Garmin Edge 705 - forum
|
Re: Tips hva angår kart
[Re: Elgvenn2]
25/06/2010 09:40
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Ønsker du å lagre avsluttede turer på Edgen og starte med blanke ark på neste tur, skal du holde inn lap-knappen i 3 sekunder.
Hvis det var det du lurte på.
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
25/06/2010 21:31
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ønsker du å lagre avsluttede turer på Edgen og starte med blanke ark på neste tur, skal du holde inn lap-knappen i 3 sekunder.
Hvis det var det du lurte på.
Martin Jepp, spot on, takk!!  Hvorfor lese manualen når man bare kan spørre her! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
Re: Banene ble borte
25/06/2010 22:51
|
heioghopp
Medlem
|
Medlem
Hei
Er relativt fersk på 705'en, men lastet inn endel baner som jeg gledet meg til å prøve.
Koblet den til pc'en ikveld og lastet opp data fra edgen til pc'en for å titte på de siste turene. Etterpå når jeg koblet fra edge'n så var plutselig en rekke av de tidligere nedlastede banene borte. Noen som har opplevd dette? Kan jeg finnne de igjen?
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
Re: Banene ble borte
[Re: heioghopp]
30/06/2010 18:37
|
olofm
Fersking
|
Fersking
Hei
Fikk problemer med gpsen idag. Prøvde å sette igang tidtakeren uten at noe skjedde, etter å ha prøvd et antall ganger så slår den seg av. så holdt den på en stund til jeg ga opp. Det fungerte tidligere idag, men da fikk jeg ikke stoppet klokken, og den slo seg av da også.
Har etterpå oppdatert software, med resultatet at den har låst seg fullstendig. Får ikke slått den på i det hele tatt. Har prøvd både soft og hard reset som jeg har lest meg til her, men kan noen forsikre meg om at jeg har gjort dette riktig?
Soft reset "mode og lap" samtidlig Hard reset "mode og power"
Fortsatt skjer det ikke noe. Er det noen andre tips? eller må jeg bare sende til rep?
Litt frustrert...
|
|
|
[Re: marvin]
01/07/2010 21:39
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Skal sykle Offroad Finnmark. Man må ha med GPS (ville jeg jo ha gjort uansett), bl.a. til å orientere. Løypa er ikke merket. Det heter i reglementet (om gps):
"Deltakerne må sørge for å ha nok batterier i sekken som de sykler med til at det holder frem til sjekkpunkt. I tillegg må de ha nok batterier og/evt hurtiglader i supportbagene som fraktes rundt til sjekkpunktene slik at laget til en hver tid har strøm til GPSen."
Så da lurer jeg på: hvor kjøper jeg noen slags adapter eller batteriepakke som kan kobles til? Uten å måtte skru opp gps-en. Finnes det?? Etter råd fra Duet2 bestilte jeg denne : http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0015GHF6U/ref=pd_luc_mri?ie=UTF8&m=A3PSKEB89MZ5CSDen virker veldig bra. Kan bruke gps'en mens den er koblet til denne + at den bruker vanlige batterier som du kan ha med en bærepose av ved siden av. Marvin Rapport: Bestilling, betaling og leveranse gikk veldig bra. Dingsen kom raskt til landet, og fordi beløpet var beskjedent, ble det ikke moms og toll. ble oppringt og avtalte leveranse på jobben. dagen etter lå den i resepsjonen. utrolig bra. Produktet: en liten plast-batteriholder med plass til 4 AA-batterier. Ledning som plugges i inngangen i GPS-en. Holderen har bryter og rød lampe som lyser når den er slått på for lading. Bruk: GPSen kan legges til lading. Virker som opplading går tilnærmet som ved nett-lader (har ikke målt tiden dog). Eller man kan bruke GPS-en ute i terrenget med batteriholderen tilkoblet. Det geniale er at Edgen kan stå i holderen på styreframspringet samtidig. Litt gaffa og batteriholderen holdt seg på plass på styret. Totalvurdering: en enkel liten sak som sikkert ikke koster mer enn et par tiere å produsere, men likevel verdt hver krone. Dette er utstyr jeg kommer til å bli glad. Nå kan jeg legge i vei på flere dagers turer uten bekymring for GPSens ladekapasitet. Løp og kjøp.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
