Fin artikkel om Mount Ventoux i nyeste Sykkelmagasinet, et fjell jeg har hatt lyst til å sykle en stund. Er det noen på forumet som har gjort det? Er det overkommelig for en amatør? Var det organisert tur eller eget opplegg? Er det det råeste du har gjort på sykkel?
Re: Syklet Mount Ventoux?
[Re: Kri]
#96503411/06/201022:21
Eget opplegg. Det er jo bare snakk om en halvdagstur hvis man er i området. Litt langt å dra til Provence kun for Ventoux.
Quote:
Er det det råeste du har gjort på sykkel?
Ikke egentlig. Hvis du med rått mener stor opplevelse så har jeg hatt mange andre turer som har gitt meg enda mer, selv om Ventoux-turen var særdeles morsom. Hvis du med rått mener tøft så var det blant det tøffeste jeg har gjort, siden jeg brukte singlespeed opp. Men jeg har tatt fler høydemeter på en dag i andre sammenhenger, og min morsomste oppoverbakke er fortsatt kampen mot oslove opp fra Rjukan mot Tuddal i fjor.
Kort sagt, Mont Ventoux anbefales varmt hvis du er i området. Men hvis du skal ta en uke eller mer ferie for å sykle bakker så er det jo bare å dra rett til Alpene.
Ventoux på avstand:
[Re: Dan]
#96578813/06/201015:38
Ser ut som en kul sti å sykle på. Det var kanskje det du gjorde?
[hjemmelengsel]Kjenner igjen profilen av fjellet - var i område for å klatre (tau, karabinere og sånt) i 95 og 96. Nydelig område. Må jo være mange fine turmuligheter, det være seg på asfalt eller sti..[/hjemmelengsel]
Sykla Ventoux i fjor. Eget opplegg. Overkommelig for en amatør som meg, så da går det sikkert fint for deg også. Jævlig opp gjennom skogen til Chalet Reynard, men kos etterpå når man begynner å se toppen og skjønner at man ikke kommer til å dø. Du kan sykle tre forskjellige ruter opp, og den fra Sault er lettere og kortere enn de to andre. Den som starter i Bedoin er den vanligste, og den sykla jeg. Mange fine turer ellers i området.
den fra Sault er lettere og kortere enn de to andre.
Feil. Den fra Sault er den lengste, men det er også en av grunnene til at den er lettest. Fra Sault er det jo slik at bakken tar til når man kommer til Châlet Reynard, mens det fra Bédoin blir lettere derfra.
Jeg syklet fra Sault av to grunner. Den ene var at jeg hadde lyst å sykle samme løype som Fortius-RLV-en som jeg hadde syklet hjemme mange ganger og i tillegg kom jeg med bilen fra den kanten. Men hvis jeg skal sykle opp igjen så skal jeg sykle fra den riktige siden, det vil si Bédoin.
#96591113/06/201018:53
Må heller ikke glemme den "ukjente" veien fra nordsiden (Malaucene). Jeg vil si at den er på nivå med stigningen fra Bedoin. Kan også kjøres som en rundtur fra f.eks. Carpentras
Erik
[Re: efg]
#96602313/06/201020:37
Sant det Dan, liten brainfart herfra. I tillegg må det nevnes at det er rundt 500 færre høydemeter hvis man starter i Sault.
407 ifølge Wikipedia. Men de verste høydemeterne på hele denne turen er de femti man må ta helt på slutten, inn i Sault sentrum, etter å ha sittet og coastet i nesten to og en halv mil.
[Re: Kri]
#96968218/06/201012:45
Syklet den i fjor, på morgenen samme dagen som Touren (fra Bedouin). Med 500.000 mennesker langs veien var det en fantastisk opplevelse, og det råeste jeg har gjort med tanke på opplevelse.
Ikke uoverkommerlig for en amatør. Jeg reiste på eget opplegg og fulgte touren over noen etapper og syklet Tourmalet, Col d'St Bernard, Alp D'Huez og Montoux. Av disse vil jeg nok personlig klassifisere St Bernard som den hardeste. Det en skal være litt oppmerksom på er at det kan være skikkelig varmt nede i byen men ofte isende kald vind når en nærmer seg toppen, så ha med en vindjakke. Tom Simsons minnestein er verdt et besøk.
Kan absolutt anbefales på det varmeste! I
Redigert av IvarT; 18/06/201012:51.
#96969118/06/201013:07
Jeg skal til området i perioden 3-17 juli. Er det noen som vet hvor man kan leie sykkel i området der?
Roland Barthes omtaler Ventoux om "en ond gud, et prøvelsessted for helter, et opphøyet helvete hvor syklisten skal avgjøre hvor virkelig hans frelse er". Dag Otto Lauritzen følger opp med å si at det er veldig fjell, et av Frankrikes hardeste, hvor han har hatt noen fæle stunder. Nu vel. Jeg var i området for å ta et ukeskurs i sennep ved L'Institute Moutarde Prétentieux. Min eksamensinnlevering som var Idun bodsennep med seigmenn og sprøløk didn't cut the mustard så jeg fikk desverre ikke bestått.
