Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skrikende og bråkete hydrauliske bremser

Skrikende og bråkete hydrauliske bremser #962548 08/06/2010 20:33
S
Sven Erik Amdam Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei

Ny på forumet og må benytte meg av dere for svar.

Kjøpte min første sykkel med hydrauliske bremser, en Gary Fisher x-cal. Den har Avid Juicy 3 bremser (ikke bra nok, men, men) Disse var veldig fine de første 20 mil, men nå bråker de mye og skriker fælt.

Er dette vanlig, og noe man må leve med? eller kan man ordne det på noe vis? Eventuelt hva bør jeg velge dersom jeg skal oppgradere bremser foran og bak?

Funker det med kobberfett??

Setter pris på tips

Redigert av Sven Erik Amdam; 08/06/2010 21:56.
Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: Sven Erik Amdam] #962552 08/06/2010 20:38
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Smør på litt bløt sand/gjørme og ta noen heftige nedbremsinger. Kan fort gjære susen.

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: Buoyen] #962778 09/06/2010 07:50
S
Sven Erik Amdam Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
non flere forslag?

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: Sven Erik Amdam] #962798 09/06/2010 08:17
bard_mat Offline
Medlem
Medlem
Jeg har akkurat satt på juicy seven, og de sktiker også ganske heftig, men hovedsaklig når de er våte. Tror nok det er noe som kommer av og til, du får jo ganske heftig friksjon når du bremser opp, så litt lyd vil nok alltid komme fra tid til annen. Men tipset om sand/gjørme er nom det enkleste. Alternativt et eller annet slipemiddel som ikke inneholder noen form for olje eller fett. Kanskje tannkrem kunne funket? Alternativt kan du jo prøve klosser eller skive fra en annen produsent, det er jo ting du må regne med å bytte med (u)jevne mellomrom uansett.

Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: Sven Erik Amdam] #962805 09/06/2010 08:23
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Dette er litt vanskelig, for alle skivebremser skriker og bråker litt i ny og ne.

Da hjelper det å slite opp klossene litt, f.eks som Buoyen foreslår. Noen har også suksess med å bruke litt kobberpaste bak klossene.

Men.... Juicy, særlig i kombinasjon med noen rammer, har vært kjent for å slite med en ekstrem hyling. Dette er utførlig omtalt i denne tråden på MTBR:

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=425196

Her er i hvert fall min teori at skrikingen overføres til rammen via vibrasjonene som forsterker lyden. Kjente løsninger har vært:
- Stripse fast slangene bedre eller litt annerledes for at ikke rammen skal harmonere med bremsene.
- En annen type klosser
- Avid har til og med solgt skiver uten hull for å hjelpe på vibrasjonene.

Det meste som er prøvd er diskutert i den store tråden jeg linket til over.

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: jens fredrik] #962930 09/06/2010 10:31
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har akkurat samme problemet med juicy3. Har fungert helt fint helt til jeg skiftet bremseklosser bak. Når bremsene blir varme har de en tendens til å sette igang et %&@}§ leven under oppbremsing. Det er ikke snakk om hylig som når man har våte bremser, men intense vibrasjoner som forplanter seg videre gjennom ramma. Har forsøkt å flytte både klosser og bremser foran/bak, men er bare bak problemet oppstår. Skjer både med organiske og sintrede klosser. Har også lest tråden over uten å bli særlig klokere. Skal lufte bremser, forsøke å endre slangeføring som neste forsøk.

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: runett] #963168 09/06/2010 14:53
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runett
Jeg har akkurat samme problemet med juicy3. Har fungert helt fint helt til jeg skiftet bremseklosser bak. Når bremsene blir varme har de en tendens til å sette igang et %&@}§ leven under oppbremsing. Det er ikke snakk om hylig som når man har våte bremser, men intense vibrasjoner som forplanter seg videre gjennom ramma. Har forsøkt å flytte både klosser og bremser foran/bak, men er bare bak problemet oppstår. Skjer både med organiske og sintrede klosser. Har også lest tråden over uten å bli særlig klokere. Skal lufte bremser, forsøke å endre slangeføring som neste forsøk.

Prøv strips-trikset.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: runett] #963413 09/06/2010 20:38
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: runett

Vet ikke helt om det du beskriver er et symptom på dette, men har du kjørt inn klossene riktig?
Kjøpte klosser fra superstar-et-eller-annet sist (4pk < 200 kr) og der stod det på pakka at klossene måtte kjøres ordentlig varme feks. tråkke litt rundt med bremsen litt inne, og så heller man kaldt vann på så det freser og koker. Testet dette og klossene ble gullebra...

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: ELO73] #963540 09/06/2010 23:59
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har ikke forsøkt kaldt vann trikset. Pleier ikke lese slikt som står med liten skrift på innpakningen, men de har fått kjørt seg 6-7 timer på sti ila to turer så hadde håpet de skulle begynne å bli innkjørt nå. Har hørt mye bra om superstar og også discobrakes. Mulig jeg skal forsøke disse etterhvert.

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: runett] #963542 10/06/2010 00:01
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
takker for gode tips forresten ICON_SMILE

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: runett] #963543 10/06/2010 00:09
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg trodde dette var en substitutt for bremselys jeg...

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: FHanserud] #963562 10/06/2010 06:01
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I går ble mine bremser (Juicy 3) ekstra bråktete.

Hadde slitt de litt skjevt, og fjæra som holder klossene fra hverandre hadde bretta seg godt rundt både rotor og kloss.

Nye klosser må kjøpes snarest.

er det Sintered elelr organisk som bråker minst/holder lengst?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: Knirkekne] #963573 10/06/2010 06:19
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har med hell brukt EBC red kevlar på mine juicy, og har omtrent null problem med skrikende bremser (takk StigB!). De slites ganske raskt. Sist sendte selgeren meg et gratis par gold sintered (pga en reklamasjon som løste seg meget smertefritt), disse har jeg ikke fått prøvd enda men selgeren anbefalte dem varmt. De har bedre slitestyrke.

Re: Skrikende og bråkete hydrauliske bremser [Re: Arne_And] #963609 10/06/2010 07:01
Loki Offline
Besatt
Besatt
Er meget godt fornøyd med disse.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Moderator  support