Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Battaglin C12 eller Merckx EMX-1

Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 #977067 30/06/2010 16:05
J
jeri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Jeg skal gå til innkjøp av ny racer, men er litt usikker hvilken vei jeg skal gå. I utgangspunktet har jeg tenkt å legge ca 20.000 inn i kjøpet. Jeg har sett litt her og der og for øyeblikket har jeg avgrenset vurderingen til å stå mellom en Battaglin-sykkel (C12) eller en Merckx-sykkel (EMX-1).

Er det noen her inne som vet noe mer om hvordan karbon-rammene til Battaglin er? Jeg har ikke vært noe borti disse før. Når det gjelder Merckx-rammen vet jeg at dette er en veldig solid ramme, men denne sykkelen blir dyrere enn Battaglin-sykkelen i kroner og øre + at den kommer med dårligere komponenter enn Battaglin. Hos Oslo Sportslager koster denne 21.000 med 105/RS20-hjul eller Veloce/Khamsin-hjul. Battaglin C12 kan jeg få hos Bikeshop til 19.000 med Force/Racing 5-hjul eller 20.000 med Ultegra/Racing 5-hjul. Hvis Battaglin-rammen ikke er helt "på jordet" så er jo dette totalt sett et bedre kjøp.

Det store spørsmålet er derfor: hvor tror dere det beste sykkelkjøpet ligger totalt sett? Har en følelse på Battaglin-sykkelen, men synes det er greit å få litt innspill utenfra...;-)

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: jeri] #977116 30/06/2010 17:27
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hei, og velkommen til forumet!

Jeg aner ingen ting om noen av rammene, men jeg vet at Battaglin og Merckx begge har lært sine rammebyggekunster i Italia av kompetente herremenn i hhv Ugo De Rosa og Giovanni Pinarello. Rein synsning uten noe form for belegg er at Merckx tar mer betalt for navnet sitt enn Battaglin gjør. Battaglin selges mer over nett og satser mindre på lokale butikker. Det kan gi dem en ulempe i tilfelle man trenger lokal støtte fra importør eller lignende.

Jeg ville gått for den jeg hadde mest lyst på. Jeg tror begge disse gjør en god jobb under en ivrig syklist. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: Hæ?] #977131 30/06/2010 17:58
J
jeri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Takk for det og takk for svar;-)

Utstyrsmessig har jeg jo mest lyst på Battaglin-sykkelen (+ at den er billigere), men Merckx-rammen er etter min oppfatning penere og tøffere å se på (i den grad det egentlig har noen betydning). Uansett så virker det jo som at de vet hva de gjør hos Battaglin også...;-)

Hvis noen andre har andre innspill så mottas også det med takk:)

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: jeri] #977135 30/06/2010 18:02
gare Offline
More than words
More than words
Synes du Merckx`en er tøffere og finere er det egentlig greit. Forskjellen i komponenter er i all hovedsak vekt og litt finish.

105 er uansett mer enn godt nok. Dessuten spiller ikke vekten all verdens rolle med mindre du sykler opp Trollstigen hver dag.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: jeri] #977226 30/06/2010 19:36
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: jeri
Takk for det og takk for svar;-)

Utstyrsmessig har jeg jo mest lyst på Battaglin-sykkelen (+ at den er billigere), men Merckx-rammen er etter min oppfatning penere og tøffere å se på (i den grad det egentlig har noen betydning). Uansett så virker det jo som at de vet hva de gjør hos Battaglin også...;-)

Hvis noen andre har andre innspill så mottas også det med takk:)

Jeg har en 2009 Battaglin C12 Comp med Ultegra/Racing 5. Det er min første karbon-ramme, så hvordan den er i forhold til andre vet jeg ikke. Det jeg vet er at jeg er veldig fornøyd med sykkelen. En fryd å sykle på synes jeg, selv om motbakkene fremdeles er tunge enkelte dager thinking

Jeg bruker den mye til jobb-sykling, så da blir det fort over 100 kg rytter og sekk over 75 km tur/retur. Sykkelen synes å takle det uten problemer, men jeg kjører 120 PSI for å slippe snake-bite. Funker dessverre dårlig mot de idiotene som kaster ølflasker i sykkelfeltet angry

Rolf

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: Rolf] #977330 30/06/2010 21:16
D
DagKB Offline
Fersking
Fersking
D
Hei!

