Jeg har slitt med betennelse foran i legg/skinnebenet i ca 2 år. Legene jeg har vært hos bare trekker på skuldrene og snakker om alternative treningsformer og annet tull. Jeg har tatt lengre pauser (opp mot 3 mnd) uten trening, men etter en fotballkamp eller en kort joggetur/fotballtrening så er det tilbake.
Jeg har vært og fått tilpasset joggesko og innleggssåle til fotballskoene, men problemet blir aldri borte. Går det 4-5 dager mellom hver dag jeg løper så klarer jeg fint å løpe en 30-40 min, men etter det blir jeg pinne stiv og øm foran i leggen. Kan nesten sammenlignes som å løpe med sovende ben.
Jeg kan ikke tenke meg at dette ikke er mulig å behandle. Hadde f.eks Rooney fått beinhinnebetennelse så tviler jeg på Sir Alex hadde gitt beskjed om 6-12mnd uten ballspill...
Jeg fikk tilbud om kortison-sprøyter, men har lest mye negativt om det på nettet. Ellers har jeg hørt om strøm og lufttrykk/sjokkbølge behandling, men er usikker på om dette virker. Skal til NIMI på time der om en to ukers tid, men etter to telefoner med dem så er jeg rimelig pessimistisk i forkant. Der var det snakk om litt masasje, teiping osv..
Jeg jogger så minimalt som jeg kan, kun fotballkamper tirsdager og en rolig fotballtrening på torsdager (da klarer jeg knapt å løpe etter kampen tirsdag). Ellers er det kun sykling som alternativ trening. Svømming er tilnærmet umulig å få til med tanke på hvor nærmeste svømmehall befinner seg.
Er det noen her som har gode råd utenom det vanlige "jogg på mykt underlag, kjøp nye sko, slutt med ballspill" osv?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Behandlingstips for benhinnebetennelse? Hjelp!
[Re: BeefCake]
#95341628/05/201009:47
Dette er ikke noe godt tips eller løsning på ditt problem, men.. Jeg slet med det samme for ca 12 år siden. Jeg fikk legghinnebetennelse i militæret etter løping med sekk, og mye løping på asfalt. Gikk til lege, og fikk noe av det samme svar som du fikk. Ikke mye å gjøre her gitt....Fikk krem til å smøre på, men anse det som en midlertidig mulig løsning sa legen. Dette hjalp ikke for meg. Slutt med løping var beskjeden fra legen når jeg konfronterte han med at kremen ikke hjalp. Så kom kjærligheten, og jeg hadde noen år med lite trening, og naturlig lite plager. De siste årene har jeg syklet og løpt om hverandre. Opptil 40-50km i uka med løping på asfalt.
Bank i bordet, ingen plager med leggene lenger!!
Tiden leger alle sår er det vel noe som heter.....
Jeg har hørt om folk som har tatt operasjon, som har fått dette tilbake etter kort tid. Men om 14 dager får du vel noen svar, så gjelder det og holde humøret oppe, og satse på at det er en løsning for deg også.
Lykke til!!
Redigert av toddy2; 28/05/201009:48.
Godværsmosjonisten
#95343928/05/201010:11
Reduser treningsmengde og intensitet til et nivå som du kan gjennomføre uten symptomer, men ikke ta helt treningsfri, kroppen trenger belastning for å tilhele. Få også lagt inn korte løpsøkter, men legg inn mye alternativ trening for å kompensere for bortfall av løpstreningen
Tøy bakside og, hvis mulig, framside av legg og husk for all del å tøye bakside av legg også med bøyd kne så du får tatt den dype delen av muskulaturen
Tape kan avlaste plagene, men ikke bruk tape for å kunne trene mer.
NSIADs kan forsøkes, men har ofte liten effekt og kan potensielt redusere tilhelingspotensialet. Kan også risikere å "tilsløre" symptomene slik at du blir fristet til å trene for mye.
Kompresjonsttrømper eller neoprenmansjett ved aktivitet øker temperaturen i vevet og kan dempe noe av draget i beinhinna ved støtbelastninger
Nedising etter aktivitet vil kunne dempe eventuelt irritasjons som har oppstått.
