Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp

Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp #965673 13/06/2010 09:55
K
kjeknu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sliter litt med å få justert bakbrems (juicy 7) pga fleks i ramma.

Når jeg legger vekt på setet så forskyves caliper utover.
Det er som om all vekt sentreres på midten av QR akslingen og dermed bøyes ned ute i endene, for dermed å forskyve caliper utover.

Dette medfører at jeg må justere bremsen slik at den subber i ytre bremsesko for at bremsen skal virke normalt ved bruk.

Er dette normalt?
Er det noe jeg kan gjøre for å redusere problemet?

Sammensetning av deler er:
Yeti AS-R SL, 2007 (Alu ramme m/karbon batriangel).
Avid juicy 7, 2007.
Mavic Crosstrail med mavic original QR.
Ryttervekt ca 90kg.

Alle tips mottas med takk ICON_SMILE.

Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: ] #965688 13/06/2010 10:29
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tipper på slark i bakramma, eller dårlig festa bakhjul. Ta tak i baktriangelet og røsk og napp for å kjenne etter slark. Mulig skiva eller kaliperen ikke er skudd godt nok fast også.

I was just riding along...
Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: JB.] #965703 13/06/2010 11:24
K
kjeknu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Caliper flytter seg ikke i festet.
Justeringspunktet er det samme etter en tur i marka.

Det er hele festet som forskyves utover når jeg legger vekt på setet.
Det samme ser ut til å være tilfelle på kassett siden også (symetrisk), men det er verre å få øye på.

QR og skive sitter også godt.
Kan heller ikke merke slark i lageret på hjulet eller i lagrene på ramma.

Er slark i nav lager lett å oppdage?

Eneste sted jeg merker slark er at QR er tynnere enn åpningen i navet.

Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: kjeknu] #965708 13/06/2010 11:45
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er slik som du sier at hele bakramma spjærer ut når du legger vekt på setet, er det helt klart noe som ikke henger helt sammen. Om du ikke klarer å se hvor problemet ligger bør du ta med sykkelen til en kyndig sykkelsjappe for å få hjelp. Jeg holder fremdeles en kapp på at noen ledd ikke henger helt sammen.

Prøv dette: Ta av bakhjulet og stell deg bak sykkelen. Grip tak i dropp outsene og dytt og dra de mot hverandre. Se/kjenn etter slark.

I was just riding along...
Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: JB.] #965728 13/06/2010 13:02
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Bakramma (suspension triangelet) på ASR SL, er ett sveiset stykke aluminium, alu-carbon mix eller hel carbon. Det kan ikke være slark i den. Men det kan være at (gammel SL titan, nyere carbon) fleks stykket er løst eller har brudd. Sjekk ellers pivot boltene at de er strammet til.

Ellers er det nok bakhjulet, bytt bakhjul med en annen sykkel og prøv. Dersom QR akslingen er tynnere en den hule akslingen har du feil QR til ditt nav.

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: Yeti-man] #965741 13/06/2010 13:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er et kjent fenomen med Yeti-baktriangler. Har hatt samme problemet på min 575. Der har jeg løst det med fun bolts. På min nye 09 ASR, har jeg konsekvent gått for stikkakse i stål (altså hurtigkobling på baknavet). Sjekk også for slark i baknavet. Når det gjelder Juicy, må du sjekke om du har et stempel som henger igjen. Det kan hjelpe å fjerne bremseklosser, bremse inn litt, spraye på med silikonspray, presse stempler ut med en plastikkdekkspak, repetere, og til slutt tørke vekk silikonspray, presse stemplene helt ut, montere bremseklosser igjen og rejustere bremsene. Dette kan hjelpe. Det kan nemlig hende at ett av stemplene på Juicy kan henge litt, og da sentrer de seg utenfor senter, og du får subb ved riktig justering. Når du da får den fleks-problematikken på samme side, vil du få forsterket dette problemet når du setter deg på sykkelen. Hvis det fortsatt er et problem, vil jeg anbefale deg å justere bremsekaliper på øyemål litt mot problemet etter en normal sentrering.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: Yeti-man] #965748 13/06/2010 13:51
K
kjeknu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sitat: JB.
Prøv dette: Ta av bakhjulet og stell deg bak sykkelen. Grip tak i dropp outsene og dytt og dra de mot hverandre. Se/kjenn etter slark.

