Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Dekktrykk på fly

Re: Dekktrykk på fly [Re: Dr.E] #961444 07/06/2010 13:56
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dr.E
Vi er vel egentlig enige, men jeg mener du har noen faktafeil i utsagnene dine.

Hva er faktafeilene? Jeg er ikke medlem av Norsk Baromedisinsk Forening, mine utsagn er ut fra hva jeg husker 20 år tilbake i tid fra ulike kurs på flyskolen.

;-)

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Dekktrykk på fly [Re: GeirK] #961452 07/06/2010 14:02
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK
Sitat: Arne_And
Sitat: Dr.E
Mengden 02 i luften er ikke redusert ved 9km over havnivå.

Jo, absoluttverdei (g/l) er mindre, men relativverdien (%) er den samme. Såvidt jeg har skjønt er det absoluttverdien kroppen er interessert i.

Nemlig. Dypvannsdykkere kan ha oksygenblandinger nede i 4%.

Helt riktig. Skal du dypt må du redusere O2 prosenten så partialtrykket av O2 holder seg under 1,7 for å unngå O2-hit (hyperoxi). F. eks. på 90 m er det 10 bar, med vanlig pressluft får du ppO2 2,1 og du risikerer hyperoxi. Nitrogenet på det dypet vil også gi deg en rus du sent vil glemme, så med pressluft er nitrogen en større fiende enn O2. Det er grunnen til at man bytter ut deler av/alt nitrogen med helium og minsker O2 prosenten.

Edit: Folk som går opp Everest "trenger" ikke tilførsel av O2, det er bare en annen form for doping og gjør målet lettere å nå for dem. Reinhold Messners "killing of the impossible" gjelder også her, ikke bare bolter. Å bruke O2 utstyr er ikke akkurat godtatt i alpinistmiljøet og en god metode å sikre seg at man ikke får noen piolet d'or. O2, klatring i ekspidisjonsstil og sherpaer på fjellet brukes for at folk som ikke kan komme seg opp med egen kunnskap/erfaring også skal kunne klare det.

Tar tråden kanskje en ny retning?

Redigert av sam; 07/06/2010 14:34.

CK Fix
Re: Dekktrykk på fly [Re: sam] #961478 07/06/2010 14:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg gjorde en jobb på et Dive Support Vessel i Nordsjøen en gang og hvordan dykkelederen klarte å skjønne hva gutta på bånn sa, er meg en gåte. Ikke bare snakket de feit, skotsk aksent, men når de I TILLEGG pustet en gassblanding som bestod av mesteparten (tror jeg) helium, var det ikke mulig å gjenkjenne et eneste ord.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dekktrykk på fly [Re: GeirK] #961493 07/06/2010 15:21
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg gjorde en jobb på et Dive Support Vessel i Nordsjøen en gang og hvordan dykkelederen klarte å skjønne hva gutta på bånn sa, er meg en gåte. Ikke bare snakket de feit, skotsk aksent, men når de I TILLEGG pustet en gassblanding som bestod av mesteparten (tror jeg) helium, var det ikke mulig å gjenkjenne et eneste ord.

Det kan ikke ha vært på NCS. Her gjelder DNV-OS-E402, sec 5, D303 "Diving systems intended for use of helium shall be provided with helium unscramblers. The sound quality shall be of such a level that the breathing pattern of the diver in water can be easily recognised."

Det samme sier Norsok U-100, 7.14 Communication system, "Means for processing of speech (unscrambling) shall be available when using helium mixtures and used when required. These equirements apply to verbal communication from diver’s helmets, bells, chambers, habitats and between divers in water."

Ja, jeg var flyger, nå jobber jeg med DSV-er, SAT og luftsystemer.

;-)

Redigert av Yeti-man; 07/06/2010 15:24.

Re: Dekktrykk på fly [Re: Yeti-man] #961610 07/06/2010 18:53
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var da utrolig mange innlegg etter EOD....og lite tilført verdi.

