Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

F####s Nabo!

Re: F####s Nabo! [Re: jan erik] #975465 28/06/2010 14:35
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jan erik
Han har brukt mye av lørdagen til å banke opp en ny terrasse.Sirkelsag,kompressor osv- Ved sjutiden spurte jeg om han ikke kunne ta en pause siden været var bra og vi hadde tenkt å sitte ute å spise. Dette hadde han liten forståelse for og middagen gikk med til å sitte å se på hverandre siden kompressoren og sirkelsag var i bbrukbruk. I dag er det søndag. Han startet 0900

Tja, har hatt en nabo som i de to siste årene har foruten når snøen var vinterstid bygget mur, bygget terrasse og nå er i gang med garasje. Vi fikk opp vår garasje på tre dager (en til graving og muring, to til bygging. Leide inn folk). Han har nå brukt et par uker og ikke er ferdig med grunnmuren enda. Regner med han bruker ca hele sommeren med saging, siden han gjør det alene og vel. er pinlig nøyaktig. Vi snakker saging av en pinne, plassering, saging av neste i akkurat samme lengde, bare kanskje en mm i forskjell, så neste osv. Det som ikke lager lyd - maling - det leide han inn folk til. At det betydde at vi hadde en tre dager med lithauere som gikk rundt i bare trusa var vel heller ikke noe vakkert. ICON_WINK

Og det går i ett om det er påske, helligdager eller noe annet. Det plager egentlig ikke meg, men fruen driver går på veggene.

Re: F####s Nabo! [Re: RazeFaze] #975650 28/06/2010 19:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: RazeFaze
haha, hadde vært knall med hesje i rekkehuset ja :-D

DA hadde man blitt "F####s Nabo!" da!

Hæ! Du bor i rekkehus og bruker bråkeklepper? Hvor lang hage har'u?

Re: F####s Nabo! [Re: ] #975653 28/06/2010 19:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous13
Hvor blir det av GeirK?

<klepp-klepp-klepp......>

Ute å klippe plen?

Re: F####s Nabo! [Re: Tange] #975674 28/06/2010 20:09
jan erik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fruen greide ikke å dy seg i går og fikk han i tale med en kommentar om "hvor grei han var" på lørdag.

han hadde altså blitt eitrande forbanna på måten jeg, i noe jeg trodde var i en jovial tone hadde spurt om kunne ta en pause i bankinga slik at jeg og gjestene kunne spise i ro og fred. det var altså tonen han sier å ha reagert på. Jeg beklaget hvis han oppfattet det slik og spurte han så om han ville respektere mitt ønske om matro hvis det ble fremlagt slik han ønsket. Dette vill han faktisk ikke svare på og sto på sin rett til å bråke så mye han ville. Uansett helg eller hverdag. For som han sa;han har kun helgene å gjøre slikt arbeid på.
Vi er i ferd med å innhente vedtekter for feltet for å finne ut om det står noe om dette der.

Re: F####s Nabo! [Re: jan erik] #975690 28/06/2010 20:27
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Her hadde jeg seriøst vurdert å skaffe meg en alliert, og så holdt kommunikasjonen skriftlig.

Vi bor forresten så ruralt at vi ikke klipper, men slår gress, og det foregår selvfølgelig i bondens arbeidstid, og kun når gresset har blitt høyt nok til å bli for. (Er det derfor det heter høy?)

+1 sau (uten bjelle vel og merke)
+1 hesjing (utrydningstruet kunst som helst sikkert gjør seg i tettbygd strøk)

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: F####s Nabo! [Re: RazeFaze] #975847 29/06/2010 06:59
StigB Offline
Señor
Señor
Med en to-åring og varierende hjemkomsttid, hvem som jobber og ikke gjør at slikt kan variere fra en halv time til to timer ja... det var for å beskrive at ting normalt sett ikke lar seg gjøre i ukedager.

Lørdager benyttes ofte for å gjøre større innkjøp på formiddagen, deretter litt soving for barn, deretter utetid med barn og hund før det sannelig er tid for middag igjen. Innimellom prøver vi å være sosiale med venner også, enten hjemme eller besøk.

Men ja, det hender lørdag benyttes ;-)
Ingen regel uten unntak nei, jeg er ikke religiøst opptatt av å måtte klippe plen søndager, men det er faktisk den dagen som passer best. Men jeg er jo ikke no umenneske, så sitter en nabo ute å soler seg så går det an å spørre om det er greit. Pussig nok er det ofte det, selv med pensjonister som nabo.

Nei Jørgen nå henger jeg ikke med deg gitt. Helligdagsfreden er der og den bør respekteres. Det du beskriver synes jeg er dårlig planlegging. "den lille plenen" hvor stor?? ett mål to mål.