Jeg har en Battaglin C12 (Sram Rival) og en Bianchi C2C carbon med 105 (jeg ukependler...)og er veldig fornøyd med begge:)

Ikke så lett å beskrive, men jeg har på følelsen at Battaglin er
hakket mer aggresiv og stivere enn Bianchien. Den har også et 10mm
lengre overrør og litt kortere akselavstand.

Battaglin C12 er jo testet her på forumet ett sted, og får bra
tilbakemedlinger med Sram Red. Søk så finner du en link:)

DagK

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: DagKB] #977894 01/07/2010 19:32
mgz Offline
Fersking
Fersking
Eg har og ein C12 med SRAM rival. Sykkelen ER ganske aggressiv, og litt nervøs (altså responsiv). Eg er superfornøgd, og anbefalar den gjerne.

If you're unfamiliar with the bugle, it's basically a fixed-gear trumpet since it has no valves.
Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: jeri] #978080 01/07/2010 22:25
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Jeg jobber på Sportslageret, så sånn sett er jeg inhabil!

Og for all del, det er ikke "ment" som reklame, men jeg må bare få si:

Herregud så sinnsykt bra Merckx syklene er!

Fantastisk geometri, perfekt balanse mellom stivhet og komfort (litt avhengig av modell), og meget høy finishkvalitet på rammene.

105-gruppa på EMX-1 funker grisebra, ingen trenger egentlig noe bedre!

Det er ikke uten grunn at det er mange som sykler E.M. på Sportslageret, og har hatt og prøvdet veldig mye annet.

/Are Nicolai
Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: nicolai] #981259 07/07/2010 20:53
mgz Offline
Fersking
Fersking
Såå, kva blei det til?

If you're unfamiliar with the bugle, it's basically a fixed-gear trumpet since it has no valves.
Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: mgz] #981267 07/07/2010 21:00
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du ennå ikke har fått kjøpt sykkel, har jeg følgende erfaringer: Test av Battaglin C12 Pro Red

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: mgz] #981794 08/07/2010 16:35
J
jeri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Sitat: mgz
Såå, kva blei det til?

Valget er tatt, men jeg ble nødt til å utsette det hundre ganger. Fikk en datter midt opp i alle vurderingene:):):) Har ikke vært lett å løsrive seg fra henne - selv ikke for å kjøpe sykkel;-)

Valget ble til slutt Battaglin-sykkelen, men for å feire fødselen oppgraderte jeg til C14. Det blir med andre ord julaften og bursdag når sykkelen kommer...:)

Takk for alle svar!

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: jeri] #1016531 29/08/2010 12:12
K
Kay Offline
Medlem
Medlem
K
Sitat: mgz
Såå, kva blei det til?

Valget er tatt, men jeg ble nødt til å utsette det hundre ganger. Fikk en datter midt opp i alle vurderingene:):):) Har ikke vært lett å løsrive seg fra henne - selv ikke for å kjøpe sykkel;-)

Valget ble til slutt Battaglin-sykkelen, men for å feire fødselen oppgraderte jeg til C14. Det blir med andre ord julaften og bursdag når sykkelen kommer...:)

Takk for alle svar!

Er du fornøyd med C14? Var den verdt pengene?

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: Kay] #1016547 29/08/2010 12:48
J
jeri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Jepp, strålende fornøyd med C14 - på de to turene jeg har hatt. Inntrykket mitt etter de turene er en kjempesykkel med god respons både opp og ned.

Det som imidlertid ikke var bra var at jeg oppdaget en sprekk i ramma etter den andre turen. Bikeshop hadde ikke vært borti dette på denne ramma tidligere så her hadde jeg nok fått en ramme med en svakhet.