Re: Garmin Edge 705 - forum
02/07/2010 10:34
|
Buman
Fersking
|
Fersking
Ok, den er grei, takk. Er lovlydig så regnes det som pirat kopiering er det greit nok...selvom jeg så for meg å få tilbake 2400,- jeg kunne benyttet til annet/mer stasj. Trenger faktisk et par til for å dekke de områdene jeg trenger, noen som vet om ei nettsjappe el.lign som selger de billigere? Bruk kart herfra: http://www.frikart.noHvis det mangler detaljer i ditt området, kan du prøve deg som karttegner: http://www.openstreetmap.orgSjekk også denne tråden. Som ganske ny Garmin-bruker, begynte jeg først å bruke kart fra frikart.no på min Edge 705 og var ganske fornøyd med detaljnivået på stier her. Samtidig installerte jeg kart til Mapsource basert på Openstreetmap ved følge denne linken (valgte norway -> NO-Oslo -- brukte også exe-fil under linken "Download map now!") Mapsource fikk jeg så brukt som kartreferanse til å sette opp løyper (routes) jeg kunne overføre til min Garmin. Ved første øyekast virket dette kartet ganske grått og kjedelig med lite info og det hadde dårlig med farger og heller en masse striper (?) i seg. Ved å zoome inn på f.eks Høgåsen-området fikk jeg derimot en veldig bra detaljnivå på stier. Etter endte turer stemte GPS-sporene veldig bra med det jeg hadde satt opp! Greit fornøyd med dette, bestemte jeg meg likevel for å legge inn ca 800 NOK på kartbutikken.no for et Topo Adventure Oslo kart i den tro at jeg fikk noe ennå bedre. Etter å ha mottatt CD/DVD i posten, installert og fått opp kart i Mapsource, ser det flott og fint ut med fine farger, merking av blåstier etc. Men jeg oppdager fort at det mangler en del stier her ift det jeg hadde på det andre kartet, og at stiene er tegnet opp mindre detaljert. Med Topo-kartet ville jeg i går prøve å tegne opp en løype som var innom Skjennungstua (her hadde jeg ikke vært før og ville prøve meg der). Jeg lagrer ”route” og overfører til Garmin. Samtidig merker jeg et passende området med ”Map selection tool” og overfører kart til Garmin (Det gamle kartet fra frikart.no blir nå skrevet over). Så legger jeg ut på tur og oppdager ofte at det er unøyaktigheter og at det blir tidvis vanskelig å følge sporene fra ruta jeg satt opp. F.eks starten på blåstien fra Skjennungstua mot Frønsvollen stemte veldig dårlig. Etter endt tur (med mye knoting, fram og tilbake) overfører jeg Track fra Garmin tilbake til Mapsource-programmet, og ser at løypa jeg har fulgt stemmer mye bedre med stier som er merka på det gamle kartet fra Openstreetmap enn Topo-kartet. Skuffende. Veit ikke om jeg har gjort noen ”feil” her i installasjon eller øverføring av kart eller whatever, men føler jeg har kasta bort en del penger. Jeg kommer nok til å gå tilbake til å bruke frikartet til framtidige turer.....
|
|
|
[Re: Buman]
02/07/2010 10:39
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Etter siste oppgradering til 3.2 viser min Egde 705 nå alltid 50m for lite i høyde, selv om jeg lar den ligge på balkongen for å kalibrere seg selv.
Noen som har samme problem og vet hva som må gjøres?
Martin
|
|
|
02/07/2010 13:56
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...) Veit ikke om jeg har gjort noen ”feil” her i installasjon eller øverføring av kart eller whatever, men føler jeg har kasta bort en del penger. Jeg kommer nok til å gå tilbake til å bruke frikartet til framtidige turer.....
