| 
| 
| 
| 

| 
                 Problem med lager på mitt Mavic XC 717-hjulsett |  
|  Problem med lager på mitt Mavic XC 717-hjulsett
20/06/2010 19:15 |  
| 
RHellemRegistrert:  Sep 2008 Innlegg: 29  OP Fersking |  
| OP   Fersking Registrert:  Sep 2008 Innlegg: 29 | 
Er fornøyd eier av et sett Mavic XC 717, som har rullet over mye stein, røtter og mere til i diverse ritt og hyggelige stiturer. Uten at det har plaget meg nevneverdig tidligere, så har bakhjulslageret slått seg litt vrangt nå, eller dvs, den "koppen" som man skrur til lageret er det som volder meg litt bry. Hvis jeg skrur den til med kun håndmakt så er alt bare velstand, hjulet snurrer uten at lageret klager. Problemet med det er jo at da løsner "koppen" etter ei stund, og i verste tilfelle såpass mye at det blir slark. Prøver jeg den andre varianten, nemlig å sette to umbrakonøkler inn fra hver side og skru forsiktig til så begynner det å klikke i lageret.  Etter en god del banning og steiking i går så var min konklusjon at nå bytter jeg hele lagerskiten, for den "koppen" må det jo være noe galt med...men, etter at verste adrenalinet har lagt seg så tenkte jeg nå i alle fall å høre om noen har vært borti sånt før jeg løper til verkstedet og får hjelp. Skal også sies at kulelager og undertegnede går ikke så godt i sammen, alle forsøk på å mekke sånt sjøl har uten unntak endt med løse kuler trillende på gulvet...      Bak/ Disk-centerl. med XT nav
Redigert av RHellem; 20/06/2010 19:46. Rediger grunn: Hvilket nav?
 |  |  |  
| 
| 

|  Re: Problem med lager på mitt Mavic XC 717-hjulsett
[Re: RHellem]
20/06/2010 20:57 |  
| 
Yeti-manRegistrert:  Oct 2006 Innlegg: 994   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Oct 2006 Innlegg: 994 | 
Kjøp deg konusnøkler og stram låsemutteren slik at konusen ikke løsner.
 Det er en enkel sak å gjøre selv, men du er avhengig av konusnøkler (fås i alle sportsbutikke som selger litt sykkel verktøy). Vanlige 13, 14, 15 og 16 fastnøkler blir for tykke.

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Yeti-man]
20/06/2010 21:08 |  
| 
jornRegistrert:  Jul 2002 Innlegg: 512   Avhengig |  
|   Avhengig Registrert:  Jul 2002 Innlegg: 512 | 
samme som over, og du trenger sansynligvis 15 og 17mm |  |  |  
| 
| 

[Re: jorn]
20/06/2010 22:10 |  
| 
Måtte krype til korset og løpe ned i kjelleren for å sjekke detaljene...sitter et FH-M775 lager på sykkelen. Googla, og fant http://techdocs.shimano.com/media/techdo...69830621150.PDF Innser nå at jeg nok har en liten defekt på mitt lager og nok må krype til korset og få erstattet noen deler. Ser under overskriften: "Replacement of the freewheel body" og "Notes" så står det "Do not dissassemble the dust-proof cover which is crimped onto the cone". Ser man tilbake på skisse 2 så er det en tilsvarende sak der, det jeg henviser til over som "kopp". På skisse 3 så ser man at det er en tilsvarende i andre enden, men den skal altså sitte fast, på mitt nav er den løs.... |  |  |  
| 
| 

[Re: RHellem]
20/06/2010 22:37 |  
| 
Fast gjestRegistrert:  Mar 2009 Innlegg: 1,637   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Mar 2009 Innlegg: 1,637 | 
Akkurat 775 navet har jeg erfart flere problemer med......Lurer på om vektbesparelsen kontra tidligere modeller av XT kanskje ikke var vært det ??
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Fast gjest]
21/06/2010 08:20 |  
| 
SteinRegistrert:  Apr 2003 Innlegg: 28,253   Yozo Fanboy |  
|   Yozo Fanboy Registrert:  Apr 2003 Innlegg: 28,253 | 
Hei. Du har ikke et XC717-hjulsett, eller et 775 "lager", men et hjulsett bestående av Mavic XC717 felger og Shimano 775 nav. Men, i alle fall:
 Jeg har UTELUKKENDE positive erfaringer med 775-navene, men noen av de første som kom av samlebåndet hadde problemer med uholdbare boss. ("freewheel body").

Hvis jeg forstår deg rett, er kulelagrene dine slitt, og du trenger å få smurt opp lagrene, samt kanskje bytte kulene, hvis det er slitt nok.

Lagrene skal ikke "strammes til", men justeres riktig, og så skal konusene ("cone" på den eksploderte tegningen jeg antar du har funnet.) låses fast i korrekt posisjon med kontramutterene som sitter utenfor dem på akselen.

Å justere et slikt "cup'n'cone"-lager er ingen heksekunst, men det hjelper nok med litt trening.

Hvis du med "bytte hele lagerdriten" mener å bytte navet, er det nok temmelig kostbart, i og med at du må få bygget opp hjulet på nytt, men det er nok ikke nødvendig. Bare få justert og smurt opp navlagrene riktig, så tipper jeg det blir bra igjen.

Dette er maksimalt en halvtimes jobb for et verksted, så om du kryper til korset er det ikke sikkert det blir så dyrt heller.
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Stein]
21/06/2010 08:27 |  
| 
Fast gjestRegistrert:  Mar 2009 Innlegg: 1,637   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Mar 2009 Innlegg: 1,637 | 
Vell....Det er hyggelig stein at du har UTELUKKENDE gode erfaringer med 775.
 Nå skal jeg legge til at det er bosset som har skitnet til hendene
 mine, men nok ganger til at det er rimelig irreterende fra en
 produsent som Shimano..Hvis jeg vanligvis har veldig lett for å anbefale
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Stein]
22/06/2010 09:26 |  
| 
Hvis du med "bytte hele lagerdriten" mener å bytte navet, er det nok temmelig kostbart...må bare for ordens skyld nevne at jeg er nordlending, så "lagerskiten" er ikke like kraftig ment som når en søring sier "lagerdriten" :-) Skjønte forøvrig det med at jeg har et hjulsett og ikke en felg og et lager når jeg snakka med sykkelbutikken i går. Er litt stressa pga feriestart og behov for sykkel i ferien, men berges nok av TT Aktiv i Mosjøen på fredagen, de kunne se på lageret mitt da, så rett dit etter en lang natts tur nordover på natta... R. |  |  |  
 |  |