Det å automatisk la være å klippe plenen fordi det er søndag er ikke det samme som å ikke ta hensyn til naboene.
Jeg ville mene det var motsatt ?
Sitat: EgilS
Spiser naboene middag ute lar man være å klippe uansett om det er søndag eller onsdag.
Det er jeg helt enig i. Det handler jo bare om å ta hensyn.
Selv anser jeg meg selv om en god nabo. Nå har vi valgt å bo relativt sentralt i en storby, så støy føler jeg ikke jeg kan klage over. Det er dog irriterende når naboen går i gang med å borre i betongvegg søndag morgen / formiddag men det får ikke mitt "piss i kok" som man sier her nede.
Det som dog gjorde det, var når en av de nye leietakerne både gjorde #1 og #2 rett utenfor sykkelboden vår nede i kjelleren. Tror ikke han gjør det en gang til
Du kan da ikke vurdere hva andre oppfatter som larm.
Noen oppfatter lyden fra en bilmotor som larm. Andre mener at barnegråt er larm. Et slangeløst oppsett som fiser guffe kan larme noe innmari.
He he, ramla du ut av sandkassa di.
Hvor vanskelig skal det være? er det den som blir utsatt for larm som kan vurdere om det han oppfatter er larm eller det den som larmer som skal bestemme om andre skal oppfatte det som larm eller ikke.
Men jeg forstår nå mer og mer at det finnes flere enn hva jeg trodde som driter i andre. Noe annet ville vært ønsketenkning.
Nå har vi valgt å bo relativt sentralt i en storby, så støy føler jeg ikke jeg kan klage over.
Vi har valgt sommerhus der badet ligger bak den røde firkanten mens soverommet ligger bak den grønne. Vi drøyer death metal-spillingen på full guffe til litt ut på ettermiddagen om søndagene. Heldigvis er veggene tjukke og vi hører bare så vidt litt fjern salmesang gjennom muren om søndags morgen. Så selv intense bønner går ubemerket forbi, på begge sider av veggen (raggadagosh-ping)...
Hvor vanskelig skal det være? er det den som blir utsatt for larm som kan vurdere om det han oppfatter er larm eller det den som larmer som skal bestemme om andre skal oppfatte det som larm eller ikke.
Fortell oss du Tror dette går seg smidig til i de fleste nabolag jeg. Her i feltet er det rett og slett ingen som finner på noe før klokka 12.00 søndag, kanskje bortsett fra unger som leker på plenen. Etter den tid er det alskens aktiviteter som sykling, plenklipping, bueskyting, trampolinehopping (herregud som det kan bråke) og ATV-kjøring. Gjerne hos hverandre. Dersom en skulle finne på å ha et selskap utendørs der gjestene er av det lavmælte slaget sier man fra og motoraktiviteter stoppes. Kommer langt med folkeskikk
Fortell oss du Tror dette går seg smidig til i de fleste nabolag jeg. Her i feltet er det rett og slett ingen som finner på noe før klokka 12.00 søndag, kanskje bortsett fra unger som leker på plenen. Etter den tid er det alskens aktiviteter som sykling, plenklipping, bueskyting, trampolinehopping (herregud som det kan bråke) og ATV-kjøring. Gjerne hos hverandre. Dersom en skulle finne på å ha et selskap utendørs der gjestene er av det lavmælte slaget sier man fra og motoraktiviteter stoppes. Kommer langt med folkeskikk
Du får se litt lenger opp da serru hva som skrives. Det var det heller ikke noe problem i Vestlia, men for mange av de som flytta inn var det nytt dette med at en ikke ønska plenklipping i helga etter kl. 1500 på lørdag og søndag. Etter hvert satte de pris på den freden og det ble respektert, vi sørga for at plenene var nyfrisert når naboen kom hjem fra ferie noe som jeg ser på som en selvfølge i et godt naboskap. Egentlig dreier det seg om normal folkeskikk, det dreier seg om å ta hensyn til andre.
Men du svarte vel ikke på spørsmålet om hvem som kan vurdere hva som oppfattes som larm ???????
Men jeg forstår nå mer og mer at det finnes flere enn hva jeg trodde som driter i andre. Noe annet ville vært ønsketenkning.
Jeg tror heller du IKKE forstår. Vi snakker ikke om å drite i andre, det har vi vel flere skrevet her at vi ikke gjør.
