HAHAHAHAHA: "Jeg hadde aldri i verden turt å kjøre forbi på den måten jeg har gjort flere ganger om ingen hadde irritert meg på forhånd. Folk må lære seg å kjøre, vike for andre, rett og slett følge med i trafikken."
Jeg var nettopp vitne til situasjonen i vedlagte illustrasjon. Vegen er en 30-sone gjennom ett boligfelt, og min bil er markert med grønt. Jeg kommer opp mot gangfeltet med bilen markert med rødt bak meg. På høyre side, der pila starter, står en dame, jeg stopper og slipper henne over. Da hun har kommet omtrent dit den oransje sirkelen er, gidder ikke bilføreren i rødt å vente lenger, gir bånn gass, er nesten oppe på to hjul når han passerer damen, og raser videre opp gjennom boligfeltet.
Jeg følger etter vedkommende (etter at damen har kommet trygt over) helt hjem, spør hva han mener med sånne manøvre, han spør om jeg har ett problem med det og jeg bemerker at jeg er mindre begeistret for sånn trafikkultur i mitt nabolag, han kvitterer med ett sleskt glis og spør hva jeg har tenkt å gjøre med det og går sin vei.
Hva gjør man med sånt? Bare å akseptere at jeg lever i konstant livsfare her i borettslaget?
Rasjonelt: Ta en tur innom nærmeste politistasjon og anmeld han. Den kommer til å bli henlagt, men jeg tror han kommer til å få beskjed om anmeldelse/henleggelse. I tillegg kan en tidligere anmeldelse spille inn om vedkommende skulle bli anmeldt for andre trafikkforeseelser i framtiden.
Irrasjonelt: Vent til han er på ferie og bestill 5 tonn grus i hans navn, levert foran garasjeporten hans.
Mange idioter som kjører bil, av og til lurer jeg på om det må en ulykke til for at enkelte skal våkne og forstå ansvaret en har som fører av et kjøretøy.
Jeg var ute og kjørte bil på Lie i Skien her på tirsdagen, kjører i ca 40-50 når en syklist som sykler i samme retning som meg på fortauet finner ut at det er bedre å sykle i veien. Han smetter ut rett foran bilen min, ABS bremsene fikk jobbe og han kan være glad for at jeg er oppmerksom i trafikken.
Når bilister opplever episoder som den kan jeg forstå at enkelte blir frustrerte.
Måten en selv opptrer på har signaleffekt så jeg gjør mitt for å være hensynsfull både på 2 og 4 hjul.
Kjenner du damen som gikk over veien? I så fall kan du få tak i henne og dere kan levere anmeldelse sammen. Hvis ikke ville jeg uansett levert anmeldelse av den aktuelle sjåføren, av samme årsaker som DesmoSkier snakker om.
Rasjonelt: Ta en tur innom nærmeste politistasjon og anmeld han. Den kommer til å bli henlagt, men jeg tror han kommer til å få beskjed om anmeldelse/henleggelse. I tillegg kan en tidligere anmeldelse spille inn om vedkommende skulle bli anmeldt for andre trafikkforeseelser i framtiden.
Irrasjonelt: Vent til han er på ferie og bestill 5 tonn grus i hans navn, levert foran garasjeporten hans.
Jeg liker det irrasjonelle forslaget men han bor i blokk, i tillegg i samme borettslag som meg, så jeg vet ikke hvor mye effekt det ville hatt...
Får vurdere og ordne en anmeldelse. Tenkte på det, men var usikker på hvor mye det ville ha å si når saken garantert blir henlagt grunnet mangel på bevis.
LJ: Damen gikk forholdsvis uanfektet videre og jeg vet ikke hvem hun var. Mulig hun er blitt vant til litt av hvert etter å ha bodd her en stund, jeg har bare vært her en måned...
Jeg følger etter vedkommende (etter at damen har kommet trygt over) helt hjem, spør hva han mener med sånne manøvre, han spør om jeg har ett problem med det og jeg bemerker at jeg er mindre begeistret for sånn trafikkultur i mitt nabolag,
Skal du nagle folk til veggen, må du ikke begynne å svare på motspørsmål - da er du på defensiven. Neste gang fortsetter du med å stille spørsmålet "Hvorfor overholder du ikke vikeplikten?" til han svarer og du kan lede diskusjonen i retning der dere blir enige om at det generelt sett er greit å overholde vikeplikt for myke såvel som harde trafikkanter.
Dersom han ikke svarer, sier du at du er forbauset over at den tøffe mannen ikke greier å svare på et så enkelt spørsmål, og forteller han at sånn drittsekkoppførsel vil resultere i en anmeldelse.
