar at jeg kommenterer en av 1000 språkfeil jeg leser på forumet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: ØyNe] #991087 27/07/2010 14:05
H
Håkon SSL Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
H
GeirK: gidder du slette denne tråden er du snill? den er ødelagt for min del.

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: ØyNe] #991090 27/07/2010 14:07
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mange oppfatter påpeking av skrivefeil i forumsdebatter som slag under beltestedet eller som en avledende finte av personer som selv har gått tom for argumenter.

Jeg har vært medlem på terrengsykkel.no i ganske mange år, og jeg har ennå tilgode å se noen bruke skrivefeil som argument for at motstanderen generelt tar feil.

Har du sett eksempler på det?

Redigert av Vanilla Ninja; 27/07/2010 14:16. Rediger grunn: Man skriver ikke feil når man kverulerer, gjør man vel?
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Håkon SSL] #991092 27/07/2010 14:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvordan gjør jeg det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Vanilla Ninja] #991094 27/07/2010 14:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Vanilla Ninja

Har sett eksempler på det?

Det var i allefall ikke min intensjon. Jeg ønsket å gjøre trådstarter oppmerksom på at han skrev noe helt annet enn han ønsket å skrive.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: GeirK] #991100 27/07/2010 14:16
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
*sukk*

Det er ikke så enkelt å være språkkverulant når ikke språket henger med.

ICON_TONGUE

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Håkon SSL] #991109 27/07/2010 14:34
ØyNe Offline
Veteran
Veteran

Beklager hvis jeg har bidratt til å avspore denne tråden.

Til topic, så har jeg skiftet nick en gang for noen år siden. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men jeg fikk en bekreftelses-e-post fra "Christian" etter at saken var løst.

Ellers kan du kanskje sende en e-post til min navnebror i redaktørstolen... :-)

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Håkon SSL] #991677 28/07/2010 11:15
asa Offline
Entusiast
Entusiast

Ha ha ha. Denne tråden tok bare helt av ja:)

Redigert av asa; 28/07/2010 11:17. Rediger grunn: Måtte redigere komentaren min for skrivefeil. Regner med at jeg hadde fått rimelig tyn ellers...
Re: Hvem kan hjelpe meg å bytte nick? [Re: asa] #991685 28/07/2010 11:25
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sånn!

Nå går jeg ut i sola! sun

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvem kan hjelpe meg å bytte nick? [Re: Garpen] #991704 28/07/2010 11:54
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
+1

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Hvem kan hjelpe meg å bytte nick? [Re: paalbn] #991709 28/07/2010 11:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg var ute i sola i to deilige timer fra 7:15 til 9:15 i dag.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvem kan hjelpe meg å bytte nick? [Re: GeirK] #991721 28/07/2010 12:11
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg var nettopp ute i sola, men så forsvant den. Så nå er jeg inne igjen.

Re: Hvem kan hjelpe meg å bytte nick? [Re: tygster] #991750 28/07/2010 12:56
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Slurver man med språket, så slurver man med tanken.

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Håkon SSL] #992940 30/07/2010 11:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
har rappotert div innlegg også, tar lang tid før det også blit gjort noe med. sikkert pga ferie regner jeg med.

Rapportene blir mottatt, men ofte ikke gjort noe med. Vi sletter ytterst få tråder og i hvert fall ikke tråder som ønskes slettet bare fordi en gjenstand er solgt eller kjøpt eller lignende. Skriv "solgt" i tråden.
Andre tråder som ønskes slettet har nok blitt veid og funnet for tunge eller for lette for sletting.

Endring av nick gjøres unntaksvis hvis man ønsker å fremstå som mer etterrettelig på forumet og dermed ønsker et kallenavn om ligger nært opptill faktisk navn. Endring av kallenavn for moro skyld skaper bare forvirring og surr i diskusjonen. Bordet fanger og det er som regel med på at folk oppfører seg ordentlig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: GeirK] #993570 31/07/2010 17:18
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
GeirK og andre mobbere.

Her er du helt ute og kjører. At hvordan man skriver bestemmer hvordan man oppfatter en? Da skjønner man værtfall hvor dømmende enkelte kan være. Du skjønner at enkelte har helt andre forutsetninger for å skrive riktig enn andre. Akuratt som på sykkel kan noen spurte, noen kan kjøre langt og lenge osv.

At en som ikke har lese og skrivevansker hele tiden skal rette på språket de som har det er noe forbaska tull. Stopper du folk i veien og forteller de er feite og? 'Hei du er så feit, hvis du slanker deg litt så sykler du fortere'.

