Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kjede/drev og smøring/vasking

Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: RHellem] #974046 25/06/2010 13:26
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Kanskje litt dumt spørsmål, men hva gjør dere som smører med RnR når dere skal smøre de små tanhjulene på giren osv? skal ikke mest mulig tørkes av igjen etter påføring? er jo litt vanskelig å komme til der inne.

Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Mr.Jacobsen] #974075 25/06/2010 14:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tannhjul og kjede er to forskjellige ting. Kjedet skal smøres på lenkene, og tannhjul skal ikke smøres i det hele tatt. Selvfølgelig kommer det jo alltid litt smøring på tannhjulene, men det kan tørkes vekk når det er vått ved å bruke en fille på den delen av tannhjulene som ikke er i kontakt med kjedet mens du drar kjedet gjennom. Inni tannhjulene er det et annet smøringsregime som råder, og de er stort sett forseglet med o-ringer.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: RHellem] #974554 26/06/2010 17:33
K
Kennayeh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
RnR var jo faktisk et lurium som virket!!!

Vasket kjede så godt jeg kunne med kjederenser, filler og div avfetting, men det knaset fortsatt litt når jeg vrei på kjedet.
Spylte kjedet med RnR gold, snurret i noen sekunder, tørket, tørket, kjørte gjennom alle gira, tørket igjen, og knasingen ble borte.... Kjedet virker nytt..

Nå er jeg en overbevist skeptiker... ICON_SMILE

Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Kennayeh] #987841 20/07/2010 19:23
K
Kennayeh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Mulig jeg har blitt skeptisk igjen....

Tåler ikke RnR gold at jeg vasker sykkelen? Dvs spyle den lett med hageslange?

Har skjedd tre ganger nå at jeg har hatt på RnR, tatt en sykkeltur, fått litt dritt på ramma (har ikke vært vått eller regnet) og spylt sykkelen når jeg kom hjem, neste gang jeg tar ut sykkelen har det vært litt spor av rust på kjedet..

Er dette normalt? Må jeg ha på lurium etter kontakt med vann?

Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Kennayeh] #988047 21/07/2010 07:13
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kennayeh
Mulig jeg har blitt skeptisk igjen....

Tåler ikke RnR gold at jeg vasker sykkelen? Dvs spyle den lett med hageslange?

Har skjedd tre ganger nå at jeg har hatt på RnR, tatt en sykkeltur, fått litt dritt på ramma (har ikke vært vått eller regnet) og spylt sykkelen når jeg kom hjem, neste gang jeg tar ut sykkelen har det vært litt spor av rust på kjedet..

Er dette normalt? Må jeg ha på lurium etter kontakt med vann?

Joda, det skal den tåle.

Noen faktorer kan spille inn her:

Du kan ha brukt andre vaskemidler enn vann for å vaske sykkelen, det tar knekken på RnR
Kjedet kan ha hatt gammel smøring på da RnR ble påført. Jeg pleier å kjøre 2 gode runder med RnR om ett kjede er skikkelig innguffet.
Du kan faktisk ha tørket av for mye\lite etter påføring. Tørk til det er tørt. Videre knukking etter det vil slite bort filmen.

Vasker du veldig godt, kan det hende at ny lurium-session trengs.

Redigert av hansib; 21/07/2010 07:14.
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: onrop] #990195 26/07/2010 12:01
O
Omni Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Milsukern har dette, selv om det ikke er lagt inn i nettbutikken deres ennå. http://milslukern.nordicshops.com/brand.html/fenwicks
Skalstad, Bjørn Myhre og Råholt sykkel, Spinn Sandnes er andre

Video av produktet her:
http://www.youtube.com/watch?v=sGYI35uVwF4

Redigert av Omni; 26/07/2010 12:02.
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Omni] #990203 26/07/2010 12:10
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Trodde ærlig talt at alle hadde lest BIBELEN nå.

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Kennayeh] #990215 26/07/2010 12:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Man trenger ikke vaske kjede og drev i det hele tatt med mindre man har en sær interesse i å klisse med lugubre kjemikalier.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: GeirK] #990239 26/07/2010 12:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Man trenger ikke vaske kjedet i det hele tatt hvis man bruker RåkkenRoll! Ellers må det til for å fjerne dritt og sand og annet som gnager på kjede og tannhjul. Og nei, GeirK, du har ingen gode argumenter imot (for dette har vi diskutert før). Gammel møkk kommer ikke tilbake.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: baronKanon] #990241 26/07/2010 13:01
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Baronen? Jeg har skaffet med kaldavfetting fra biltema som du anbefaler lenger oppe i tråden. Kan det være en tanke å ta av kjedet å legge det i kaldavfetting et par timer, så riste litt og skylde godt? Smøre opp med RnR til slutt.