Bra tips, men ikke noe slark i ramma etter det jeg kan kjenne.

Er vel hjulet som er problemet.

Har prøvd følgende:
1. Med sykkelen opp ned og med trykk på hjul = Caliper forskyves.
2. Med sykkelen opp ned og med trykk på drop outs = Caliper er stabil.
3. Har også prøvd å trykke på en drop out om gangen for å få skjev belastning -- caliper er like stabil.
Antar dette skulle friskmelde ramma?

En annen ting jeg la merke til nå er at det høres ut til å være forskjell på eikespenning på hver side av hjulet.

Virker som eikespenning er generelt høyere på kassett siden (høyere frekvens) enn på bremse siden (lavere frekvens).

Kan dette være årsaken?
Eikene ser ut til å være like lange på begge sider pga navets utforming.
Merker som sagt ikke noe til slark i navlager.

Sitat: Yeti-man
Bakramma (suspension triangelet) på ASR SL, er ett sveiset stykke aluminium, alu-carbon mix eller hel carbon.

Antar bakramma er av alu-carbon mix typen (2007 mod).
Karbon i alle stag og aluminium i dropouts / caliperfeste.

Dersom QR akslingen er tynnere en den hule akslingen har du feil QR til ditt nav.

QR er original Mavic og fulgte med hjulet, så den burde være riktig.
QR er 5mm mens navet måler 5,5mm i åpningen.

Ellers er det nok bakhjulet, bytt bakhjul med en annen sykkel og prøv.

Har nå prøvd med et Crossland hjul fra jobbsykkelen.
Antydning til det samme, men ikke på langt nær så mye utslag.

Noen som er flinke med Mavic Crosstrail ICON_SMILE?

Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: kjeknu] #965755 13/06/2010 14:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har selv samme hjulsettet på min ASR, og det er ikke noen problemer. Jeg setter en finger på hengende stempel på bremsen. Eikespennet skal være høyere på drivside, grunnet kortere avstand fra senter på hjulet til eikeflens, så det er ikke noen grunn til å bekymre seg over det. Forskjell i åpning og ytterdiameter aksel/hurtigkobling er ikke noe å bry seg om, det er spennet som er viktig. Sjekket hvorvidt det er slark i hjullagrene?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: baronKanon] #965778 13/06/2010 15:09
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjeknu
Virker som eikespenning er generelt høyere på kassett siden (høyere frekvens) enn på bremse siden (lavere frekvens).

Kan dette være årsaken?

Skiva di er vel festet i navet, så eiker/felg og evt skjevhet/slark der har ikke noe å si.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Yeti AS-R SL problem, trenger ekspert hjelp [Re: Elgvenn2] #965850 13/06/2010 17:14
K
kjeknu Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hengende stempel på bremsen tror jeg ikke det er.
Begge stempel ser ut til å bevege seg likt ut og inn igjen når jeg justerer bremsen.

Er istand til å få frem samme problemet ved å holde mot QR / drop out på caliper siden samtidig som jeg presser sideveis på hjulet (presser mot caliper side).
Var derfor jeg lurte på eikespenning fordi det evt kunne belaste navet skjevt?

Antar dette koker ned til hjul lager da.

Er ikke i stand til å kjenne noe slark, så hva gjør jeg?
Er det evt noen på Romerike som har ekspertise på Crosstrail?

Yeti-man, ser du skriver at du har samme type ramme.
Kunne du tenke deg å sjekke noe for meg?

Hold sykkelen rolig, legg vekt på setet og trykk nedover samtidig som du holder øye med bremse skivens posisjon i forhold til bremseklossene.
Er det absolutt null sideforskyvning på skiva i forhold til bremse klossene når demperoppheng / baktriangel belastes?

Er ikke mye det er snakk om, så det er mulig jeg bekymrer meg unødig.

Moderator  support