Når vi bodde på Sand ble dette banka inn i hue på de som flytta inn i veien etterhvert. Mange protester men som oppmann i gata ble det ikke gitt disp. Der var det folk som drev sin egen butikk og sjelden var hjemme før kl. 1800 - 1830 på kvelden i uka og en gang i tre firetiden på lørdag med små unger bikjer, men de fikk bestandig tid til å frese over ett til to måls store tomter. Det handlet bare om å planlegge litt. Og etterhvert så synes de at det var deilig å slippe disse søndagsklipperne.

Vi var hos noen venner på Lørenskog søndag for litt siden og måtte krype inn fordi det var ulevelig å sitte ute på kvelden. Når en var ferdig så satte helvete i gang hos en annen. Ikke bare strider det i mot helligdagsloven, men jeg synes det er ufint og lite hensynsfullt.

Ut fra tidsskjemaet ditt skulle det ikke være noe problem å frisere plenen din uten sjenanse for andre på en søndag. Vi har også hatt små og jeg hadde i praksis to jobber over noen år, men plenen var det ikke aktuelt å klippe på en søndag.

Hellidagfreden gjelder, og den bør respekteres. Vi som syklister er jo så innmari opptatt av hvordan vil vil at bilfolket skal etterleve lover og regler, er vi ikke.

Vær glad du ikke er naboen min Jørgen ICON_WINK

Å til trådstarter om han driver butikk eller næringsvirksomhet fra hjemme så skal eiendommen reguleres til dette. Det er bare å sjekke i kommunen.

Redigert av StigB; 29/06/2010 07:01.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: F####s Nabo! [Re: StigB] #975943 29/06/2010 08:46
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Tror ikke det hadde vært så ille å være naboen din Stig :-)

Jeg setter det litt på spissen her. I praksis rundt meg eksisterer ikke denne helligdagsfreden, det surrer og banker rundtomkring hver søndag. Er det et byfenomen, eller hva er det? Slik jeg ser det er det gammeldags og ganske uaktuelt i dagens samfunn, butikker og hagesenter er for eksempel åpne hele søndag.

Det kan også hende at min del av verden er veldig annerledes enn resten av verden... at dette er et fenoment på sentral østlandet... Hvordan er det i andre deler av verden?

Det plaga meg mer med 13 timer ubrukelig bass-støy fra en eller annet elektronika/narko-festival på Kalvøya sist lørdag for å si det sånn, selv om det er "lov".

Redigert av RazeFaze; 29/06/2010 08:49.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: F####s Nabo! [Re: ] #975988 29/06/2010 09:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er på ferie, og derfor ikke online 24/7.
På generell basis er det min leveregel, ja. Jeg har ennå tilgode å bli plaget av naboer i nevneverdig grad, annet enn hva man må finne seg i når man bor i fortettede boområder.

Dersom man har et problem med en nabo, er lovverket ganske enkelt å forholde seg til. Dersom noen plages av plenklipping, ville jeg forlangt at den som skaper støyen overholder loven. Jeg unngår i det lengste å starte plenklipper og sirkelsag søndag, i allefall på formiddagen.

Selv synes jeg lyden av gressklippere hører sommeren til, og har aldri hatt mange naboer med store plener tett på meg slik at dette har vært et problem. De plenene jeg har hatt i min umiddelbare nærhet har vært klipt på noen få minutter.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: F####s Nabo! [Re: GeirK] #976009 29/06/2010 09:45
Bendik.S Offline
Avhengig
Avhengig

da hadde de fleste problemer med plenklipping vært løst...

Re: F####s Nabo! [Re: RazeFaze] #976032 29/06/2010 10:21
StigB Offline
Señor
Señor
Tror ikke det hadde vært så ille å være naboen din Stig :-)

He he, hadde du vært det skulle jeg mer enn gjerne klippet for deg på en ukedag Jørgen ICON_SMILE Det var noe vi hjalp hverandre med innimellom i Vestlia for å slippe å slå gresset lørdag etter kl 1500 og søndag.

Stisykling.no

< TOC >

Re: F####s Nabo! [Re: RazeFaze] #976056 29/06/2010 10:52
Tex Offline
Besatt
Besatt
I praksis rundt meg eksisterer ikke denne helligdagsfreden, det surrer og banker rundtomkring hver søndag. Er det et byfenomen, eller hva er det? Slik jeg ser det er det gammeldags og ganske uaktuelt i dagens samfunn, butikker og hagesenter er for eksempel åpne hele søndag.

Tror ikke det bare er et byfenomen ...
Jeg bor i et boligfelt i Asker, og her har vi den uskrevne (eller egentlig ikke, det står skrevet i Vel-posten) at man ikke klipper gress eller gjør andre ting som støyer etter kl 19 og ikke på søndager. Det er en veldig grei regel til glede for oss alle.
Men det er jo ingen som ringer til politiet hvis noen tar frem klipperen.

