Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 32 1 2 3 4 5 6 31 32

Bikerank Norway Beta

Re: Idiotrank Norway Beta [Re: front biker] #974420 26/06/2010 11:06
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker
Imponerende opplegg, Bjørn-Olav! At Sykkelforundet ikke er interessert, bare bekrefter visdomsordet om at ingen blir profet i eget land..

Håper virkelig ikke sykkelforbundet er interessert i dette, profesjonalisering og elitetenkning helt ned på amtørnivå og fremming av en sterk konkurransekultur er vel ikke de verdiene sykkelforbundet ønsker å fremme utenfor eliteklassene?
Bare se på liksom-proffene med følgebiler og rekordforsøk på de store turrittene, er det en bra utvikling for sporten på amatør/turnivå?

Tipper det er ganske mange som er i veldig god form og sykler bedre enn mange her inne som ikke sykler ritt fordi målet med syklinga ikke er å måle seg med andre, men å ha det gøy på sykkel. Det er disse verdiene forbundet bør fremme utafor eliteklassene.
t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Idiotrank Norway Beta [Re: Ynot] #974631 26/06/2010 20:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot
Håper virkelig ikke sykkelforbundet er interessert i dette, profesjonalisering og elitetenkning helt ned på amtørnivå og fremming av en sterk konkurransekultur er vel ikke de verdiene sykkelforbundet ønsker å fremme utenfor eliteklassene?

I svært mange ritt jeg har deltatt i har det vært alt for store startpuljer med svært mange urutinerte ryttere, med kaos, farlig kjøring og uhell som resultat.

At man ikke trenger å fremme en slik kultur blant amatører er jeg med på, men jeg ser absolutt ett behov for å seede/rangere syklister selv på et lavt nivå for å kunne dele inne i startpuljer med ryttere på noenlunde samme nivå for å unngå slike ting.

Re: Idiotrank Norway Beta [Re: Ynot] #974637 26/06/2010 20:33
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M

Bare se på liksom-proffene med følgebiler og rekordforsøk på de store turrittene, er det en bra utvikling for sporten på amatør/turnivå?

Tipper det er ganske mange som er i veldig god form og sykler bedre enn mange her inne som ikke sykler ritt fordi målet med syklinga ikke er å måle seg med andre, men å ha det gøy på sykkel. Det er disse verdiene forbundet bør fremme utafor eliteklassene.
t
Tror de fleste her inne har fått med seg at du sykler for moro, og ikke for å konkurrere. Så bra for deg! Noen synes faktisk det er moro å konkurrere, kan du ikke snart innse det? Hvorfor dette korstoget mot de som i voksen alder har funnet glede i å trene mot et mål, og har et ønske om å prestere i ritt?

Å døpe om tråden til "Idiotrank" synes jeg var utrolig lavmål. Bikerank er utrolig bra, og kan også bli et veldig godt verktøy for seeding.

At NCF automatisk skal omfavne den er jeg ikke enig i, men den diskusjonen får noen andre ta.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Mmar] #974641 26/06/2010 20:48
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sånn. Tilbake til den seriøse sti (overskriften).

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: front biker] #974685 26/06/2010 22:56
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
a.) Jeg synes Bjørn-Olav har gjort en kjempejobb.

b.) La meg bare minne om at det faktisk også finnes slappe, eldre herrer på konkurranse-sykler de kondisjonelt knapt nok fortjener som har glede av å få et nettsted der man rett og slett kan samle og oppsummere rittene man på sedvanlig middelmådig vis har deltatt i gjennom årene og i tillegg kanskje får sammenlignet rittene imellom etterhvert. Personlig er det nok dessverre ett fett for meg om jeg befinner meg på 5439. eller 5643. plass i den totale rankingen.

Martin

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Mmar] #974695 27/06/2010 05:03
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marley

t
Tror de fleste her inne har fått med seg at du sykler for moro, og ikke for å konkurrere. Så bra for deg! Noen synes faktisk det er moro å konkurrere, kan du ikke snart innse det? Hvorfor dette korstoget mot de som i voksen alder har funnet glede i å trene mot et mål, og har et ønske om å prestere i ritt?

Å døpe om tråden til "Idiotrank" synes jeg var utrolig lavmål. Bikerank er utrolig bra, og kan også bli et veldig godt verktøy for seeding.

At NCF automatisk skal omfavne den er jeg ikke enig i, men den diskusjonen får noen andre ta.

