Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forsikring sykkel

Re: Forsikring sykkel [Re: ] #968885 17/06/2010 13:49
Arne_And Offline
More than words
More than words
Dersom du har innboforsikring gjennom LO Favør så får du veldig bra dekning, les her. TrygVesta har visst også veldig bra dekning i sin utvidete innboforsikring (husker ikke hva den heter), men du visst være totalkunde for å kunne tegne den.

Skal du ha dedikert sykkelforsikring koster det fort 10% av sykkelens verdi per år.

Re: Forsikring sykkel [Re: Arne_And] #968893 17/06/2010 14:00
A
Airborn Offline
Fersking
Fersking
A
På min innboforsikring var dekningen på sykkel opptil 10000.- Ringte og økte dekningen opp til 50000,- Da dekker det hvis begge mine sykler skylle forsvinne. Måtte da ut med 900,- ekstra i året på innboforsikringen. Synes det var en helt grei pris. Hva betaler dere andre? Begge er også registert i falck.

Redigert av Airborn; 17/06/2010 14:00.
Re: Forsikring sykkel [Re: Airborn] #968914 17/06/2010 14:25
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Innbo Best hos DnBnor gjennom fagforening har også utvidet dekning og angivelig ubegrenset om den står i leilighet.

Re: Forsikring sykkel [Re: jens fredrik] #968916 17/06/2010 14:28
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: jens fredrik
Innbo Best hos DnBnor gjennom fagforening har også utvidet dekning og angivelig ubegrenset om den står i leilighet.

Alle selskaper jeg snakket med dekker uten problem inne i leiligheten. Det er værre når den står i bod eller ute.

Re: Forsikring sykkel [Re: peroo] #968923 17/06/2010 14:40
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå vil jeg si meg at jeg er veldig godt informert om tilbudet til Trygvesta Innbo Ekstra etter at jeg ble frastjålet syklene mine.

Er sykkelen (teller per sykkel) låst inne i en privat bod, så dekker de opp til 60 tusen. Hva som argumenteres for privat er at det er ett eller annet som skiller det fra det offentlige området, selv om det er pappvegger, eller tynt gitter, så gjelder det som privat bod. Er sykkelen oppbevart i fellesareal ment for sykler dekker de opp til 15 tusen, samlet.
Hjul kan dekkes av vanlig løsøre. Som er oppbevart i bod dekker opp til 150 tusen, hvis jeg husker riktig.

Min pakke med forsikringer har også kløneforsikring, som går ut på om jeg skader mine eiendeler selv når de er i bruk, så blir det dekket. Denne tror jeg faktisk inkludere i innbo ekstra.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Forsikring sykkel [Re: Airborn] #969044 17/06/2010 17:38
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Airborn
På min innboforsikring var dekningen på sykkel opptil 10000.- Ringte og økte dekningen opp til 50000,- Da dekker det hvis begge mine sykler skylle forsvinne. Måtte da ut med 900,- ekstra i året på innboforsikringen. Synes det var en helt grei pris. Hva betaler dere andre? Begge er også registert i falck.

Hvilket selskap har du?

Jeg hadde nettopp en runde med mange selskaper og hos alle skulle de ha mere enn hva det koster meg å forsikre motorsykkelen min (Kasko og Ansvar), og den koster ca det doble av tråsykkelen....Forstå det den som kan.

Hos IF fikk jeg tilbud om 1.600,- i premie for å dekke anskaffelsesprisen, nyprisen er jo høyere. I tillegg var det vel en egenandel på 4.000,- ved tap. Eneste fordel var at skade på sykkelen er dekket inntil en viss sum ved "plutselige og uforutsette" hendelser. Spurte om det å tryne på sti og ødelegge ramma ver en "plutselig og uforutsett" hendelse og det "antok" IF.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Forsikring sykkel [Re: gunner_one] #969069 17/06/2010 18:14
A
Airborn Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: gunner_one

Hvilket selskap har du?

Jeg hadde nettopp en runde med mange selskaper og hos alle skulle de ha mere enn hva det koster meg å forsikre motorsykkelen min (Kasko og Ansvar), og den koster ca det doble av tråsykkelen....Forstå det den som kan.

Hos IF fikk jeg tilbud om 1.600,- i premie for å dekke anskaffelsesprisen, nyprisen er jo høyere. I tillegg var det vel en egenandel på 4.000,- ved tap. Eneste fordel var at skade på sykkelen er dekket inntil en viss sum ved "plutselige og uforutsette" hendelser. Spurte om det å tryne på sti og ødelegge ramma ver en "plutselig og uforutsett" hendelse og det "antok" IF.

Jeg har jernbaneperonalets bank og forsikring. Egenandelen er egentlig på 2000,- men siden jeg har falck ble den halvert til 1000,-.

Re: Forsikring sykkel [Re: ] #969084 17/06/2010 18:32
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjølveste Harry Hole burde vite at man i søkefeltet her på forumet kan skrive inn ord man vil finne diskutert; deriblant "forsikring". Det fins tråd opp og tråd ned om temaet, og det er jammen et stort tema i det kommende nummeret av Terrengsykkel også, som er på vei ut i kiosker og til abonnenter snarlig.