Flyt & Nyt
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: baronKanon] #990242 26/07/2010 13:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
To spørsmål:

1) Hvor sitter dritten som gnager på tannhjul og hvordan ser den ut? Jeg ser på kjedene mine som aldri har blitt renset og ser den ikke. De har blitt smurt med WL/R&R/Finish Line Extreme avhengig av føre
2) Hvordan fjerner du dritten som gnager på kjedet? Hint: Den sitter INNI rullene på kjedet

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Amou] #990243 26/07/2010 13:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Amou
Baronen? Jeg har skaffet med kaldavfetting fra biltema som du anbefaler lenger oppe i tråden. Kan det være en tanke å ta av kjedet å legge det i kaldavfetting et par timer, så riste litt og skylde godt?

Hva får du igjen for å bruke tid på dette?

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: GeirK] #990245 26/07/2010 13:04
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Et rent og pent kjede.

Flyt & Nyt
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Amou] #990247 26/07/2010 13:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dersom du har gleden av å se et rent og pent kjede, er det godkjent grunn. Personlig synes jeg at tid brukt på å sykle gir meg mer tilbake i form av livskvalitet enn vissheten om at jeg har et blankt og fint kjede på sykkelen. SÅ fæle er dog ikke mine urensede kjeder å se til.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Amou] #990250 26/07/2010 13:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Baronen? Jeg har skaffet med kaldavfetting fra biltema som du anbefaler lenger oppe i tråden. Kan det være en tanke å ta av kjedet å legge det i kaldavfetting et par timer, så riste litt og skylde godt? Smøre opp med RnR til slutt.

Jeg anbefaler å ha det så kort som mulig i kaldavfetting som mulig. La et kliss nytt XTR-kjede over natten og vips var forniklingen ødelagt. Putt oppi, vent et minutt eller 5, rist og tørk av. ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: baronKanon] #990262 26/07/2010 13:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: baronKanon

Jeg anbefaler å ha det så kort som mulig i kaldavfetting som mulig. La et kliss nytt XTR-kjede over natten og vips var forniklingen ødelagt. Putt oppi, vent et minutt eller 5, rist og tørk av. ICON_SMILE

Hvorfor ikke ta'n helt ut når du først er i gang?

http://www.sheldonbrown.com/chainclean.html

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: GeirK] #990265 26/07/2010 13:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: GeirK
Tre spørsmål:

1) Hvor sitter dritten som gnager på tannhjul og hvordan ser den ut? Jeg ser på kjedene mine som aldri har blitt renset og ser den ikke. De har blitt smurt med WL/R&R/Finish Line Extreme avhengig av føre
2) Hvordan fjerner du dritten som gnager på kjedet? Hint: Den sitter INNI rullene på kjedet

Svarer på 2 av 3, hvis det er greit ICON_WINK
1) Dritten som gnager på tannhjul er stort sett i form av sand og leire som har slipende effekt. Du som stort sett bruker skikkelige smøremidler slipper å ha den magneten.
2) Dritten som sliter inni kjedet får du stort sett ikke ut av kjedet, nei. Men den som var utenpå kommer heller ikke tilbake. (ok, kjøper den som ett ok argument ICON_SMILE )

Det viktigste i mine øyne er å ikke tiltrekke seg for mye møkk som ikke vil vaskes/dette/dyttes av under en tur. Med Finish Line Extreme og en sandete tur, og du har påført drivverket unødig skade, om ikke stor der og da så vil den forkorte levetiden på utstyret. Et rent kjede ser jeg på som noe fint å se på, samt en indikator på at nå starter vi i hvert fall turen med blanke ark, og så ser vi hvor mye dritt som vil sitte på denne gangen. Et rent kjede er også indikator på at man har tørket vekk nok dritt og overflødig under påføring av smøring slik at drivverket holder seg rent og pent på påfølgende tur. For mye smøring vil også spre seg til tannhjul - noe som medfører større overflate for sandmagneten - også kjent som ikke hyggelig for deler som skal gnis og gnukkes mot hverandre... ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: baronKanon] #990269 26/07/2010 13:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg vasker i allefall kjedene mine aldri og opplever ingen problemer med verken levetid på drivverk eller presisjon i giringen sammenlignet med de årene jeg klinte med kjederenser og diverse avfettingskliss og -klass.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: GeirK] #990284 26/07/2010 13:43
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Dersom du har gleden av å se et rent og pent kjede, er det godkjent grunn. Personlig synes jeg at tid brukt på å sykle gir meg mer tilbake i form av livskvalitet enn vissheten om at jeg har et blankt og fint kjede på sykkelen. SÅ fæle er dog ikke mine urensede kjeder å se til.