Men jeg respekterer bare hellisagsfred for støyende aktiviteter.
Da jeg en periode bodde i Farsund ble jeg irrettesatt av en nabo fordi jeg polerte bilen min en søndag formiddag. Der skulle man ikke arbeide på søndager -- uansett. Jeeez.

Re: F####s Nabo! [Re: Tex] #976066 29/06/2010 11:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Da jeg en periode bodde i Farsund ble jeg irrettesatt av en nabo fordi jeg polerte bilen min en søndag formiddag. Der skulle man ikke arbeide på søndager -- uansett.

Tullinger finnes overalt.

Jeg klipper glatt plena på søndag om det passer slik, eller gjør andre støyende ting. Det samme gjør forøvrig naboene også, og ingen tar seg nær av det.

Jeg som ikke er kristen respekterer ikke kristne høytider så veldig mye mer enn jeg gjør islamske eller andre religioners for den del.

Re: F####s Nabo! [Re: EgilS] #976071 29/06/2010 11:08
Arne_And Offline
More than words
More than words
Du respekterer heller ikke norsk lov? Det kommer såklart an på hvordan man definerer utilbørlig støy, men det er altså forbudt. Personlig definerer jeg at min stillegående Bosch elektriske plenklipper ikke er utilbørlig støy.

Re: F####s Nabo! [Re: Arne_And] #976074 29/06/2010 11:16
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And

Personlig definerer jeg at min stillegående Bosch elektriske plenklipper ikke er utilbørlig støy.

Den løsningen valgte jeg også, da kan jeg klippe akkurat når det passer meg best.

Re: F####s Nabo! [Re: Arne_And] #976077 29/06/2010 11:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Du respekterer heller ikke norsk lov? Det kommer såklart an på hvordan man definerer utilbørlig støy, men det er altså forbudt. Personlig definerer jeg at min stillegående Bosch elektriske plenklipper ikke er utilbørlig støy.

Plenklipperen bråker ikke mer enn at det må tåles.

Vi bor forøvrig ikke slik at vi har fullt av naboer helt opp i bakenden heller. ICON_SMILE

EDIT: Jeg håper man etterhvert tar til vettet og fjerner tullelover basert på religon. Religion er en personlig ting.

Redigert av EgilS; 29/06/2010 11:22.
Re: F####s Nabo! [Re: EgilS] #976082 29/06/2010 11:23
Arne_And Offline
More than words
More than words
Joda, jeg klipper jo selv, men siden du skrev "gjør andre støyende ting" så tenkte jeg det fortjente en kommentar. Forøvrig er dette en lov jeg synes virker noget arkaisk i dagens samfunn, og som det virker som få av de født etter 40-tallet har spesielt mye respekt for.

Re: F####s Nabo! [Re: Arne_And] #976100 29/06/2010 11:42
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
For meg handler det ikke om religion, men om at det en dag i uka er greit å kunne slappe av ute uten å bli plaget av støy. Da er søndager det naturlige valg av dag.

Når støyen går over til å bli plagsom er sikkert en personlig definisjon - sjøl så HATER jeg motorsag på søndager når jeg er på hytta, mens naboens relativt stillegående plenklipper hjemme på Byåsen er greit nok. Vedøktene på hytta foregår derfor slik: Felling og kapping på lørdag, kløyving og stabling på søndag.

Re: F####s Nabo! [Re: Ola R.] #976103 29/06/2010 11:46
perbl Offline
More than words
More than words
Enig med sistnevnte, jeg er sjøl rimelig ateistisk av meg, men jeg setter stor pris på å kunne sitte i ro og mak på balkongen på søndagen uten å høre alskens drilling og banking eller andre støyende aktiviteter fra folket rundt.

Per B.
Re: F####s Nabo! [Re: perbl] #976117 29/06/2010 12:16
progres Offline
Besatt
Besatt
Ikke til noen bestemt her men jeg må si at jeg er rimelig overrasket over hvor mye folk legger i dette naboståket. Hva er det snakk om her annet enn bagateller. Hvis det er om å gjøre så er det vel kanskje en ide at man setter opp en portstolpe som man kan pisse på for å markere revir og domene. For min egen del er livet alt alt for kort til å bry seg om slik skit.
huff og huff at dere orker ...

Re: F####s Nabo! [Re: progres] #976120 29/06/2010 12:22
Tex Offline
Besatt
Besatt
Da så.

Re: F####s Nabo! [Re: EgilS] #976125 29/06/2010 12:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS
<blir mye klepping herinne......>

EDIT: Jeg håper man etterhvert tar til vettet og fjerner tullelover basert på religon. Religion er en personlig ting.