Drittsekkene i verden skal IKKE vinne!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg følger etter vedkommende (etter at damen har kommet trygt over) helt hjem, spør hva han mener med sånne manøvre, han spør om jeg har ett problem med det og jeg bemerker at jeg er mindre begeistret for sånn trafikkultur i mitt nabolag,
Skal du nagle folk til veggen, må du ikke begynne å svare på motspørsmål - da er du på defensiven. Neste gang fortsetter du med å stille spørsmålet "Hvorfor overholder du ikke vikeplikten?" til han svarer og du kan lede diskusjonen i retning der dere blir enige om at det generelt sett er greit å overholde vikeplikt for myke såvel som harde trafikkanter.
Dersom han ikke svarer, sier du at du er forbauset over at den tøffe mannen ikke greier å svare på et så enkelt spørsmål, og forteller han at sånn drittsekkoppførsel vil resultere i en anmeldelse.
Drittsekkene i verden skal IKKE vinne!
Jeg merker meg, og pugger samtidig: #hvorfor overholder du ikke vikeplikten - gjør jeg ikke det? #hvorfor + stråmannpremiss + spm-tegn - hvorfor skal jeg stå skolerett for deg. - når ble jeg forbliktet til å gjøre rede for premissene i dine spm. - hva får deg til å tro at jeg vil gå med på den beskrivelsen der? - hva får deg til å tro at jeg vil gå med på å rettferdiggjøre noe som helst ovenfor deg. #jeg er forbauset over at du ikke klarer å svare på et så enkelt spm... - Fint. Vær forbauset. - OK
Helt enig, drittsekkene i verden, skal IKKE vinne. (I den kategorien faller også svært ofte mennesker som har verbalt og manipulerende overtak.)
Ja det er det som også har stoppa meg litt, da jeg tenkte det var best på t-skjorte, eller sykkelskjorte med lommer (og må isåfall finne en som passer til trykk (ensfarva, feks gul)).
Men så da har jeg kommet til at det tross alt kanskje er bedre med en vest (slf har jo alt vester , dem kunne jo trykt det bakpå f.eks.). Vesten kan man jo spenne fast på sekken, eller man kan tre vesten over sekken (Om sekken er liten), og man kan tre skulderreimene ut av armene /sida.
Da har jeg gjort min borgerplikt. Var innom politistasjonen etter jobb og leverte anmeldelse på gærningen jeg bevitnet og snakket med i går. Damen jeg snakket med på stasjonen sa dette ville det bli opprettet sak på og jeg kunne bli innkalt til videre avhør senere.
Selv om det ofte ikke nytter er det viktig å gjøre hva man kan, om ikke annet for signaleffekten. Nå er det jo også større sjanse for at en eventuell senere trafikkforseelse vil bli tatt mer alvorlig av politiet, siden vedkommende allerede finnes i systemet.
mye trist lesing her, folkens. hatgruppe er "alive and kicking" på FB enda. leste senest kl 20.55 10/07 at grunnleggeren ELLEN THORSEN hadde et innlegg om at vi ikke bruker boxershorts under sykkelbukse. kommentarene lot seg ikke vente. min påstand er hun fyrer godt opp under diskusjonen selv!!skrev også til hun at hennes innlegg ikke akkurat bidrar til sakligheten. har kalt henne KJØTTHUE før her på TS, men fikk litt mye pepper...sååå da prøver jeg mer rolige former;))
The only thing better then a KLEIN, is two...
ritt:lillehammer-oslo, grenserittet, birken på mosjonisttid:)
Den gruppen du snakker om er befolket av en hel del usympatiske mennesker, men å bli så sint fordi noen harselerer over det faktum at man ikke bruker undertøy under sykkelbukse er å være i overkant fintfølende, synes du ikke?
Gruppen er forøvrig for tiden i dvale, så å begynne å mase om det nå er å gi masete unger oppmerksomhet og oppmuntre dem til å fortsette maset.
Så lenge ingen har skrevet noe aggressivt på snart en måned, etter en så lang periode med bråk og krangel, ser jeg ingen grunn til å ta opp tråden igjen.
Nå skal det sies at det finnes andre grupper som er minst like ille som, om ikke verre enn, kondomgruppen som Ellen styrer nå, så slåsskampen er ikke helt over ennå.
jeg er ikke sinna. men....litt provosert over det faktum at hun "tydlighvis oppnår en viss glede" over å helle litt bensin på av og til.GET IT??? men, som du sier så er det nok en egen rase som skriver innleggene på FB.