Jeg vet ikke hvordan Garmin tegner ting på Topo-kartet sitt, men sanssynligvis er det ikke "GPS-nøyaktighet" over det. Sannheten er vel at openstreetmap/frikart er et mye bedre detaljert kart, og bedre oppdatert (sett at det er folk i området du befinner deg som oppdaterer). Topokart er nok eldre, mindre oppdatert, men fordel hvis det ikke har vært noen der på forhånd og mapet med openstreetmap. Ingen grunn til å ikke gå for frikart med andre ord. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
02/07/2010 15:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Veit ikke om jeg har gjort noen ”feil” her i installasjon eller øverføring av kart eller whatever, men føler jeg har kasta bort en del penger. Jeg kommer nok til å gå tilbake til å bruke frikartet til framtidige turer..... Du har nok ikke gjort noe feil nei. Topokartet baserer seg på N50-data fra statens Kartverk og der er det for det første ikke høy nok oppløsning til at du kan se mer enn på kanskje +-10 meter hvor en sti faktisk begynner. I tillegg er stier vanskelige å vedlikeholde på kart, fordi oppdateringer ofte blir gjort basert på flyfoto, hvor stier i skogen er omtrent umulige å se. Det gjør at ambisjonsnivået fra Statens Kartverk for å oppdatere stier nok er vesentlig lavere enn ambisjonsnivået når det gjelder veier, bygninger og andre ting som forandrer seg mer i henhold til planlagte prosjekter enn til "organisk" forandring, slik stier endrer seg. Når det gjelder alderen på Topokartene så husker jeg ikke når de kom, men det er uansett ikke alderen som gjør at stiene ikke er eksakte. Man har sikkert brukt ferske data for det året (det kommer nye N50-data hvert år) man lagde GPS-kartene og var stidataene feil da så er de sikkert feil i dag også.
|
|
|
[Re: Dan]
03/07/2010 22:16
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Går det an å legge kartene på minnekort (i stedet for selve enheten), uten at dette medfører treigere kartbehandling på selve Edgen?
Velger jeg i tilfelle kun minnekortstasjonen, når jeg skal importere ut fra Mapsource, eller må jeg lage en særlig mappe, etc?
|
|
|
[Re: simson]
04/07/2010 14:53
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Hipp som happ, egentlig. Garmin-enheten har selv et rimelig stort minne. Aldri klart å sprenge den. Kartene legges som gmapsupp.IMG enten inn på Garmin-enheten eller minnekortet. Jeg har gmapsupp.IMG liggende både i enheten og på minnekortet.
Edge 705 har egentlig ikke så veldig bruk for å få utvidet minnet noe særlig (såfremt man ikke skal legge inn vanvittig mange kart). Minnekort-slotet er vel mer nyttig, dersom man kjøper kart som er ferdig installert på Micro SD, f.eks. Garmins City Navigator til landeveissykling.
Du trenger ingen egen mappe.
Martin
|
|
|
04/07/2010 18:59
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Er det mulig å stille inn at uke dag skal starte på mandag og ikke søndag. Ganske irriterendes for statestikken  Gjelder forsåvidt både på 705'en og training center etc..
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: anerz]
05/07/2010 08:42
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
I hvert fall i GarminConnect kan man bestemme på hvilken dag uken skal begynne (se settings - display preferences).
Her kan du jo bruke "reports" til å sette opp din statistikk.
Martin
|
|
|
06/07/2010 17:09
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Fikk Elkjøpavis idag, og der står Garmin 605 til 2500,-. 605??? Nytt for meg, hva er forskjellen fra 705?
Edit, den mangler blant annet pulsmåler ja...
Redigert av RaymondJ; 06/07/2010 17:11.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: RaymondJ]
06/07/2010 17:38
|
Duet2
Entusiast
|
Entusiast
Garmin 605 har ikke ANT+ chip, og kan ikke bruke noe trådløst utstyr. Samme forskjell som Edge 205 og 305. Dette gjør at jeg synes denne utgaven er et særdeles dårlig valg for en syklist.
|
|
|
06/07/2010 21:37
|
front biker
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hipp som happ, egentlig. Garmin-enheten har selv et rimelig stort minne. Aldri klart å sprenge den. Kartene legges som gmapsupp.IMG enten inn på Garmin-enheten eller minnekortet. Jeg har gmapsupp.IMG liggende både i enheten og på minnekortet.