Helt enig, ingen vits å bare skåne kristne. Det er bare å utvide loven til å gjelde fra fredag kl. 17 til mandag kl 6 slik at vi ikke-religiøse også kan få fred og ro et par dager.

Re: F####s Nabo! [Re: Tange] #976136 29/06/2010 12:36
Espen J Offline
Besatt
Besatt

Trønder osv
Re: F####s Nabo! [Re: Espen J] #976149 29/06/2010 13:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kirkeklokkene kan kime så mye dem vil, jeg bor langt unna. Det gjelder å planlegge livet altså, men jeg må innrømme at jeg har litt medynk med deg.

Re: F####s Nabo! [Re: EgilS] #976166 29/06/2010 13:28
StigB Offline
Señor
Señor
Jeg håper man etterhvert tar til vettet og fjerner tullelover basert på religon. Religion er en personlig ting.

Quote:
LOV 1995-02-24 nr 12: Lov om helligdager og helligdagsfred

Ja da kan du jo begynne her, men før du kommer så langt så er du vel en lovlydig borger ICON_WINK

Jeg er heller ingen kirkegjenger, men jeg forsøker å overholde det som er av lover og bestemmelser. Men nå er det vel sånn at det er enkelte som driter en lang marsj i alt og alle.

Det er med dette som med sykling, nevner en at vi syklister må bli flinkere til å vise hensyn blir det dørgende stille. Gang på gang har dette fenomenet vist seg. Men vi er utrulig flinke til å sjenere andre eller for å si det sånn drite i andre og andres sysler.

La folk få sykle som gærne i marka og alle steder, drit i lover og regler og folkeskikk stå på folkens. Du verden så trivelig det skal bli.

Hvor mange av dere søndagsklipperne kan med hånda på hjertet si det er trivelig med en varm grill nydelig mat en søndags ettermiddag. Maten er lagt på tallerker, vinen/ølen er slått i glass, SÅ starter naboen klippern sin, hvor mange av dere synes dette er trivelig og greit når du selv ikke hører hva du tenker med maten varm foran deg. Kun ja eller nei.

Stisykling.no

< TOC >

Re: F####s Nabo! [Re: StigB] #976182 29/06/2010 13:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ingen fare Stig. Det er bare å begynne å true med å fjerne tulleregler som helge- og helligdagstillegget så krypper de nok til korset alle mann. devilsmile

Ta dem hvor det svir mest: lommeboka.

Re: F####s Nabo! [Re: progres] #976251 29/06/2010 15:53
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Sitat: progres
Ikke til noen bestemt her men jeg må si at jeg er rimelig overrasket over hvor mye folk legger i dette naboståket. Hva er det snakk om her annet enn bagateller. Hvis det er om å gjøre så er det vel kanskje en ide at man setter opp en portstolpe som man kan pisse på for å markere revir og domene. For min egen del er livet alt alt for kort til å bry seg om slik skit.
huff og huff at dere orker ...

2x yes

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: F####s Nabo! [Re: StigB] #976326 29/06/2010 18:38
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: StigB
Hvor mange av dere søndagsklipperne kan med hånda på hjertet si det er trivelig med en varm grill nydelig mat en søndags ettermiddag. Maten er lagt på tallerker, vinen/ølen er slått i glass, SÅ starter naboen klippern sin, hvor mange av dere synes dette er trivelig og greit når du selv ikke hører hva du tenker med maten varm foran deg. Kun ja eller nei.

Det å automatisk la være å klippe plenen fordi det er søndag er ikke det samme som å ikke ta hensyn til naboene. Spiser naboene middag ute lar man være å klippe uansett om det er søndag eller onsdag.

Re: F####s Nabo! [Re: EgilS] #976332 29/06/2010 18:50
StigB Offline
Señor
Señor

Det er jo omtenksomt, men loven er ikke noe å bry seg om?

Stisykling.no

< TOC >

Re: F####s Nabo! [Re: StigB] #976336 29/06/2010 18:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Paragraf 3:
"På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm."

Jeg tviler på at noen med litt vett vil tolke dette til at det ingen steder i Norge skulle være lov til å klippe plenen på en søndag.

Det vil da være en vurdering hver enkelt må gjøre hvorvidt man skaper utilbørlig larm som er til plage for andre. Jeg vurderer det slik at min plenklipping på søndag ikke er til plage for andre.

Re: F####s Nabo! [Re: EgilS] #976373 29/06/2010 19:31
StigB Offline
Señor
Señor
Paragraf 3:
Jeg vurderer det slik at min plenklipping på søndag ikke er til plage for andre.

Du kan da ikke vurdere hva andre oppfatter som larm.

Stisykling.no

< TOC >

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support