Hvis jeg har en nedsatt evne til å skrive riktig er det noe hele tiden jeg bør bli minnet om? La oss si du er født uten et høyere bein. Trenger jeg deg til å fortelle meg hele tiden at jeg ikke går skikkelig?

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Marius-H] #993573 31/07/2010 17:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hei Marius,

Fortell oss litt om trådstarters medfødte manglende evner til å skrive norsk er du snill.

Takker!

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Marius-H] #993580 31/07/2010 17:34
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Og/å, hvem bryr seg...

Quote:
At en som ikke har lese og skrivevansker hele tiden skal rette på språket de som har det er noe forbaska tull. Stopper du folk i veien og forteller de er feite og? 'Hei du er så feit, hvis du slanker deg litt så sykler du fortere'.

Det er sikkert de som gjør det også, samtidig som de hardnakket hevder at de kun gjør det for å være snille.

Quote:
Bordet fanger og det er som regel med på at folk oppfører seg ordentlig.

Bordet fanger ikke pga nicket, men pga identiteten. Hvert drittsekkinnlegg du skriver, bidrar bare til å trekke ned inntrykket av alt det kule du har å fare med. De som vil tulle forandrer da ikke nicket på en konto de allerede har, de oppretter bare en ny. Nope, det her er vel pga 1) forumet er ikke spesielt bra programmert 2) helt ærlig; dere gidder ikke, og finner på en lame-ass excuse i stedet.

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: GeirK] #993582 31/07/2010 17:35
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hei Marius,

Fortell oss litt om trådstarters medfødte manglende evner til å skrive norsk er du snill.

Takker!

Det er det andre som er flinkere på enn meg.

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=159&id=1377

http://lesesenteret.uis.no/lese-_og_skrivevansker/

http://en.wikipedia.org/wiki/Dyslexia

Redigert av Marius-H; 31/07/2010 17:37.

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: GeirK] #993586 31/07/2010 17:43
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvilepuls skrev en gang et fantastisk innlegg om GeirKs evne til å "klø der det klødde" som jeg fant veldig treffende. Jeg har undret meg over om GeirK a)ikke forstår at andre opplever hans korrigerende stil som noe negativt, eller b) forstår det,men ikke klarer å la vær å "klø" fordi han opplever det som viktig å si ifra for sin EGEN del.

Begge deler er ille.

At språkrunkingen til enkelte selges inn som om den skulle være altruistisk motivert kjøper jeg ikke.

Redigert av ElGordo; 31/07/2010 17:47.

I told u so!
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Marius-H] #993588 31/07/2010 17:47
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Er helt enig. GeirK burde prøve å moderere seg litt, dette er ikke et språkforum.

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: kmidd] #993593 31/07/2010 17:50
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
All språkfeil skyldes jo selvfølgelig ikke dysleksi. Det er jeg enig.

Kanskje vi skal ta tråden der alle presenterer seg selv med bilde og fortelle hvor feite de er. Det er jo bare et lite vink i riktig retning om de skal bli gode på sykkel. Alle er vel glad for å få noen tips man ikke ba om?

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Hvilepuls] #993623 31/07/2010 18:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
[quote=Hvilepuls
Bordet fanger ikke pga nicket, men pga identiteten. Hvert drittsekkinnlegg du skriver, bidrar bare til å trekke ned inntrykket av alt det kule du har å fare med. De som vil tulle forandrer da ikke nicket på en konto de allerede har, de oppretter bare en ny. Nope, det her er vel pga 1) forumet er ikke spesielt bra programmert 2) helt ærlig; dere gidder ikke, og finner på en lame-ass excuse i stedet. [/quote]
At du er en av få som gidder å ha et ekstra kallenavn mest for å skape kvalm, betyr ikke at folk flest gidder dette.
Et fast og kjent kallenavn er som regel med på å hjelpe oss med å identifisere brukere og deres historie her på forumet. Å endre kallenavn er ganske enkelt med den nødvendige tilgangen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Marius-H] #993638 31/07/2010 18:58
H
Håkon SSL Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
H
Unnskyld for at jeg skrev feil, at jeg er på forumet, at jeg er en del av miljøet, jeg burde selvfølgelig tatt en ekstratime, eller to i norsk før jeg startet denne tråden med det enkle spørsmålet som ble så vanskelig.

Dette er en flott måte å styrke omdømme til Terrengsykkel.

Ironisk nok eier og driver jeg et forum som sikkert har minst 100 ganger mer trafikk en dette. Jeg skjønner ikke helt gevinsten med å utbrodere og henge ut en med ''dykleksi''.

Jeg kan til en viss grad forstå at dere vil ta vare på alle mulige innlegg her på forumet så forumet vokser og blir større.
Men ikke heng ut de som er med på å gjøre det større.