Edge 705 har egentlig ikke så veldig bruk for å få utvidet minnet noe særlig (såfremt man ikke skal legge inn vanvittig mange kart). Minnekort-slotet er vel mer nyttig, dersom man kjøper kart som er ferdig installert på Micro SD, f.eks. Garmins City Navigator til landeveissykling.
Martin Et "Edge for dummies-spørsmål" (og det fra en som har snart 10 års erfaring med Garmin-produkter, og bruker to stk Edge nesten daglig...): hvordan lagrer jeg ting på minnekort og på internminnet? Når jeg laster ned fra Mapsource så heter det jo bare "download" og det havner på internminnet så vidt jeg har forstått. Har spandert et minnekort, men har vel da egentlig aldri hatt nytte av det??? Og: gitt at jeg har kart liggende på minnekort, vil Edge'en hente det opp automatisk, eller er det noen spesielle trix som må til?
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: Duet2]
06/07/2010 21:58
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Kan noen forklare meg hvordan jeg plotter inn en rute i mapsource, overfører ruta til min 705 for så å følge denne?
Jeg har prøvd å tegne opp en rute i Lillo, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal sette opp GPSen til å guide meg etter denne. I tillegg er det slik at jeg ser gamle turer markert i kartet. Hvordan får jeg bort disse sporene?
I was just riding along...
|
|
|
[Re: front biker]
07/07/2010 16:42
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Hos meg popper både hovedenheten og minnekortet opp som separate enheter, både på Windows og Mac. Da er det kun å velge hvor man ønsker å lagre.
Jeg har kart liggende både i hovedenheten og på minnekortet med den samme betegnelsen og kart fra begge enheter er listet opp som kart under "maps" der man bare skal hake av det kartet man her tenkt å bruke. Husk at man må velge alle kartutsnitt samtidig fra Mapsource. Jeg har samlet diverse kartutsnitt på hovedenheten og har et Mikro-SD-kort (Garmin City) i minnekortet. Alt dette vises under "maps".
Martin
|
|
|
[Re: JB.]
08/07/2010 22:02
|
erikibeger
Fersking
|
Fersking
Eksporter den ruta du har plottet som en gpx fil(ettellerannet.gpx) og kopier den over i "gpx" mappa på garmin enheten. Da skal du finne ruta igjen i "lagrede ruter" inne på "hvor skal du" etterpå. Når du finner ettellerannet.gpx kan huke av "vis på kart" og den syns på kartet.
|
|
|
12/07/2010 17:52
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Martin Takk for svar. Lastet inn kart (på flere hundre mb, så det ble for stort for Edgen) på minnekortet, før jeg dro på ferie til Sørlandet. Men vel framme er detaljnivået helt elendig på Sørlandskartet. Ser ut som jeg kun har et basiskart, der E18 og én riksvei vises. Vil dette si at den ikke har klart å lese kartet fra minnekortet (og kun leser et basiskart fra internminnet)? Eller har jeg fått tak i et merkelig feilprodukt av et kart? Må jeg døpe om minnekort-kartet? (Det skal være Garmin's vanlige topokart, men har ikke med meg originalfilen, da den ligger igjen hjemme...).
|
|
|
[Re: simson]
13/07/2010 07:36
|
Hvaskalståherda?
Entusiast
|
Entusiast
Etter at du har lastet inn kart på Edge'n må du inn på innstillinger under kart, så blar du helt nederst og huker av hvilket kart du vil bruke. Dersom du ikke har gjort det vises bare basiskartet.
|
|
|
[Re: Hvaskalståherda?]
13/07/2010 18:25
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Etter at du har lastet inn kart på Edge'n må du inn på innstillinger under kart, så blar du helt nederst og huker av hvilket kart du vil bruke. Dersom du ikke har gjort det vises bare basiskartet. Fant til slutt ut at det var noe feil med kartet, og at det var derfor Garmin nektet å lese den. (Mulig overføringen av kartet var blitt avbrutt, for det var lagt inn info i filen om at den skulle inneholde flere kartområder enn det faktisk fulgte med riktige kartfiler) Lærer stadig noe nytt om Edge'n, gitt...
|
|
|
15/07/2010 19:43
|
ardie
Medlem
|
Medlem
Som ganske ny Garmin-bruker, begynte jeg først å bruke kart fra frikart.no på min Edge 705 og var ganske fornøyd med detaljnivået på stier her. Samtidig installerte jeg kart til Mapsource basert på Openstreetmap ved følge denne linken (valgte norway -> NO-Oslo -- brukte også exe-fil under linken "Download map now!") Hvordan fikk du lastet kartene fra Openstreetmap til Mapsource? Prøvd med forskjellige måter å uten å få det til.