Som nevnt i flere av disse trådene: Den beste form for forsikring tror jeg du finner via en kollektivt framforhandla forsikring via en fagforening. Jeg har en sånn, og der er det ingen begrensning ved tyveri av sykkel. Jeg gjentar, ingen begrensning.

Gaute
Re: Forsikring sykkel [Re: gauter] #969312 17/06/2010 22:26
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: gauter
Den beste form for forsikring tror jeg du finner via en kollektivt framforhandla forsikring via en fagforening. Jeg har en sånn, og der er det ingen begrensning ved tyveri av sykkel. Jeg gjentar, ingen begrensning.

Det har du jammen rett i jeg har, og jeg har dessverre får en si fått bruk for forsikringen som dekket med et ørlite trekk for slitasje fult ut, uten egenandel.

Lenge leve fagrøysla ICON_SMILE

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Forsikring sykkel [Re: peroo] #969447 18/06/2010 07:41
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: peroo

Alle selskaper jeg snakket med dekker uten problem inne i leiligheten. Det er værre når den står i bod eller ute.

Det er i så fall helt nytt. Har du virkelig ringt og hørt at dette stemmer? For tre år siden var dette langt fra sannheten. For inntil nylig var en sykkel forsikret til f.eks. 15k selv om den sto i stuen ved siden av en TV til det dobbelte som var fullt ut dekket.

Uansett, det er mange selskaper som tilbyr bedre forsikring enn det som var standard for bare et par år siden, så jeg gleder meg til å se oversikten i neste nummer av TS.

Re: Forsikring sykkel [Re: jens fredrik] #969454 18/06/2010 07:46
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Selv om jeg sikkert slår inn åpne dører vil jeg anbefale finansportalen.no.

Der er det en meget god oversikt over forsikringer, selv om den kan være litt kronglete å navigere i.

Merk, f.eks. forskjellen i dekning av sykkel mellom DnBnor Innbo best:
http://www.finansportalen.no/Forsikring/Innboforsikring/Forsikringssum?key=98302
og Gjensidige:
http://www.finansportalen.no/Forsikring/Innboforsikring/Forsikringssum?key=103113
Edit: Eller If, som for tiden driver skikkelig omdømmeoppbygging etter et par stygge saker i media:
http://www.finansportalen.no/Forsikring/Innboforsikring/Forsikringssum?key=98031

Edit2: Og oversikten er konsistent med det Polka forteller om TryggVesta:
http://www.finansportalen.no/Forsikring/Innboforsikring/Forsikringssum?key=98477

Redigert av jens fredrik; 18/06/2010 07:49.
Re: Forsikring sykkel [Re: jens fredrik] #969467 18/06/2010 08:02
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: peroo

Det er i så fall helt nytt. Har du virkelig ringt og hørt at dette stemmer? For tre år siden var dette langt fra sannheten. For inntil nylig var en sykkel forsikret til f.eks. 15k selv om den sto i stuen ved siden av en TV til det dobbelte som var fullt ut dekket.

Uansett, det er mange selskaper som tilbyr bedre forsikring enn det som var standard for bare et par år siden, så jeg gleder meg til å se oversikten i neste nummer av TS.

Ditto. Jeg spurte rett ut minst tre forskjellige representanter fra Gjensidige eller hvem det er som har Tekna-avtalen, og ingen ga meg medhold i at jeg fikk erstattet sykkelen som sto ved siden av flatskjermen.

Jeg har også spurt samtlige selgere som ringer meg med jevne mellomrom for å få meg til å svitsje til sitt selskap om det samme, men samtlige blir klare for å avslutte samtalen når jeg opplyser om at dette er et kritisk kriterium for meg.

Derfor har jeg fortsatt avtalen hos Enter, der jeg faktisk fikk en epost med bekreftelse på at de erstatter sykkel såfremt den ble stjålet etter innbrudd i boligen.

Redigert av perbl; 18/06/2010 08:04.

Per B.
Re: Forsikring sykkel [Re: ] #973542 24/06/2010 19:43
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Bra artikkel med litt oppsummering med noen selskaper i siste Terrengsykkel ICON_SMILE

Tegna denne uka verdigjenstand på stisykkelen min hos Gjensidige da innbo kun dekker 15.000,- (mulig reiseforsikring vil dekke mer?). De vil ha 2500,- per år for en sykkel. Det er på grensa til landeveisrøveri da den kun står låst i privat bod og aldri på offentlige steder. Betaler 9.000,- for bilen til sammenligning. Spørs om det blir en liten "handlerunde" på forsikringer igjen nå, men det er litt umotiverende å begynne på den mølla igjen på sommertid. Gjensidige er veldig gunstige på forsikring på bilen, men forsikringa av sykkelen var så mye at jeg må ta en samlet vurdering likevel for å se om det er mulig å finne en bedre pakkepris hos andre.

Re: Forsikring sykkel [Re: Larsemannen] #973551 24/06/2010 19:59
B
bhrsrk Offline
Entusiast
Entusiast
B
Viser seg at Enter er billigst på vår bil nå (hadde Gjensidige), vurderer å flytte innbo dit også.