En annen ting med kjøpet som jeg er ganske lite fornøyd med er servicen til Bikeshop. Da jeg bestilte fikk jeg beskjed om 10-14 dagers leveringstid (selv om Battaglin hadde hatt leveringsproblemer tidligere i år pga. bygging av sykler til U23-laget til Katusha). Leveringstiden ble underveis bekreftet flere ganger av Bikeshop, men det tok vel opp mot doble tiden før Bikeshop fikk den fra Italia. Da fikk jeg beskjed om at de skulle sende den umiddelbart, men etter hvert viste det seg at de hadde lagt den i køen for varer som skulle hentes i Horten. Det ble først oppdaget da jeg purret etter noen dager. Resultatet ble en hel ny uke ekstra i leveringstid før jeg fikk sykkelen.

Etter at jeg oppdaget rammebruddet tok jeg selvfølgelig kontakt med Bikeshop med en gang (sendte bilde på e-post). Da jeg ikke hadde hørt noe etter to dager ringte jeg og da jeg endelig fikk kontakt, ble det sagt at noen skulle se på saken samme dag eller dagen etter og ringe meg tilbake. Det skjedde ikke og storyen gjentok seg et par ganger etter flere purringer fra meg. En uke etter at jeg sa fra kom det omsider en e-post hvor det ble bedt om flere bilder som skulle sendes til Italia. Det sendte jeg samme kveld og da regnet jeg med at ting ville løse seg relativt kjapt. Det gjorde det imidlertid ikke. Etter at jeg sendte flere e-poster og ringte flere ganger fikk jeg til slutt beskjed om at bildene av en eller annen grunn ikke hadde blitt sendt før en snau uke etter at Bikeshop hadde fått bildene mine. Da ble jeg kraftig irritert og krevde pengene tilbake hvis det ikke skjedde noe omgående. Da tok det fem minutter før de ringte tilbake og sa jeg ville få ny ramme (som de til og med hadde på lager). Hvis alt går etter planen har jeg ny sykkel på plass kommende uke - så gjenstår det selvfølgelig å se om planen følges denne gangen...

Konklusjon: Battaglin C14 er en rå sykkel, men servicen til Bikeshop er tilsvarende dårlig.

Får håpe at det bare er jeg som har vært maks uheldig på alle områder her. Er det noen andre som har fått like dårlig service hos Bikeshop? Jeg kommer uansett neppe til å kjøpe flere sykler fra Bikeshop.

Hvis du har tid til å vente en stund før du får sykkel anbefaler jeg absolutt C14, men sjansen for vanskelig kommunikasjon med Bikeshop hvis det skjer noe er jo tilstede. Du får si fra hva du gjør...

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: jeri] #1016570 29/08/2010 13:21
K
Kay Offline
Medlem
Medlem
K
Oi! Takk for informasjon. Det er jo merkelig at kundene ikke blir tatt mer på "alvor" nå for tiden da konkurransen er så stor blant nettbutikkene. De konkurrerer jo til og med med utenlandske aktører. Får håpe for bikeshops del at det bare er du som har vært maks uheldig, og at dette ikke gjenspeiler den faktiske servicen de gir sine kunder. Håper det ordner seg.

Hvordan blir sykkelen ordnet? Får du bare en ny ramme i posten, og så må du ordne resten selv? Eller sender du den inn til bikeshop?

Jeg skal kjøpe sykkel nå i vinter, og jeg heller vel kanskje mest mot C12 (siden den er noen lapper billigere), men jeg er veldig fristet av C14. Håper kanskje det kommer noen gode tilbud utover vinteren. Når er det best å kjøpe sykkel, med tanke på gode tilbud? Etter jul begynner kanskje prisene å stige igjen siden det nærmer seg sesong igjen, eller?