+1.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Bikerank Norway Beta [Re: bullet] #974700 27/06/2010 05:36
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Kan det være en ide å lage seeda startlister for kommende ritt?
Kan jo selvsagt bli litt tråkking på tærne til arrangørene.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Hekta-MTB] #974713 27/06/2010 07:02
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: Hekta-MTB

Først bør bikerank bli vesentlig bedre oppdatert, f.eks mangler alle landeveisrittene i Rogaland.
Ideen med Bikerank er god, men det er en formidabel oppgave å lage noe slikt som fungerer for hele landet.
I Rogaland har vi turritt.com som har noe av den samme informasjonen, men ikke ranking. Turritt ID brukes bl.a i seeding på Grenserittet.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: peroo] #974845 27/06/2010 16:46
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: peroo

Først bør bikerank bli vesentlig bedre oppdatert, f.eks mangler alle landeveisrittene i Rogaland.
Ideen med Bikerank er god, men det er en formidabel oppgave å lage noe slikt som fungerer for hele landet.
I Rogaland har vi turritt.com som har noe av den samme informasjonen, men ikke ranking. Turritt ID brukes bl.a i seeding på Grenserittet.

Ok, da er det jo bare å gi opp alt sammen...

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #975208 28/06/2010 09:22
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Moro dette, imponert over innsatsen til den som har gjort dette.. ICON_SMILE Moro og se en oversikt alle ritt, har jo i allefall vært litt fremskritt siden første ritt for 2 år siden.. Selv om nr. 605 ikke høres så veldig imponerende ut..

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Kriss] #975459 28/06/2010 14:20
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes helt klart man få på plass et lavere, aldersuavhengig divisjonssystem i aktiv-senior-klassene enn kun elite når sporten vokser, og at man kan klassifisere seg opp i divisjonssystemene.

Rittene og startklassene bør da også reflektere dette, og man får konkurrert på sitt nivå, men en ranking basert på alle ritt bør holdes langt unna turklassene og turrittene.

Generelt bør vel forbund og klubber fremme andre sider ved syklingen enn gleden å vinne eller knuse naboen eller nabobedriften(vi kan ikke alle være vinnere).
Et universalt rankingsystem over alle seniorsyklister fremmer ikke et verdigrunnlag jeg er enig i.
t

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Ynot] #975478 28/06/2010 15:05
EgilS Offline
More than words
More than words
Et universalt rankingsystem over alle seniorsyklister fremmer ikke et verdigrunnlag jeg er enig i.

Nei, men det fremmer en smidigere gjennomføring av rittene og det fremmer sikkerheten. Noe jeg vil tro de fleste som sykler ritt er interesserte i.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Ynot] #975483 28/06/2010 15:11
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

Nei, men jeg tror nok du er i kraftig mindretall, du er vel imot karakterer på skolen og antar jeg.
Bland nå ikke politikk inn i denne tråden. Bikerank er og blir et rankingsystem med mindre gründeren velger noe annet.
Og du blir ranket etter hvor god du er til å sykle ikke etter hvor bra menneske du er f.eks.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Hekta-MTB] #975662 28/06/2010 20:02
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Nei, men jeg tror nok du er i kraftig mindretall, du er vel imot karakterer på skolen og antar jeg.
Bland nå ikke politikk inn i denne tråden. Bikerank er og blir et rankingsystem med mindre gründeren velger noe annet.
Og du blir ranket etter hvor god du er til å sykle ikke etter hvor bra menneske du er f.eks.

Jeg trodde målet med klasseregelendringen i birken for ikke mindre enn halvannet år siden var å fjerne fokuset fra førtisamatørproffene(klasseseier ga mye sponsorkroner som kunne kommet unge, lovende til gode) og over på Ungdom/junior/U23 for å gi disse bedre vilkår. Det var effektiv politikk fra forbundets side.
Et system som bikerank vil virke i motsatt retning av dette tiltaket, er det ønskelig?

Bikerank er ikke et mål på hvor god du er til å sykle, det er et mål på hvor mye penger og tid du har lyst til å blåse bort på reising og rittdeltakelse. En vilje/betalingsevne som nok er større i klassene 40 -60(lite gjeld, voksne barn) enn 25-40(mye gjeld, små barn), hvor jeg regner med mange av landets beste amatørsyklister befinner seg. Hva er da hensikten med å måle seg?

Et divisjonssystem kommer nok på plass ettersom sporten vokser, men foreløpig sliter vel ikke norgescupklassen nær å være breddfull, når den blir det vil et divisjonssystem tvinges fram.

