Liming av tubulardekk
|
Liming av tubulardekk
#973764
25/06/2010 06:57
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367
jan357
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367 |
Fikk levert karbonhjul med ferdig pålimte dekk fra butikken. Synes de har vært litt rare og ser nå at det er ca 2mm høydekast i dekket (Vredestein). Er høyest ved ventilen og det kan vel tyde på mye strekking ifm montering. Noen som har opplevd noe liknende? Det skal vel ikke være sånn?
Tenker å bruke tape når jeg skal bytte dekk da jeg ser for meg at det må gi mye større kontroll under monteringen. Noen som har erfaringer av relevans og vil dele?
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: TashkentTerror]
#973784
25/06/2010 07:19
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367
jan357
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367 |
Ja vet og hvordan det skal gjøres men lurer mer på hva jeg skal synes om høydekast i dekkene som andre har limt for meg? Burde jeg være skuffet over butikken eller er det sånt som skjer?
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: jan357]
#973786
25/06/2010 07:22
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Med det forbeholdet at jeg aldri har limt Vredestein, så kan det høres ut som at det har gått litt fort i svingene. Det er som regel litt ruglete rundt ventilen. Om en ikke er påpasselig, blir det lett litt høydekast der. Jeg pleier å legge på litt ekstra lim og rulle dekket ekstra godt frem og tilbake mot gulvet med godt trykk ned slik at jeg får klemt det skikkelig på plass.
Redigert av maxminus; 25/06/2010 07:23.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: KenR]
#973792
25/06/2010 07:34
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 384
simgyl
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 384 |
Kan det være hullet til ventilen som er for trangt? Noen dekk har en liten forhøyning ved "roten" og da bør kanten av ventilhullet vinkles.
Bruker tufo-tape til terreng, fungerer utmerket og jeg kan bytte mellom ulike dekk på samme hjulsett siden det bare tar 10 min å legge over.
Lim ruller visstnok best på landevei.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: simgyl]
#973805
25/06/2010 07:55
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367
jan357
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367 |
Takk for svar. Ved dekkbytte skal jeg teste ut tape. Må simpelthen være overlegent mye mer brukervennlig.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: jan357]
#974011
25/06/2010 12:06
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Takk for svar. Ved dekkbytte skal jeg teste ut tape. Må simpelthen være overlegent mye mer brukervennlig. Helt til du pungterer og skal ha det av igjen...
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: jan erik]
#974110
25/06/2010 15:15
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Ja, helt til du skal ha av tapen.. da er det bare å ta seg en fridag eller to :-)
Nekter å tro at lim er så vanskelig. Tror jeg brukte et kvarter på å lime mitt aller første pariserdekk.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: TashkentTerror]
#974114
25/06/2010 15:24
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Lim er helt greit å bruke, men for en som ikke er helt stødig på det (noe som også inbefatter 99.99% av alle butikkansatte) så er tape bedre
En av grunnen er at du kan justere en del på dekket før du river av den strimmelen.
En av de feilene som er vanligst er å ikke preppe ventilhullet hvis det behøves Sømmen rundt ventilen hvis det behøves. Og. Kanskje viktigst.
Bruk mye krefter i starten for å få dekke stramt på rundt ventilen. Når en må dra av alle krefter på motsatt side sier det seg selv at det ikke ble heeelt jevnt når en bare forsiktig la det på ved ventilen. Ved lim er friksjonen så stor at det ikke jevner seg ut. Ved tape er det så glatt at det er langt greiere skuring.
Så. Lim....bedre hvis du kan...Men bare hvis du kan.
En annen ting. Ikke alle felger er like gode på alle dekk.
F.eks har FFWD en jevn radius (koning) tilsvarende ca. et 23mm dekk, men lite plass til en god søm. Et Contie Comp dekk kan da være vanskelig å få fint selv om dekket i seg selv er sjef. Contie 4000 er der å anbefale eller vittoria. En annen ting med den felgen Min 22mm dekk (helst mer). Felgen og koningen vil ikke gi god sidekontakt med smalere dekk.
Zipp har en dyp og god V og er en drøm å legge på. Corima også helt grei.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Fast gjest]
#974275
25/06/2010 21:17
|
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981
Martin.F.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2005
Innlegg: 981 |
Du bor ikke tilfeldigvis i Oslo? Belgiern på Spinn Storo er knallgod, limte perfekte dekk for meg, hverken sidekast eller høydekast. Har hørt dette av andre også =) Og det på (ifølge Fast_gjest vanskelige) FFWD hjulene med 21mm dekk.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Martin.F.]