Nå har jeg både tid til å sykle med, og gnikke på min sykkel. Jeg for også god livskvalitet av å sykle, men jeg liker å stelle med sykkelen også. Jeg liker også å bytte deler som ikke bør byttes, og vaske steder som ikke bør vaskes. Å se på en skinnende sykkel etter et par timers rens gjør meg lykkelig ICON_SMILE
Hverdagsterapi kaller jeg det. Litt som å luke i hagen, for så å sette seg ned med en pils på kvelden og se så pent det har blitt.

Flyt & Nyt
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Amou] #990304 26/07/2010 14:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Nå har jeg både tid til å sykle med, og gnikke på min sykkel. Jeg for også god livskvalitet av å sykle, men jeg liker å stelle med sykkelen også. Jeg liker også å bytte deler som ikke bør byttes, og vaske steder som ikke bør vaskes. Å se på en skinnende sykkel etter et par timers rens gjør meg lykkelig ICON_SMILE
Hverdagsterapi kaller jeg det. Litt som å luke i hagen, for så å sette seg ned med en pils på kvelden og se så pent det har blitt.

God sagt, Amou ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Amou] #990809 27/07/2010 08:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å se på en skinnende sykkel etter et par timers rens gjør meg lykkelig ICON_SMILE

Hverdagsterapi kaller jeg det.

Du bruker to timer på å rense sykkelen etter hver tur?

Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: baronKanon] #990815 27/07/2010 08:25
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
KMC anbefaler ihvertfall ikke noe kjemisk kjederens ...

- Never use acidic or alkali based detergents (such as rust cleaners), these agents can damage the
chain and may cause breakage.

- NEVER EVER use a so-called'chain washing machine' in combination with solvent. This is the one
and only sure way to instantly ruin your chain.

- Avoid the use of solvents, not only are these bad for the environment, they remove lubricant from the
chain's bearing.

http://www.kmcchain.com/index.php?ln=en&fn=service#2

Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Amou] #990818 27/07/2010 08:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis to timer brukt på ett eller annet gjør deg lykkelig, er tiden vel brukt. Her finnes det dog mange veier til målet.

Selv er jeg i den situasjon at jeg kun har tid til å gjøre 5-10% av mye av det jeg ville gjort i løpet av en vanlig dag.

Jeg skulle gjerne fotografert mer, brygget mer øl, sett flere filmer, spilt mer PS3, lest mer bøker, syklet mer, lekt mer med ungene, elsket mer med kona etc.

Tid til søling med kjemiske remedier for å kunne ha blankt kjede mens sykkelen står lagret i boden samt de første 15 minuttene av neste sykkeltur kommer VELDIG langt ned på den lista.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: -Jan] #990921 27/07/2010 10:44
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: -Jan
Å se på en skinnende sykkel etter et par timers rens gjør meg lykkelig ICON_SMILE

Hverdagsterapi kaller jeg det.

Du bruker to timer på å rense sykkelen etter hver tur?

Selvfølgelig gjør jeg ikke det. Det er noe som hetter grundigrengjøring. Jeg bruker 15-20 min etter hver tur.

Flyt & Nyt
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: Amou] #990938 27/07/2010 11:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg bruker under ett minutt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: GeirK] #990941 27/07/2010 11:10
torlars Offline
Entusiast
Entusiast

På det med kona?

Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: GeirK] #990942 27/07/2010 11:12
Amou Offline
Ringrev
Ringrev

Hvis to timer brukt på ett eller annet gjør deg lykkelig, er tiden vel brukt. Her finnes det dog mange veier til målet.

Selv er jeg i den situasjon at jeg kun har tid til å gjøre 5-10% av mye av det jeg ville gjort i løpet av en vanlig dag.

Jeg skulle gjerne fotografert mer, brygget mer øl, sett flere filmer, spilt mer PS3, lest mer bøker, syklet mer, lekt mer med ungene, elsket mer med kona etc.

Tid til søling med kjemiske remedier for å kunne ha blankt kjede mens sykkelen står lagret i boden samt de første 15 minuttene av neste sykkeltur kommer VELDIG langt ned på den lista.

Jeg er god på multitasking ICON_WINK

Flyt & Nyt
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: torlars] #990944 27/07/2010 11:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
He he. Kreativ respons og min type humor. Jeg innser at jeg serverte den på sølvfat, ja.

- Robert Green Ingersoll
Re: Kjede/drev og smøring/vasking [Re: GeirK] #990945 27/07/2010 11:14
Amou Offline
Ringrev
Ringrev

Noen bruker ett minutt, andre blir aldri ferdig. Fint vi er forskjellige syntes jeg.

Redigert av Amou; 27/07/2010 11:15.

Flyt & Nyt
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support