Min fem år gamle helårssykkel brukes opp stadig vekk, takket være felgbremser og utvendige gir - og det ble på tide å bygge en ny dings for mine daglige transportbehov. Mål nummer én var å sette opp en sykkel som er vedlikeholdsfri, solid og praktisk. Lasteplass foran og bak, dynamonav med LED-lampe foran, hydrauliske skiver og selvsagt innvendige gir. Ikke 100% ferdig med detaljene ennå, men det nærmer seg.
Du bør ha med en beskytter på krankhjulet så buksa ikke spises opp.
Har ikke de mest drepende bakkene på den korte dagligruta mellom Ekebergsletta og Youngstorget, men kneika rett opp Ekebergveien mellom Konows gate og Valhallveien pleier å få fres på systemet når man skal hjem på ettermiddagen :-)
Har brukt 50-34 foran og 11-27 bak så langt, med 42t på Alfine får jeg omtrent det samme krabbegiret. Taper jeg en del punch på flatene - men slipper å dø oppover.
Original Civia kjedekasse ligger selvsagt klar til montering! ;-)
Og Stig: Du bør ikke bruke internettet uten å ha med deg en voksen!
Original Civia kjedekasse ligger selvsagt klar til montering! ;-)
Jeg trodde kjedekasser gikk med i dragsuget da gode, gamle DBS spylte sjela si ut i Nordsjøen for noen år tilbake. Og så kommer du med denne lekre saken, og så var kjedekasser plutselig helt legitimt og halvkult attpå igjen. Jeg minns forresten at "geiranders" ligger som klikkbar lenke under "funksjonalitet" på Wikipedersen.
Gaute
Re: Bysykkel Deluxe - min nye hverdagssliter
[Re: geiranders]
#98018505/07/201022:21
Nydelig sykkel! Transportsykler tilpasset norske forhold er få, men så bra kan det altså gjøres.
Hvordan har du tenkt å lagre denne sykkelen? Mine dynamonav har blitt ødelagt av frosten om jeg har lagret dem utendørs. (Først høstregn, som har ført til små mengder fuktighet inne i navet, så kuldegrader som har frosset navet i stykker...) Tørt og varmt og trygt må vel til om du skal ha denne sykkelen en stund.
Har du vurdert rammefast lås, eller blir det for mye dødvekt?
[Re: Lektoren]
#98019105/07/201022:33
Knickersen på øverste bildet er kanskje litt kort, om enn moteriktig. Er de to lekre utstikkerne i sømmen for feste av "rumpetaske"? Ellers kunne nok Paddingen vært litt større. Men halve jobben er jo å se sporty ut!
Nyttig innspill om kulde og dynamonav, Tormod, takk. Jeg har ikke hatt dynamonav før, og var selvsagt usikker på om jeg skulle være fornuftig og gå for Shimano eller være idiot og gå rett på min favorittlekkerbisken fra Schmidt Maschinenbau, som selvsagt gjør et nummer av hvor bra pakninger dette navet har... http://www.nabendynamo.de/produkte/SONdelux.html
Skulle nok vært idiot.
Jeg er heldig nok til å arbeide i et bygg eid av partiet Venstre, som i tråd med egne idealer om transport har laget et svært romslig sykkelrom i kjelleren - utstyrt med teppe på gulvet, mekkestativ, mekkebord med olje og enkle verktøy samt gulvpumpe. Denne blir med andre ord stående innomhus både hjemme og på jobb når været er skralt - men skal selvsagt gjøre tjeneste som alt-mulig-lastebil som parkeres ute når jeg farter rundt på ymse gjøremål.
Vurderte rammemontert lås i noen sekunder, før jeg konkluderte med at vekta er for høy og at de ikke gir meg muligheten til å låse sykkelen fast i noe annet. Har nær sagt alltid en Timbuk2-bag på kroppen uansett - med lås oppi.
Nydelig sykkel, men tillater meg litt skepsis på vinterføre generelt med hensyn på for eksempel dekkbredde og snø/slaps mellom skjerm og dekk. Men været er jo mye bedre der sør...