Re: Forsikring sykkel [Re: bhrsrk] #973653 24/06/2010 22:05
Ulyd Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg forsikret nettopp min GT Force 2.0 hos Terra. Verdigjenstandforsikring, koster kr 1.500/år, dekker 20.000 i verdi. Dette gjelder uansett hva som skjer med sykkelen, om den blir skadet, stjålet eller på annen måte skadet/tapt. kr 1000,- i egenandel. Dette gjelder uansett hvor sykkelen befinner seg, så lenge den er låst. Offentlig sted, innelåst i bod, spiller ingen rolle.

If at first you don't succeed, skydiving is not for you.

Re: Forsikring sykkel [Re: Ulyd] #973788 25/06/2010 07:25
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ulyd
Offentlig sted, innelåst i bod, spiller ingen rolle.

Det samme gjelder for Gjensidige som jeg tegnet, men er ubetydelig for meg for når sykkelen ikke brukes står den innelåst i privat bod. Bruker da ikke go'sykkel i parken eller på kafe, da tar man jobbsykkelen ICON_SMILE

Re: Forsikring sykkel [Re: gunner_one] #973856 25/06/2010 08:53
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
at skade på sykkelen er dekket inntil en viss sum ved "plutselige og uforutsette" hendelser. Spurte om det å tryne på sti og ødelegge ramma ver en "plutselig og uforutsett" hendelse og det "antok" IF.

Plutselig og uforutsett er normalt IKKE identisk med ”tabbeforsikring”, dekning mot nær sagt hva som helst av skader man er skyld i selv, selv om det av og til kan se slik ut i media.

Plutselig betyr at noe skjer der og da, i motsetning til ”tretthetsbrudd” og slitasje som skjer over tid. 50 år gamle vannrør som ryker er ikke en plutselig skade.
Uforutsett betyr … tja, noe du ikke kunne forutse, noe unormalt. Å tryne på sti er ikke uforutsett, det er en hverdagslig sak, ikke sant ICON_WINK
Å ødelegge ramma er skaden, ikke hendelsen som ligger til grunn for skaden.
Hvis en elg kommer løpende inn fra siden, eller en stein eller et tre kommer fallende ned over deg/sykkelen, da er det en plutselig og uforutsett hendelse som skyldes en ytre påvirkning. At man for eksempel kjører på en stein, som ligger stille, og tryner er i mine øyne ikke plutselig og uforutsett; men mulig at det kan være dekket likevel. Det kommer an om det er noe ved omstendighetene som du vil forklare som unormale.

Re: Forsikring sykkel [Re: frodev] #974547 26/06/2010 17:08
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: frodev
at skade på sykkelen er dekket inntil en viss sum ved "plutselige og uforutsette" hendelser. Spurte om det å tryne på sti og ødelegge ramma ver en "plutselig og uforutsett" hendelse og det "antok" IF.

Plutselig og uforutsett er normalt IKKE identisk med ”tabbeforsikring”, dekning mot nær sagt hva som helst av skader man er skyld i selv, selv om det av og til kan se slik ut i media.

Plutselig betyr at noe skjer der og da, i motsetning til ”tretthetsbrudd” og slitasje som skjer over tid. 50 år gamle vannrør som ryker er ikke en plutselig skade.
Uforutsett betyr … tja, noe du ikke kunne forutse, noe unormalt. Å tryne på sti er ikke uforutsett, det er en hverdagslig sak, ikke sant ICON_WINK
Å ødelegge ramma er skaden, ikke hendelsen som ligger til grunn for skaden.
Hvis en elg kommer løpende inn fra siden, eller en stein eller et tre kommer fallende ned over deg/sykkelen, da er det en plutselig og uforutsett hendelse som skyldes en ytre påvirkning. At man for eksempel kjører på en stein, som ligger stille, og tryner er i mine øyne ikke plutselig og uforutsett; men mulig at det kan være dekket likevel. Det kommer an om det er noe ved omstendighetene som du vil forklare som unormale.

Når du er ute å sykler i skogen, velter du med viten og vilje da? Eller er det noe uforutsett som gjør at du velter?

Det var nemmelig tolkingen til IF, uten at de hadde presidens å vise til der og da...

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Forsikring sykkel [Re: gunner_one] #976007 29/06/2010 09:43
B
basar Offline
Fersking
Fersking
B
Normvilkår for utbetaling:
Sykkel: Erstatningen settes til nypris for tilsvarende ting med 20 % fradrag for hvert påbegynte år fra del året
sykkelen er 5 år, maksimum 80 %.

Noe å tenke på når du kjøper nye dyre deler til din kjære, trofaste. Eller når du skal kjøpe brukt.

Jeg fikk nettopp frastjålet sykkelen min som er 11 år, men nettopp bytta alt som har knirka og var skikkelig klar for sommerferie. Den var 11år. Lurer på om jeg får tilbake noen ting som helst fra Gjensidige selv om sykkelen stod innelåst i loftsbod.

Moderator  support