#974327
26/06/2010 06:17
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Belgiern høres flink ut..Det er bra!
Det som kan være litt trøblete med 21mm (det kan du jo sjekke) er at dekket vil kunne rulle litt på felgen
Det vil kun ha god kontakt på midten av basetapen. Dette gjelder i hvert fall en del smalere dekk og da spesielt de med 'ekte' søm
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: jan357]
#974513
26/06/2010 15:30
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Jeg har lest en del av disse pariser-trådene og blir bare mer og mer overbevist at kanttråd er tingen for meg. Om noe er skjevt eller ujevnt er det bare å ta det av og forsøke på nytt. Det er også helt greit å skifte selv langs veien, noe som er en fordel i triatlon-konkurranser fordi du ikke har lov til å få hjelp.
Dere mer avanserte får holde på med lim og teip osv i fred, jeg får holde meg til det enkle og nest beste.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Erlend L]
#974556
26/06/2010 17:42
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Jeg har lest en del av disse slange og dekk-trådene og blir bare mer og mer overbevist at pariserdekk er tingen for meg. Om noe er skjevt eller ujevnt er det bare å ta det av og forsøke på nytt. Det er også helt greit å skifte selv langs veien, noe som er en fordel i triatlon-konkurranser fordi du ikke har lov til å få hjelp. 
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: KenR]
#974564
26/06/2010 18:00
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Hehe, jeg skal nok innrømme at jeg aldri har prøvd noe annet enn kanttråd - kanskje jeg burde gjøre det før jeg bli skråsikker igjen...
PS: Men prisen da, der har jo kanttråd en fordel overfor pariser? På den annen side, et par hundrelapper ekstra per dekk hos en kar som punkterer en gang per 2-3 år er jo ingenting å snakke om i en sport som denne...
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Erlend L]
#974571
26/06/2010 18:11
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Et poeng for triatleter er jo selvfølgelig at det er litt mer å dra på dersom man må ha med et ekstra dekk kontra en ekstra slange. Men Norges kanskje beste triatlet har slutte å ha med ekstra dekk, en boks Vittoria Pit-Stop fikser de fleste punkteringene. Han kjører på Zipp tangente, og sier at han nesten ikke har punktert på disse. Men som du er inne på, det koster litt.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: KenR]
#974624
26/06/2010 20:04
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 48
Cato1
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 48 |
Et tips ved liming av tubular er å la 5 - 10 cm av dekket tvers over ventilen være ulimt. Ved punktering eller dekkskifte får man et par tre fingre under dekket og kan røske/trekke/lirke av dekket. Prøvde dette med mine Zipp Tangente på Zipp 808 for å bytte et litt slitt bakdekk med et ltt mindre slitt fordekk for et par uker siden. Med Kurt Asle overkropp ble jeg ganske støl dagen etter..... Forøvrig en fin dag fra Lillehammer i dag på 4t 23min.
Cato Rokne SK Rye
Redigert av Cato1; 26/06/2010 20:35.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Cato1]
#974750
27/06/2010 09:19
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 264
prebeni
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 264 |
Dersom man er hobbysyklist, altså ikke sikter til pallplassering, styr unna tubular. Kanttråd er mye greiere og rimeligere, og det vil ikke gi uttelling på resultater ved å bruke tubular. Vektargumentet, tror jeg er sterkt overvurdert. Her går det mer på følelser enn reelle målbare forskjeller.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: prebeni]
#974759
27/06/2010 09:46
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Litt mer "prakk" kan man da vel godta i begynnelsen, så lenge de er såpass mye bedre å sykle på  Jeg er en gla' amatør, men synes likevel pariser'ne er mye mer behagelig i bruk. Greide likevel å punktere i går - innendørs! Var dog ei flenge i selve dekket, så det sa "pang" 5 min etter at jeg hadde punpet i riktig trykk. Slike skader kan man vel ikke gardere seg mot. Sikkert grunnet flaskeknusing og glass i veien/gangfelt  Det var et litt slit å få det av, hadde nok brukt mer enn nok lim da jeg satte det på... hehe. Så dette med å la noen cm rundt ventilen være ulimt, kan nok ha noe i seg. Bør kanskje da lime litt rundt selve ventilen der den kommer ut av dekket, slik det også ble nevnt? Mitt spm er imidlertid - hva bruker dere for å få av gammelt lim før dere setter på nytt dekk? Lynol? Ser jo at det sitter igjen både gammel lim og rester av det gamle dekket. Mine felger er aluminium (Shamal Ultra), man bruker kanske noe annet på karbon?