Chieu Diep Photography ~ Macro - Nature - People - Sport - Wildlife ~ www.chieudiep.com
|
|
|
[Re: ardie]
15/07/2010 20:12
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hei. Jeg har nå for første gang på et år begynt å oppleve problemer med min Edge 705.
Lurer på om noen har erfaring med samme, og om det finnes noen løsning jeg kan gjøre selv:
Har lastet inn spor å følge, helt konkret noen fra Utflukt 2009. Har lagt inn disse som GPX filer i mappen Courses i 705'en. Starter navigering via Hvor-skal-du>lagrede turer>naviger.
Ruten kommer opp som lilla markering i kartet osv slik som det skal.
Så, i 2 av 3 tilfeller jeg har prøvd å følge spor har det i løpet av økten skjedd at det kommer et pip fra gps'en og vips så forsvinner markeringen på kartet. Altså lilla markering blir borte. For å få dette tilbake, må jeg gjenta prosedyre med å starte navigering på nytt. Irriterede og tidkrevende.
I går skjedde dette flere ganger og 2 ganger jeg startet navigering på nytt, så slo GPS'en seg av. Ekstermt irriterende.
Snakket med en kollega i dag, han hadde opplevd samme problem.
Noen andre som har erfaring å dele? Og aller helst en løsning på dette....
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
16/07/2010 08:19
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Har lagt inn disse som GPX filer i mappen Courses i 705'en.
Skal det ikke være .tcx-format dersom de legges inn på Courses? Martin
|
|
|
16/07/2010 12:03
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Nei, skal ikke være det såvidt jeg vet. Skal du bruke de som en bane og kjøre mot en tid du har syklet tidligere, så må de ligge som TCX filer. Jeg har lastet ned flere spor i GPX og lagt i denne mappen. Det var eneste måte jeg fikk de fram i menyen.
Snakket med Garmin support i dag og fikk selvsagt det irriterende og enkle svaret på slitsom svensk: da må du oppdatere til den nye firmwaren, det her skal jo ikke skje. Hvis ikke må du sende den inn.
Dette aner meg er en feil de vanskelig vil klare å gjenskape, så jeg prøvde: "Neivel, men jeg har oppgradert den allerede. Finnes det NOE annet som kan prøves?"
Hard reset...
"Noe annet?"
Du kan prøve de ulike innstillingene for ruting, velge offroad istedenfor bekreftet/vei.
Jeg hadde min på bekreftet, så jeg skal ihvertfall teste med offroad varianten før jeg resetter, oppgraderer eller sender inn...
Fikk også opplysning om de ny Topo Premium kartene. De kommer kun på SD minnebrikke og den må stå i GPS under bruk. Kan ikke installeres verken på PC eller kopieres til enheten.
Når man har Basemap i bruk, kobler man enten minnekortet i egen leser eller via enheten for å kunne lese det.
Litt dumt mtp at f.eks i Kongsberg så er Funkelia inndelt i to kartblad; Oslo og Kristiansand. Vil være ha Premium dekning hele tiden, må minnekort byttes under tur.
Nå gjenstår det å se om noen glupinger klarer å gi et triks for hvordan kopiere to Premium kart inn til en stor minnebruke slik at man i det minste kan ha med to kartblad på tur. Jeg vil gjerne vite om noen kjenner til dette!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
17/07/2010 15:37
|
troms
Fersking
|
Fersking
hei. Får ikke lagt inne europakartet, City Navigator® Europe NT , på min 705, det er visst 1970 MB, og bare 980 MB tilgjengelig på enheten. Må jeg bruke minnebrikke, eller finnes det noen annen løsning? kan ikke se at jeg får til å dele opp kartet. Noen som vet svaret her?
Redigert av troms; 17/07/2010 15:38.
|
|
|
|
|