Poenget mitt; profesjonalisering av amatøridrett er bare teit, turklasse er turklasse og fokuset bør være på sykkelglede. Vil du virkelig måle deg, still i eliteklassen. Jo flere i eliteklassen, jo mer matching for juniorene/jentene, og jo før kommer et divisjonssystem (dersom det noengang skulle bli fullt)
t

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #976203 29/06/2010 14:41
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Her forutsetter du at de beste og nestbeste juniorene vil være bedre enn de beste og nestbeste førtisamatørproffene, noe jeg betviler.

Det finnes allerede en proffklasse med tilhørende rangeringssystem av norges beste seniorterrengsyklister, den kalles NC/Elite senior.
Om en har veldig lyst på rangering er det bare til å stille i denne klassen, den sliter ikke med å være fulltegnet.

Amatøridrett generelt er ikke tjent med en semiprofesjonalisering, det er nok utstyrs- og prestasjonsfokus blant amatørsyklister allerede.
Dette sender dårlige signaler om sporten ut i samfunnet og ovenfor yngre utøvere, og er ikke noe sykkelforbundet bør bygge oppunder med et amatørutøverklassfiseringssystem.
t

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Ynot] #976221 29/06/2010 15:09
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Så utrolig sikker du er på at folk langt bak eliten ikke liker å konkurrere på eget nivå... Deltagereksplosjonen i ritt skulle være et greit bevis på det motsatte, påstanden faller på sin egen urimelighet. Eller vil du frata dem muligheten til dette fordi du selv ikke vil?

En rankingliste har ingenting med utstyrshysteri eller sponsing av utøvere å gjøre, og profesjonaliserer ikke idretten. Eller tror du seriøst at folk kan kjøpe seg til resultater gjennom utstyr? Get real, det motbevises på daglig basis.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Ynot] #976284 29/06/2010 17:07
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Her forutsetter du at de beste og nestbeste juniorene vil være bedre enn de beste og nestbeste førtisamatørproffene, noe jeg betviler.

Det finnes allerede en proffklasse med tilhørende rangeringssystem av norges beste seniorterrengsyklister, den kalles NC/Elite senior.
Om en har veldig lyst på rangering er det bare til å stille i denne klassen, den sliter ikke med å være fulltegnet.

Amatøridrett generelt er ikke tjent med en semiprofesjonalisering, det er nok utstyrs- og prestasjonsfokus blant amatørsyklister allerede.
Dette sender dårlige signaler om sporten ut i samfunnet og ovenfor yngre utøvere, og er ikke noe sykkelforbundet bør bygge oppunder med et amatørutøverklassfiseringssystem.
t

Kjære Ynot,

Jeg har nå skjønt at du ikke synes noe særlig om dette systemet. Jeg er derimot litt usikker på om det er fordi du synes bare at eliten burde konkurrere, eller at alle burde kjenne gleden av å kjøre sti for opplevelsen skyld. Det er heller ikke poenget.

Jeg er veldig glad i å konkurrere. Det er en av hoved motivasjonsfaktorene mine. Jeg vet ikke om du har sett på noen av mine resultater, men det er ihvertfall ingen hemmlighet at jeg er en middels minus syklist. Det å komme på siste plass i en elite-klasse hver gang jeg stiller til ritt er ikke akkurat kjempemotiverende, og det gir meg heller ingen rangering. Det sier bare at jeg er dårligst av de i elite-klassen. Det visste jeg fra før. Hvis alle som ønsker rangering skulle starte i elite-klassen tror jeg nok at den ville vært full.

Når jeg starter i ritt i dag så kan det som regel deles inn i en av følgende:

- Store terrengsykkelritt med seeding. Jeg har aldri sett de jeg starter med før, starter for hardt, og sliter meg inn. Aner ikke om jeg har gjort en god eller dårlig prestasjon.

- "Store" racerritt, hvor feltet går i en h#$#$ fart utifra start (i min målestokk), og jeg håper at jeg klarer å henge på så lenge at jeg havner i en ok gruppe når jeg slipper.

- Racerritt med seeding, som er det morsomste, for her kan jeg være med å påvirke rittet.

Med Bikerank ønsket jeg å kunne måle prestasjonen min, i forhold til opplevelsen i rittet. For min del er det ingen profesjonalisering, den er på det samme nivået, og når jeg ser diskusjonene rundt seeding til de store rittene, tror jeg ikke at jeg er alene om å føle det slik.