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: Kay] #1016587 29/08/2010 13:35
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sjekk Bikeshop på forumet her og på Syklingens verden. Begge steder er det laaaaange tråder med masse pepper, noe salt og en og annen sukkerhistorie. Personlig har jeg bare gode erfaringer med Bikeshop, men er fryktelig skremt etter alt jeg har lest.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: Kay] #1016589 29/08/2010 13:38
J
jeri Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Sitat: Kay
Det er jo merkelig at kundene ikke blir tatt mer på "alvor" nå for tiden da konkurransen er så stor blant nettbutikkene.

Ja, absolutt! Hvis dette er "standard" service fra Bikeshop tror jeg de ikke helt har skjønt hvordan markedet fungerer. Bikebuster selger jo Battaglin de også. Får håpe at jeg bare har vært maks uheldig.

Leverte sykkelen med den ødelagte rammen rett før helgen. De skal flytte over resten av utstyret i morgen og sende den til meg etter det.

Det som skiller C14 fra C12 er mer aerodynamisk ramme + setepinne. Det skal også være bedre karbon i rammen, noe som bla. gjør den litt lettere. Også ser jo C14 bedre ut...

Lykke til med valget!

Sitat: Hæ?
Sjekk Bikeshop på forumet her og på Syklingens verden. Begge steder er det laaaaange tråder med masse pepper, noe salt og en og annen sukkerhistorie. Personlig har jeg bare gode erfaringer med Bikeshop, men er fryktelig skremt etter alt jeg har lest.

Ja, kjenner til dette. Men nå har jeg handlet en del hos Bikeshop tidligere og bare hatt gode erfaringer (selv om det bare har vært deler og andre ting). Derfor satset jeg også på de når jeg skulle ha ny sykkel, spesielt i og med at de har ganske så gode priser tatt produktet i betraktning. Ser imidlertid ut til at jeg kun kommer til å handle småting fra Bikeshop i fremtiden...

Redigert av jeri; 29/08/2010 13:51.
Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: jeri] #1016657 29/08/2010 15:15
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

Ja, absolutt! Hvis dette er "standard" service fra Bikeshop tror jeg de ikke helt har skjønt hvordan markedet fungerer. Bikebuster selger jo Battaglin de også. Får håpe at jeg bare har vært maks uheldig.

Jeg kjøpte min første racer (Battaglin) fra Bikeshop. Så ble jeg påkjørt og sykkelen ødelagt. Jeg hadde tenkt å kjøpe på ny fra Bikeshop, men endte opp med å kjøpe Battaglin fra Cyclecomponents i stedet. Primært pga "respons-problemer" hos Bikeshop, slik jeg opplevde det. Syntes det var litt synd, men hadde gode erfaringer med CC fra tidligere, selv om disse toll-greiene er noe herk når man må sende deler tilbake.

Antar at ingen kunder er så "utro", som Internett-kunder?

Rolf

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: Kay] #1016722 29/08/2010 17:18
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Kay
Jeg skal kjøpe sykkel nå i vinter, og jeg heller vel kanskje mest mot C12 (siden den er noen lapper billigere), men jeg er veldig fristet av C14. Håper kanskje det kommer noen gode tilbud utover vinteren. Når er det best å kjøpe sykkel, med tanke på gode tilbud? Etter jul begynner kanskje prisene å stige igjen siden det nærmer seg sesong igjen, eller?

Hvis det er tilbud på Battaglin sykler du tenker på så tror jeg du ikke bør forvente for mye. De fleste syklene Bikeshop/bikebuster selger blir bestillt direkte fra fabrikk etter at bestillingen er mottatt. Dermed har de lite eller ingenting på lager og ingen grunn til å kjøre salg.

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: tygster] #1016940 29/08/2010 20:54
M
mrowkoob Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M

Re: Battaglin C12 eller Merckx EMX-1 [Re: mrowkoob] #1017507 30/08/2010 16:27
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: mrowkoob

Ser ut til at Cyclecomponents også kjører salg på Battaglin nå. Var et slikt tilbud jeg hoppet på i fjor (C12 m/ Ultegra.)

Rolf

Moderator  support, Valentino