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Diablito]
#974764
27/06/2010 10:20
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 264
prebeni
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 264 |
Bruk ikke White Spirit som limfjerner, siden dette vil gjøre at nytt lim fester dårligere.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: prebeni]
#974765
27/06/2010 10:24
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Dersom man er hobbysyklist, altså ikke sikter til pallplassering, styr unna tubular. Kanttråd er mye greiere og rimeligere, og det vil ikke gi uttelling på resultater ved å bruke tubular. Vektargumentet, tror jeg er sterkt overvurdert. Her går det mer på følelser enn reelle målbare forskjeller. Jeg får støtte meg til denne og holde meg til kanttråd. Jeg har hørt nok av historier om slit med å få pariserdekk av felgen. Så personlig holder jeg meg til det jeg alltid har brukt - konservativt, javel, men trygt, godt nok, enkelt og billig.
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Erlend L]
#974846
27/06/2010 16:47
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Jeg tror ikke det er å anbefale å la et stykke av dekket forbli ulimt, i alle fall om man skal sykle noe annet enn triathlon eller tempo. Svinger og unnamanøvre kan nok fort føre til at dekket kan skli av felgen.
For å fjerne limet tror jeg f.eks. Aceton vil være egnet. Sjekk en malingsforretning, evt. apotek?
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: TashkentTerror]
#975054
28/06/2010 06:35
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 290
GFX
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 290 |
Aceton får man f.eks. på Torshov Bilrekvisita. 129 for en liter. Poenget er vel at Aceton ikke legger igjen produktrester på felgen. Andre løsemidler kan gi en feit hinne, noe som vil gjøre at lim fester dårligere. Men pass på avgassene.
Redigert av GFX; 28/06/2010 06:38.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Martin.F.]
#975063
28/06/2010 06:56
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367
jan357
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367 |
Ja det er FFW hjul. Hvem som har limt de kan være det samme men noe har nok fått litt fortjent helgenstatus som dekklimer eller vært litt stressa på jobb den dagen.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: jan357]
#975205
28/06/2010 09:21
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 590
prøver
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 590 |
Liming av pariser er 'lett'. Jeg var helt nybegynner på dette før sesongen, men har så langt i år fått prøvd meg på dette 3 ganger. Viktigste jeg har lært meg så langt er at dekket strekkes lenge nok på en pariserfelg i forkant av limingen. GP4000 dekkene mine er i alle fall ganske vanskelig å få på Dura Ace felgene mine. Lar dekkene stå på minst 12 timer før jeg limer. Høydekast etc har jeg klart å unngå. Bare å ta seg litt ekstra god tid når du retter dekket på felgen etterpå... Aceton + sandpapir fjerner gammelt lim. Og dropper du lim på ca 1-1,5 cm motstående fra ventilen er dekkene forholdsvis enkel å få av igjen 
Redigert av prøver; 28/06/2010 09:23.
Scott Foil Premium Scott Scale 30
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: prøver]
#975618
28/06/2010 19:16
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Her sitter jeg og gnukker med Aceton... men synes det er et mye større slit en da jeg limte dekket første gang  Må man få felgen absolutt helt ren? Hvor mye skal til?
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Diablito]
#975624
28/06/2010 19:24
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 5,421 |
Jeg ser ikke poenget med å legge lag på lag med lim, hvis et gammelt lag er så fy-fy. Gammelt lim etter bare én tidligere dekkliming kan bare ligge igjen.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: kjerts]
#975660
28/06/2010 20:01
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Det tenker jeg også, men ser jo at det ikke bare er lim, men delvis deler av det gamle dekket. Så jeg spekulerer bare i om det kan gi kast? Selv om det bare er minimale rester dog...
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Diablito]
#975668
28/06/2010 20:06
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Om det bare er minimale rester kan du la de være på. Evt fjerner du kun de restene og legger ny lim på. Ingen grunn til å rense felgen helt for lim for hver gang en bytter dekk.
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: anderz]
#975738
28/06/2010 21:41
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Finnes ikke noe bedre enn aceton?
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Liming av tubulardekk
[Re: Diablito]
#975997
29/06/2010 09:38
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 359
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 359 |
Finnes ikke noe bedre enn aceton? Jo. Gode børster. Skrubbing. En sløv, rund kniv. Det er et seriøst drittarbeid å rense et hjulsett dersom det henger mye rester igjen i limet. Proffenes mekanikere bruker stålbørster, selv på karbonhjul. Jeg vil foreslå å lime oppå det gamle, med mindre det er mye rester.
|
|
|
|
|