Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

maraton vs sykkelritt

maraton vs sykkelritt #968823 17/06/2010 12:38
S
særp Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Hvis man skal sammenligne maraton og sykling, Hva blir lengden på ett sykkelritt da? Både terreng ritt og landevei ritt?. Eller lar det seg ikke sammenligne?

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: maraton vs sykkelritt [Re: særp] #968941 17/06/2010 15:09
C
Christian_a Offline
Entusiast
Entusiast
C
For min egen del tror jeg at å løpe en full maraton tilsvarer å sykle Paris-Brest-Paris. Minst.

;-)
Christian
Er ikke den helt store løperen

Re: maraton vs sykkelritt [Re: Christian_a] #968959 17/06/2010 15:40
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
1:10!

Eg sykla 102km i går; var godt sliten på slutten.
Eg jogga ~10km i dag; var godt sliten på slutten.

(Eg har streng tatt ikkje ide..)

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: maraton vs sykkelritt [Re: NjalVM] #968985 17/06/2010 16:30
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Kommer vel ann på hvordan man skal sammenligne det. Jeg har løpt maraton på 2:50 - omtrent det samme som jeg har brukt på birken. Kunne jeg syklet birken på nesten samme tid dagen etterpå (med samme startfelt)? Tror det ja. Kunne jeg løpt maraton på nesten tilsvarende tid dagen etterpå? Definitivt ikke!

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: maraton vs sykkelritt [Re: bjerkseth] #969009 17/06/2010 16:59
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Kaggestad sammenlignet marathon med etappeløp på sykkel ang. belastning på kroppen og krav til restitusjon.
- Selv var jeg bedre restituert 2 dager etter Jotunheimen rundt enn 3-4 uker etter en marathon.
- Og vi ser at marathon-eliten oftest kun løper 2 marathon i året.

Dog finnes det noen som løper marathon nesten hver helg, men de havner alltid litt nedover på lista. (Er jo ikke noe problem å jogge gjennom 42km hver helg - konkurranse hvor en yter 110% er noe helt annet.)

Re: maraton vs sykkelritt [Re: alfred] #969187 17/06/2010 20:09
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Og konklusjonen er at løping er skadelig, sykling er sunt.

Re: maraton vs sykkelritt [Re: bjerkseth] #969193 17/06/2010 20:15
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: bjerkseth
Kommer vel ann på hvordan man skal sammenligne det. Jeg har løpt maraton på 2:50 - omtrent det samme som jeg har brukt på birken.

Og sykle birken under 3 timer er for meg i allefall teoretisk mulig. Og løpe maraton på det samme det er definitivt umulig.
Imponert av 2.50 på maraton bjerkseth! Det er jo fort det! ICON_SMILE

Re: maraton vs sykkelritt [Re: Kriss] #969203 17/06/2010 20:23
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Sykling er en idrett som gir liten belastning på ledd og andre deler i kroppen.
Jeg kan ikke tenke meg hvilken annen idrett hvor eliten kunne konkurrert 110% hver dag i en måned...

Re: maraton vs sykkelritt [Re: eUnaas] #969209 17/06/2010 20:32
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Symjing?

Re: maraton vs sykkelritt [Re: NjalVM] #969210 17/06/2010 20:33
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Hey!

Her snakkar me triathlon!

Symjing, sykling, springing.. Det må jo vere optimalt!

Re: maraton vs sykkelritt [Re: eUnaas] #969212 17/06/2010 20:33
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eUnaas
Jeg kan ikke tenke meg hvilken annen idrett hvor eliten kunne konkurrert 110% hver dag i en måned...

Men musklene, derimot...!
Det er sikkert ikke tilfeldig at det er lagt inn hviledager i de største etapperitta. Jeg tror ikke jeg kan komme på noen kondisjonskrevende idrett som er så krevende som f.eks. sykling à la Tour de France.

Gaute
Re: maraton vs sykkelritt [Re: gauter] #969215 17/06/2010 20:37
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Ultramaraton gjennom Death Valley?
(Sjølv om det vel "berre" er ein etappe..)

edit;
Er ikkje det eit årlig løp det? Eg finn lite når eg Googlar det.. Men meiner eg har sett ein dokumentar om ei som gjennomførte det..