Igjen, sorry hvis dette innlegget inneholder skrivefeil.

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: Marius-H] #993653 31/07/2010 19:14
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Marius-H
Her er du helt ute og kjører. At hvordan man skriver bestemmer hvordan man oppfatter en?

Selvsagt har måten man uttrykker seg på virkning på hvordan man blir oppfattet. Uten at jeg har harde tall å støtte meg på, så tviler jeg sterkt på at de fleste tilfeller av slurvete norsk har en medisinsk årsak. Veldig mye bunner ut i slurv og latskap, og kurven går nedover i takt med framveksten av de nye "raske" kommunikasjonskanalene, noe som gjør språket fattigere, mindre presist og vanskeligere å forstå. Når man påpeker skjer det dessverre at man også treffer dem som prøver så godt de kan, men som ikke har de samme medisinske forutsetningene for å treffe hver gang. Lese og skrivevansker skal selvsagt ikke være noe hinder for å delta i kommunikasjonskanaler som disse, men det funker heller ikke å være hårsår på forskudd over ting ingen har grunnlag for å vite om. GeirK mobber ingen.

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: JonAre] #993663 31/07/2010 19:23
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: JonAre
[...] Lese og skrivevansker skal selvsagt ikke være noe hinder for å delta i kommunikasjonskanaler som disse, men det funker heller ikke å være hårsår på forskudd over ting ingen har grunnlag for å vite om. GeirK mobber ingen.

Jeg setter pris på godt og korrekt sprog, men fokuset på dette forumet er terrengsykling, ikke grammatikk. Kommunikasjon ("overføring av informasjon, budskapsformidling") krever en viss innsats, både av avsender og mottaker, for at det skal være vellykket. At enkelte velger å være så firkantet at de ikke evner å forstå hva OP mente med emnet på denne tråden produserer mer støy enn informasjon. Dvs. det bidrar ikke til: "Bruk hodet. Vær grei. Vanlig folkeskikk gjelder her som ellers i verden. Vær hyggelig, og bruk nettsiden til å spre positive vibber!"

Re: Hvem kan hjelpe meg og bytte nick? [Re: kmidd] #993680 31/07/2010 19:47
StigB Offline
Señor
Señor

Hvordan skal man kunne legger frem dette uten at mange her inne føler seg tråkka på. Etter at jeg først fremstod som stbo her på forumet og forandret dette til et gammelt kallenavn jeg hadde fra en vilter ungdom, ”rabbagast”, fikk jeg endret til StigB for ikke lenge siden. Det var ikke lett det siste, men som Øyvind er inne på vil jeg tro at det var i riktig retning.

Når det gjelder skrivefeil og skrivemåter så ble jeg også til å begynne med rettet på. Enkle og doble konsonanter er et helvete. Det er ikke morsomt å gå ut å fortelle et helt nettsamfunn at ”du ikke kan skrive”. Dette har for meg aldri vært et tema, ikke siden det ble konstatert at jeg også var å regne som dyslektiker.

Når jeg så fikk noen slengere gikk jeg ut helt åpent og ba om at jeg ble rettet, men på en åpen og orntlig måte. Jeg fikk mange tips, og tips om hjelpemidler, jeg fikk mange positive tilbakemeldinger om hvordan man skriver. GeirK og Dan spesielt har hjulpet meg godt på vei, og jeg er ikke eldre enn at jeg fremdeles plukker opp litt her og litt der. Jeg forstår at det ikke er like greit for alle, noen ganger må en rett og slett lene seg tilbake å trekke pusten dypt (jeg skal innrømme at jeg nok ikke bestandig gjør det) og tenke litt.

Det er flere her inne som har slitt og som sliter med å skrive rett og formulere seg. Alle som har tilkjennegitt dette har fått hjelp og blitt behandlet på en grei måte. Noen har satt pris på hjelpen, andre har fremdeles gått videre med piggene ut. For egen del bruker jeg Firefox og retteprogrammet der, dette gjør at jeg føler meg rimelig trygg. På jobb har jeg ikke samme muligheten og poster således svært sjelden derfra.

Igjennom mange år tør jeg påstå å kjenne en del av de som poster her. Jeg tør påstå at det er uhyre sjeldent at det blir postet med ondsinna tanker, eller for å drite ut noen. At det noen ganger gås hardt ut er så, men jeg tror det svært sjelden ligger noe ondt bak. At Geir formulerer seg vel skriftlig og lett kan ta tak i måter andre formulerer seg på er ikke er ondsinnet. At det kan irritere er så, jeg har også irritert meg helt til jeg lærte meg å kjenne denne ord-mektige kokkelerende ølbryggeren fra bartebyen.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå