Har hytte på Ringshaug, og har lyst til å få syklet når jeg er nedover i helgene. Noen som kan hjelpe meg med tips til fine stier, gjerne så nære at som jeg kan bare hoppe på sykkelen fra Ringshaugveien.
Takker for alle gode råd.
Re: Føremelding fra Tønsberg !! Endelig !!
[Re: Tonsen]
#94039411/05/201014:37
Hei. Ta kyststien/blåstien inn litt etter Maxbo ilebrekke når man kommer fra Tønsberg eller inn på samme stinett ved volden skole. Derfra er det my og velg i. Bare og prøve seg frem. Er vel noe sti ute i Essoskogen også.
#94039511/05/201014:40
De er ikke langt unna! Du kan sykle inn bak Ringshaug ungdomskole. Du kan også sykle opp Ringshaugveien, når du har kommet over den lille bakken så sykler du ca. 200 meter så går det er grusvei til høyre.
Uansett like greit å ta den stien bak ungdomsskolen. Da er det bare å følge blåløype. Du kommer til Åsgårdstrand og/eller Eik. Mange avstikkere som du kan teste ut!
PS: Du kommer ut ved maxbo hvis du starter ved skolen jeg nevnte. jeg stikker ut om 10 min
Redigert av cht; 11/05/201014:41.
[Re: cht]
#94051811/05/201017:08
I dag var første turen i tnb`s skoger, var veldig anderledes enn Lillomarka... fantastiske raske fine flytstier... Kult! kan ikke huske at jeg har tråkket så raskt noen gang! Gikk nok litt for raskt, da jeg plutselig var tilbake ved Ringshaug ungdomsskole.
Jeg måtte snu før jeg kom til Åsgårdstrand som var målet, da jeg greide å tråkke krankgiret i stykker :-( Hadde selvsagt ikke verktøyet i sekken, heldigvis møtte jeg et par landeveisryttere som var bedre utstyrt enn meg. Fikk det noenlunde på plass, men da hadde jeg snudd så jeg stakk tilbake til Ringshaug.. her er ruten ...
Se der ja! Hvis du Har litt tid så går det massevis av stier der. Du kan komme ut ved Eik også. Er du gira på noe mer teknisk så er Nøtterøy/Tjøme stedet å prøve seg.
Synes du det var greit med stisykkel? Hvor mye vandring har du?
#94277714/05/201009:32
Hvor på Tjøme tenker du på? Jeg vet om et par stier nede ved Ødekjære/rett ved Røssesundbrua, men det blir så kort.. Aldri funnet noe særlig sammenhengende sti på Tjøme.. Tenkte jeg skulle ut og fikse et par småting på båten i morgen og da lurte jeg på å ta med sykkelen og prøve litt.. Tips taes i mot med takk:-)
#94282814/05/201010:30
Greit med stisykle, men en fulldempet XC sykkel hadde nok vært det beste. G.F. Roscoe 2 er nok litt for myk, selv om jeg satte demperen til 100 mm vandring det er en FOX Talas 140RL (140mm) Mulig jeg prøver meg med en hardtail neste gang jeg er nedover..
#94295214/05/201012:34
I dag var det tørrere enn jeg regnet med i grunn.. god flyt og deilig vær å sykle i! :-) Ble solotur, de gutta jeg normalt sett sykler med leker landeveisrotter og trener som besatt til Vestfold rundt... Ble totalt 3 mil med småstier i området rundt blåstien. :-)
[Re: Raymond]
#94317214/05/201018:04
Tonsen: Det er bare å lete, finnes mange stier hvor en 140mm kommer godt til rette. Selvsagt må man belage seg på noe grus og kjedelige partier. Eller kom deg ut på Nøtterøy/Tjøme!
Raymond: Kyststien på Tjøme (følg blå merking), starten er vel beskrevet i denne tråden. Jeg er jo ikke lokal så jeg vet ikke hva det heter der den starter, du kan se over til BCC ihvertfall. Herfra sykler du til Tenvik (noe asfalt er det, leter etter alternativer), da kan du f.eks sykle over Vrengenbrua og etterhvert svinge til venstre ved Grimestad. Da ser du fort noe tømmer liggende (mulig det er fjernet) herfra skal du kunne finne en sti sydover! (ikke lett å forklare). Hvis du ikke sykler over Vrengenbrua så sykler du forbi kjøpmannskjær (mot Tønsberg) da er det bare å komme seg opp på toppen av "fjellet" du har på høyre side. Du må forbi noen boliger, ikke lett å forklare nøyaktig dette heller, men det begynner en sti på toppen der. Like greit å spørre noen egentlig.
Phu... gps spor er luksus Det er noe asfalt på denne turen, men ikke veldig plagsomt, selv for en med asfalt-allergi
#94318314/05/201018:21
Ehhh.. Måtte lese et par ganger nå før jeg ble helt sikker.. Kyststien på Nøtterøy har jeg syklet et par ganger med mer og mindre hell.. Noen særdeles geniale partier, men også noen gåpartier som jeg med mine ferdigheter ser på som mer eller mindre ufremkommelige på annet vis enn å bære sykkelen.. Men fortsatt de gode partiene veier opp nok til at det blir et par turer ila sommeren. Når det gjelder på Tjøme siden av broen så må det vel være noe som er verdt å prøve før man kommer til grimestad? Det går en vei ned til venstre rett etter broa, er det ikke noe skog mellom der og grimestad og? Jeg får prøve meg fram.. Skal utover en tur i morgen tidlig, tar med sykkelen baki så får vi se!
Takker for svar uansett!
#94471316/05/201020:03
Så bra det er fler enn meg på sti i Tønsberg :o) Er det noen som har en Sti/skogsvei fortsettelse etter rom/rakås forbi åsgårdstrand til horten og gjerne videre? Hadde vært morro med en skikkelig søndagsrunde på 3-5 timer...
Er noen forresten kjent oppover langs bispeveien? er det noe syklbar skog der?
[Re: ludo]
#94477016/05/201020:52
Det går grus fra Åsgården til Bakkenteigen, bak Bakkenteigen ned til Glenne, asfalt til golfbanen inn der, ut ved Løvøya , asfalt til Karl johans værn, ut ved fyllinga, mot rørestrand camp og stien der mot Åsg. Så kommer du inn på blåstien derifra.
[Re: bk]
#94505017/05/201012:16
Må prøves.. Vi har når vi skal ha en litt lenger tur kjørt fra Solvang/eik, lagt inn en runde i den korte lysløypa og et par ekstrastier på "kjellesiden" av hortensveien for så å kjøre over mot greveskogen inn på blåløypa, holdt den til Åsgårdstrand og så har vi kjørt asfalt ned forbi munchs cafe og så inn på blåløypa igjen og fulgt den tilbake til maxbo.. Har det vært tid og krefter igjen har vi tatt noen runder med småstier der før vi har kastet inn håndkleet.. Blir vel ikke akkurat mange timer ut av det, men en bra tur bruker det å bli.. Var en tur i Horten i fjor, syklet vel inn i skogen i nærheten av noe skole eller et eller annet ved holtandalen, en del bra stier der, men det ble med den ene gangen, så vi fant aldri noe god runde/sammenheng i det..
Oppover langs Bispeveien er det en del stier som tilsynelatende er bra å sykle i hvert fall, men har ikke testet så mye der oppe. Syklet en del oppe ved Fon for et par år siden, der var det en del bra, men noen grunneiere som ikke stillte seg så positive til syklister i marka si... MEn det er jo så mye skog der oppe at det må jo være en del bra muligheter om man utforsker litt..
Tenkte selv å ta en tur til Svarstad neste helg, med skisenteret som utgangspunkt, og se om det kan være noe bra der.. Er jo forholdsvis kuppert, så kanskje en del bra nedover også med tilhørende klatringer..
#94511517/05/201017:28
Dersom du sykler forbi fotballbanen så går du glipp av noen godbiter. Det går en grusvei inn ved klubbhuset og som ender opp i ett steingjerde. Over dette og følg stien til asfalt.Ta så til h og første v. Gjennom en bondegård og så til h.Da er du på sti mot Tønsberg igjen. Deretter asfalt til v og inn ved stien ved d røde huset.
Dersom noen har gps så kan dere få noen spor.
Redigert av bk; 17/05/201017:31.
[Re: bk]
#94563218/05/201015:02
UÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆHH! Jeg skal i styremøte om 20 min, ellers hadde jeg klart hivd meg med!! Mulig jeg er å finne utpå blåstien rundt kl 20 eller noe sånt...
[Re: Xander]
#94569418/05/201016:54
Kjører fra solvang ca kl 1730 og bort til blåstien ved maxbo ilebrekke. Kanskje jeg ser noen av dere der ikveld?
Du kjører ikke tilfeldigvis Scott Scale RC eller en Principia med Nuke Proof gaffel? Så plutselig den ene syklisten etter den andre passere når jeg desverre ikke skulle ut og sykle.. Ikke ofte jeg ser mer en en "likesinnet" på disse kanter ila 2 minutter.. hehe
#94570318/05/201017:11
Var litt kort varsel, men men. Tråkker rundt på en blå Intense 6.6 Går ikke så fort :)Det er ikke ofte enn møter andre i skogen. Stort sett bare folk med hund. Kan jo hende vi møtes neste gang jeg er ute
[Re: Xander]
#94576418/05/201019:00
Ser at det er flere i Tønsberg som liker å sykle på sti. Torsdag 3 juni arrangere Re SK Giant Cup ved Gransetra som ligger ved Langvannet i Re. Her kan dere få testa litt av hva vi har å tilby på stifronten. les mer www.resykkelklubb.com
Hvor?? Jeg punkterte rett før det store hogstfeltet på blåstien, retning mot Åsgårdstrand.. Punkterte i og for seg på samme J**** stein i fjor og.. hehe..