Hilsen divemasteren

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Dekktrykk på fly [Re: simenf] #961613 07/06/2010 18:58
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
. o O (enig... sukk!)

Re: Dekktrykk på fly [Re: simenf] #961640 07/06/2010 19:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: simenf

Hilsen divemasteren

Hei, og velkommen til terrengsykkel.no!

Re: Dekktrykk på fly [Re: sam] #961773 07/06/2010 21:05
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sam

Følelsen av kvelning får du av opphopning av C02, ikke O2 mangel. Puster du 100% nitrogen vil du ikke merke stort før du svimer av.

Og det er nettopp derfor man tar en 3-4 dype raske åndedrag (hyperventilerer) før fridykk. Tømmer man kroppen for C02 kan man holde pusten mye lenger. Prøv det neste gang dere bader.

Men, dette er en teknikk man bør være forsiktig med, har jeg blitt fortalt. Hyperventilerer man for mye/lenge før et dykk kan man klare å holde pusten til man besvimer, og det uten stort ubehag. Noen som kan bekrefte/avkrefte? Skummelt om kroppen plutselig skulle "skru seg av" uten forvarsel mens man befinner seg på dypet.

Re: Dekktrykk på fly [Re: simenf] #961835 07/06/2010 22:21
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Den kan bekreftes ja. Derfor du skal ta ett drag og ikke mer. Det skal forsatt noe vilje til, du vil merke ubehag, men det er lettere å gå for langt. Skal du sette ny personlig lengde-/dybderekord hjelper det å lufte ut CO2, men du må være klar over hva du driver med og vite at risikoen øker.

Hilsen divemasteren

Gjør det noe da?

CK Fix
Re: Dekktrykk på fly [Re: Yeti-man] #961891 08/06/2010 06:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Yeti-man

Det samme sier Norsok U-100, 7.14 Communication system, "Means for processing of speech (unscrambling) shall be available when using helium mixtures and used when required. These equirements apply to verbal communication from diver’s helmets, bells, chambers, habitats and between divers in water."

Dette var på britisk sektor i begynnelsen på 90-tallet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dekktrykk på fly [Re: simenf] #961892 08/06/2010 06:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis du sitter i en samtale i et hyggelig lag, klager du hvis samtalen skifter tema?

- Robert Green Ingersoll
Re: Dekktrykk på fly [Re: sam] #961961 08/06/2010 07:45
gare Offline
More than words
More than words
Den kan bekreftes ja. Derfor du skal ta ett drag og ikke mer. Det skal forsatt noe vilje til, du vil merke ubehag, men det er lettere å gå for langt. Skal du sette ny personlig lengde-/dybderekord hjelper det å lufte ut CO2, men du må være klar over hva du driver med og vite at risikoen øker.

Litt informasjon om hvorfor det er farlig kan man finne her.
Det er sikkert ikke alle som har utbytte av bakgrunn og fysiologi, men innledningen forklarer dette fenomenet på en grei måte.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Dekktrykk på fly [Re: GeirK] #962033 08/06/2010 09:09
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du sitter i en samtale i et hyggelig lag, klager du hvis samtalen skifter tema?

Neida, for all del la diskusjonen gå videre. Men det stoppet liksom å være en diskusjon etter EOD. Ingen ny informasjon, bare ting som ikke har noe særlig med saken å gjøre. Interessant nok under pølsevev-seksjonen, men ikke her.

Korrekt som det blir nevnt, "flyhøyde" i kabinen er omtrent 2400m, som tilsvarer omtrent 2m oppstigning i vann. Dette er interessant om du har dykket kort tid før og vil unngå dykkersyke, men ikke for sykkelhjul.