Vi snakker om to helt forskjellige ting her: - å holde seg til loven - å ta hensyn til naboene
Du har tydeligvis en 100% kobling her, men disse to tingene har ikke nødvendigvis noe som helst med hverandre å gjøre. Hva som er "utilbørlig larm" vil variere fra situasjon til situasjon, og sted til sted. Bor du i tett rekkehusbebyggelse i et KrF- og FrP-miljø på sørlandet vil det sikkert summingen fra en poleringsmaskin være utilbørlig larm, mens kjøring med landbruksmaskiner rundt nabohusene ikke vil være det om du bor på Innherred.
Også DU vurderer hva som er "utilbørlig larm" før du setter i gang med noe (du tar til og med vurderingen rett på forumet for oss andre), eller spør du naboen om lov før du setter deg i solstolen og snorker i vei, prater høylytt med venner utenfor huset, lar barn herje rundt på plenen, slår i én løs spiker på terrassen, lar altandøra stå åpen mens du ser ballspill, slamrer rundt med alustigen når du skal male huset,...?
Er det den som blir utsatt for larm som kan vurdere om det han oppfatter er larm eller det den som larmer som skal bestemme om andre skal oppfatte det som larm eller ikke ????
Er det den som blir utsatt for larm som kan vurdere om det han oppfatter er larm eller det den som larmer som skal bestemme om andre skal oppfatte det som larm eller ikke ????
Den som oppfatter det som larm kan godt si fra. Skandinavisk mumling i skjegget med knyttede never i lommene er jo helt idiotisk.
+1 til Dan, med forbehold om kranglete surrefanter (har hørt det finnes sånne rundt omkring - er forskånet for dem selv i mitt nabolag) som har uforskammete terskler for hva som er støy eller ikke.
Klart den som blir utsatt for larmen selv vurderer dette, men det blir opp til den som larmer å vurdere om hvorvidt den som utsettes for larmen opptrer rimelig hvis han krever at den skal opphøre.
Om naboen som har hageselskap 10 meter unna sier han plages av at jeg klipper plenen, da finner jeg det rimlig å ikke klippe plenen (jeg hadde da uansett ikke gjort det). Om naboen 10 hus (250 meter) lenger opp i gata kommer og sier det samme er det ikke sikkert jeg bryr meg om det.
Den som oppfatter det som larm kan godt si fra. Skandinavisk mumling i skjegget med knyttede never i lommene er jo helt idiotisk.
Ser ut for at ingen tør svare direkte, men er du jo inne på det Dan. Helt enig, når en oppfatter noe som unødig larm sier en i fra. Noen respekterer dette andre driter i det.
Jeg henger så vidt med på denne nå kan det jo hende at vindretningen kan være sånn at han 250 meter opp i gate oppfatter dette som larm der og da, men ikke om vinden står i annen retning.
Jeg er enig i at man må vise hensyn, men jeg forstår ikke de som må klippe plen på søndager. Mulig det er noe med oppdragelsen min, men sånn er det og sånn var det før jeg ble oppmerksom på nevnte lov.
Jeg er enig i at man må vise hensyn, men jeg forstår ikke de som må klippe plen på søndager. Mulig det er noe med oppdragelsen min, men sånn er det og sånn var det før jeg ble oppmerksom på nevnte lov.
Har nok noe med generasjoner å gjøre. For meg, og stort sett de jeg omgås på min alder, er ikke søndag så mye annet enn en hvilken som helst annen fridag.
Hagesenterene er stappfulle på søndager, kirkene tomme.
Skandinavisk mumling i skjegget med knyttede never i lommene er jo helt idiotisk.
En annen ting som plager meg som bor tett inntil folk på alle kanter, er at mine naboer alltid forventer at det er jeg som skal si ifra at de gjør noe som plager meg, og at de ikke selv kan forutse det.
Nabovarsler for fest er det av en eller annen årsak blitt helt slutt på. Nachspiel settes i gang, selv etter at man har bedt dem om å være stille x antall ganger. Jeg fikk til og med et telefonnummer: "så kan du ringe oss når vi bråker"... Newsflash: hva med å ta det rolig fra starten av?
Det handler ikke om å ødelegee moroa, men det handler om å ta hensyn, og heller være litt for defensiv enn litt for offensiv.
I noen tilfeller kan man jo spørre naboen om det er greit å klippe plenen på en søndag, istedenfor å anta at det er det, bare fordi man mener lover ikke skal baseres på religion...
Nja, ikke helt enig. Jeg vet av mange personer som er både stille og beskjedne, og har svært høy terskel for å tørre og gå og klage til folk. Det å banke bestemt på en dør for å be en haug med sterkt berusede personer dempe skrålingen og hylingen sin er dermed ikke mye aktuelt.