Redigert av NjalVM; 17/06/2010 20:40.

Re: maraton vs sykkelritt [Re: Kriss] #969235 17/06/2010 20:50
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: alfred
Kaggestad sammenlignet marathon med etappeløp på sykkel ang. belastning på kroppen og krav til restitusjon.
- Selv var jeg bedre restituert 2 dager etter Jotunheimen rundt enn 3-4 uker etter en marathon.
- Og vi ser at marathon-eliten oftest kun løper 2 marathon i året.

Dog finnes det noen som løper marathon nesten hver helg, men de havner alltid litt nedover på lista. (Er jo ikke noe problem å jogge gjennom 42km hver helg - konkurranse hvor en yter 110% er noe helt annet.)

Jeg vil si at det er en større belastning å sykle etapperitt (3-ukers hverfall) enn å løpe en maraton. For de aller beste er det snakk om å legge seg litt under terskel å peise på i drøye to timer så er en maraton unnagjort. Men restitusjonstiden er enorm sammenlignet med treningstiden. For hvert steg man tar får man jo sånne småslag man må ta imot (litt mere "demping" i terrenget om man løper maraton der) og det blir jo en del sånne iløpet av 42 kilometer. Det er også en av grunnene til at løpere har små bein.
Sitat: Kriss
Sitat: bjerkseth
Kommer vel ann på hvordan man skal sammenligne det. Jeg har løpt maraton på 2:50 - omtrent det samme som jeg har brukt på birken.

Og sykle birken under 3 timer er for meg i allefall teoretisk mulig. Og løpe maraton på det samme det er definitivt umulig.
Imponert av 2.50 på maraton bjerkseth! Det er jo fort det! ICON_SMILE

Jeg var ganske flink til å løpe før en lyske satte en stopper for den karrieren, så det forklarer hvorfor jeg løp så fort. Løper litt i vinterhalvåret fortsatt, så har ikke helt glemt gamle kunster da ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: maraton vs sykkelritt [Re: gauter] #969239 17/06/2010 20:55
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Sitat: gauter
Sitat: eUnaas

Men musklene, derimot...!
Det er sikkert ikke tilfeldig at det er lagt inn hviledager i de største etapperitta. Jeg tror ikke jeg kan komme på noen kondisjonskrevende idrett som er så krevende som f.eks. sykling à la Tour de France.

Tja, tour de ski kanskje ?
Personlig er jeg betydelig mer knekt av 3t på ski enn 3t på sykkel opp mot terskel.

It's not you, it's my bike.
Re: maraton vs sykkelritt [Re: wheel69] #969679 18/06/2010 12:38
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nå er kanskje deler av denne debatten preget av at det i hovedsak er syklister som svarer - og det en IKKE er trent i er gjerne tøffest.

Da jeg startet løpetrening krevde 10 minutter løping mer restitusjon enn 18mil på sykkel, men etter noen år med løping gikk det noe bedre, og jeg kunne gå nesten normalt dagen etter en marathon. Men fortsatt (på et nivå med topp-plasseringer lokale hel og halv-marathon) er det klart at slagene i løping gjør at det kreves en enorm restitusjonstid sammenlignet med tilsvarende mengde sykling.

Det rare er at jeg ikke trengte lengre restitusjon etter 100km ultramarathon - derimot er en IronMan triathlon ekstremt belastende.

Re: maraton vs sykkelritt [Re: alfred] #969716 18/06/2010 13:43
S
særp Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Ser de jeg løper O-trening med på Høsten/vinteren bare koser seg når vi løper mens jeg stort sett er helt utslitt,,,men på sykkel så orker ikke de så langt og hardt.Så har nok mye si hva man er vant til også sikkert. Kansje melde seg på en maraton og sjekke.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: maraton vs sykkelritt [Re: alfred] #969825 18/06/2010 17:37
W
wheel69 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
W
Det vil jo alltid være hardere med ukjente øvelser for en kropp, selvsagt. Smerte-opplevelsen blir også ofte sterkere i en sekundær sport. Men jeg ligger på nogenlunde samme nivå på sykkel som på ski. Ski involverer hardt arbeid for betydelig mer muskler enn sykling. Løping opplever jeg som steinhardt etter få km, da jeg løper (for) lite.