I tillegg må det sees på stabilitet og belastningsforhold i rygg/hofte/bekken for å se om det er forhold der som gjør at du har økt rotasjonstendens av kne/legg hvilket kan bidra til problemene
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Du bør få god hjelp på NIMI selv om det kan være vanskelig å finne årsaken til plagene. Eventuelt prøv trykkbølge hvis de ikke har det der oppe, det fungerer på 70-80%. anbefaler deg uansett å få tak i SOLE Ultra eller Regular såler, fåes på de fleste XXL butikker for 279,-, med 90 dagers returrett hvis du ikke synes de utgjør en forskjell.
[Re: Klaus R]
#96072006/06/201016:31
Jeg hadde beinhinnebetennelse for en del år siden pga løping med piggsko på hardt dekke.
Jeg fikk samme tips som deg(trådstarter), å ta lengre treningsfrie perioder. Dette hjalp ingenting, for plagene kom tilbake med en gang jeg startet å trene igjen. Jeg fikk også varmebehandling av fysioterapaut samt en smertestillende gel. Etter trening dusjet jeg leggene med kaldt vann og jeg "skrapte" langs leggbeinet med noe hardt. Alt dette er bare symptomhemmende behandling og gjorde ikke at plagene forsvant.
Jeg vet ikke om jeg tør anbefale dette, men etter en stund fant jeg ut at jeg skulle prøve å ignorere smertene og bare fortsette å trene. Etter et par smertefulle måneder forsvant smertene og jeg har aldri merket noe til de senere.
Noen mener at man kan få kroniske skader ved å trene for mye med beinhinnebetennelse, så jeg tør ikke si sikkert at denne metoden vil fungere for deg.
#96092706/06/201021:08
Jeg har slitt, og sliter fremdeles, med de samme problemene. Plagene har jeg hatt siden jeg var 17 - 18 år. (er nå 37). I starten merket jeg smertene kun ved trening, nå er de vel blitt kroniske. Jeg har prøvd det meste, og alt som er blitt skrevet her. Og ingenting har hjulpet for min del. Har også vært hos NIMI, der jeg ble operert på høyre legg. (Har forresten operert 2 ganger på venstre og 3 ganger på høyre legg). Mitt råd: Ikke slutt å tren. Finn dine begrensninger, hva gjelder intensitet og sportsgren.
[Re: ladnam]
#96096006/06/201021:54
Som Torshov-Simen sier så er tøying av legg viktig. Det er viktig å ikke bare tøye etter trening eller når det gjør vondt. Tøy leggene hver morgen mens du pusser tenna for eksempel. Og gjerne flere ganger om dagen, og tøy 30-60sek på hver legg, minst. Andre ting som kan hjelpe til er å ikke bare fokuser på hva du kan gjøre i forhold til trening. Man trenger for eksempel 10timer i uka og kjøper sko som skal dempe og være bra for beina, mens man hver dag på jobb går 7,5timer i noen flate utslitte sneakers. Her har nok mange en del å hente. Kjøp gode sko og bruk spesialsåler alltid dersom du har vondt. I tillegg til dette skal det nevnes at ballspill generellt er hardt for beina, det samme gjelder for løping på hardt underlag. Vær nøye med oppvarming, start helt rolig og varm gjerne opp i 45-60min før kamp. Og fortsett med syklingen, bytt gjerne ut noen av løpeturene med sykling.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
[Re: Fossi]
#96139307/06/201013:16
Trykkbølge behandling skal være gode greier. Tester det selv nå på vond legg. I Arendal koster det 1500 for 4 behandlinger hvor man ikke trener løping under behandling, sykling kan gå men ikke maks belastning. Par rolige uker etter endt behandling og ca 5 dager mellom hver behandling så starte litt easy igjen så skal det bli helt bra! Har virkelig troa etter å ha hatt vellykket behandling med trykkbølge før og hørt fra andre det funker! 1mnd med alternativ trening er jo tross alt ikke så galt for å slippe år på år med smerter...
#96188008/06/201005:44
Har slitt med dette selv etter mye innebandy i vinter. Så jeg har også søkt etter råd på nett. For meg ser du ut som de som har hatt store plager med dette anbefaler naprapat som den beste behandleren av diss plagene. Ref. denne bloggen f.eks. For min egen del så har ikke plagene vært så store og nå er sesongen over og det er sykkel som gjelder. Skal ta opp tråden igjen til høsten om problemene kommer tilbake.