Det aller beste hadde vært om jeg i tillegg kunne være med å bidra til et seeding-system som føles rettferdig, og som også virker på landevei. Da jeg skulle melde meg på DSS Eidsvoll (måtte vente en stund siden jeg ikke visste om jeg var bortreist) var alt annet enn over 3 timer fulltegnet. Sist jeg syklet så brukte jeg 1:38, så det kjennes litt tregt.

Du sier at Bikerank ikke måler hvor god du er til å sykle men hvor mange ritt du sykler. Jeg har jobbet hardt og aktivt mot dette, slik at den ikke skal belønne mange ritt, men skal belønne gode prestasjoner. Det er selvfølgelig alltid mulig å gjøre dette bedre, men jeg lurer på om du kanskje ikke har satt deg godt nok inn i hvordan det virker i dag.

Jeg vil gjerne ha et divisjonssystem, men etter hva jeg har opplevd så holder jeg ikke pusten. Det var jo Birken som løste problemet med nesten tom elite-klasse, ved å la elite-syklistene også bli klassevinnere, noe som jeg synes var en kjempegod ide.

Hvis du skjønner mine ønsker og behov, og vil bidra på en måte som du synes er positiv for sporten, så tror jeg at jeg har bevist hittill her i denne tråden at jeg er lydhør for forslag. Men hvis du ønsker at jeg skal sitte igjen uten å kunne måle prestasjonen min, og du mener at ingen ønsker en tjeneste som gjør dette, og at det er tull, så tror jeg vi forblir uenige, og basert på tilbakemeldingene jeg har fått så tror jeg at du tar feil.

mvh,
Bjørn-Olav

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #976318 29/06/2010 18:19
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har du en filosofi for hvilke ritt du skal ha med i basen din? Idag virker den jo litt terrengsykkel og østlandsfiksert. Skal du rangere alle landets ryttere må du ta med ritt fra det ganske land.

I tillegg må man tydeligvis være terrengsyklist for å skåre høyt, den subjektive vurderingen av vinnertidene ser ut til å favorisere terrengsykkel. Kanskje man burde ha to separate rangeringer, en for landevei og en for terreng?

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Ynot] #976392 29/06/2010 19:48
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

t

Hvilke dårlige signaler er det som sendes ut?
Et ustyrsfokus har mye med samfunnets økonomiske situasjon å gjøre. Norge er et rikt land dermed er det mange som kan kjøpe dyrt utstyr, men det er generelt og gjelder ikke bare sykkelsporten.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Kruser] #976398 29/06/2010 19:56
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Kruser
Har du en filosofi for hvilke ritt du skal ha med i basen din? Idag virker den jo litt terrengsykkel og østlandsfiksert. Skal du rangere alle landets ryttere må du ta med ritt fra det ganske land.

I tillegg må man tydeligvis være terrengsyklist for å skåre høyt, den subjektive vurderingen av vinnertidene ser ut til å favorisere terrengsykkel. Kanskje man burde ha to separate rangeringer, en for landevei og en for terreng?

Filosofien er å ta med det jeg rekker av ritt. Grunnen til at Østlandet er bedre representert nå er for jeg bor her, og har bedre oversikt over det. Ritt kommer som regel inn etter forslag, og hvis de kommer i riktig format tar jeg det rett inn. For at det skal ha menig bør det som legges inn som et ritt som det skilles mellom inneholde minst 20-30 ryttere.

Grunnen til at det virker som den favoriserer terreng nå er fordi terrengrittene er større og oftere, og at norgeseliten stiller i disse rittene.

Det med å ha separate rangeringer i tillegg til en felles er ting jeg har tenkt på. Jeg vil se litt mer på det, og om det slår skjevere ut først.

- Bjørn-Olav

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #976427 29/06/2010 20:27
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvilket format skal du ha det på? Her kan du sikkert få en del hjelpere.
F.eks. lage en mere åpen tjeneste der utvalgte kan laste opp resultatlister selv.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #976473 29/06/2010 20:50
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bolav

Grunnen til at det virker som den favoriserer terreng nå er fordi terrengrittene er større og oftere, og at norgeseliten stiller i disse rittene.