EDIT: For de spesielt interesserte - årsaken til black-outs ved fridykking: Hypocapnia. Pusterefleksen styres hovedsaklig av CO2-nivået i blodet. CO2-nivået gjøres så lavt gjennom hyperventilering at det ikke spiller inn på pusterefleksen. Oksygen forbrukes og nivået blir etterhvert så lavt at kroppen (via hemoglobinet i blodet) gir signal om å koble ut umiddelbart, dvs bevisstløshet uten forvarsel når du stiger opp. Det er med andre ord del-trykket av oksygen som endrer seg, fra å være høyt nok i dybden til å være altfor lavt nær overflaten. CO2-nivået er fremdeles ikke høyt nok til å fremtvinge åndedrett, og oksygenet tar over signal-prioriteten i kroppen.

Litt på samme måte er det med lavere trykk i flykabinen: del-trykket for oksygen blir lavere og hjernen blir tregere. I tillegg kan lavere del-trykk gi høydesyke som har mer alvorlige symptomer. Ingen av delene er ønskelig ut fra sikkerhetshensyn, og heller ikke spesielt komfortabelt. Dykkersyke og barotrauma er ikke relevante for andre enn dykkere og jagerpiloter i denne sammenhengen. Kort fortalt.

Redigert av simenf; 08/06/2010 09:59. Rediger grunn: Nerding

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Dekktrykk på fly [Re: simenf] #962058 08/06/2010 09:47
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: gare

Litt informasjon om hvorfor det er farlig kan man finne her.
Det er sikkert ikke alle som har utbytte av bakgrunn og fysiologi, men innledningen forklarer dette fenomenet på en grei måte.

Nå leste jeg knapt linken, men shallow water blackout er ikke det du får i bassenget. Shallow water blackout er kort forklart at du har høyt nok ppO2 når du er dypt, men når du går opp faller ppO2 og du svimer av. Viktig å ikke balnde de to, selv om de påvirker hverandre. Det her står i linken, men det er ikke sikkert alle er like interessert i detaljene, men en god link gare.

Neida, for all del la diskusjonen gå videre. Men det stoppet liksom å være en diskusjon etter EOD. Ingen ny informasjon, bare ting som ikke har noe særlig med saken å gjøre. Interessant nok under pølsevev-seksjonen, men ikke her.

Korrekt som det blir nevnt, "flyhøyde" i kabinen er omtrent 2400m, som tilsvarer omtrent 2m oppstigning i vann. Dette er interessant om du har dykket kort tid før og vil unngå dykkersyke, men ikke for sykkelhjul.

Derfor jeg mente dette var mer en opplistning av fakta/skrøner uten diskusjon, men det kan være gøy det også.

CK Fix
Re: Dekktrykk på fly [Re: sam] #962061 08/06/2010 09:55
gare Offline
More than words
More than words
Nå er det neppe mer interessant at jeg mener at du blander sammen shallow water blackout og deep water blackout, men i korthet går det siste ut på variasjoner i ppO2 grunnnet oppstigning, mens den første i all vesentlighet har med utlufting av CO2 å gjøre.

Sitat: wiki
Deep water blackout occurs as the surface is approached following a breathe-hold dive of over ten metres and typically involves deep, free-divers practicing dynamic apnoea depth diving usually at sea.[3] The immediate cause of deep water blackout is the rapid drop in the partial pressure of oxygen in the lungs on ascent.
Shallow water blackout only occurs where all phases of the dive have taken place in shallow water where depressurisation is not a factor and typically involves dynamic apnoea distance swimmers, usually in a swimming pool.[4] The primary mechanism for shallow water blackout is hypocapnia brought about by hyperventilation prior to the dive.

Sluttresultatet er jo ofte det samme uansett

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Dekktrykk på fly [Re: gare] #962140 08/06/2010 11:12
sam Offline
Avhengig
Avhengig
I læreboka jeg har fra da jeg tok dykkerutdannelsen min mener jeg shallow water blackout er forklart som det wikipedia kaller deep water blackout. Jeg har ikke boka her nå, så jeg får ikke sjekket om jeg husker riktig. Jobber ikke som dykker lenger, så noe har nok gått i glemmeboka allerede. Det er også mulig det har kommet forandringer på det feltet, det tør jeg ikke si noe om.

CK Fix
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support