Men å la seg provosere av så billige triks blir som syklisthaterne som faktisk klarer å bli provosert av å bli femten sekunder forsinket på grunn av en syklist.GET IT???
he-he-he.. nå lo jeg godt, vanilla ninja. sier takk for den;) hva kan man si?? har jo min andel av biler som skal bruke plutselig mye spyleveske i fleng på en blå-himmel dag, men,,,,tja, skal man da bare jatte med da? jeg tråkker enda ukentlig, men tenker litt på å holde meg EKSTRA godt til høyre for hvite streken da, i håp om ikke å bli...gjør ikke du? hvis du klarer å holde deg helt cool, med tanke på denne FB siden, synes jeg det står respekt av det, men hvis du kun provoserer, tja...joa...jada.....
Jeg har også plutselig blitt renset av bilister som tydeligvis synes jeg ser skitten ut, men så lenge jeg ikke kan få tak i vedkommende som kjører og spørre om hva han driver med er det ikke noe poeng i å tenke på det og skjære tenner på grunn av det.
Jeg klarer å holde meg rimelig kald med tanke på hva som skrives på Facebook. Faktisk blir jeg mer forundret enn provosert av hvor stor mangel på kunnskap mange av de mest ihuga kranglefantene har, og jeg får mer ut av å fortelle slike folk hvordan verden virkelig fungerer enn jeg får ut av å sitte foran skjermen og være sint.
Det samme gjelder på internett som i trafikken: teite mennesker blir ikke mindre teite og ingenting flyter bedre av at du selv mister hodet.
Er den? Rart siden Elevengear er et amerikansk firma.
Ikke sikkert at de hadde noen tanke med stripene, men slik de står på ryggen på bildet så sier de at trafikken skal passere på høyre side. Altså venstretrafikk. (Alle skilt med skråstriper skal peke nedover mot den siden skiltet skal passeres, selv om ikke alle i Mesta har fått det med seg når de skilter veiarbeid.)
Har nå drevet og fulgt med litt i denne gruppa, samt på alle kommentarene/ leserinnleggene som blir skrevet på fjesboka og nyhetsartikler der en syklist har vært innblandet i ulykker/ uhell.
Hva er det som feiler enkelte mennesker egentlig...? Hva er det som får enkelte av oss til å bli helt idioter så fort vi tar på oss metallfrakken...?
Er ganske interessant å se sjåførers oppfatning og kunnskap om trafikkregelene.
Det som går igjen i stort sett alle debatter, er at vi skal holde oss på fortauet, og at vi ikke sykler i fartsgrensa. Er en ganske gjengs oppfatning blant alle disse potensielle morderne, at fartgrensen er påbudt kjørehastighet og ikke maksimal tillat hastighet... Hva skjedde med basiskunnskapen fra kjøreskolen? Forsvant den idet det ble signert på mottak av sertifikatet på trafikkstasjonen? Hva med det som blir hamra inn i hodet på enhver sjåfør, spesiellt lastebilsjåfører: "Tilpass farta og kjør etter forholda"...?
Det må da være masse godt snacks for politiet å ta tak i i disse trådene? Enkelte av våre artsfrender oppfordrer jo til direkte vold, drapsforsøk og andre straffbare handlinger. Enkelte innrømmer faktiske forhold også. Er ikke dette grunnlag for anmeldelse og strafferettslig forfølgelse?
Bare litt tanketømming her på morran før TdF tar til..
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"
Et lite knippe av dagens "fangst": "he he he, tilpass kjøp seg ein med motor. det burde vert poeng for å kjøre dei ned, og dei måtte betale skadene på bilen viss det blei noe ødelagt .da kjøper eg meg HUMMER og blir med på denne "turen runt france" som dei viser på tv, da trur eg dei k... ane får farten opp he he he"
"Ja, ser at det er en sånn JÆVVLA treningssykkel-faaan som lett kommer opp i 40-50km/t. Men de kommer fortsatt ikke opp i 70-80km/t som er vanlig fartsgrense på landevei. Det er så jævli syyyyyke iriterende å bremse ned for sånne folk fordi de ikke sykler fort nok, fordi jeg ikke ser om det er klar bane for å kjøre forbi. Og ikke nok med det, men er det to som sykler så sykler de ikke "på linje" men ved siden av hverandre!!!!! WTF!!??!!??"
Disse innleggene er ganske gamle, men dog... Står fortsatt det samme i innlegg datert nyere dato...
"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"
"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"