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
[Re: geiranders]
#98046006/07/201013:41
Pedaler: Jeg er ambivalent til klikkpedaler på bysykler. Har dog brukt mine Time Z Control i byen de siste par månedene, og det er selvsagt digg når det går unna – men samtidig liker jeg ”bare-å-hoppe-på-uansett-hva-slags-sko-du-har-på-deg”-faktoren med flate pedaler. Tok en spontanbegeistret to mils omvei hjem fra jobb i dag, inkludert asfaltcruising gjennom industriområdene på Økern og Alnabru, handlestopp på Clas Ohlson og Smart Club samt en smule påfølgende stisykling med fullt lass langs Alnaelva i Svartdalsparken, og tenkte ikke et sekund på at jeg burde hatt klikk. Ergo er det ikke så nøye.
Vekt: Aner ikke. Har ikke vekt. Skal veie den straks jeg oppdager en vekt som passer. Tror den veier akkurat passe mye. Ramma veier jo bare 1700 gram, og resten er jo bare småtterier.
Sitat: Yeti-man
KremT...
Min feil, beklager. Aner ikke hvor feil navn kom fra.
Sitat: Loki
Nydelig sykkel, men tillater meg litt skepsis på vinterføre generelt med hensyn på for eksempel dekkbredde og snø/slaps mellom skjerm og dekk.
Et godt poeng, og jeg deler skepsisen. Har for lengst fått min kvote av ustoppelig slapskverning mellom skjermer og dekk.
Klaringen med Schwalbe 40mm piggdekk var det jeg var mest bekymret for på forhånd, og det kan hende jeg må bytte til 35mm bak. Mailet med Civia på forhånd, og de hadde ikke prøvd dette dekket selv – men så for seg at 40mm blir for trangt med skjerm bak, foran bør det gå greit. Men nå som sykkelen ruller og går og det er sommer og jeg bare er glad og fornøyd, så har jeg selvsagt glemt bekymringen og gidder ikke engang bytte dekk for å sjekke om det går. Løk!
Magefølelsen sier med andre ord at dette går fint, bare å bytte bakdekk og skjermer om det kniper. Et sett Planet Bike Cascadia ligger klare som backup, siden jeg også er skeptisk til hvor lenge skjermer i tynn aluminium holder i selskap med en klossmajor som undertegnede.
Sitat: Stein
Hyland? ICON_WINK
For meg kunne gjerne sykkelen hett Lennart. Men så er den i stedet oppkalt etter innsjøen Hyland Lake og de fine sykkelstiene i friluftsområdet Hyland Lake Park Reserve, like ved Bloomington, en forstad 25 km sør for Minneapolis der Civia (og søstermerkene Surly og Salsa) holder til. Lennart hadde helt klart vært morsommere.
Stilig! Sitter racket foran bare fast I gaffelen? Forresten; hvilket lås er det du har på flickr bildene? Ser ut som solide saker...
Denne gaffelen er - som mange andre stålgafler for nyttesykler - laget med gjengede hull nede på siden av gaffelbeinet, ca 165mm over dropouten.
Dette målet er åpenbart standard for flere produsenter av lasteholdere, men ikke for Racktime. De er tilpasset gafler med festet litt lengre nede - det er derfor holderen står såpass høyt. Ideellt skulle den ligget rett over skjermen for lavere tyngdepunkt, men pytt. http://www.racktime.com/en/lowrider/topit
EDIT: Lasteholderen er også festet til toppen av gaffelen, det går en stålplate ned til skruehullet man ofte fester skjerm-braketten i (her er skjermens øvre del festet direkte uten brakett, kun med skrue opp i gaffelen fra innsiden av skjermen).
Jeg parkerer stort sett kun i godt trafikkerte områder, og lar den sjelden stå lenge på kveldstid. Hadde jeg gjort det ofte, ville jeg nok spandert på meg en slik en i stedet: http://www.abus.de/de/main.asp?ScreenLan...l=4003318286254
Sett bort fra min våte drøm om beltedrift på min framtidige drømmecommuter må jeg si denne var rimelig snasen og helt i tråd med hva jeg er ute etter. Eneste jeg kanskje kunne tenke meg å vurdere i framtiden måtte være bukkestyre hvis det lanseres bra løsninger med hydraulikk.