Og jeg vil protestere på at den favoriserer terreng! I hvert fall i mitt tilfelle scorer jeg mye bedre på det jeg selv vil karakterisere som middelmådige prestasjoner i veterancupen på landevei enn f.eks. klasseseier i Nissan Cup og Terrengsykkelrittet. Men det har kanskje med hvem som er med? Har prøvd å skjønne kriteriene for poenggivingen, men har ikke skjønt såpass at jeg har villet protestere ;-)

Men uansett takk for et utmerket initiativ :-) Og jeg tror jeg skal kunne hoste opp flere resultater til deg - 2006-sesongen f.eks var bra ;-)

Re: Bikerank Norway Beta [Re: kao] #976687 30/06/2010 07:56
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Dere må gjerne drive og måle dere med hverandre, det jeg reagerer på er at endel mener dette er en kjempeidè for sykkelforbundet.

Sykling er blitt en individualistidrett med horder av klubbløse utøvere som ikke bidrar spesielt mye til fellesskapet, og nærmest lager opprør mot et "grådig" forbund over en økning i engangslisensen til 200kr. DEtte er langt fra idrettsbevegelsens opprinnelige idealer.

Håper det er flere enn meg som ser at det for sykkelidretten er problematisk med et høyt prestasjons- og utstyrsfokus langt ned i amatørenes rekker, og at en rangeringssystem vil videreføre denne utviklingen.
t

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Ynot] #976698 30/06/2010 08:03
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Håper det er flere enn meg som ser at det for sykkelidretten er problematisk med et høyt prestasjons- og utstyrsfokus langt ned i amatørenes rekker, og at en rangeringssystem vil videreføre denne utviklingen.
t

Hvordan i all verden kan du mene at prestasjonsfokus ikke hører hjemme i idrett? Det er vel i idretten at dette ble oppfunnet.
Du sier ingeting om hvorfor det er feil med prestasjonsfokus, at det er ustyrsfokus er synsing fra din side. Du får begrunne dine synspunkter litt mere før du rakker ned på oss som synes det er morsomt å konkurrere og finner mye glede i det.
Jeg har full respekt for de som ikke er for å ta tida i ritt, men de er det ikke så mange av. Trimklassene er ikke akkurat fulle.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Hekta-MTB] #977420 01/07/2010 06:36
janek Offline
Avhengig
Avhengig
Da har jeg også oppdaget denne utrolig herlige nettsiden. Takker og bukker! Rank er nå en ting, men det er en fantastisk oversikt over alt jeg har vært med på.

Jeg har prøvd 'Sammenligne personer', men savner funksjon for å fjerne valgt person.

Det eneste rittet jeg deltar i som ikke er med er Gruverittet. Det skal ikke ta mange minuttene før jeg sender over lista.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: janek] #977439 01/07/2010 07:18
janek Offline
Avhengig
Avhengig
Da har jeg sendt mail med resultater fra Gruverittet 2007, 2008 og 2009 på ønsket format i excel.

Excel-arket kan også lastes ned herfra: SkyDrive
Offisielle resultatlister finnes her: Folldal IF

Re: Bikerank Norway Beta [Re: janek] #977910 01/07/2010 19:51
janek Offline
Avhengig
Avhengig
Her går det unna! Gruverittet er allerede lagt inn!

Re: Bikerank Norway Beta [Re: janek] #978344 02/07/2010 10:25
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: janek

Jeg har prøvd 'Sammenligne personer', men savner funksjon for å fjerne valgt person.

Hei,

Hvis du velger Sammenligne, så får du opp listen som standardvalg. Bak personene skal det stå en [D], som dette. Det betyr slett fra listen. Dette virker for meg. Gi gjerne tilbakemelding hvis det ikke virker for deg.

- Bjørn-Olav

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Hekta-MTB] #978497 02/07/2010 14:04
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hvilket format skal du ha det på? Her kan du sikkert få en del hjelpere.
F.eks. lage en mere åpen tjeneste der utvalgte kan laste opp resultatlister selv.

Jeg har nå forsøkt å lage en opplasting av resultatlister tjeneste. I første omgang for de som har logget inn med Facebook. Den virker for Excel (xls) og PDF.

Tar gjerne tilbakemeldinger hvis ting ikke virker som forventet, eller forslag til forbedringer.

- Bjørn-Olav

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #979604 05/07/2010 06:25
janek Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bolav
Sitat: janek

Hei,

Hvis du velger Sammenligne, så får du opp listen som standardvalg. Bak personene skal det stå en [D], som dette. Det betyr slett fra listen. Dette virker for meg. Gi gjerne tilbakemelding hvis det ikke virker for deg.

- Bjørn-Olav

Jeg klarer ikke å se at det finnes noen slette mulighet hos meg.

Side 4 av 32 1 2 3 4 5 6 31 32

Moderator  support