Jeg tviler egentlig på at slike typer er særlig ivrige etter å gå og si fra om at boring eller hamring på søndagsmorgenen er upopulært også, og jeg mener dermed at alt ansvar i utgangspunktet ligger på den som bråker.
For å dra hundehistoriene fra en annen tråd inn igjen, det er ikke personer som er skeptiske til hunder som har ansvar for å si fra om at de i mine øyne har en irrasjonell frykt for hunder, det er jeg som skal holde hunden sikret i utgangspunktet. Det at jeg synes det er morsomt med lekne hunder som kommer bort til meg oppleves totalt forskjellig av andre personer.
En annen ting som plager meg som bor tett inntil folk på alle kanter, er at mine naboer alltid forventer at det er jeg som skal si ifra at de gjør noe som plager meg, og at de ikke selv kan forutse det.
Resultatet hvis alle skal gå rundt å tilpasse seg de mest følsomme blir at ingen kan gjøre noe som helst. Jeg ville ha sett det som svært uheldig hvis naboen min lar være å høyttrykkspyle terassen sin en søndag fordi han tror at han forstyrrer meg, når jeg dels har høy terskel og dels kanskje uansett sitter med hodetelefoner og hører på punk.
Sitat: perbl
Nja, ikke helt enig. Jeg vet av mange personer som er både stille og beskjedne, og har svært høy terskel for å tørre og gå og klage til folk.
Må alle gå rundt på tå for å tilpasse seg de mest følsomme? Hvis folk er i overkant beskjedne så mener jeg det må være deres eget problem. Enten er man ikke plaget i det hele tatt, eller så er man ikke plaget nok til å gidde å si fra, eller så er man plaget i så høy grad at man sier fra. Et mellomting hvor man er innmari plaget men ikke klarer å si fra synes jeg ikke omverden absolutt må tankelese seg til.
Resultatet hvis alle skal gå rundt å tilpasse seg de mest følsomme blir at ingen kan gjøre noe som helst.
Jeg er absolutt ikke av de mest følsomme, heller ikke når det gjelder plenklipping eller høytrykksspyling på søndager. Nachspiel med høy musikk natt til onsdag har jeg derimot ingen toleranse for.
Men jeg er en stor tilhenger av å være hensynfull og spørre først, i hvert fall første gang man skal sette i gang med noe som kanskje kan pirre en eller annen. Og hvis man er usikker på hva som kan pirre naboen, kan man heller ta i litt for mye enn litt for lite.
Et mellomting hvor man er innmari plaget men ikke klarer å si fra synes jeg ikke omverden absolutt må tankelese seg til.
Hele poenget mitt er at det er ikke den som skal si fra som har hovedansvaret.
Jeg spiller f.eks musikk stort sett hele tida når jeg er hjemme, og jeg synes det er naturlig at jeg heller ringer på hos naboen med et smil, og spør om de plages av musikken min framfor at naboen skal manne seg opp og ringe på hos meg.
Det tror jeg også er en grei måte å berge godt naboskap i framtiden på, da det sannsynligvis senker terskelen naboen har for å ringe på hos meg for å si fra hvis jeg gjør ting som plager andre. Etter å ha bodd i ymse studentbyer og leilighetskomplekser opp gjennom årene, vet jeg at det er mange som kvier seg for å klage direkte til andre.
jeg synes det er naturlig at jeg heller ringer på hos naboen med et smil, og spør om de plages av musikken min framfor at naboen skal manne seg opp og ringe på hos meg.
Dette er en nabo helt etter min smak. Pirrende, asså...
Jeg spiller f.eks musikk stort sett hele tida når jeg er hjemme, og jeg synes det er naturlig at jeg heller ringer på hos naboen med et smil, og spør om de plages av musikken min framfor at naboen skal manne seg opp og ringe på hos meg.
Hvis naboen ikke klarer å manne seg opp til å komme og klage hvis det er for høyt, hvor stor er da sannsynligheten for at han manner seg opp til å svare at han plages av musikken din når du står i døren? Minimal mener jeg, og da blir det meningsløst å spørre. Det eneste du har oppnådd er at du har blitt den snille greie naboen, og dermed gjort terskelen for å si fra enda litt høyere. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Nuhvel, selv om jeg kan være bestemt til tider, mener jeg at jeg kan framstå såpass uskyldig når jeg går inn for det at terskelen for å si fra er rimelig lav
Men klart, kanskje grunnen til at jeg ikke har fått klager så langt er at jeg har klart å heve terskelen gjennom litt proaktivt forarbeid