It's not you, it's my bike.
Re: maraton vs sykkelritt [Re: wheel69] #969884 18/06/2010 19:03
K
Krank1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Stemmer det at løping på samme intensitetsnivå krever lenger restitusjon en sykling?

Jeg kjører en del intervall drag, og noen av disse (i perioder opp i mot halvparten)dragene kjører jeg med joggesko på, spesielt hvis jeg har dårlig tid på slutten av kvelden fks. Det går så mye fortere å bare smokke på to joggesko og en joggebukse kontra å dra frem sykkelen.
Har aldri tenkt noe over at jeg trenger lenger tid på å restituere meg fra en løpeøkt kontra sykkeløkt? Jeg kjører samme lengde og intensitet, faktisk pleier jeg å legge meg en smule høyere i puls når jeg løper da jeg lettere kommer opp i puls på løping kontra sykling.

Vet det er marathon det er snakk om her, men hvis man blir så fryktelig mer utstlitt og trenger lenger restitusjon etter 2-3 timer løping kontra sykling, burde vell i teorien restitusjonen bli noe lenger også på kortere økter?

Jeg bare lurer?

Redigert av Krank1; 18/06/2010 19:05.
Re: maraton vs sykkelritt [Re: Krank1] #969931 18/06/2010 20:06
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Krank1
Stemmer det at løping på samme intensitetsnivå krever lenger restitusjon en sykling?

Jeg kjører en del intervall drag, og noen av disse (i perioder opp i mot halvparten)dragene kjører jeg med joggesko på, spesielt hvis jeg har dårlig tid på slutten av kvelden fks. Det går så mye fortere å bare smokke på to joggesko og en joggebukse kontra å dra frem sykkelen.
Har aldri tenkt noe over at jeg trenger lenger tid på å restituere meg fra en løpeøkt kontra sykkeløkt?

Hvis du ikke har tenkt over at du trenger mer restitusjonstid etter løpeøkter så tyder det kanskje på at det ikke er noe problem for deg?

Jeg tror som flere i tråden her at dette dreier seg mye om arbeidsøkonomi, dvs hva du er vant til av aktiviteter. Jeg har erfaring fra både løping og sykling (absolutt ikke noe toppnivå), men i to forskjellige "liv" ;-) dvs at jeg var temmelig ensidig løper for 20 år siden og inntil nylig temmelig ensidig syklist de siste 15 årene. Så det er kanskje vanskelig å sammenligne. Men innbiller meg at det ikke var noe verre med restitusjon etter løping den gangen INNEN RIMELIGHETENS GRENSER når det gjelder lengde på øktene, dvs at jeg er enig med alfred med at maraton er såpass ekstremt pga belastningen med asfalttrampingen at det blir lengre restitusjonstid, men ikke SÅ stor forskjell fra f.eks Birken som har tilnærmet samme varighet (2.47 maraton 1990 - 3.14 Birken et par ganger de siste ca 5 årene).

Men jeg understreker igjen at da er det snakk om at jeg var spesifikt trent på to forskjellige grener på to forskjellige tidspunkt. Skulle jeg ha prøvd meg på en maraton nå, tør jeg ikke tenke på hva som kunne skje... Jo, jeg vet det, beina hadde ikke holdt i det hele tatt...!

Redigert av kao; 18/06/2010 20:08.

Re: maraton vs sykkelritt [Re: Krank1] #970014 18/06/2010 21:23
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Krank1

Har aldri tenkt noe over at jeg trenger lenger tid på å restituere meg fra en løpeøkt kontra sykkeløkt? Jeg kjører samme lengde og intensitet, faktisk pleier jeg å legge meg en smule høyere i puls når jeg løper da jeg lettere kommer opp i puls på løping kontra sykling.

Vet det er marathon det er snakk om her, men hvis man blir så fryktelig mer utstlitt og trenger lenger restitusjon etter 2-3 timer løping kontra sykling, burde vell i teorien restitusjonen bli noe lenger også på kortere økter?

Jeg bare lurer?

Jeg opplever heller ikke særlig forskjell mellom en kort løpeøkt og tilsv. sykkeløkt.
- Det er når det dreier seg om over 2 timer konkurranse hvor jeg virkelig yter max jeg merker den store forskjelllen.

Moderator  support