Jeg dro til Bedoin uten noen avtaler. Bedoin er en liten by og det er lett å finne frem bare følg hovedgaten som går i nordlig retning gjennom byen, det er også den veien du skal følge opp mot fjellet. Det er ihvertfall to-tre sjapper som har utleie, den største ligger akkurat ved startstreken. Selv valgte jeg en LOOK fra en sjappe som lå på venstre side ca midt i byen, de stilte den raskt inn til mine mål men tok ikke imot mitt tilbud om å klippe av dork-discen som fortsatt hang på. 30 minutter etter at jeg kom til Bedoin var jeg på vei opp mot Le/La Geant (franskspråklige som ønsker å korrigere eventuelle feilstavelser kan stappe baguetten i sin cassoulet).
Brukte 1.31 opp fra Bedoin uten å ta meg helt ut så dette skal være overkommelig for de fleste som har syklet litt.
Litt innsats på Google så finner du nok flere utleiemuligheter i Provence.
Jeg skal til området i perioden 3-17 juli. Er det noen som vet hvor man kan leie sykkel i området der?
Jeg var i området for å ta et ukeskurs i sennep ved L'Institute Moutarde Prétentieux. Min eksamensinnlevering som var Idun bodsennep med seigmenn og sprøløk didn't cut the mustard så jeg fikk desverre ikke bestått.
Roland Barthes omtaler Ventoux om "en ond gud, et prøvelsessted for helter, et opphøyet helvete hvor syklisten skal avgjøre hvor virkelig hans frelse er".
Her er et engelskspråklig intervju i Spiegel med den tyske filosofen Sloterdijk fra 2008 om bl.a. Barthes´ Ventoux-kommentar og om doping.
Det vanlige Barthes-sitatet om Ventoux fra Roland Barthes, "The Tour de France as Epic" (original: "Le Tour de France comme épopée" i Mythologies. Paris: Éditions du Seuil, 1957, pp. 110–121) på engelsk i The Eiffel Tower and Other Mythologies (New York: Hill and Wang, 1979) er forøvrig slik:
Quote:
"The Ventoux, thrusting abundantly skywards, is a god of Evil to whom sacrifice must be paid. A true Moloch, a despot of cyclists, it never pardons the weak and exacts an unjust tribute of suffering."
Når det gjelder Barthes' påstander - jeg synes hårnålsvinger er mye værre - og hadde det ikke vært for utseendet ville neppe Ventoux hatt samme status.
Sitat: MaxIt
Jo stemmer, det var med ei dame der som aldri hadde prøvd racersykkel før. Litt av en prestasjon!
Ingrid Bolsø Berdal - for en nydelig holdning på dama selv da det gikk trått. Jeg elsker henne!
Synes det var ille nok å kjøre opp mt. ventoux jeg... Men utrolig mange syklister på veien, og enkelte syklet nesten fra vår lille, innleide Smart. Er nok en prøvelse å komme seg opp, men stigningen er ikke værre enn at man burde klare det om man er i nogenlunde god form. Nok av steder å stoppe på veien opp også, om man skulle trenge det.
Er det ikke sånn med mange av disse beryktede stigningene at de er forholdsvis overkommelige for en normal trent person i rolig tempo og at det først er med 15-20 mil i rittfart i beina at de begynner å bli skikkelig harde? I alle fall de som holder seg på 10% eller mindre. Når det blir 15 og 20% over flere kilometer blir det tungt uansett hvor friske bein og god tid man har.
Jeg var i alle fall litt overrasket over hvor greit det gikk å sykle opp Col du Tourmalet og Col d'Aspin.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
For å få litt lokal føling med dette, hvordan er Ventoux i forhold til opp fra Lysebotn?
Ivarh her på forumet ble vel sitert i D2 på at Ventoux var verst. Selv mener jeg at man på Ventoux lett finner en rytme da det er få svinger og mye jevnere stigning. Opp Lysebotn finner jeg ikke rytme og synes derfor at hyppige endringer i tempo/output gjør dette til en verre bakke.
Da er sykkel leid og dato satt. Jeg kjører Mt Ventoux 7 juli 2010 kl. 0930 (ca.).
Jeg kommer til å ta med en Timetoo-brikke slik at jeg får registrert tid opp til toppen (helt genial greie!!).
Jeg tittet gjennom listen på de som har satt tid, og så at Sean Yeates satte en tid på 1t 33min i fjor. Ser ut som jeg har fått en tid å måle meg mot, gitt ;-)
Yeates er nok hakket vassere fortsatt. 1.48 på klokka mi, 1.49.40 på timetoo. Varmt og vindstille i fjellet i dag.Enorm utsikt fra toppen.
Jeg er litt rusten etter en uke av sykkelen, og jeg tok det relativt pent oppover. Har ikke akkurat trening med å sykle 22 km lange stigninger heller :-). Skal ikke være noe problem å presse den tiden ned med ti minutter :-) Stor opplevelse var det i alle fall. Nevnte jeg at turen ned tok ca. 23 minutter ;-)
Det er sannsynlig at været på toppen er bra i juli? Har klart å få en dag fra de andre i løpet av frankrikeferien, og planlegger å komme meg opp og ned fra Bedoin. Regner med at det er kort kort i bunnen, men er det sannsynlig at det holder på toppen også?
Har syklet to ganger, begge gangene i kort/kort, og begge gangene var det kaldt på toppen. Den ene gangen fant jeg en pappeske som jeg rev istykker så jeg fikk brukt litt papp under skjorta. Det hjalp fint. Kan være både kokvarmt og rimelig surt på toppen. Sannsynligheten er størst for at det er sol og god vind.