Lykke til!
[Re: Tronda]
#96317409/06/201014:58
Personlig har jeg samme erfaring som KeY, fravær av trening hjalp ikke, fortsatt trening gikk så vidt an og etterhvert gikk plagene over. Stram tape lagt som to vertikale skinner og horisontale kryss foran tok vekk det lille "stikket" ved fotisett = lettere å løpe raske intervaller ol.
På den annen side, jeg aner jo ikke om det hadde gått over ved fortsatt hvile for det prøvde jeg ikke.
[Re: simgyl]
#97462026/06/201019:56
har slitt med benhinnebettennelse i leggene tidligere. hadde det sammenhengende i ca 4 år.... det eneste som hjalp ordentlig for meg var en eller annen betenelses dempende krem som jeg fik av legen. husker selvsagt ikke hva den heter. men den har orange kork. Voltaren, brexidol, naproxen har hat relativt dårlig effekt på meg. dog voltaren er kanskje den av pillene som har funket best. Teiping av leggene fungerte og greit i en periode. men resultatet var kun smertelindring, og bettenelsen steg bare høyere oppover i leggen. brukte dette i forbindelse med friidrett. hvile, alternativ trening (svømming, sykkling), god uttøyning av legger forran og bak, en løpetur i ny og ne hvor en jogger rolig til det begynner å gjøre vondt (sørg for at du holder deg i sånn avstand at du lett kan gå hjem) har fungert godt for meg. aldri finn på å ta deg lengre gå-turer med eller uten sekk. har funnet ut av det på den vanskelige måten at det ikke var bra for leggene. blir langt å gå hjem når det begynner å gjøre vondt.... lykke til
[Re: Devlon]
#97495027/06/201020:35
Fikk beinhinnebetennelse for 3-4 uker siden og spurte om råd her inne. Fikk voltaren med almennlegen som ikke funka og gikk over på brexidol. Gikk så til en tidligere Molde FK lege og ble enige om å doble brexidolinntaket om magen min tålte det , noe den gjorde , en uke med dennen behandlinge og rolig sykling så var jeg helt topp igjen. plagene var verst når jeg gikk vanlig og var veldig hoven. Men vi er vel alle forskjellig. Jeg hadde vel sikkert og litt flaks da kanskje...
Har nå startet med treningsprogram for leggene som jeg har fått av en fysioterapaut på Nimi. Ved siden av dette blir det full teiping av leggene (trekke leggmuskelen inn og opp mot skinnebeinet). Samtidig har jeg vært hos legen som har Vålerenga. Han hadde god erfaring med trykkbølgemassasje, så dette har jeg prøvd en gang. Så langt føles det litt bedre, men vanskelig å si nå som fotballen er trappet ned i forbindelse med sommer. Skal ta meg en 3km joggetur til helgen, så da får vi vel svaret på om det har hjulpet noe i det hele tatt..
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
#97560728/06/201019:03
Hvis du setter deg på gulvet, tar og setter høyre fot slik at kneet står i 90 grader. Kjenner på selve beinet på venstre side, litt ned så kjenner du fingeren går litt under benet. Press opp mot benet og masser nedover mot gulvet. Gjør slik i 10-15 min på hvert ben. Etter du er ferdig tar du muskelen på baksiden og drar den ut fra kroppen. Advarsel, det gjør vondt
Turntreneren min gjorde det på seg selv i 10-15 min på hvert ben i måneder for å bli kvitt betennelsen. Eneste som hjelper visstnok.
Håper du skjønner hva jeg har prøvd å forklare
Prøver å få syklet mer
[Re: Lars Magnus]
#97643329/06/201020:32
Jeg har slitt med beinhinnebetennelse foran på skinnleggen så fort innesesongen med ballidrett starter om høsten. Var en periode det var så ille at jeg ikke klarte å sitte i ro. Mitt tips er å tøye.
Framside legg og ankel • Helene samles med hendene • Senk setet rolig mot helene • Ved dårlig bevegelsesutslag settes armene på utsiden av lårene, samtidig som kroppen lenes litt fremover (ryggen bakover)